تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 16 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند به شكل شما و اموال شما نگاه نمى كند بلكه به دلها و اعمال شما توجه مى نمايد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809739895




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طبیعت در نگاه هگل و پیش از آن


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
طبیعت در نگاه هگل و پیش از آن

هگل


شناسهٔ خبر: 2863062 - سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
دین و اندیشه > اندیشمندان

قبل از هگل، نگاه به طبیعت، مکانیکی بود و طبیعت را ذی‌شعور نمی‌دانستند، اما هگل طبیعت را دارای حیات می‌دانست. نگاه فلسفه ایده‌آلیسم آلمانی، نگاه ارگانیکی به طبیعت بود و برای طبیعت، روح قائل بود. به گزارش خبرگزاری مهر، یادداشت پیش رو، بخشی از سخنرانی دکتر مرادخانی در مورد فلسفۀ هگل است که به مفهوم طبیعت در فلسفۀ ایده‌آلیسم آلمانی و مقایسه با قبل از آن می‌پردازد.تلقّی‌­ای که در فلسفه­‌های پیش از هگل از طبیعت وجود دارد و از دکارت تا کانت ادامه دارد، تلقی مکانیکی است. این تلقی به قدری غلبه و سیطره داشت که از دکارت به بعد همۀ جهان را یک ماشین عظیم‌­الجثه‌­ای تلقی می­‌کردند که قطعاتش به طور مکانیکی، مرتب و منظم کار می­‌کنند.جوهر تلقی مکانیکی این است که آن امر مورد تلقی را فاقد شعور، آگاهی و حیات می­‌داند. به عبارت دیگر در طبیعت ذره‌­ای شعور و نشاط نیست. حتی زمانی که در قرن هفده و هجده، راجع به نفس انسان بحث می‌­کردند، آن را مانند یک ماشین می‌­دانستند که کمی پیچیده‌­تر است. به مرور زمان، علم، پیچیدگی­‌ها را باز می‌­کند و می­‌شناسد. این نگاه، نگاه مکانیکی به عالم بود که در قرن هفدهم و هجدهم بحث­‌های مفصلی در این خصوص در آثار دینی، اجتماعی، سیاسی و… مطرح شد.در این نگاه مکانیکی یک نکتۀ اساسی از طبیعت مغفول ماند که عبارت است از بحث غایت. در نگاه مکانیکی غایت معنی ندارد، زیرا جان‌دار و ذی­‌حیات و ذی­‌شعور تلقی نمی­‌شود که غایتی برایش مترتب باشد. به عنوان مثال، زمانی که استارت ماشین را می‌­زنیم، اجزای موتور با هم کار می­‌کنند، اما در خارج، غایتی برایش مترتب نیست و فقط یک علت فاعلی یا همان استارتر است که ماشین را به حرکت می‌­اندازد.تلقی این افراد از خدا هم به همین شکل بود. پاسکال که ما فقط او را به اسم فیزیک­‌دان می­‌شنایسم، پیش از این‌که فیزیک­‌دان باشد، یک فرد عارف و متألّهی بود. وی با نگاه دکارت به این مسئله می‌­نگرید و می­‌‌گفت که دکارت به خدا هیچ نیازی ندارد مگر این‌که تلنگری بزند و ماشین عالم را راه بیندازد؛ یعنی یک مقدار ثابتی از حرکت را مطابق فیزیک گالیله و دکارت به این عالم بدهد و این حرکت از جسم الف به جسم ب و ج منتقل می­‌شود و این ماشین بزرگ کار می­‌کند. این نگاه، نگاه مکانیکی بود.حتی در نگاه دکارتی، حیوانات هم در حوزۀ نگاه مکانیکی قرار می‌­گیرند. به عنوان مثال، فرق اسب با موتور یا ماشین تنها در function یا کارکرد پیچیده‌­تر ماشین است. در درخت اندکی پیچیده‌­تر است و در حیوانات یک مقدار این پیچیدگی بیشتر می‌­شود. نتیجۀ این امر، به دست آوردن غایتی بود که در تلقی انسان از عالم و از خودش بسیار اساسی است.با دیدگاهی که در دورۀ دکارت و فیزیک جدید گالیله رخ می­‌دهد، برخلاف نگاه مسیحیت، خدا دیگر غایت‌الغایات نیست، بلکه مبدأ­المبادی است. انسان و طبیعت هم در طول یکدیگر نیستند، بلکه هم‌­عرض تلقی می­‌شوند. خدا آن موجودی است که یک تلنگر به این عالم می‌­زند و عالم را راه می‌­اندازد و نقش استارت ماشین را دارد. در این دیدگاه، طبیعت هم بعد از خلق، مستقل دیده می­‌شود.در ایده‌آلیسم آلمانی، این نگاه مکانیکی به طبیعت، جای خودش را به تلقی ارگانیکی از طبیعت می‌­دهد؛ یعنی طبیعت، زنده، ذی­‌حیات و ذی­‌شعور تلقی می­‌شود. این‌جا مجدداً بحث غایت به طبیعت برمی‌­گردد. بر این اساس در ایده‌آلیسم آلمانی تلقی تازه‌­ای از طبیعت و عالم پیدا می­‌شود که در واقع تلقی ارگانیکی است.منبع: سدید  









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن