محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844430720
چرا امام حسن(ع) مانند امام حسین(ع) نجنگید؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پاسخ به سؤالات دینی؛
چرا امام حسن(ع) مانند امام حسین(ع) نجنگید؟
شناسهٔ خبر: 2849859 - پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
علت صلح من با معاويه همان علت صلح رسول خدا (ص) با بنيضَمَرِه و بني اشجع است، هنگامی كه از حديبيه برمیگشت؛ منتهی فرقی كه هست اين است كه آنان آشكارا كافر بودند، ولی معاويه و يارانش در باطن كافرند. به گزارش خبرنگار مهر، گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر در این گزارش یکی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کند.پرسش: دلائل و اهداف صلح امام حسن(ع) با معاویه چه بود و چرا مانند امام حسین(ع) نجنگید؟ پاسخ: امام حسن(ع) علت صلح خود را چنين بيان ميكند: «علت صلح من با معاويه، همان علت صلح رسول خدا (ص) با بنيضَمَرِه و بني اشجع است، هنگامي كه از حديبيه بر ميگشت؛ منتهي فرقي كه هست اين است كه آنان آشكارا كافر بودند، ولي معاويه و يارانش در باطن كافرند(و در ظاهر لباس مسلماني بر تن دارند.) اگر من از جانب خدا امام هستم پس جايز نيست در قبول صلح و يا جنگ به سفاهتِ رأي، نسبت داده شوم، اگر چه حكمت آنچه انجام مي دهم براي افراد مشتبه باشد آيا نمي بيني كه خضر به خاطر سوراخ كردن كشتي و كشتن پسر و تعمير ديوار، از طرف موسي (ع) مورد غضب واقع شد؛ براي آنكه علت براي او مشتبه بود، تا اينكه خضر به او خبر داد و موسي راضي شد. هم چنين من نيز به خاطر صلحي كه با معاويه كردم، از طرف كساني كه علت امر را نمي دانستند مورد غضب واقع شدم، و اگر من صلح نمي كردم معاويه يك نفر شيعه روي زمين باقي نميگذاشت.»(۱)آن حضرت براي علت صلح خود به قبل از صلح با معاويه اشاره كرد و خطاب به مردم فرمود: «شك و پشيماني، ما را از جنگ لشگر شام باز نداشت، بلكه با سلامت نفس و اطمينان و شكيبايي با آنان ميجنگيديم ولي سلامت نفس با كينه و عداوت مخلوط گرديد و استقامت با تزلزل در هم آميخت و شما كه به صفين مي رفتيد، دين را در پيش رو و دنيا را در پشت سر داشتيد ولي اكنون دنيا را در جلو و دين را پشت سر افكندهايد، بدانيد ما براي شما آن چنانيم كه بوديم (و تغيير نكرده ايم) ولي شما نسبت به ما آن چنان كه بوديد نيستيد. بدانيد معاويه ما را وادار به امري كرد كه در آن شرافت و انصاف نيست، اگر كشته شدن را دوست داريد، پيشنهاد وي را بر مي گردانيم و با دَم شمشيرها با او برخورد ميكنيم؛ و اگر زنده بودن را دوست داريد، پيشنهاد معاويه را قبول ميكنيم. هنگامي كه سخن به اينجا رسيد همه فرياد زدند. «البُقية البُقية» يعني «ما را باقي بدار و از انديشهات بيرون نياور (يعني ما از جنگ ديگر خسته شده ايم).(۲) اما در پاسخ به این سوال که چرا امام حسن(ع) همچون برادر بزرگوارشان امام حسین(ع) قیام نکردند، باید گفت:دلیل تفاوت شيوه اين دو امام مي تواند مسائل متعددي باشد كه ما در اينجا به چهار تفاوت عمده زمان امام حسن(ع) با زمان امام حسين (ع) اشاره مي كنيم:۱ - تفاوت موقعيت اجتماعي دو امامامام حسن(ع) در مسند خلافت مسلمين بود، ولي امام حسين(ع) چنين نبود. امام حسن(ع) خليفه مسلمين است و يك نيروي طاغي و باغي عليه او خروج كرده است، كشته شدن او در اين وضع يعني كشته شدن خليفه مسلمين و شكست مركز قدرت، ولي امام حسين(ع) يك معترض به حكومت موجود بود، اگر كشته مي شد - كه كشته شد - كشته شدنش شهادتي افتخارآميز بود، همانطوري كه افتخارآميز هم شد. (۳)۲ - تفاوت جو فرهنگي و افكار عموميزماني كه امام حسن(ع) صلح كرد، هنوز اجتماع به آن پايه از درك و بينش نرسيده بود كه هدف امام را تأمين كند. در آن روز مردم كوفه تمايلي به جنگ نشان نمي دادند، بگونه اي كه وقتي امام آنها را گرد آورد و خطابه اي ايراد كرد و فرمود: آگاه باشيد معاويه ما را به كاري فراخوانده كه در آن نه سربلندي هست و نه انصاف، اگر داوطلب مرگيد سخن او را به خودش برگردانيد و با زبانه شمشير او را به محاكمه خدايي بكشيم و اگر خواستار زندگي هستيد پيشنهاد او را بپذيريم و خشنودي شما را طلب كنيم، مردم از هر سو فرياد برآوردند: مهلت، مهلت، صلح را امضا كن. (۴)ولي در زمان امام حسين(ع)، مردم كوفه كه زجرهاي زمان معاويه را ديده و برنامه هاي ضد انساني، تهديد و فشارهاي معاويه عليه خود را تحمل كرده بودند، بي تاب شده و دنبال راه چاره بودند. از اين رو بلافاصله بعد از مرگ معاويه و با اطلاع از عدم بيعت امام حسين(ع) با يزيد بن معاويه حدود هيجده هزار نامه به امام حسين(ع) نوشتند و براي همكاري با آن حضرت اعلام آمادگي كامل نمودند. از نظر تاريخي اگر امام به آن نامه ها ترتيب اثر نمي داد، در مقابل تاريخ محكوم بود و مي گفتند زمينه مساعدي را از دست داد.بنابراين از ناحيه كوفه بر امام حسين(ع) براي قيام اتمام حجت مي شود بگونه اي كه امام نمي تواند آن اتمام حجت را ناديده بگيرد، ولي در مورد امام حسن (ع) قضيه بر عكس است و اتمام حجت بر خلاف بود و مردم كوفه عدم آمادگي شان را اعلام كرده بودند.۳ - تفاوت ياران دو امامامام حسن(ع) با ياران بي وفايي روبرو بود كه عده اي از آنها همچون عبيدالله بن عباس در مقابل تطميعهاي معاويه خود را باختند و به لشكر معاويه ملحق گرديدند و جمعي ديگر از آنها براي معاويه نامه نوشتند كه ما حاضريم حسن بن علي(ع) را دست بسته تحويل دهيم و در ساباط يكي از ياران وي بنام «جراح بن سنان» جلو آمد و با وقاحت تمام آن حضرت و پدر گرامي اش حضرت علي(ع) را متهم به شرك نمود و به ران آن حضرت با شمشير ضربه اي زد كه گوشت را شكافت و به استخوان رسيد. (۵) با چنين اصحابي امام چگونه مي توانست در مقابل لشكر منسجم شام به جنگ ادامه دهد؟امام حسن(ع) علت صلحش را نداشتن يار و ياور بيان مي فرمايد: «به خدا سوگند من حكومت را به معاويه واگذار نكردم مگر بخاطر نداشتن ياران و اگر انصار و ياراني مي داشتم، شبانه روز با او مي جنگيدم تا اينكه خداوند بين من و او حكم كند.»(۶)اما امام حسين(ع) ياراني داشت كه هر چند از نظر كميت تعدادشان اندك بود، ولي از نظر ايمان و استقامت و وفاداري نظير نداشتند؛ بگونه اي كه خود آن حضرت آنان را چنين مي ستايد: «من اصحابي با وفاتر از ياران خود سراغ ندارم و خانداني نيكوتر و مهربانتر از خاندان خود نمي شناسم. خداوند از جانب من به شما پاداش نيك دهد.»(۷)۴ - تفاوت روحيات و رفتار معاويه و يزيدمعاويه و يزيد هر چند در اصل هدف (از بين بردن اسلام و غصب حق اهل بيت) متحد بودند و هر دو يك هدف را دنبال مي كردند ولي در رفتار و روحيه، دو تفاوت عمده با هم داشتند كه همين تفاوتها عكس العملهاي مناسب خود را از ناحيه امامان عليهم السلام مي طلبيد:الف - كهنه كار بودن معاويه و خام بودن يزيد:معاوية بن ابي سفيان در حل و فصل مشكلات از مهارت خاصي برخوردار بود و به اصطلاح امروزي كهنه كار و آزموده بود و بدينوسيله توانسته بود مردم شام را با خود همراه كند و افكار عمومي را با حكومت شام هماهنگ نمايد، ولي يزيد بن معاويه جواني خام و بي تجربه و فاقد اين مهارتها بود.ب - قيافه دين گرايانه معاويه و فسق علني يزيد:معاويه كفر را در لباس نفاق پوشانده بود و كينه اسلام و اهل بيت عليهم السلام چنان در دل او ريشه دوانده بود كه در پاسخ «مغيرة بن شعبه» كه از او خواسته بود تا قدري درباره خاندان علي(ع) و شيعيانش به عدالت رفتار كند، گفته بود: «لا والله الا دفنا دفنا (۸) به خدا قسم هدفم دفن [نام پيامبر و اسلام] است.»اما وي با همه كينه اي كه نسبت به اسلام داشت، تظاهر به اسلام و دين داري مي نمود و ظواهر ديني را رعايت مي كرد. او نقاب دين به چهره داشت و بگونه اي عمل نمود كه مردم را دچار ترديد و دو دلي كرد.اين روحيه معاويه، كار امام حسن(ع) را پيچيده تر نموده بود و بايد سالها مي گذشت تا چهره مرموزانه معاويه براي مردم آشكار مي شد. صلح امام حسن(ع) اين مهم را بخوبي به انجام رساند و چهره واقعي معاويه و بني اميه را به مردم نشان داد. به خاطر همين روحيه حيله گرانه معاويه است كه امام حسين(ع) در مدت ده سال اول امامتش كه در زمان سلطنت معاويه واقع شده بود قيام نكردند، اما با مرگ معاويه و شروع سلطنت يزيد دست به قيام زدند.ولي يزيد به عنوان عنصر مقابل امام حسين(ع) جواني عياش، آلوده به گناه و سگ باز بود. او با شراب خواري علني دستورات دين مبين اسلام را زير پا مي گذاشت. اشعاري كه از وي در كتب شيعه و سني در اين زمينه نقل شده، به وضوح نمايانگر اوج فساد و انحراف او مي باشد.پي نوشتها:۱. صدوق، علل الشرايع، ج ۱، ص ۲۱۱، ط: نجف.۲. ابن اثير، اسد الغابة، دايرة المعارف حيدرآباد، ج ۲، ص ۱۳. ۳. مرتضي مطهري، سيري در سيره ائمه اطهار، ص ۸۳ - ۸۵ .۴. تاريخابنخلدون، ترجمه عبدالمحمد آيتي، ج۱، ص۶۴۱.۵. شيخ مفيد، الإرشاد، انتشارات كنگره جهانى شيخ مفيد قم، ۱۴۱۳ ه. ق، ج ۲، ص ۱۲.۶. طبرسى، الإحتجاج، نشر مرتضى مشهد مقدس، ۱۴۰۳ ه. ق، ج ۲، ص ۷۱.۷. شيخ مفيد، الارشاد، ج ۲، ص ۹۱.۸. ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، ج ۵، ص ۱۲۹ – ۱۳۰.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]
صفحات پیشنهادی
چرا به امام حسن مجتبی(ع)کریم اهل بیت می گویند؟
پاسخ به سؤالات دینی چرا به امام حسن مجتبی ع کریم اهل بیت می گویند شناسهٔ خبر 2849432 - پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی هیچ فقیر و مسکینی از در خانه امام حسن مجتبی ع ناامید برنگشت و حتی خود ایشان به سراغ فقرا می رفتند و آنها را به منزلمواجهه امام حسن(ع) با دشمنی که احترام کودک و پیر را نگه نمی دارد
مواجهه امام حسن ع با دشمنی که احترام کودک و پیر را نگه نمی دارد فرهنگ > دین و اندیشه - روایتی درباره کریم اهل بیت از زبان حجت الاسلام والمسلمین سید حسین هاشمی نژاد لطفا منتظر بمانید 6262 دانلود کلید واژه ها امام حسن مجتبی ع - لینک را کپی کنید دانلود پنشمه ای از اخلاق و فضائل امام حسن مجتبی(ع)
ولادت کریم اهلبیت مبارک باد شمه ای از اخلاق و فضائل امام حسن مجتبی ع چه کسی پای این حیوان را شکسته است غلام گفت من شکسته ام حضرت فرمود چرا چنین کردی گفت برای این که تو را ناراحت کنم امام با تبسّمی دلنشین فرمود ولی من در عوض تو را خشنود می کنم و غلام را آزاد کرامام حسن(ع) با غلامی که از غذای خود به سگ می خورانید چه کرد؟/ شیوه امام برای نصیحت به کودکان
امام حسن ع با غلامی که از غذای خود به سگ می خورانید چه کرد شیوه امام برای نصیحت به کودکان فرهنگ > دین و اندیشه - نیمه ماه مبارک رمضان برابر با روزی است که اولین نوه پیامبر گرامی که درود خدا بر اوباد چشم بر این جهان گشود لطفا منتظر بمانید رفتار امام بحمله مزدوران آل خليفه به مسجد امام حسين(ع)
العالم حمله مزدوران آل خليفه به مسجد امام حسين ع خوشبختانه با اقدام هوشيارانه ساكنين محله مزدوران آل خليفه نتوانستند به مسجد آسيبي برسانند به گزارش سرويس ديني جام نيوز مزدوران وابسته به دولت بحرین به یکی دیگر از مساجد منامه یورش بردند اما به دلیل هوشیاری و ایستادگی شهروندانامام حسن مجتبی(ع) را بهتر بشناسیم
امام حسن مجتبی ع در 15 رمضان سال سوم هجری متولد شدند امام حسن ع را بهتر بشناسیم روز پانزدهم ماه مبارک رمضان سال سوم هجری در خاندان نبوت چهارمین نفر از پنج نفر آل عبا علیهم السلام به دنیا آمد به قدری زیبا بود که خداوند نام او را حسن زیبا نامید گذشته از بشارت های دنتیجه صلح امام حسن(ع) صیانت از شیعیان بود
محمدجواد مروجی طبسی در گفتگو با مهر نتیجه صلح امام حسن ع صیانت از شیعیان بود شناسهٔ خبر 2848439 - پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۱ دین و اندیشه > اندیشمندان باید نام این صلح را صلح تحمیلی گذاشت نه صلح امام حسن ع این صلح یک پیروزی بود برای امام حسن مجتبی ع و نتیجه آن صیانت و حپاداش خدا به امام حسین
همه آثاری که در زیارت سیدالشهدا علیه السلام وجود دارد مبادله ای بود که خداوند در ازای کاری که امام حسین علیهالسلام کرد با او انجام داده است در ادامه بخشی از صحبتهای مرحوم آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی می آید امام صادق علیه السلام فرمودند اجر اولین گام و اولینبرپایی جشن میلاد امام حسن(ع) امامزاده در 1637 امامزاده/پذیرایی از روزهداران
چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۳۳ معاون سازمان اوقاف و امور خیریه گفت مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی ع امشب در 1637 بقعه متبرکه و امامزاده کشور برگزار میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین احمد شرفخانی با تبریک فرارسیدن سالروز میلامحفل انس با قرآن در حسینیه امام خمینی |اخبار ایران و جهان
محفل انس با قرآن در حسینیه امام خمینی حافظان کلام الله مجید طبق سنوات گذشته در اولین روز از ماه مبارک رمضان امروز پنج شنبه در حضور رهبر انقلاب محفل انس با قرآن بر پا کردند عکس پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری کد خبر ۵۱۰۰۶۴ تاریخ انتشار ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲ ۰۶ - 18 June 2صلح امام حسن(ع) اساس اسلام را حفظ کرد
یک استاد دانشگاه در گفتگو با مهر صلح امام حسن ع اساس اسلام را حفظ کرد شناسهٔ خبر 2848458 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حفظ اساس اسلام و تشیع با این بی وفایی مردم تنها به صلح بستگی داشت که حضرت این امر را پذیرفتند و در نهایت مظلومیت بخداوند در مقابل شهادت امام حسین(ع) چه پاداشهایی به ایشان داد
آقامجتبی تهرانی پاسخ میدهد خداوند در مقابل شهادت امام حسین ع چه پاداشهایی به ایشان داد شناسهٔ خبر 2787543 - جمعه ۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی همه آثاری که در زیارت سیدالشهدا علیه السلام وجود دارد مبادله ای بود که خداوند در ازای کاری که امکتاب «حسن بن علی؛ امام مصلح» منتشر شد
کتاب حسن بن علی امام مصلح منتشر شد شناسهٔ خبر 2848279 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۴ دین و اندیشه > سایر کتاب حسن بن علی امام مصلح به همت انتشارات دلیل ما منتشر و روانه بازار نشر شد به گزارش خبرنگار مهر کتاب حسن بن علی امام مصلح زندگی نامه کامل امام حسن مجشن میلاد امام حسن(ع) امشب در ۱۶۳۷ امامزاده کشور
شرفخانی خبر داد جشن میلاد امام حسن ع امشب در ۱۶۳۷ امامزاده کشور شناسهٔ خبر 2849353 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی طرح ضیافت الهی امسال در ۲۱۰۰ امامزاده کشور در حال برگزاری است همرمان با اجرای این طرح مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبیاختلاف امام حسین با یزید فقط سیاسی بوده! + فیلم
مدیر شبکه وهابی توحید اختلاف امام حسین با یزید فقط سیاسی بوده فیلم ملازاده کارشناس شبکه های وهابی امام حسین و یزید دو پسر عمو بودند که اختلافشان سیاسی بوده و بر سر اسلام نبوده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز ملازاده یکی از وهابیونی است که با حمایت عربستان مدیرت شبکهحفظ شیرسنگیهای جوار امامزاده محمد بن حسن لرستان/سه ویژگی معماری
حفظ شیرسنگیهای جوار امامزاده محمد بن حسن لرستان سه ویژگی معماری شناسهٔ خبر 2849215 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۹ دین و اندیشه > سایر در طراحی و معماری احداث پروژه آستان مقدس امامزاده محمد بن حسن ع علاوه بر رعایت ضوابط معماری اسلامی و ایرانی از شیرسنگهای قدیمی به عنوان نماددزدى با نام امام حسين عليه السلام
دزدى با نام امام حسين عليه السلام روزى در حرم امام حسين عليه السلام حبيب زائرى را دزدى زد و پولهايش را برد به گزارش سرویس دینی جام نیوز از مرحوم سيد احمد بهبهانى نقل شده در ايام توقفم در كربلا حاج حسن نامى در بازار زينبيه دكانى داشت كه مهر و تسبيح مى ساخت و مى فروخت معر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها