تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درهاى گناهان را با استعاذه (پناه بردن به خدا) ببنديد و درهاى طاعت را با بسم اللّه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826929824




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«تاریخ اسلام در اندیشه آلمانی؛ از لایبنیتس تا نیچه»


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: معرفی کتاب؛
«تاریخ اسلام در اندیشه آلمانی؛ از لایبنیتس تا نیچه»

آلمان


شناسهٔ خبر: 2770662 - سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
دین و اندیشه > اندیشمندان

کتاب «تاریخ اسلام در اندیشه آلمانی: از لایبنیتس تا نیچه» نوشته ایان آلموند بردلی هرلینگ، چالشی مفید برای فهم ما از شرق شناسی آلمانی و برجسته ترین نمایندگان آن است. به گزارش خبرنگارمهر، کتاب «تاریخ اسلام در اندیشه آلمانی: از لایبنیتس تا نیچه» تحقیقی گسترده است که بر تعصب ها و سوتفاهم هایی که در متن اندیشه اروپایی نسبت به اسلام و فرهنگ مسلمانان وجود دارد صحه می گذارد.آلموند با لایبنیتس که رویکرد تحسین برانگیز او نسبت به چین شناخته شده است شروع میکند؛ اسلام نیز در نوشته های او حضوری عمده دارد هرچند رویکرد او به اسلام از همدلی  کمتری برخوردار است. از نظر لایبنیتس سرزمین مسلمانان «توسعه نیافته، بیرحم، و عقب افتاده» بود و مساعد برای تسلط و چیرگی. در عین حال، لایبنیتس به تحقیق و مطالعه منابع عربی زبان تأکید داشت و شباهت های چهارچوب های اخلاقی الهیاتی اسلامی و مسیحی مورد تأیید او بودند.این پیشرفت، هرچند نامحسوس، در نگرش به اسلام و مسلمانان را میتوان با وسواس کانت برای محدود کردن مرزهایی که بر مشاهدات بین فرهنگی او حکمفرما بودند مقایسه کرد. از نظر کانت، مسلمانان در مرز بین عقل و بی خردی در سمت بی خردی قرار داشتند؛ پیروان محمد بین تعصب، تنبلی، شهوانیت و خودپسندی در نوسان بودند. استراتژی کلی کانت از نظر آلموند، بد جلوه دادن اسلام و رد کردن آن - در صورت امکان در یک پاورقی - بود.ممکن است توقع تغییری در نوشته های هِردر داشته باشیم، ولی آن گونه که آلموند نشان می دهد، هردر، چنان که گاه جلوه داده می‌شود؛ پیامبر رواداری، کثرت گرایی و هویت قومیتی نبوده است. هردر ادبیات فارسی و عربی را بسیار می ستود، هرچند با جلوه دادن این گنجینه های فرهنگی به صورت ایده آل، همچنان تعصب ها را – فقط در ظرفیتی مثبت - تقویت کرد. با وجود اینکه هردر منتقد استعمار اروپایی بود، در مورد فتح امپراطوری عثمانی رویاپردازی میکرد.گوته بر این باور بود که واقعیت سیاسی عثمانی ها را می بایست با فرهنگ خارق العاده اسلامی گره زد. تمایز بین این دو، «اسلامِ امن، زیبا و ایده آل شده ایرانی-عربی موجود در اثر گوته با عنوان دیوان شرقی غربی» را با «جهان میهنی رمانتیک» و «طرفداری از ادبیات جهان» متحد می کند. این موضع او به تناقض های بیشتری انجامید. به عنوان مثال، گوته گسترش اسلام ظل قرآن را تحسین می کرد ولی همچنین از اینکه ناپلئون کتاب «رنج های ورتر جوان» – نوشته گوته – را در زمان فتح مصر همراه خود داشت شادمان بود.چنین نمونه هایی در جداسازی جهان مسلمانان در کارهای گوته فراوان است. فردریش اشلگل در دوره رمانتیک خود در مورد فرهنگ ادبی اسلامی ایده آل سازی میکرد، ولی «تغییر نگرش اشلگل کاملا عادی بود. گاهی سال به سال، گاهی ماه به ماه، و حتی در مواردی صفحه به صفحه موضع او تغییر می کرد.» نتیجه این امر وجود گونه های سردرگم کننده و زیاد از اسلام در آثار اشلگل است. البته این تفسیرها تاثیر تراکمی خود را داشتند، اسلام را بی معنی و در نهایت دیو سان جلوه داد.بازنمایی هگل از اسلام نیز مبهم است. او اسلام را از صحنه تاریخ جهان بیرون راند؛ از نظر او هسته فلسفی-دینی اسلام، پوچی و تجرید است که از بین رفتن تمام تفاوت ها از جمله از بین رفتن ساختارهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را سرعت می بخشد. در عین حال، تجرید اسلام باعث میشود این دین با ایدئالیسم آلمانی همطراز شود، و اسلام را به دین عصر روشنگری تبدیل می کند. نگرش مارکس نیز آنچنان که آلموند نشان می دهد ناهمسان بوده است.مارکس امپریالیسم اروپایی را نقد می کرد و این باعث شد از عثمانی ها، افغان ها و عرب ها دفاع امپریالیست ستیزانه نماید و از اسلام به خاطر تعهدش به عدم وجود دارایی و جمع گرایی اش تمجید کند. هرچند، فهم مارکس از تاریخ باعث شد او شرط وقوع پیشرفت را از بین رفتن اسلام و امپراطوری های مسلمان بداند. آلموند بر این باور است که این تعارض ها در نگرش مارکس از تمایل او به متحد شدن با دشمنِ دشمنش نشأت می گرفت (اسلام و امپراطوری های مسلمان در برابر امپراطوری های مسیحی و اروپایی و سرمایه داری).این معمای غیرقابل حل در متن های نیچه نیز به شکل فراوان وجود دارد. نیچه از دیگری که دینش اسلام است برای حمله به مسیحیت، آلمان و مدرنیته اروپایی استفاده کرد ولی در آخر اسلام برای او صرفاً یک دین مثل دیگر دین هاست، که اغلب پیروانش را در بردگی نگه می دارد.آلموند در این کتاب از وسوسه اینکه تحقیقش را به صورت بسط کارهای ادوارد سعید سازمان دهی کند پرهیز می کند در حالی که انجام این کار می توانست کار را برای او راحت کند. این امر باعث افزایش اعتبار کار او شده است. با این حال، شاید بتوان گفت که او گونه ای نقد فوکویی (نقد گفتمان های هژمونیک و وحدت بخش) را با گونه ای دیگر (نشان دادن عدم انسجام نویسنده ها در یک موضوع) با نتایج مبهم تعویض کرده است.حیرت آور است که این شخصیت ها (نویسندگان) نتوانستند موضعی متحد در مورد اسلام اتخاذ کنند. ولی اگر این نویسنده ها «در واقع فضاهایی بودند که در آنها خرده هویت ها و دایره واژگان دینی، سیاسی و حرفه ای متفاوتی با یکدیگر تعارض پیدا می کردند و برای مسلط شدن با یکدیگر نبرد می کردند»، در آن صورت «الگو ها و دوره های گسترده تری» وجود دارند که میتوانند این «جداسازی های عجیبی» را که آلموند به آنها اشاره میکند تبییین کند.ممکن است برخی نویسندگان راهنمایی های بیشتری در مورد ساختار این تبعیض ها بخواهند، به دنبال توضیحات بیشتری در مورد گفتمان های غالب، عرف های فکری، و شرایط تاریخی که منجر شد متفکران آلمانی بر اسلام اینچنین بنگرند، باشند.همچنین، مطالعات شرق شناسی آلمانی بخش بسیار کوچکی از کتاب آلموند را در بر می گیرند. برای اینکه این شخصیت های اصلی بتوانند نظرات خود را در مورد اسلام اعلام کنند، انبوهی از مسافر، مبلغ مذهبی، مترجم، و شخصیت های آکادمیک کمتر شناخته شده ای کارهای زیادی انجام داده اند. این افراد موضوع تمرکز پروژه آلموند نیستند، و بنابراین به آنها توجه نمیشود. این نکته علیه این کتاب نیست، بلکه تنها اشاره ای است به این که نمی توان این کتاب را تاریخ کامل اندیشه آلمانی در مورد اسلام دانست.باید توجه داشت که آلموند به این مسئله پاسخ در خوری می دهد: ما باید از تن دادن به این ایده که رابطه ساده ای بین کارشناس شرق شناسی (مانند سفرنامه نویسان) و «مشتاقان بااستعداد» (نویسندگان بزرگ) وجود دارد، پرهیز کنیم. آلموند نمی خواهد فیلسوف های این کتاب را به عنوان ماشین های پیرو برنامه نوشته شده توسط گفتمان متضمن شرق شناسی به تصویر بکشد؛ او تاکید دارد که این اندیشمندان برجسته در قبال قضاوت ها و تعصب های خود مسئول بودند.در کل این کتاب چالشی مفید برای فهم ما از شرق شناسی آلمانی و برجسته ترین نمایندگان آن است. همچین این کتاب با شرایط فرهنگی امروز ما مرتبط است، شرایطی که در آن به شکل بی رحمانه ای– توسط افراد حرفه ای و آماتور – به ما گفته می شود که اسلام و «جهان مسلمانان» به طور فرضی چه هستند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن