تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826923881




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وصيت امام على عليه ‏السلام به امام حسن عليه‏ السلام‏


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
على عليه‏ السلام وصيت امام على عليه ‏السلام به امام حسن عليه‏ السلام‏

به مناسبت شهادت امیرالمومنین(ع)؛
وصيت امام على عليه ‏السلام به امام حسن عليه‏ السلام‏
پيامبر صلى‏ الله ‏عليه وآله در شب معراج سؤالى كرد: خدايا! بى ‏واسطه با من حرف مى ‏زدى، يا حرف‏ها را به على عليه‏ السلام مى‏ گفتى و او به من مى‏ گفت؟ فرمود: نه، حبيب من، چون محبوب‏ترين خلق در قلب تو و نزد خودم على عليه ‏السلام است، با صداى على عليه ‏السلام با تو حرف زدم.



به گزارش سرویس دینی جام نیوز، ساعتى به شهادت مانده، به قرآن، نماز، حج، ايتام، اصلاح ذات البين، جهاد و تقوا وصيت كرد، «1» بعد كار ابن ملجم را در وصيت خود گذاشت. «2» چه كسى‏ اين كار را در عالم كرده است كه با فرق شكافته بگويد: با قاتلم اين گونه برخورد كنيد؟ يعنى او را به همه وصيت‏هاى خود وصل كرده است. وصيت او چه بود؟   حسن جان! اگر زنده ماندم كه امر قاتل در اختيار خودم است و به شما ارتباطى ندارد. من مى‏ دانم كه با او چه كنم. على جان! نگفتى مى‏خواهى چه كنى، اما ما تو را مى‏ شناسيم و مى ‏دانيم كه مى‏ خواستى چه كار كنى. مى ‏خواستى خوب شوى، كيسه پولى به او بدهى و او را آزاد كنى. اين را ما مى‏ دانيم.   اى انسان بى ‏نظير عالم! اى فرد!  اى يگانه! خدا در ساختمان تو چه كرده است؟ گنجايشى به او داد كه تمام ارزش‏هاى اخلاقى در او جمع باشد.   اميرالمؤمنين عليه ‏السلام بر تمام هستى حكومتى دارد كه آن حكومت بود و هست و خواهد بود. حكومتى نيز در گوشه‏اى از زمين بر مردم كوفه داشت. اما آن حكومتى كه بر تمام مردم داشت، بسيار قوى بود، ولى همراه با عدالت.   در كوفه، در اوج قدرت، براى هدايت مردم سخنرانى مى ‏كند، يكى از خوارج نهروان، از وسط جمعيت بلند شد و با عصبانيت گفت: «تَبّاً لَكَ يا عَلى» مرگ بر تو، چقدر هنرمندانه حرف مى‏زنى. چندين نفر آمدند زبانش را از دهانش بيرون بكشند، از روى منبر فرمود: مقصود او چه كسى بود؟ گفتند: على جان! تو. گفت:   پس چرا شما تكان مى‏ خوريد؟ شما براى چه تصميم مى ‏گيريد؟ آرام باشيد، بگذاريد بقيه سخنرانى را گوش بدهد، شايد بيدار شود. «3» حاكمى در اين كره زمين با دشمنش اين گونه رفتار مى‏ كند؟ اگر كسى واقعا شيعه باشد، يعنى خدا و پيغمبر صلى‏ الله ‏عليه ‏وآله به او شيعه بشود بگويند، به تمام مقدسات عالم، در قيامت اهل نجات است. اگر شيعيان با تمام گناهان، صدها بار دل على عليه ‏السلام را سوزانده باشند، باز در قيامت به خدا مى‏ گويد: اين‏ها را به من واگذار كن تا با خود به بهشت ببرم. چه كسى اخلاق او را دارد؟   على عليه ‏السلام ظرف توحيد كيفى است. بيان توحيد كيفى كار من نيست. ما فقط مى‏ توانيم توحيد علمى را بيان كنيم و مقالات فلاسفه و حكما در باب توحيد را شرح دهيم، ولى بيان توحيد كيفى كار ما نيست. على عليه ‏السلام ظرف تمام حقايق نبوت، امامت، علم و اخلاق است و در اين زمينه هيچ چيزى كم ندارد. اين معمار اول على عليه‏ السلام است.       على عليه‏ السلام پروش يافته قرآن‏ معمار دومى كه على عليه ‏السلام را ساخت، قرآن بود. چه كسى مى‏ داند قرآن چيست؟ از عالم ربانى، وجود مبارك علامه طباطبايى، «4» كه سى سال زحمت كشيد تا اين تفسير «الميزان» را نوشت، كه حكماى شيعه مى ‏گويند: صد سال ديگر معلوم مى‏ شود كه علامه در اين تفسير چه كرده است. در نوشته‏ هاى شهيد مطهرى نيز خوانده ‏ام كه ايشان گفته است: صد سال ديگر بايد بفهمند كه علامه چه كار كرده است. من دو گوشه كوچك درباره عظمت قرآن براى شما ذكر كنم.   شخصى پرسيد: اين هزار و پانصد سال، شما مفسرين قرآن شيعه و سنى چقدر از قرآن را فهميده ‏ايد؟ ايشان فرمودند: تمام مفسرين شيعه و سنى اگر بخواهند تفسيرهايشان را جمع كنند و همه در يك صف بايستند، مى ‏گويم: تا لب دريا آمديم‏ و از بيرون امواج را نگاه كرديم، موجها را نوشتيم و درون آن را نمى دانيم كه چه خبر است.   اين قرآن است. رسول خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ وآله مى فرمايند: در روز قيامت، وقتى پروردگار قرآن را در معرض ديد اولين و آخرين قرار مى‏ دهد: «يَأتِى القُرآنُ يَوْمَ القِيامَهِ بِكْراً» در قيامت تمام عالميان مى‏ بينند كه اين قرآن از نظر مفاهيم هنوز دست نخورده‏ است.   دريايى است كه چيزى از درونش بيرون نيامده است. آن وقت كل اين قرآن، على عليه ‏السلام را ساخته است. من ديگر نمى ‏توانم بهتر توضيح دهم. فقط بگويم: على عليه‏ السلام‏ قرآن است و قرآن نيز على عليه‏ السلام است. هيچ چيز از قرآن نيست كه در على عليه ‏السلام نباشد.   كدام قرآن؟ اين قرآنى كه روى كاغذها است؟ نه، آن قرآنى كه به صورت كيفى در شب قدر نازل شده است: «أَنزَلْنَهُ فِى لَيْلَهِ الْقَدْرِ» «5» آن قرآن درعلى عليه ‏السلام جلوه كرد وايشان را ساخت. نه اين قرآن لفظى. لفظ قرآن كه ما را مى ‏سازد.       معمار و سازنده سوم اين ساختمان، پيغمبر عظيم الشأن اسلام صلى‏ الله‏ عليه ‏وآله است ساختمان وجود ما را قرآن لفظى ساخته است، مثلًا به ما گفته است: نماز بخوان، ما گفتيم: چشم، اين نماز ما، معمارى قرآن بر وجود ما است. روزه، توبه، حج، خمس، زكات و اعمال صالح معمارى الفاظ قرآن بر ساختمان وجودى ما است، ولى على عليه ‏السلام كيفيت را قرآن معمارى كرده است.   معمار و سازنده سوم اين ساختمان، پيغمبر عظيم الشأن اسلام صلى‏ الله‏ عليه ‏وآله است. اينجا جمله ‏اى از خود على عليه ‏السلام بشنويد كه مى ‏فرمايند: پيغمبر صلى‏ الله ‏عليه وآله از نظر آداب انسانى ساخته خدا است و من ساخته شده پيغمبر صلى‏ الله ‏عليه وآله هستم.   پيغمبر صلى‏ الله ‏عليه وآله درباره اميرالمؤمنين عليه‏ السلام جمله ‏اى دارند كه خيلى كوتاه است، اما حرف عجيب و نابى است كه انسان را شگفت زده مى ‏كند.   گوشه ‏اى از آن جمله اين است كه: در قيامت اگر به من بگويند: يا رسول الله! در عمر خود چه كردى تا بتوان تمام درهاى بهشت را به رويت باز كرد، مى‏ گويم: من على عليه ‏السلام را ساختم. مى‏ گويند كافى است، چون تو كار را تمام كردى. ديگر چيزى نمى ‏خواهد بگويى.   ساختن على عليه ‏السلام هنر پيامبر صلى‏ الله ‏عليه وآله بوده است. اگر خدا مى ‏خواست كه على عليه‏ السلام را در زمان حضرت ابراهيم عليه‏ السلام به دنيا مى ‏آورد و به او مى ‏گفت كه او را بساز، حضرت ابراهيم عليه ‏السلام مى ‏توانست كعبه بسازد، نه على عليه ‏السلام را. حضرت ابراهيم عليه ‏السلام بايد محل‏ زاييده شدن على عليه ‏السلام را مى ‏ساخت. كار او ساختن على عليه‏ السلام نبوده است.   ابن جنيد بغدادى مى ‏گويد: على جان! درباره تو چه بگوييم. دشمنان تو از شدت دشمنى، حتى بردن اسم تو را ممنوع كردند و دوستانت از ترس، حرف تو را نزدند. هر دو طرف تو را پنهان كردند، ولى تو از هر خورشيدى در اين عالم فروزان‏تر هستى.   منشأ كون و مكان على است، على‏ مبدأ انس و جان على است، علي مظهر حق به عالم ملكوت‏ نور مطلق بدان على است، علي اسم اعظم، پديده لوح و قلم‏ بر سر عرش، جان على است، علي يعنى اول ظهور ايزد پاك‏ به عيان و نهان على است، علي آسمان‏ها كه دور زمين گرديد بر يكى نقطه، آن على است، علي چون نبى ميهمان يزدان شد ديد خوش ميزبان على است، على‏ «6»   پيامبر صلى‏ الله ‏عليه وآله در شب معراج سؤالى كرد: خدايا! بى ‏واسطه با من حرف مى ‏زدى، يا حرف‏ها را به على عليه‏ السلام مى‏ گفتى و او به من مى‏ گفت؟ فرمود: نه، حبيب من، چون محبوب‏ترين خلق در قلب تو و نزد خودم على عليه ‏السلام است، با صداى على عليه ‏السلام با تو حرف زدم. «7» كيستى اى كه همه عالمى‏                        گر تو نبودى همه عالم نبود در شب معراج كه حق با على                 گفت سخن غير تو محرم نبود «8»           پی نوشت ها: (1)- بحار الأنوار: 75/ 99، باب 18؛ «وَصِيَّتُهُ عليه ‏السلام عِنْدَ الْوَفَاهِ- هَذَا مَا أَوْصَى بِهِ عَلِىُّ بْنُ أَبِى طَالِبٍ- ثُمَّ إِنِّى أُوصِيكَ يَا حَسَنُ وَ جَمِيعَ وُلْدِي- وَ أَهْلَ بَيْتِى وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِى مِنَ الْمُومِنِينَ- بِتَقْوَى اللَّهِ رَبِّكُمْ- وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ- وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا- فَإِنِّى سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى‏ الله ‏عليه ‏وآله يَقُولُ- صَلَاحُ ذَاتِ الْبَيْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّهِ الصَّلَاهِ وَ الصَّوْمِ- وَ إِنَّ الْمُبِيرَهَ وَ هِىَ الْحَالِقَهُ لِلدِّينِ فَسَادُ ذَاتِ الْبَيْنِ وَ لا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ- انْظُرُوا ذَوِى أَرْحَامِكُمْ- فَصِلُوهُمْ يُهَوِّنُ اللَّهُ عَلَيْكُمُ الْحِسَابَ- اللَّهَ اللَّهَ فِى الْأَيْتَامِ لَا يَضِيعُوا بِحَضْرَتِكُمْ- فَقَدْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى‏ الله ‏عليه ‏وآله يَقُولُ- مَنْ عَالَ يَتِيماً حَتَّى يَسْتَغْنِيَ- أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ بِذَلِكَ الْجَنَّهَ- كَمَا أَوْجَبَ لآِكِلِ مَالِ الْيَتِيمِ النَّارَ- اللَّهَ اللَّهَ فِى الْقُرْآنِ- فَلَا يَسْبِقَنَّكُمْ إِلَى الْعِلْمِ بِهِ غَيْرُكُمْ- اللَّهَ اللَّهَ فِى جِيرَانِكُمْ- فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى‏ الله ‏عليه ‏وآله أَوْصَى بِهِمْ- مَا زَالَ يُوصِى بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَيُوَرِّثُهُمْ- اللَّهَ اللَّهَ فِى بَيْتِ رَبِّكُمْ فَلَا يَخْلُو مِنْكُمْ مَا بَقِيتُمْ- فَإِنَّهُ إِنْ تُرِكَ لَمْ تُنَاظَرُوا- وَ أَدْنَى مَا يَرْجِعُ بِهِ مَنْ أَمَّهُ أَنْ يُغْفَرَ لَهُ مَا سَلَفَ- اللَّهَ اللَّهَ فِى الصَّلَاهِ- فَإِنَّهَا خَيْرُ الْعَمَلِ إِنَّهَا عِمَادُ دِينِكُمْ- اللَّهَ اللَّهَ فِى الزَّكَاهِ- فَإِنَّهَا تُطْفِئُ غَضَبَ رَبِّكُمْ- اللَّهَ اللَّهَ فِى صِيَامِ شَهْرِ رَمَضَانَ- فَإِنَّ صِيَامَهُ جُنَّهٌ مِنَ النَّارِ- اللَّهَ اللَّهَ فِى الْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِينِ- فَشَارِكُوهُمْ فِى مَعَايِشِكُمْ- اللَّهَ اللَّهَ فِى الْجِهَادِ بِأَمْوَالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ أَلْسِنَتِكُمْ- فَإِنَّمَا يُجَاهِدُ رَجُلَانِ إِمَامٌ هُدًى- أَوْ مُطِيعٌ لَهُ مُقْتَدٍ بِهُدَاهُ- اللَّهَ اللَّهَ فِى ذُرِّيَّهِ نَبِيِّكُمْ- لَا تُظْلَمَنَّ بَيْنَ أَظْهُرِكُمْ- وَ أَنْتُمْ تَقْدِرُونَ عَلَى الْمَنْعِ عَنْهُمْ- اللَّهَ اللَّهَ فِى أَصْحَابِ نَبِيِّكُمُ- الَّذِينَ لَمْ يُحْدِثُوا حَدَثاً وَ لَمْ يَأْوُوا مُحْدِثاً- فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى‏ الله ‏عليه ‏وآله أَوْصَى بِهِمْ- وَ لَعَنَ الْمُحْدِثَ مِنْهُمْ وَ مِنْ غَيْرِهِمْ- وَ الْمُووِىَ لِلْمُحْدِثِينَ- اللَّهَ اللَّهَ فِى النِّسَاءِ وَ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ- فَإِنَّ آخِرَ مَا تَكَلَّمَ بِهِ نَبِيُّكُمْ أَنْ قَالَ- أُوصِيكُمْ بِالضَّعِيفَيْنِ- النِّسَاءِ وَ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ- الصَّلَاهَ الصَّلَاهَ الصَّلَاهَ- لَا تَخَافُوا فِى اللَّهِ لَوْمَهَ لَائِمٍ- يَكْفِكُمْ مَنْ أَرَادَكُمْ.» (2)- الإرشاد، شيخ مفيد: 1/ 21؛ «فَلَمَّا أُدْخِلَ ابْنُ مُلْجَمٍ عَلَى أَمِيرِ الْمُومِنِينَ عليه‏السلام نَظَرَ إِلَيْهِ ثُمَّ قَالَ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ إِنْ أَنَا مِتُّ فَاقْتُلُوهُ كَمَا قَتَلَنِى وَ إِنْ سَلِمْتُ رَأَيْتُ فِيهِ رَأْيِى.» (3)- نهج‏البلاغه: حكمت 420؛ «وَ رُوِىَ أَنَّهُ عليه‏السلام كَانَ جَالِساً فِى أَصْحَابِهِ فَمَرَّتْ بِهِمُ امْرَأَهٌ جَمِيلَهٌ فَرَمَقَهَا الْقَوْمُ بِأَبْصَارِهِمْ فَقَالَ عليه‏السلام إِنَّ أَبْصَارَ هَذِهِ الْفُحُولِ طَوَامِحُ وَ إِنَّ ذَلِكَ سَبَبُ هِبَابِهَا فَإِذَا نَظَرَ أَحَدُكُمْ إِلَى امْرَأَهٍ تُعْجِبُهُ فَلْيُلَامِسْ أَهْلَهُ فَإِنَّمَا هِىَ امْرَأَهٌ كَامْرَأَتِهِ فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْخَوَارِجِ‏قَاتَلَهُ اللَّهُ كَافِراً مَا أَفْقَهَهُ فَوَثَبَ الْقَوْمُ لِيَقْتُلُوهُ فَقَالَ عليه‏ السلام رُوَيْداً إِنَّمَا هُوَ سَبٌّ بِسَبٍّ أَوْ عَفْوٌ عَنْ ذَنْبٍ.» (4)- شرح حال ايشان در كتاب تواضع و آثار آن، جلسه اول آمده است. (5)- قدر 1: 97؛ «قرآن را در شب قدر نازل كرديم.» (6)- صغير اصفهانى. (7)- بحار الأنوار: 18/ 386، باب 3؛ إرشاد القلوب: 2/ 233، الجزء الثانى؛ «وَ مِنْ كِتَابِ الْمَنَاقِبِ لِلْخُوَارَزْمِىِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ وَ قَدْ سُئِلَ بِأَىِّ لُغَهٍ خَاطَبَكَ رَبُّكَ لَيْلَهَ الْمِعْرَاجِ فَقَالَ خَاطَبَنِى بِلُغَهِ عَلِىِّ بْنِ أَبِى طَالِبٍ عليه‏ السلام وَ أَلْهَمَنِى أَنْ قُلْتُ يَا رَبِّ أَ خَاطَبْتَنِى أَنْتَ أَمْ عَلِىٌّ فَقَالَ يَا أَحْمَدُ أَنَا شَىْ‏ءٌ لَيْسَ كَالْأَشْيَاءِ وَ لَا أُقَاسُ بِالنَّاسِ وَ لَا أُوصَفُ بِالْأَشْيَاءِ خَلَقْتُكَ مِنْ نُورِى وَ خَلَقْتُ عَلِيّاً مِنْ نُورِكَ فَاطَّلَعْتُ عَلَى سَرَائِرِ قَلْبِكَ فَلَمْ أَجِدْ عَلَى قَلْبِكَ أَحَبَّ مِنْ عَلِىِّ بْنِ أَبِى طَالِبٍ عليه السلام فَخَاطَبْتُكَ بِلِسَانِهِ كَيْمَا يَطْمَئِنَّ قَلْبُكَ.» (8)- ميرزا حبيب اللّه خراسانى.     کتاب صبر از ديدگاه اسلام / استاد حسین انصاریان  



۱۷/۰۴/۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن