محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852632230
اگر از در و دیوار جامعهای خشم و خشونت میبارد، در دینی بودن آن تردید کنید/ اسلام دین رحمت است
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
اگر از در و دیوار جامعهای خشم و خشونت میبارد، در دینی بودن آن تردید کنید/ اسلام دین رحمت است فرهنگ > دین و اندیشه - نویسنده کتاب «اسلام دین رحمت نه خشونت» می گوید: «یکی از مشخصههای دینی بودن جامعه، وفور صلح، صفا، مهر و گذشت است. اگر دیدید از در و دیوار جامعهای خشم، خشونت، انتقام و کینهتوزی میبارد، در دینی دانستن آن جامعه تردید کنید. چنان جامعهای با اسلام فاصله دارد.»
به گزارش خبرآنلاین، نشست نقد و بررسی کتاب «اسلام دین رحمت نه خشونت» با حضور علیرضا صدرالدینی نویسنده کتاب و عبدالله نصری، استاد رشتهی فلسفه در شهر کتاب برگزار شد. خلاصه سخنان مطرح شده در این نشست را به نقل از سایت موسسه شهر کتاب در جدول زیر می خوانید. نام سخنران خلاصه اظهارات علیرضا صدرالدینی، نویسنده کتاب * یکی از مشخصههای دینی بودن جامعه، وفور صلح، صفا، مهر و گذشت است. اگر دیدید از در و دیوار جامعهای خشم، خشونت، انتقام و کینهتوزی میبارد، در دینی دانستن آن جامعه تردید کنید. چنان جامعهای با اسلام فاصله دارد. اسلام دین رأفت و عفو است. * در مطالعاتم پیش رفتم و دیدم خداوند مظهر رحمت است و اسلام، آیینی است مبتنی بر رحمت. حتی برخی احکامی را که امروز خشن معرفی میشود بررسی کردم و متوجه شدم در دل این احکام هم چیزی جز رحمت نهفته نیست. * خداوند از میان اسماء حسنیاش بیش از هر چیز، بر رحمت، یعنی بر رحمان بودن و رحیم بودنش تأکید میکند و این معنی را در وجوه و ابعاد متفاوت متذکر میشود. در همهی جنبههای اسلام رحمانیت خداوند موج میزند. پیروان اسلام هم سرشار از مهر و رحمتاند. در روایتها داریم که «مؤمن سرشار از رحمت است.» اهل رحمت بودنِ مسلمانان را در قالب داستانهایی که از زندگی پیامبر، اولیا، صحابه و عرفا به دست ما رسیده نشان دادهام. * در نظام اعتقادی ما خداوند مسألهای فقط ذهنی یا تئوریک نیست. خدا همه چیز ماست. اینکه چگونه خدا را دریابیم و بینگاریم، این دریافت، در اعمال، زندگی و رفتار ما اثر خواهد گذاشت. اگر خدایی که شناختهایم خدایی سختگیر و بیگذشت باشد، خدایی باشد که همواره در پی مجازات و توبیخ و تنبیه است، همین خصایص در ما ظهور و بروز خواهد یافت. * خداوندی که ما میشناسیم در طلیعهی همهی سورههای قرآن خود را با صفت رحمانیت معرفی میکند. یعنی میخواهد اولین چیزی که از او در ذهن مسلمانان نقش میبندد، صفت رحمت باشد. در هفده رکعت نمازهای روزانه، هفتاد بار بر رحمت خدا تأکید میشود. خداوند در آیههای ۱۱۸ و ۱۱۹سورهی هود میفرماید که آفرینش، ایجاب و اقتضای رحمت الهی است. * اما قیامت برای چیست؟ قرآن به صراحت میگوید آخرت برای رحمت است. متأسفانه کسانی در جامعهی ما تا بحث قیامت و آخرت مطرح میشود، شروع به ترساندن و مضطرب کردن مردم میکنند. هنر این افراد ایجاد خوف و وحشت بین مردم است. اما آیههایی که از دهشتناکی آخرت سخن میگویند کسانی را هدف قرار میدهند که به حقوق مردم تجاوز کردهاند و حریم و ناموس مردم را نادیده گرفتهاند. مردم عادی در چارچوب زندگی طبیعی که گاه با لغزشهایی همراه است، مخاطب آن آیهها نیستند. * در روایتی معتبر از پیامبر اسلام آمده است که رحمت خداوند صد مرتبه دارد و تنها یک مرتبهاش در این دنیا نازل شده است و ۹۹ مرتبهی دیگر رحمت خداوندی در قیامت عرضه خواهد شد. در روایت معتبر دیگری داریم که وقتی در قیامت خداوند بسط بساط رحمت کند، این رحمت به قدری گسترده است که ابلیس نیز به کسب رحمت خداوندی طمع خواهد ورزید. * تعداد آیههای امیدبخش یا آیههای نویدبخش قرآن کم نیست. مثلاً خداوند در سورهی نسا میفرماید که خدا شرک را نمیآمرزد، اما غیر شرک را میآمرزد. مفسرانی مثل علامه طباطبایی گفتهاند در این آیه بحث توبه مطرح نیست؛ زیرا خداوند با توبه شرک را نیز میآمرزد. اگر مشرکان توبه کنند، آمرزیده میشوند. ممکن است کسانی از دنیا بروند که مشرک نیستند، اما گناهکارند و توفیق توبه نیز نیافتهاند؛ آمرزش خداوند شامل حال ایشان خواهد شد. * خداوند میگوید از سوی من سخن نگویید و دیگران را به جنهم و بهشت حواله ندهید که این امر فقط در اختیار خداست. در مقولهی جنگ و جهاد هم حسب آیهها، سیرهی نبوی و سیرهی ائمه، میبینیم که جنگ در اسلام مذموم است. جنگ تنها برای موقعی است که بر اسلام و مسلمین تحمیل شده باشد. وقتی پای دفاع به میان بیاید، طبعاً گریزی از دفاع نیست. اما جنگ، در اسلام طبق آیههای متعدد تقبیح شده است. * در مورد حکم قصاص و اینکه برخی آن را خشونتبار میدانند، باید به تاریخچهی حکم دقت کرد. در گذشته ـ و حتی امروز هم در جاهایی ـ اگر کسی، دیگری را میکشت یا به او تعددی میکرد، قبیله یا خانوادهی قربانی به طرفداری از وی با قبیله یا خانوادهی فرد مقابل وارد جنگ میشد. * قصاص میگوید شمشیرها را غلاف کنید، لشکرکشی نکنید، وقتی کسی، کسی را کشت، با قبایل و طوایف هم کاری نداشته باشید و فقط فرد کشنده را بکشید. در واقع حکم قصاص دعوت جامعه به آرامش است، متوقف کردن انتقامکشیهای سلسلهوار است. قرآن میگوید اگر به آن کسی که قرار است قصاص شود و مثل برادر شماست، اگر جایی برای عفو او هست، عفوت را شاملش کن که این، تبعیت از معروف است. حکم قصاص میگوید وقتی مقصر را شناختید، سراغ خانواده و قبیلهی او نروید، فقط با مقصر برخورد کنید. * در اسلام سراغ هر حکمی و قاعدهای که رفتم، در دل آن گوهر رحمت را دیدم. از همین رو میگویم اسلام دین رحمت و رأفت است. پس پیروان اسلام نیز باید سرشار از رحمت و رأفت باشند. عبدالله نصری، استاد رشتهی فلسفه در دانشگاه علامهطباطبایی * رحمت و خشونت و مصادیق آن در بسترهای فرهنگی و اجتماعی خاص، بروزهای متفاوتی مییابند. از طرف دیگر ما امروز شاهد فعالیت برخی جریانها هستیم که در باطن غیراسلامیاند، اما ادعای اسلام دارند. رفتارهای این دستهها، هر تعریفی که از خشونت داده شود، باز هم خشن است. برخی جریانهای سیاسی و اسلامستیز غرب هم، اگرچه خود مرتکب انواع و اقسام خشونتاند و ردپایشان را در حرکتهای خشن جهان اسلام نیز میتوان یافت، از فرصت بهره برده و با هدف محکوم کردن اسلام، از هیچ تبلیغ سوئی فروگذار نمیکنند. * ممکن است در غرب این باور وجود داشته باشد که برخی مجازاتها خشن است. اما ملاک خشن نامیده شدن یک مجازات چیست؟ اینها مواردی است که فلسفهی حقوق باید روی آنها بحث کند. * مورد دیگر تفاوت سطح روابط اجتماعی میان انسانها با سطح مناسبات جاری در نظام اجتماعی است. وقتی بحث نظام اجتماعی پیش کشیده میشود، بحث قانون، قانونمداری و مجازات مطرح میشود. نباید فراموش کرد که اجرای قانون نباید طوری انجام شود یا معرفی شود که معنای خشونت از آن برداشت شود. مجازات عدول از قانون را هم نباید خشونت دانست. مجریان قانون باید قانون را اجرا کنند و ما نباید مجازات ناقضان قانون را خشونت بدانیم و از طرف دیگر، مجری قانون نباید مرتکب خشونت شود. * در همهی کشورها قانون و مجازات وجود دارد، حتی در آزادترین جوامع. در برخی کشورهای اروپایی اختیاراتی به پلیس داده شده است، که اختیارات پلیس ایران قابل مقایسه با آن نیست. همه جا هم نمیشود اختیارات را نادرست در نظر گرفت. واقعیت این است که اگر مجازاتهای سختی نداشته باشیم، آیا میتوانیم با مقولهای مثل زورگیری مقابله کنیم؟ همچنان که انسان هم باید جاذبه و هم باید دافعه داشته باشد، نظام اجتماعی هم باید دافعه و جاذبه را یکجا داشته باشد. هنر این است که بتوانیم این دو را در کنار یکدیگر جمع کنیم و صاحب هر دو خصلت باشیم. /6262
کلید واژه ها: اسلام - اسلامهراسی - دین - خشم - شهر کتاب -
سه شنبه 30 تیر 1394 - 13:36:39
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]
صفحات پیشنهادی
عارفی که از برترین فیلسوفان مشایی بود و فقیهان بسیاری شاگردش بودند
عارفی که از برترین فیلسوفان مشایی بود و فقیهان بسیاری شاگردش بودند فرهنگ > دین و اندیشه - منوچهر صدوقی سها گفت در تهران بودند فقهایی که حکیم بودند و یا حکیمانی که فقیه هم بودند اما ابوالحسن جلوه حکیم محض بود با این که ایشان حکیم بودند اما در کلاس درسشان فقیهانی حضواگر میخواهی به مقام محمود مبعوث شوی شب را رها نکن
از بنان و بیان آیت الله جوادی آملی اگر میخواهی به مقام محمود مبعوث شوی شب را رها نکن شناسهٔ خبر 2852295 - یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۵۵ دین و اندیشه > اندیشمندان خداوند به رسول خود فرمود سحرخيز باش و شب را از دست مده زيرا که نافله شب خضوع و حضور شب بعثت تازه ای است برایشرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهی لزوم تک جنسیتی بودن گروههای دینی در فضای مجازی
شرح دعای ابوحمزه ثمالی توسط آیتالله قرهیلزوم تک جنسیتی بودن گروههای دینی در فضای مجازیگفته بود آقا نسخهای را که از شما گرفتیم بیشتر از یکسال است که انجام میدهیم امّا اصلاً افاقه نکرده آمیرزا جواد آقای ملکی گفت تو در خانه به ظاهر میخواهی مثلاً خانمت را حقیر کنی دائم میگتصویری قدیمی از دو بازیکن محبوب آبی ها /اگر آنها الان در استقلال بودند...
تصویری قدیمی از دو بازیکن محبوب آبی ها اگر آنها الان در استقلال بودند روز نو این تصویری است از دو بازیکن محبوب استقلالی ها داش علی منصوریان و مجیدی کلینزمن منصوریان و فرهاد مجیدی سالها برای استقلال بازی کردند و افتخارات زیادی را با این تیم تجربه کردند این دو بازیکن همیشهتنابنده: اگر مردم نبودند پایتخت هم نبود/ «پایتخت» همچنان ظرفیت ادامهدار شدن دارد
تنابنده اگر مردم نبودند پایتخت هم نبود پایتخت همچنان ظرفیت ادامهدار شدن داردمحسن تنابنده گفت مردم از سریال پایتخت توقع بالایی دارند که حق آنهاست و این کار ما را سخت تر می کند مطمئنا اگر حمایت مردم نبود پایتخت هم ادامه پیدا نمیکرد به گزارش خبرگزاری فارس محسن تنابنده بازیگرمهمترین وصیت های اجتماعی و دینی امام علی (ع)
بخوانیم و عمل کنیم مهمترین وصیت های اجتماعی و دینی امام علی ع امر به معروف و نهى از منكر را ترك مكنيد كه رشته كار از دست شما بيرون شود آنگاه هر چه دعا كنيد و از خداوند دفع شر خواهيد پذيرفته نشود و به اجابت نرسد به گزارش جام نیوز پس از ضربت خوردن امير مؤمنان اطباى كوفه بهبهترین دوستان آیتالله محمدتقی آملی از افراد مستضعف جامعه بودند
فرزند آیت الله محمدتقی آملی در برنامه ضیافت بهترین دوستان آیتالله محمدتقی آملی از افراد مستضعف جامعه بودند شناسهٔ خبر 2856001 - شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۲ دین و اندیشه > اندیشمندان فرزند شیخ محمد تقی آملی گفت پدر خود را هرگز بالادست و پایین دست کسی ندید بلکه ملاک تفاوت را درنقد دیدگاه جعلى بودن برخى روایات تفسیر منسوب به امام حسن عسکرى علیه السلام - بخش دوم و پایانی بررسی روایت
نقد دیدگاه جعلى بودن برخى روایات تفسیر منسوب به امام حسن عسکرى علیه السلام - بخش دوم و پایانیبررسی روایت لیله المبیت و همراهى ابوبکر با پیامبر اکرم صبررسى ادلّه اى که علّامه شوشترى براى اثبات مجعول بودن روایات مورد بررسى این تحقیق ـ روایات منقول از تفسیر منسوب به امام حسن عسکرىاگر آسیبشناسی شود، سرخابیها میتوانند بهترین درآمدزایی را داشته باشند کفاشیان: از اول هم هیچ مشکلی با کیروش
اگر آسیبشناسی شود سرخابیها میتوانند بهترین درآمدزایی را داشته باشندکفاشیان از اول هم هیچ مشکلی با کیروش نداشتیم برخی به دنبال اختلافافکنی بودندرئیس فدراسیون فوتبال گفت از اول هم هیچ مشکلی با سرمربی تیم ملی نداشتیم اما برخی به دنبال اختلافافکنی بودند علی کفاشیان در گفتاگر صدام یا مسعود رجوی در انتخابات روبهروی من بودند بیش از ۳۰ میلیون رای میآوردم
محسن رضایی اگر صدام یا مسعود رجوی در انتخابات روبهروی من بودند بیش از ۳۰ میلیون رای میآوردم محسن رضایی در مصاحبه با نشریه دانشجویی 57 به سوالات زیادی که طی این سال ها حول وی در رسانه های نتشر شده است پاسخ میدهد به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ایک سوم مربیان لیگ، شاگرد برانکو بودند |اخبار ایران و جهان
یک سوم مربیان لیگ شاگرد برانکو بودند هر قدر با خودمان کلنجار میرویم که از لقب پروفسور برای برانکو استفاده نکنیم نمیشود حداقل این بار که ثابت شده شاگردانش در فوتبال ایران رشد کردهاند بد نیست همان مدال پروفسور را بچسبانیم به سینه برانکو کد خبر ۵۱۸۴۲۸ تاریخ انتشار ۲۹ تير ۱شیخ احمد کریمه: شیوخ الازهر وظایف خود را به شکل یک کارمند انجام می دهند نه بر مبنای رسالت دینی
شیخ احمد کریمه شیوخ الازهر وظایف خود را به شکل یک کارمند انجام می دهند نه بر مبنای رسالت دینی فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت « شیخ احمد کریمه» از بزرگان و شیوخ الازهر با اشاره به این که تقریب یکی از ابزارهای ضروری بردیوارهای سفارت عربستان در صنعا رسواگر جنایات رژیم سعودی
دیوارهای سفارت عربستان در صنعا رسواگر جنایات رژیم سعودی تهران - ایرنا - تشکیلات موسوم به جوانان یمن علیه تجاوزگران بر روی دیوارهای سفارت عربستان در صنعا پایتخت این کشور نمایشگاه عکس برپا کردند که رسواگر جنایات متجاوز رژیم سعودی علیه ملت ستمدیده یمن است به گزارش پایگاه اینترنتشکر برجستهترین مصداق مثبت بودن است/هفت اصل کلیدی برای زندگی بهتر
تنها مسیر برای زندگی بهتر ۲۳ شکر برجستهترین مصداق مثبت بودن است هفت اصل کلیدی برای زندگی بهتر شناسهٔ خبر 2862295 - دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۱ دین و اندیشه > اندیشمندان دریافت 24 MB حجت الاسلام پناهیان در مسجد امام صادق ع با بیان اینکه اولین ویژگی مهم دستورالعملهای دین مرضایی: اگر صدام یا مسعود رجوی در انتخابات روبهروی من بودند بیش از ۳۰ میلیون رای میآوردم
رضایی اگر صدام یا مسعود رجوی در انتخابات روبهروی من بودند بیش از ۳۰ میلیون رای میآوردم آفتاب به گزارش نسیم محسن رضایی در مصاحبه با نشریه دانشجویی 57 به سوالات زیادی که طی این سال ها حول وی در رسانه های نتشر شده است پاسخ میدهد در ادامه این مصاحبه را می خوانید لباس سبنظر زائری درباره فیلم رستاخیز/ اگر برای دین مردم نگران شدیم باید فیلمساز را حرامزاده و ملعون بنامیم؟
نظر زائری درباره فیلم رستاخیز اگر برای دین مردم نگران شدیم باید فیلمساز را حرامزاده و ملعون بنامیم فرهنگ > دین و اندیشه - محمدرضا زائری درباره فیلم رستاخیز نوشت برخی فیلم ها اساس و مبانی توحیدی اعتقادات را تخریب کردند چرا کسی نگران نشد ثانیا آدم اگر برای دین مسمینار قرآن عامل وحدتبخش جهانی عاری از خشونت و افراطیگری
در پاکستان برگزار شد سمینار قرآن عامل وحدتبخش جهانی عاری از خشونت و افراطیگری شناسهٔ خبر 2852104 - یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی به همت نمایندگی فرهنگی ایران در كويته پاكستان سمینار قرآن عامل وحدتبخش جهانی عاری از خشونت و افراطیگری در محل خ-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها