محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852501641
چرا امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در برابر معاویه قیام نکردند؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسمان؛
چرا امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در برابر معاویه قیام نکردند؟
همانطور كه امام حسن عليه السلام نزديك به ده سال در برابر معاويه قيام نكرد، امام حسين عليه السلام نيز تقريبا به همين مقدار زمان از دوران امامتش با دوران معاويه همراه بود و قيام نكرد.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، يكي از سوالاتي در ارتباط با حيات سياسي و اجتماعي امام حسن عليه السلام پرسيده ميشود، مربوط به صلح آن امام بزرگوار با معاويه است و اين سوال مطرح ميشود كه چرا امام حسن (ع) با معاويه صلح كرد، ولي امام حسين (ع) با يزيد جنگيد؟
براي پاسخ به اين سوال بايد شرايط زندگاني هر كدام اين دو امام همام را بررسي نماييم زيرا همانطور كه بزرگان ديني و مورخان زبردست تاكيد كرده اند: روح حاكم بر زندگي هر كدام از معصومين عليهم السلام، هيچ تفاوتي با يكديگر ندارد و تنها، شرايط موجود به رفتارهاي ظاهرا متفاوتي منجر شده است.
* سه عامل قيام حسيني
درباره قيام امام حسين عليه السلام بايد گفت كه اين قيام سه دليل مهم داشت كه هر يك از آنها در زمان امام حسن (ع) به شكل ديگري رخ نمود:
الف) حكومت ستمكار وقت از امام حسين (ع) بيعت ميخواست: «خذ الحسين بالبيعة اخذاً شديداً لَيسَ فيه رخصة (لهوف، صص ۹ و ۱۰؛ الفتوح، ابن اعثم، ج ۵، ص ۱۰؛ مقتل الحسين، خوارزمي، ج۱، ص ۱۸۰)؛ «از حسين بيعت محكم بگير و هيچ گذشت هم نبايد داشته باشي». اما تنها پاسخ ايشان اين بود: «نه، بيعت نميكنم» و نكرد. هنگام صلح امام حسن (ع)، معاويه از امام بيعت نخواست؛ يعني بيعت كردن از مواد صلح نبود و هيچ مورخي هم ادعا نكرده است كه امام حسن (ع) يا فردي از ياران او يا برادران و اصحاب و شيعيانش با معاويه بيعت كرده باشد. پس بيعت كه يكي از عوامل وادارنده امام حسين (ع) به مقاومت شديد بود، در جريان امام حسن (ع) وجود نداشت.
ب) يكي ديگر از علل قيام امام حسين (ع) دعوت مردم كوفه بود. اين مردمان بيست سال حكومت معاويه را چشيدند. در دوره او زجر ديدند و ستمهايش را تاب آوردند، اما سرانجام بيتاب شدند. حتي برخي از مورخان معتقدند كه زمينه قيام امام، در كوفه صد درصد آماده بود، اما رويدادهايي پيش بيني نشده اوضاع را دگرگون كرد. مردم كوفه هجده هزار نامه براي امام فرستادند و آمادگي خود را به او اعلام كردند. اما هنگامي كه امام حسين (ع) آمد، كوفيان ياري اش نكردند.
همه ميگويند كه زمينه قيام فراهم نبوده است. اما از ديد تاريخي اگر امام آن نامهها را ناديده ميگرفت، بي گمان در تاريخ محكوم ميشد؛ يعني آيندگان ميگفتند كه زمينه بسيار خوبي را از دست داد. اوضاع كوفه در دوره امام حسن (ع) چنين نبود، بلكه مردم كوفه خسته، ناخشنود و پراكنده بودند و ميانشان اختلاف عقيده پيدا شده بود.
اعلام آمادگي مردم كوفه حجت را بر امام حسين (ع) تمام كرد و اگر زمينه هم آماده نبود، ايشان نميتوانست آن اتمام حجت را ناديده بگيرد. اما در زمان امام حسن (ع) مردم كوفه براي قيام آمادگي نداشتند. وضع داخلي كوفه به اندازهاي بد بود كه خود امام حسن (ع) از بسياري از مردم كوفه پرهيز ميكرد و هنگامي كه بيرون ميرفت در زير لباسهايش زره ميپوشيد تا خوارج و دستپروردگان معاويه به او آسيب نرسانند. چنانكه روزي در حال نماز بهسوي آن حضرت تير انداختند اما چون در زير لباسهايش زره پوشيده بود تير كارگر نشد (علل الشرايع، شيخ صدوق، ج۱، ص ۷۱۷)
ج) عامل سومي كه در قيام امام حسين وجود داشت عامل امر به معروف و نهي از منكر بود؛ يعني با قطع نظر از اينكه از امام حسين (ع) بيعت ميخواستند و او حاضر نبود بيعت كند و قطع نظر از اينكه مردم كوفه از او دعوت كرده بودند و اتمام حجتي بر امام حسين (ع) شده بود و او براي اينكه پاسخي به آنها داده باشد، اعلام آمادگي كرد. قطع نظر از اينها مسئله ديگري وجود داشت كه امام حسين (ع) تحت آن عنوان قيام كرد.
آن مسئله امر به معروف و نهي از منكر بود. مسئله اينكه معاويه در دوره بيست ساله خلافتش بر خلاف اسلام عمل كرد احكام اسلام را تغيير داد، بيت المال مسلمانان را حيف و ميل كرد، خونهاي محترم را ريخت و سرانجام پسر شرابخوار، قمارباز و سگباز خودش را به ولايتعهدي برگزيد. امام حسين (ع) در برابر مخالفتهاي معاويه با سنّت پيامبر (ص) فرمود:
بر ما لازم است كه به اينان اعتراض كنيم؛ زيرا پيغمبر چنين فرموده است:
مَنْ رَأَى سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحِلاًّ لِحُرُمِ اللهِ نَاكِثاً لِعَهْدِهِ مُخَالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللهِ يَعْمَلُ فِي عِبَادِ اللهِ بِالإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ثُمَّ لَمْ يُغَيِّرْ عَلَيه بِقَوْلٍ وَلا فِعْلٍ كَانَ حَقِيقاً عَلَى اللهِ أَنْ يُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ وَ قَدْ عَلِمْتُمْ أَنَّ هَؤُلاءِ الْقَوْمَ قَدْ لَزِمُوا طَاعَةَ الشَّيْطَان (بحارالانوار، ج۴۴، ص ۳۸۲)
هركس پادشاه ستمگري را بنگرد، كه حرام خدا را حلال كرده، دين خدا را فرو افكنده، با سنّت پيامبر خدا مخالفت ميكند و در ميان مردمان با گناهكاري و ستم حكم ميراند، سپس با سخنراني و اقدام بر او نشورد، سزاوار است كه خداوند آن كس را نيز به سرانجام [خواري و عذاب] آن پادشاه دچار سازد و به تحقيق ميدانيد كه اين گروه (حاكمان وقت) ازشيطانپيروي ميكنند.
بنابراين، اوضاع زمان امام حسن (ع) با شرايط زمان امام حسين (ع) متفاوت بود؛ يعني معاويه ميگفت: من حاضرم به كتاب خدا و سنت پيغمبر و سيره «خلفاي راشدين» صددرصد عمل كنم و براي خود جانشيني معين نكنم. البته امام حسن (ع) به ماهيت معاويه خوشبين نبود و چنانچه در آن اوضاع صلح را نميپذيرفت، امروز در تاريخ محكوم ميشد. اكنون تاريخ معاويه را محكوم ميكند؛ زيرا او همه اين شروط را پذيرفت و تنها از ديد سياسي پيروز شد و هنگامي كه بر مسند خلافت و قدرت نشست اين شرطها را زير پا گذاشت و به هيچيك از آنها عمل نكرد و آشكار ساخت كه آدم دغل باز است. هنگامي كه او به كوفه آمد به صراحت گفت:
مردم كوفه! من در گذشته با شما نجنگيدم براي اينكه شما نماز بخوانيد، روزه بگيريد، حج بكنيد، زكات بدهيد، «ولكن لآمُرَ عليكم (مقاتل الطالبيين، ص ۴۶)؛ «من جنگيدم براي اينكه امير و رئيس شما باشم».
معاويه در زمان امام حسن (ع) دست به كاري نزد كه ماهيتش را آشكار كند و زمينهاي براي قيام به انگيزه امر به معروف و نهي از منكر يا به اصطلاح تكليفي بالفعل به وجود آيد، اما اين زمينه در زمان امام حسين (ع) بود.
* صبر ده ساله امام حسين در برابر معاويه
بنابراين، وضعيت دوران امام حسن (ع) و امام حسين (ع) را از هيچ ديدي با يكديگر نميتوان سنجيد؛ زيرا امام حسن (ع) ميبايست مدتي كناره ميگرفت تا ماهيت پنهان و مستور امويان آشكار شود و قيامي كه در آينده انجام ميگيرد از نظر تاريخ موجه باشد. برخي از شيعيان پس از همين قرارداد صلح كه پايبند نبودن معاويه به آن آشكار شد، به امام حسن (ع) عرض كردند كه اكنون اين قرارداد صلح «كأن لم يكن» است، بنابراين شما قيام كنيد.
آنان درست ميگفتند؛ زيرا معاويه آن را نقض كرد. امام فرمود: «نه». قيام پس از معاويه صورت ميپذيرد؛ يعني كمي بيش از اين به آنان بايد مهلت داد تا وضع خودشان را خوب روشن كنند. آنوقت، زمان قيام است. معناي سخن امام اين است كه اگر تا دوران پس از معاويه زنده ميبود و در همان وضعي قرار ميگرفت كه امام حسين (ع) در آن قرار گرفت، بيگمان قيام ميكرد.
بنابراين، وضع امام حسن (ع) بر پايه سه عاملي كه انگيزههاي مهم، صحيح و مشروع قيام امام حسين (ع) به شمار ميرفت، با وضع برادرش متفاوت و متغاير بود؛ يعني از او تقاضاي بيعت كردند و از وي بيعت نميخواستند. مردم كوفه حجت را بر امام حسين (ع) تمام كردند و گفتند كوفه پس از بيست سال بيدار شده و كوفه پس از دوران معاويه با كوفه پيش از آن متفاوت است.
هنگامي كه نام امام حسين (ع) ميان مردم كوفه برده شد، آنان اشك ريختند و گفتند كه درختها ميوه دادهاند و زمينها سرسبز شدهاند، بيا كه آمادگي ما كامل است. اين دعوتها براي امامحسين (ع) اتمام حجت بود. اما امام حسن (ع) در وضع ديگري به سر ميبرد.
هركس وضع كوفه را در آن زمان ميديد، آماده نبودن مردمان آن را درمييافت. نكته قابل توجه آن است كه همانطور كه امام حسن عليه السلام نزديك به ده سال – بنا به شرايطي كه گفته شد- در برابر معاويه قيام نكرد، امام حسين عليه السلام نيز تقريبا به همين مقدار زمان از دوران امامتش با دوران معاويه همراه بود و قيام نكرد كه اين مساله به ويژگيهاي آن دوران و نيز وضعيت معاويه بر ميگردد.
معاويه منافقانه از دين دم ميزد و امكان داشت كه مقابله نظامي با وي، به اصل دين آسيب وارد نمايد اما در دوران يزيد، شرايط تغيير يافت و شرابخوارگي علني يزيد يا اشعار وي كه هيچ سنخيتي با توحيد و ديانت نداشت، راه را براي قيام در برابر حاكم ظالم فراهم ميآورد. شفقنا
۱۳/۰۴/۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]
صفحات پیشنهادی
چرا امام حسن(ع) مانند امام حسین(ع) نجنگید؟
پاسخ به سؤالات دینی چرا امام حسن ع مانند امام حسین ع نجنگید شناسهٔ خبر 2849859 - پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی علت صلح من با معاويه همان علت صلح رسول خدا ص با بنيضَمَرِه و بني اشجع است هنگامی كه از حديبيه برمیگشت منتهی فرقی كهچرا به امام حسن(ع) «کریم» میگویند؟
به خاطر بخشندگیها و کارهای نیکی که از سوی امام حسن ع در مسیر خیر احسان و کمک به طبقات درمانده و نیازمند انجام میگرفت آن حضرت را کریم اهل بیت لقب دادهاند امام حسن ع نسبت به دردمندان و تیرهبختان جامعه بسیار دلسوز بودند و با خرابهنشینان دردمند و اقشار مستضعف و کمدرآمد همراچرا به امام حسن مجتبی(ع)کریم اهل بیت می گویند؟
پاسخ به سؤالات دینی چرا به امام حسن مجتبی ع کریم اهل بیت می گویند شناسهٔ خبر 2849432 - پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی هیچ فقیر و مسکینی از در خانه امام حسن مجتبی ع ناامید برنگشت و حتی خود ایشان به سراغ فقرا می رفتند و آنها را به منزلپاداش خدا به امام حسین
همه آثاری که در زیارت سیدالشهدا علیه السلام وجود دارد مبادله ای بود که خداوند در ازای کاری که امام حسین علیهالسلام کرد با او انجام داده است در ادامه بخشی از صحبتهای مرحوم آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی می آید امام صادق علیه السلام فرمودند اجر اولین گام و اولینمواجهه امام حسن(ع) با دشمنی که احترام کودک و پیر را نگه نمی دارد
مواجهه امام حسن ع با دشمنی که احترام کودک و پیر را نگه نمی دارد فرهنگ > دین و اندیشه - روایتی درباره کریم اهل بیت از زبان حجت الاسلام والمسلمین سید حسین هاشمی نژاد لطفا منتظر بمانید 6262 دانلود کلید واژه ها امام حسن مجتبی ع - لینک را کپی کنید دانلود پنتعهدات ایجابی دولت در برابر شهروندان از دیدگاه امام علی (ع) - بخش اول مبارزه با رانت خواری
تعهدات ایجابی دولت در برابر شهروندان از دیدگاه امام علی ع - بخش اولمبارزه با رانت خواریدر حکومت دینی و سیره امام علی ع با فرزندان و نزدیک ترین یاران نیز همانند دیگر مردم رفتار می شد اگر آنان حیف و میل و سهل انگاری در حقوق مردم و انجام مسئولیت خود می داشتند با قاطعیت با آنانکتاب «حسن بن علی؛ امام مصلح» منتشر شد
کتاب حسن بن علی امام مصلح منتشر شد شناسهٔ خبر 2848279 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۴ دین و اندیشه > سایر کتاب حسن بن علی امام مصلح به همت انتشارات دلیل ما منتشر و روانه بازار نشر شد به گزارش خبرنگار مهر کتاب حسن بن علی امام مصلح زندگی نامه کامل امام حسن ممروری اجمالی بر زندگی امام حسن مجتبی(ع)
پاسخ به سؤالات دینی مروری اجمالی بر زندگی امام حسن مجتبی ع شناسهٔ خبر 2849877 - جمعه ۱۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حضرت مجتبى ع در نيمه ماه مبارك رمضان سال سوم هجرت متولد شد و به ابو محمد مكنى گرديد حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله او را حسامام حسن مجتبی(ع) را بهتر بشناسیم
امام حسن مجتبی ع در 15 رمضان سال سوم هجری متولد شدند امام حسن ع را بهتر بشناسیم روز پانزدهم ماه مبارک رمضان سال سوم هجری در خاندان نبوت چهارمین نفر از پنج نفر آل عبا علیهم السلام به دنیا آمد به قدری زیبا بود که خداوند نام او را حسن زیبا نامید گذشته از بشارت های دتوصیه پیامبر اکرم(ص) درباره امام حسن مجتبی(ع)
حدیث توصیه پیامبر اکرم ص درباره امام حسن مجتبی ع امام على عليهالسلام به پیامبر صلی الله علیه و اله عرض كرد شريكان من چه كسانى هستند يا رسول اللّه فرمود آنها فرزندان تو هستند كه امامند به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام حسن مجتبی عليهالسلام پیامبر اکرم صلي الله عليهجشن میلاد امام حسن(ع) امشب در ۱۶۳۷ امامزاده کشور
شرفخانی خبر داد جشن میلاد امام حسن ع امشب در ۱۶۳۷ امامزاده کشور شناسهٔ خبر 2849353 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی طرح ضیافت الهی امسال در ۲۱۰۰ امامزاده کشور در حال برگزاری است همرمان با اجرای این طرح مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبیبرپایی جشن میلاد امام حسن(ع) امامزاده در 1637 امامزاده/پذیرایی از روزهداران
چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۳۳ معاون سازمان اوقاف و امور خیریه گفت مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی ع امشب در 1637 بقعه متبرکه و امامزاده کشور برگزار میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین احمد شرفخانی با تبریک فرارسیدن سالروز میلاحفظ شیرسنگیهای جوار امامزاده محمد بن حسن لرستان/سه ویژگی معماری
حفظ شیرسنگیهای جوار امامزاده محمد بن حسن لرستان سه ویژگی معماری شناسهٔ خبر 2849215 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۹ دین و اندیشه > سایر در طراحی و معماری احداث پروژه آستان مقدس امامزاده محمد بن حسن ع علاوه بر رعایت ضوابط معماری اسلامی و ایرانی از شیرسنگهای قدیمی به عنوان نمادصلحی که به امام حسن (ع) تحمیل شد
گفتگو با حجت الاسلام محمدجواد مروجی طبسی صلحی که به امام حسن ع تحمیل شد صلح امام حسن ع تعبیر درستی نیست امام هیچ وقت صلح نکرد بلکه تنها صلحی را که معاویه پیشنهاد کرده بود با شرایطی پذیرفت باید نام آن را صلح تحمیلی گذاشت نه صلح امام حسن ع به گزارش سرویس دینی جام نیوز داممفاد قرارداد صلح نامه امام حسن(ع) چيست؟
پاسخ به سؤالات دینی مفاد قرارداد صلح نامه امام حسن ع چيست شناسهٔ خبر 2849883 - جمعه ۱۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی در مورد مواد صلح نامه بين امام حسن ع و معاويه در مدارك تاريخى اتفاق نظر كاملى وجود ندارد اما چند منبع كهن يكى ابن اعثم كوفى دشب میلاد امام حسن علیهالسلام/ محمود کریمی، سعید حدادیان
جشن میلاد شب میلاد امام حسن علیهالسلام محمود کریمی سعید حدادیان مراسم مهدیه امام حسن ع جام دینی 501 لینک لینک ۱۱ ۰۴ ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۲شام میلاد امام حسن مجتبی (ع)/ محمود کریمی
هیات رایه العباس ع شام میلاد امام حسن مجتبی ع محمود کریمی ماه رمضان 1394 جام دینی غزل مصیبت امام حسن مجتبی ع سرود گدای تو بودن عجب حال خوشی داره سرود ستاره بارونه آقام اومده سرود به این ماه رمضان قسم حسن آقامِ 501 لینک-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها