محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852615798
نگاهی به کتاب «راهنمای تفکر نقادانه، پرسیدن سوالهای بهجا»
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
نگاهی به کتاب «راهنمای تفکر نقادانه، پرسیدن سوالهای بهجا»
شناسهٔ خبر: 2848866 - دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
دین و اندیشه > اندیشمندان
در تفکر دو شیوه مختلف وجود دارد: یکی روش اسفنجی است و دیگری روش غربالی. روش اسفنجی شبیه رابطه آب و اسفنج است، یعنی جذب کردن. روش غربالی مبتنی بر رابطه دوسویه است. این دو روش یکدیگر را کامل میکنند. به گزارش خبرنگار مهر، «کتاب راهنمای تفکر نقادانه»، کتابی کاربردی برای تمام امور زندگی و تصمیمگیریهای بهجا است. این کتاب، پرسشهای دقیقی را پیشروی ما میگذارد که استفاده از این پرسشها، در دوراهیها بلکه چندراهیهای انتخاب به داد ما میرسند و نویسندگان این کتاب بهدرستی ادعا میکنند که این کتاب برای همه رشتههای تحصیلی مفید است و تدریس آن در سطوح مختلف و رشتههای مختلف، این ادعا را ثابت کرده است.به نظر من اما این کتاب برای همه رشتههای تحصیلی عموما و برای رشتهی فلسفه خصوصا و علاقهمندان به فلسفه برای کودکان و نوجوانان و مربیان و تسهیلگران این حوزه بهویژه، بسیار ضروریتر و کاربردیتر است. ناگفته پیداست که این ادعا به این معنا نیست که این کتاب به بچهها درس داده شود بلکه مربی یا تسهیلگر خود، باید آن را دقیق مطالعه کند و آموزههای آن را بهصورت عملی و کاربردی در کلاس خود به کار برد. چرا که در برنامه فلسفه برای کودکان ما با سه نوع تفکر مواجهایم تفکر نقادانه، تفکر خلاقانه و تفکر مراقبتی. برای مربی و تسهیلگر ضروری است که در هرکداماز اینها سواد و دانش و البته تمرین کافی داشته باشد. به نظر میرسد این کتاب، در میان کتابهای تفکر نقادانه، بهخوبی میتواند یاری بهر تسهیلگر باشد.»به گفته نویسندگان این کتاب، با خواندن و به کار بردن اصول درست سه جنبه در هر آدمی برای داشتنِ تفکر نقادانه، تقویت میشود. یکی آگاهی از پرسشهای نقادانهی وابسته به هم، دومی توانایی پرسیدن پرسشهای نقادانه و البته در موقع مناسب و سوم استفادهی فعالانه از این پرسشها.در تفکر دو شیوه مختلف وجود دارد؛ یکی روش اسفنجی است و دیگری روش غربالی. در روش اسفنجی همان گونه که از اسمش هم پیداست، شبیه رابطه آب و اسفنج است، یعنی جذب کردن، این روش یک روش رایج و متداول است و دو مزیت دارد، نخست اینکه مبنایی برای پیچیده فکر کردن میشود، چون دادههای بسیاری از عالم وارد ذهنتان میشود و دیگر اینکه انرژی چندانی از آدمی نمیبرد و سریع و آسان اتفاق میافتد.نکته قابل توجه این است که جذب اطلاعات شروع خوبی است ولی کمکی به ما نمیکند که درباره قبول یا رد نظریهای تصمیم بگیریم. اگر فرد کتابخوانی همواره به روش اسفنجی کتاب بخواند همواره به آخرین چیزی که خوانده است اعتقاد پیدا میکند. شبیه این را در کودکان، هنگامی که تازه زبان باز کردهاند، میتوانیم ببینیم برای نمونه، از او میپرسی مامان و دوست داری یا بابا میگوید: بابا، بعد میپرسی بابا را دوست داری یا مامان میگوید: مامان. درواقع، باور او آخرین دادهای است که از جهان خارج جذب کرده است.در روش غربال کردن وضعیت متفاوت است، نویسنده تلاش میکند با شما صحبت کند، شما هم تلاش کنید با او گفتوگو کنید ولو اینکه حضور نداشته باشد. این شیوه مبتنی بر یک رابطه دوسویه است. این دو روش یکدیگر را کامل میکنند.همهنگام که متنی را میخوانید پیدرپی از خودتان بپرسید: آیا دارم دادهها را غربال میکنم؟ آیا از خودم پرسیدهام چرا نویسنده میخواهد که حرفهای او را باور کنم؟ آیا هنگامی که اشکالی از نویسنده به ذهنم رسیده است یادداشت کردهام؟ آیا سخنان او را ارزیابی کردهام؟ آیا دربارهی متنی که میخوانم به نتایجی رسیدهام که از آنِ خودم باشد؟مزیتهای پرسش های نقادانه این است که حتی اگر دربارهی موضوعی که دربارهاش مطالعه میکنید کم بدانید باز هم میتوانید پرسشهای کاوشگرانه بپرسید.
در علوم طبیعی میتوانیم به مرز پاسخهای درست برسیم اما دربارهی رفتارهای انسانی وضع بهکلی متفاوت است. رفتار انسانی پیچیدهتر از آن است که بتوان دربارهاش به پاسخ درست و قطعی رسید. درواقع، هدف این نیست که در این امور به پاسخ درست برسیم که میخواهیم به معقولترین پاسخی برسیم که وجود دارد. این امر در امور اجتماعی ملموستر است، بهندرت میتوان گفت: این است و غیر از این نیست.ما بهرغم یقین نداشتن یک جایی باید تصمیم بگیریم. چه خوب که این تصمیم ما معقولترین تصمیم باشد. نکته مهم این است که نباید در به کاربردن این پرسشها وسواس بیاندازه نشان دهیم براینمونه، دوستی بهشدت ناخوشاحوال است و شما باید او را به بیمارستان برسانید ناگفته پیداست که در اینجا پرسیدن پرسش نقادانه امری غیرعقلانی است.همه ما به باورهایمان دلبستگی داریم، باید برای کوتاه زمانی هم که شده است این احساسات را کنار بگذاریم. هنگامی که کسی استدلالهایی را مطرح میکند که باورهای ما را تهدید میکند باید بتوانیم احساساتمان را به پس برانیم و فقط به استدلالهای او گوش بدهیم، بهاینمعنا که، بپذیریم، اگر مخالفتی هست، حمله به خود ما نیست، تنها باورهای ماست که نقد میشود.نکتهی مهم دیگر این است که پیش از نقد کردن از خودتان بپرسید این مسئله ارزش نقد کردن دارد یا ندارد؟ براینمونه، انرژی خود را صرف این کنیم که آیا بیشتر مدیران از رنگ آبی خوششان میآید یا نه؟ کاری بیهوده است.تقسیمبندی دیگری در تفکر نقادانه وجود دارد و آن تفکر حداقلی و حداکثری است. تفکر حداقلی دفاع از عقاید پیشین است، حال آنکه تفکر حداکثری برای ارزیابی و تجدید نظر در آنها است.فهرستی از پرسشهای بهجا و مناسب عبارتاند از:۱- مسئله چیست و نتیجه کدام است؟۲- دلایل استدلال کداماند؟۳- کدام واژهها یا عبارتها مبهم هستند؟۴- تضادهای ارزشی و فرضهای ارزشی کداماند؟۵- فرضهای توصیفی کداماند؟۶- آیا مغالطهای در کار است؟۷- شواهد چقدر محکماند؟۸- آیا علتهای بدیل در کار نیستند؟۹- آیا آمارهای عرضه شده فریبدهنده نیست؟۱۰ چه اطلاعات مهمی بیان نشده است؟۱۱- چه مدعاهای معقول دیگری میتوان مطرح کرد؟اگر بخواهیم درباره مسئله و نتیجه یا مدعای یک متن پرسش کنیم نخست باید بدانیم مسئله یا مدعا چیست؟ پیدا کردن مسئله نیاز به تمرین دارد. تمرین بسیار!مسئله، پرسش یا اختلاف نظری است که باعث گفتوگو میشود و محرک گفتوگو است. دو نوع مسئله داریم. مسائل توصیفی که دربارهی صحت و سقم توصیفهای ما از گذشته، حال و آینده پرسش مطرح میکند: علت فشار خون بالا چیست؟ مسائل تجویزی شبیه اینکه جهان چگونه باید باشد؟ آیا مجازات اعدام باید باشد؟ مسائل اخلاقی از این دست است.پیدا کردن مسئله در هر متنی اولین گام است. گاهی نویسنده خود، آشکارا بیانش کرده است، گاهی میتوان از سوابق نویسنده واکنش او را به موضوعی خاص متوجه شد. اگر پرسشی را که کل نوشته یا سخنرانی به آن میپردازد را پیدا کردید و توانستید پیوند آن پرسش و متن نوشتاری یا گفتاری را نشان دهید، مسئله را یافتهاید.مدعا یا نتیجه، پیامی است که گوینده یا نویسنده میخواهد شما آن را بپذیرید.برای پیدا کردن مدعا میتوانیم دو پرسش از خودمان بپرسیم، هر پاسخی به این پرسشها داده شود مدعا یا نتیجه است: نویسنده یا گوینده چه چیزی را میخواهد ثابت کند؟ لُب کلام نویسنده یا گوینده چیست؟ ساختار برهان «این به آن دلیل» است. مدعا باید پشتوانه داشته باشد نمیشود گفت این به آن دلیل بدون پشتوانه! در این صورت تنها یک نظر ساده است. درک کردن اینکه مدعا چیست گامی اساسی بهسوی خواندن و درک کردن نقادانه است.وقتی مدعا را پیدا کردید از آن بهعنوان کانون ارزیابی استفاده کنید، چون مدعا همان است که نویسنده میخواهد شما آن را بپذیرید. سرنخهایی برای یافتن مدعا: در نتیجه، بنابراین، دال بر این است که، پس نتیجه میشود که، نشان میدهد که، معلوم میکند که، حاکی از این است که، ازاینرو، نتیجه میگیریم که، مطلبی که میخواهم ثابت کنم این است که، احتمالش خیلی زیاد است که، ثابت میکند که، حقیقت امر این است که و...واژگانی شبیه اینها.توجه داشته باشید که مثالها، آمارها، تمرینها، سوابق تحصیلی و شغلی نویسنده، شواهد و قرائن مدعا نیستند.حال باید ببینیم دلایل استدلال کداماند؟ دلایل عبارتاند از توضیح و توجیههایی که به ما میگویند چرا باید درستی مدعا را بپذیریم. اگر شما از دلایل پرسیدید و او گفت چون من این طور فکر میکنم، این فقط تکرار مدعا است. اولین پرسشی که برای پیدا کردن دلیل میپرسید با چرا؟ شروع میشود. چرا نویسنده یا گوینده این مدعا را قبول دارد؟ واژههایی که دلایل را مشخص میکنند بدین قراراند: به علت اینکه، به خاطر اینکه، به این دلیل که، به این سبب که، مبتنی بر این است که و ... واژههایی از این دست. اگر از کسی دلیل خواستید و او آشفته و حیرتزده و عصبانی شد، رفتارش احتمالا ناشی از تفکر نقادانهی حداقلی است. به اینمعنا که دلبستگی به باورهای قبلی مانع از گوش کردن و یاد گرفتن میشود.گفتیم که تشخیص مدعا یا نتیجه، گامی اساسی است اما پس از آن باید معنی دقیق اجزا استدلال را بررسی کنیم. درواقع، باید از خود بپرسیم کدام واژهها یا عبارتها مبهم هستند؟ اینجاست که پای ریزهکاریهای زبان به میان میآید. به این معنا که باید معنی دقیق واژهها و عبارات کلیدی را بفهمیم تا اگر موضع خاصی در برابر نظر میگیریم مطمئن باشیم باور نویسنده یا گوینده را متوجه شدهایم.زبان انسانها پیچیده است و واژهها معمولا بیش از یک معنی دارند. واژههایی چون آزادی، ابتذال و خوشبختی معناهای چندگانه دارند. اگر کسی بگوید فلان مجله مبتذل است تا ندانید منظورش از ابتذال چیست نمیتوانید استدلالش را ارزیابی کنید. ما بیشتر وقتها آنچه را میخوانیم و میشنویم بد میفهمیم چون پیشفرضمان این است که معنی واژههات واضح و بدیهی است.کسی که تلاش میکند عقیدهای را به ما بقبولاند مسئولیت دارد هر ابهام احتمالی را با توضیح دادن برطرف کند. ازآنجاکه، بسیاری از واژهها و عبارتهای کلیدی بیش از یک معنی دارند باید با پرسیدن پرسشهایی مثل «نویسنده یا گوینده چه منظوری میتواند داشته باشد؟» «منظور نویسنده یا گوینده از این عبارتهای کلیدی چیست؟» دنبال مواردی بگردید که امکان دارد مبهم باشند.هر کس که میخواهد مدعای خاصی را به شما بقبولاند تلاش میکند دلایلی به دست دهد که با آن مدعا سازگار باشد. بنابراین، تقریبا هر برهانی در گام اول و در ظاهر به نظر با عقل جور در میآید. اما فقط روبنای برهان مهم نیست، گاه عقاید پنهان و بیان نشده هم به همان اندازهی بیان شدهها مهم و قابل توجه است. برای همین است که ما باید فرضها و پیشفرضها را تشخیص دهیم. فرضها در بیشتر موارد پنهاناند، مسلم گرفته میشوند، در اینکه چرا نویسنده یا گوینده به آن مدعا یا نتیجه رسیدهاند تاثیر دارد و میتوانند فریبدهنده باشند.در حرکت بهسوی مدعا دنبال فرضهای ارزشی بگردید. چرا دو آدم منطقی دربارهی یک کنش دو واکنش متفاوت دارند؟ درواقع، از دیدگاه متفاوت آنها ناشی میشود. پرسش نقادانهی ما این است که تضادهای ارزشی و فرضهای ارزشی کداماند؟ سرنخهایی برای پیدا کردن فرضهای ارزشی وجود دارد شبیه دانستن سوابق نویسنده، پرسیدن اینکه چرا آن پیامدهایی که نویسنده یا گوینده در موضع خود مطرح میکند این قدر برایش مهم است؟ میتوانید دنبال مسائل مناقشهانگیزی که بگردید به مسئلهی مورد نظر شباهت دارد تا فرضهای ارزشی مشابه را پیدا کنید. میتوانید نقش طرف مقابل را بازی کنید.اما فرضهای دیگری هم وجود دارند که فرضهای توصیفی هستند. فرضهای توصیفی عقایدی هستند دربارهی اینکه جهان چگونه است. برای نمونه، کسی که ادعا میکند این خودرو قابل اطمینان است چند فرض توصیفی پسِ پشت آن است مثل اینکه کیفیت این مدل خودرو سال تا سال تغییر نکرده است، مشتریان با این خودرو تازه همان جور رانندگی خواهند کرد که کسی که دارد از خودرو تعریف میکند با آن رانندگی کرده است. این فرضهای توصیفی به آن ادعا رسیده است که این خودرو قابل اطمینان است.اما پرسش نقادانهی دیگری که باید از خودمان در برابر یک ادعا بپرسیم این است که آیا مغالطهای در کار است؟ وقتی دلایل یک ادعا را پیدا کردید باید تعیین کنید که آیا نویسنده یا گوینده حقه یا مغالطهای را در استدلالش بهکار نبرده است. دلیلی که مغالطه را در آن پیدا میکنید پشتوانهی محکمی برای مدعای نویسنده یا گوینده نیست، بنابراین، نباید پذیرفت.بعضی از مغالطهها عبارتند از: حمله به شخص بهجای پرداختن مستقیم به دلایل وی، اشتراک لفظی، استناد به رای اکثریت، استناد به مرجه مشکوک، توسل به احساسات و استفاده از واژهها یا عبارتهایی که احساس شنونده را برانگیزد، یا این یا آن (دوراهی دروغین)، تبیین با نامگذاری (حالا چون روی فلان رخداد یا حادثه نامی گذاشتیم پس تبیین درستی هم برایش ارائه دادیم. کلی گویی.پرسش نقادانه دیگر است که چقدر شواهد محکماند؟ برای پاسخ به این پرسش میتوانیم شواهد را بر اساس پرسشهای دیگری بررسی کنیم، پرسشهای شبیه اینکه آیا شهودی که نویسنده آورده است بر شواهد دیگر متکی است؟ آیا این مرجع در موقعیتی بوده است که امکان دسترسی به موضوع برایش فراهم بوده باشد؟ اگر به گواهی شخصی استناد کرده است احتمالا تحت تاثیر چه منافعی میتواند باشد؟ آیا اصلا شخص مورد نظر تخصصی در زمینه موضوع مورد بحث دارد؟ و اینکه چه اطلاعاتی در گواهی این شخص از قلم افتاده است؟ هر پاسخی به این پرسش ها داده شود نشان خواهد داد که شواهد ارائه شدهی گوینده یا نویسنده چقدر محکماند.مرحلهی دیگر درباره درستی و نادرستی آمارها است آیا آمارهای عرضه شده فریبدهنده نیست؟ باید نمونههای موردی، منبع گزارشها و منبع تحقیقات علمی را در این مرحله بررسی کنیم.پرسش نقادانه دیگر این است که آیا علتهای بدیلی در کار نیست؟ علت بدیل عبارت از تبیینی بدیل و قابل قبول است که میتواند توضیح دهد چرا فلان رخداد رخ داده است. سرنخهایی که میتوان با آن به علتهای بدیل پی برد عبارتاند از x این اثر را دارد که ... x موجب میشود که... x منجر میشود به اینکه... x در ... نقش دارد، x با ... مربوط است، x مانع میشود که... x احتمال ... را بالا میبرد.یکی از دیگر از مواردی که در مواجه با متن یا سخنرانی باید از خودمان بپرسیم این است که چه اطلاعات مهمی بیان یا نوشته نشده است؟ نگفتن یا ننوشتن اطلاعات ممکن است به این دلایل باشد: محدودیت زمانی و مکانی، کوتاه بودن مدت زمان تمرکز آدمها، نقص معلومات بشری، فریب دادن، وجود دیدگاههای متفاوت. وقتی نویسنده یا گویندهای میخواهد چیزی را به شما بقبولاند معمولا اطلاعات مهمی را ناگفته میگذارد باید به دنبال اطلاعات ناگفته و نانوشته بگردید.و درپایان میتوانید از خود بپرسید چه مدعا یا نتیجهی معقول دیگری میتوان مطرح کرد؟ وقتی دارید تصمیم میگیرید که مدعا(نتیجه) نویسنده یا گویندهای را بپذیرید یا نپذیرید باید مطمئن شوید آن مدعا معقولترین مدعایی است که میشود به آن رسید. اگر بشود نتیجه یا مدعای معقولتری غیراز آنچه نویسنده مطرح و بیان کرده است بیان کنید پس ادعا و دلایل کافی نیست و همچنان جای کار دارد. **نگاهی به کتاب «راهنمای تفکر نقادانه، پرسیدن سوالهای بهجا»، نوشته ام نیل بروان و استیوارت ام، کیلی، برگردان کوروش کامیاب، ویراسته هومن پناهندهگزارش و تلخیص: فائزه رودی دانشجوی دکترای فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]
صفحات پیشنهادی
کتاب «هشت گفتار در اقتصاد تحریم» منتشر شد
توسط جمعی از اساتید و به همت نشر سدید کتاب هشت گفتار در اقتصاد تحریم منتشر شد شناسهٔ خبر 2856721 - یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب هشت گفتار در اقتصاد تحریم اثر جمعی از اساتید اقتصاد علوم سیاسی و حقوق توسط نشر سدید انتشارات بسیج دانشجویی دانشنگاهی به جابهجاییهای گرانقیمت رئال و یونایتد
دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۰ جابهجایی بازیکنان میان رئال مادرید و منچستریونایتد تاکنون 239 میلیون یورو هزینه داشته است به گزارش ایسنا انتقال دخیا از منچستریونایتد به رئال مادرید تازهترین انتقال بزرگ بین این دو تیم خواهد بود نخستین بازیکن در این جابهجاییها دیوید بکام بود که بانویسنده کتاب سیاحت غرب هرگز خود را از مردم جدا ندید
پسر آقانجفی قوچانی در برنامه ضیافت نویسنده کتاب سیاحت غرب هرگز خود را از مردم جدا ندید شناسهٔ خبر 2850352 - جمعه ۱۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشمندان سید علی نجفی فرزند آقا نجفی قوچانی بیان داشت پدرم آن چنان مردمی بود که پس از وفاتش مردم اجازه ندادند پیکرش را از قونقد و بررسی کتابی که مطالب نهج البلاغه را به صورت تاریخی تنظیم کرده است
نقد و بررسی کتابی که مطالب نهج البلاغه را به صورت تاریخی تنظیم کرده است فرهنگ > دین و اندیشه - نشست هفتگی شهر کتاب در نهم تیر ماه به بحث و گفت و گو درباره کتاب امیر مومنان به روایت نهجالبلاغه اختصاص دارد به گزارش خبرآنلاین کتاب «امیر مومنان به روایت نهج&z«ماجراهای ساینا» و راهنمای «در جستجوی معنا»
معرفی رمانی فلسفی برای دبستانی ها ماجراهای ساینا و راهنمای در جستجوی معنا شناسهٔ خبر 2848884 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۴ دین و اندیشه > سایر ماجراهای ساینا روایت دختری ایرانی است که باید یک راز را در قالب داستانی بعد از یک سفر تفریحی از طرف مدرسه بنویسد در طول۱۰ فصل اوقتی نویسنده کتاب سیاحت غرب همراه کشاورزان با ملخ ها مبارزه می کرد
وقتی نویسنده کتاب سیاحت غرب همراه کشاورزان با ملخ ها مبارزه می کرد فرهنگ > دین و اندیشه - فرزند آقا نجفی قوچانی می گوید آقا به شدت به فکر مستضعفین بود به طوری که اتاق های خانهاش را پر از زغال میکرد تا در زمستانها این زغال ها را به مستضعفان بدهد و آنها از سرماترجمه كتاب مفاتیح الحیاه آیتالله جوادیآملی به زبان اندونزیایی
ترجمه كتاب مفاتیح الحیاه آیتالله جوادیآملی به زبان اندونزیایی شناسهٔ خبر 2852892 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۱ دین و اندیشه > اسلام در جهان كتاب مفاتیح الحیاه آیتالله جوادیآملی به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و هماهنگی موسسه اسرا به زبان اندونزیایی ترجمه میشودالزامات مفهومی امت واحده در تعامل با مسلمانان بر اساس کتاب و سنت
الزامات مفهومی امت واحده در تعامل با مسلمانان بر اساس کتاب و سنت شناسهٔ خبر 2852609 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی تعامل مسلمانان با یکدیگر عرصه گسترده ای از احکام و اصول اجتماعی دین را شامل می شود که احصاء همه آنها به مثابه احصاء همه آمونقد آراء عبدالکریم سروش و حامد ابوزید در کتاب «انکار قرآن»
نقد آراء عبدالکریم سروش و حامد ابوزید در کتاب انکار قرآن شناسهٔ خبر 2856198 - شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی همایش رونمایی و نقد و بررسی کتاب انکار قرآن با حضور عبدالله نصری نویسنده این کتاب و اعظم پویازاده عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاهکتاب «زبان و مهاجرت» منتشر شد
کتاب زبان و مهاجرت منتشر شد شناسهٔ خبر 2852716 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب زبان و مهاجرت پیامدهای زبانی مهاجرت ایرانیان به آمریکا نوشته دکتر یحیی مدرسی توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد به گزارش خبرنگار مهر کتاب زبعلم الکتاب ماهیت و قلمرو آن
علم الکتاب ماهیت و قلمرو آنمقصود از کتاب در دو آیه 40 سوره مبارکه نمل و 43 سوره مبارکه رعد لوح محفوظ یا همان کتاب مبین است که به مقام علم الهى اشاره دارد و دانش همه امور در آن قرار دارد بنابراین مقصود از علم الکتاب در این دو آیه علم به لوح محفوظ است چکیده این مقاله به بررسىتمام تفکرات بشری، ظهور یک منجی را نوید میدهند
دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۷ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت تمام تفکرات بشری در نوید بشر به آیندهای روشن و بهتر مشترک هستند و در اعتقادات همه جهانیان منجی برای سامان دادن به اوضاع ظهور میکند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه یزد حجتالاسلام سیداحمد طباطباییحضور انتشارات اسوه با ۳۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه بین المللی قرآن
بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم حضور انتشارات اسوه با ۳۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه بین المللی قرآن شناسهٔ خبر 2790016 - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مدیرعامل انتشارات اسوه از ارائه ۳۰۰ عنوان کتاب به همراه قرآن های نفیس در نمایشگاه بین الکارگاه «کتابآرايی قرآن، جلوهای از هنر دوره قاجار» برگزار میشود
به همت فرهنگستان هنر کارگاه کتابآرايی قرآن جلوهای از هنر دوره قاجار برگزار میشود شناسهٔ خبر 2856905 - یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۰ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر به مناسبت ماه مبارک رمضان کارگاه کتابآرايی قرآن جلوهای از هنر دوره قاجار را«کتاب انقلاب اسلامی چرا؟» منتشر شد/ شرایط نرمافزاری عصر انقلاب
به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب انقلاب اسلامی چرا منتشر شد شرایط نرمافزاری عصر انقلاب شناسهٔ خبر 2856842 - یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب انقلاب اسلامی چرا به قلم سیدمجید حسینی به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسکتاب جامعه شناسی دین منتشر شد
به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب جامعه شناسی دین منتشر شد شناسهٔ خبر 2855942 - یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب جامعه شناسی دین به همت پژوهشکده حکمت و دین پژوهی و به قلم قاسم اخوان نبوی توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شدفضیلت کتابت برای انسانها از دیدگاه ناصرخسرو
در سرای اهل قلم برگزار شد فضیلت کتابت برای انسانها از دیدگاه ناصرخسرو شناسهٔ خبر 2852057 - یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها سیزدهمین مجموعه درسگفتارهایی درباره ناصرخسرو در ماه مبارک به بررسی جایگاه قرآن در ذهن و زبان ناصرخسرو اختصاص داشت که با سخنرا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها