پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1848747330
فضیلت کتابت برای انسانها از دیدگاه ناصرخسرو
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در سرای اهل قلم برگزار شد؛
فضیلت کتابت برای انسانها از دیدگاه ناصرخسرو
شناسهٔ خبر: 2852057 - یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
دین و اندیشه > اندیشکده ها
سیزدهمین مجموعه درسگفتارهایی درباره ناصرخسرو در ماه مبارک به بررسی «جایگاه قرآن در ذهن و زبان ناصرخسرو» اختصاص داشت که با سخنرانی دکتر حسن بلخاری در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، تأثیر قرآن کریم در شعر و نثر فارسی بسیار شگرف و پردامنه است. کمتر متنی ادبی از نثر و نظم فارسی را میتوان نام برد که در آن اثری از قرآن کریم وجود نداشته باشد. ناصرخسرو نیز در آثار خود فراوان از قرآن بهره گرفته است. وی گفتارهای نهم تا چهاردهم کتاب «وجه دین» و همچنین کتاب «رهایش و گشایش» خود را به مباحث قرآنی اختصاص داده است. برخی از قصاید ناصرخسرو نشان میدهد که حافظ قرآن بوده و شاید همین معنا سبب رجوع گسترده او به آیات و شرح و تبیین معانی آنها بوده است: «پیش آر قرآن و بررس از من/ از مشکل و شرحش و معانی»حسن بلخاری استاد دانشگاه تهران در سیزدهمین نشست درس گفتارهایی درباره ناصرخسرو سخنانش را اینگونه آغاز کرد و گفت: قول هفدهم «زادالمسافر» ناصر خسرو در باب مبادی درک قرآن است؛ تفسیر و تأویل قرآن نیست. بلکه بحثی است برای قرآنشناسی. اما پیش از ورود به بحث قول هفدهم، میخواهم از یکی از اقوال دیگر زادالمسافر سخن بگویم. این هم به نحوی تکرار، یا تاکید روش ناصرخسرو در مسالهی «امر محسوس مقدمه امر معقول است» هست، و هم به نحوی بیان شأن قرآن است. باز مایلم در یک بحث منطقی و مسلسل همچنان بر بنیاد شیوه متمایز ناصرخسرو، بحث قرآن را مطرح کنم.حواس پنجگانه کدام یک شریفترین است؟ناصرخسرو در زادالمسافر قول دوم را به حواس ظاهر اختصاص میدهد و قول سوم را به حواس باطن. اینجا که میرسد مثال جالبی در مورد قرآن دارد و حقیقتی را در باب این کتاب باز میکند. وقتی از حواس ظاهر صحبت میکند منظور او پنج حس است. بعد یک بحث مهم و عالی داریم که در میان این حواس پنجگانه کدام یک شریفترین است؟ اشرف حواس کدام است؟ به احتمال بسیار زیاد چشم و بینایی را اشرف حواس خواهید دانست. اما ناصرخسرو چنین نمیگوید. او سمع را اشرف میداند.چون در هستی، از پس هر ظاهر باطنی، و از پس هر محسوس معقولی، و از پس هر جسمانیتی امر روحانی وجود دارد، معادل و متناظر پنج حس ظاهر هم پنج حس باطن خواهد بود. ناصرخسرو در بیان تناظر حواس ظاهر و باطن، شخص اول نیست. این بحث را از ارسطو به بعد داریم. قبل از ناصرخسرو ابن سینا هم مفصل در باب حواس صحبت کرده است. فارابی و اخوانالصفا هم به تفصیل سخن گفتهاند. لکن برخی از استنتاجات در این بحث، خاص ناصرخسرو است.«سربازان نفس» یا «جنود نفس» کدامند؟ما پنج حس ظاهر و پنج حس باطن داریم. حواس باطنی نفس که در نزد حکما «قوای باطنی» و در نزد غزالی «سربازان نفس» یا «جنود نفس» نامیده میشوند، کدامند؟ ناصرخسرو تخیل را حس باطن اول میداند. در حالی که در نزد ابن سینا و فارابی حس اول باطن «حس مشترک» است. بعد خیال است. بین خیال و متخیله هم تفاوت هست. خیال قوهای است که در نفس شما به شما اجازه میدهد صورتشی را در نفس خود ضبط کنید. کار خیال ضبط صور است. اما کار تخیل تصرف در صور است. خیال قادر به تصرف در تصویر ضبط شدهی عالم بیرون نیست.متخیله قادر به تصرف است. ابداع انسان از خیال او نیست؛ از تخیل اوست. در بعضی موارد تخیل اشرف بر تعقل است. زیرا در تعقل مواد درک، محسوسات هستند. اما در قلمرو تخیل مادهی درک الزاماً محسوسات نیست. حتی معقولات هم نیست. چیزهایی است که ممکن است حضرات خمس اصلاً در مراتب فوقانی عالم وجود نداشته باشند اما تخیل شما قادر به انشا و خلق آنهاست. این را گفتم تا بگویم چرا ابن عربی میگوید عظیمترین عالم و اوسعترین عوالم عالم خیال و تخیل است. بشر به تخیل خود بشر است. عقل قوهی درک است و تخیل قوهی ابداع. آدمی به ابداع کامل میشود، نه صرف عقل. فارابی و ابن سینا بین خیال و متخیله تمایز میگذارند.بحث تخیل ناصرخسرو در زادالمسافر چیست؟دیدگاه ناصرخسرو چنین است: «پس گوییم حواس باطن مر نفس را چو تخیل است، و چو وهم است، و چو فکر است، و چو حفظ است، و چو ذکر است». یعنی آن پنج حس ظاهر، پنج حس باطن دارند. فلاسفه مشایی به تناظر حواس باطن و ظاهر اعتقاد ندارند. از نوع بیان و ترتیب و مراتب بیان، مقصود آنها مشخص میشود. اما معلوم است که ناصرخسرو اعتقاد دارد. از این رو میخواهم بحث تخیل ناصرخسرو را پیش بکشم.کار تخیل پیراستن ماده از معناستناصرخسرو در قول سوم زادالمسافر بحثی دارد که کار قوه تخیل چیست؟ میگوید کار تخیل آن است که حشو و زوائد را از قول و نوشتار بپیراید و حقیقت معنا را در ذهن متجلی سازد. این عین کلام ناصرخسرو نیست. اما جان کلام او همین است. هنگامی که من با شما سخن میگویم سه عامل، درک قول من را توسط شما ممکن میکند. اول قول من است که مبادی و شرایطی دارد؛ دوم حواس است؛ سوم سمع فعال است. اینها اسباب مادیهای است که بهواسطه آن قول جاری میشود. پس معنا در جریان قولی خود نیازمند این اسباب و ابزار مادی است. حال ممکن است ما به جای قول، کتابت داشته باشیم. کتابت هم محصول ابزار مادی است. قوهی تخیل کاری که میکند این است که این مواد را از قول و کتابت پیرایش کند و سخن را از لفظ، مجرد سازد.به عبارت دیگر، معنا را از کتابت و قلم و نوشتار، مجرد میکند. پس کار تخیل پیراستن ماده از معناست. تا معنا به تجرد در جان حاکم شود. این سخن بسیار پُرمعنایی است. از این رو تخیل همان قول باطن شماست. تخیل در عین حال آن قوه پنهان قدرت کتابت شما هم هست. تخیل با حذف مواد، معنا را بصورت مجرد در جان دل حاضر و حاکم میکند. میبینید که چگونه ناصرخسرو از محسوس به سوی معقول میرود؛ از امر ظاهر به امر باطن میرسد. با این حال سعی میکند متناظر حرکت کند. فلاسفه مشایی این حرکت تناظری را ندارند. بر بنیاد معنایی که ناصرخسرو پیش میکشد، کتابت و قول باطن داریم و الزاماً نیازمند قول و کتابت ظاهر نیستیم. ناصرخسرو میگوید کتابت از گفتار افضل و اشرف استنکتهی دوم بحث من، اشرفیت سمع بر بصر، یا بصر بر سمع است. گفتیم که قول هفدهم زادالمسافر فقط بحث قرآنشناسی نیست. اگر کسانی در اندیشههای ناصرخسرو به دنبال درک جایگاه قرآن یا شناخت قرآن هستند مهمترین مرجع و منبع قول هفدهم زادالمسافر است. او در ابتدای این قول میگوید که خداوند هم قول دارد و هم کتابت. بحث این است که از میان قول و کتابت کدام اشرف است؟ناصرخسرو معتقد است که کتابت از گفتار افضل و اشرف است. چون اولاً و به ذات خاص انسان است. در مسالهی قول در بعضی موارد وجه ممیزی میان انسان و حیوان نیست. حیوانات از برای خود اقوال و آوازها دارند و بهواسطه ارتعاشات خواستههای خود را منتقل میکنند. در مساله قول، انسان و حیوان مشترکاند. اما در مساله کتابت اشتراک وجود ندارد. هیچ حیوانی در عالم نیست که چون انسان بتواند بنگارد. پس چون خاص انسان است، اشرف است.کتابت محبوس زمان و مکان نمیشودوجه دوم آن که همهی انسانها قادر به صناعت کتابت نیستند. میدانید که هر شئی که تخصیص یابد، ارزش آن بیشتر میشود. یک دلیل دیگر هم میآورد و میگوید بنا به این دلیل خداوند قرآن را باید به صورت مکتوب میفرستاد. و آن این که بهواسطه کتابت میتوان زمان را درنوردید. قول چنین استطاعتی ندارد. قول محصور و محبوس در زمان و مکان است. اما کتابت محبوس زمان و مکان نمیشود. پس به این دلیل است که قرآن نوشته شده است. استدلال زیبایی است. سّر این که پیغمبر کتاب سبعه را مأمور میکند تا قرآن را بنویسند، برای این است که بماند و این کلام زمان و مکان را درنوردد.ناصرخسرو کتابت را از برای انسانها فضیلت میداندناصرخسرو میگوید کتابت برای انسانها فضیلت است و از برای پیغمبران نقصان. میگوید آن که میتواند بنویسد جوهری دارد. زیرا بنا به آن جوهر استطاعت و قدرتی و بنیانی از بنیانهای باطن نفس آشکار میشود. اما این فضیلت از برای پیغمبران حرام است. پیغمبر باید قبل از نزول قرآن هیچ ننگارد و هیچ کتاب نخواند. میگوید: «از امت مر گروهی که نبشتن دانند بر آن گروه که نبشتن ندانند، فضل است. و ایشان که نویسندگاناند خاصاند و اما مر پیغامبران را به کتابت که آن بشری است، شرفی نیست. از بهر آن که کتابت دست افزار فراموشکاران است.»میگوید فکر نکنید اگر مینویسید کار خوبی میکنید. نوشتن برای کسانی است که فراموشکارند. چون قدرت حافظه قوی و قدر ندارند، مینویسند. آن که فراموشکار است در مقام نقصان است. این حرف عجیبی است. اما حرف خودش نیست. چه ناصرخسرو ارجاع داده باشد، چه نداده باشد (که اینجا ارجاع نداده است) این سخن افلاطون است در رساله «فایدروس». از دیدگاه افلاطون علم یادآوری است، یادگیری نیست. حکما و عرفا هم اصولاً با نوشتن مشکل داشتهاند. ناصر خسرو میگوید: «کتابت دست افزار فراموشکاران است و پیغمبران فراموشکار نباشند. بلکه پیغامبران یادکننده بودهاند مر خلق را از خدا و یاد کننده خلق، فراموشکار نباشد.»کتابت دست افزار فراموشکاران استاز دیدگاه افلاطون و عرفا، علم ذکر است، عقل نیست. علم چیزی نیست که از طریق اکتساب میآموزند. علم آن است که از جان بجوشد و ما آن را از حقیقت ازلی به یاد بیاوریم. علم چیزی نیست که از برون حاصل شود. علم چیزی است که از درون میشکافد. فلذا حقیقت علم، ادراک امر محسوس نیست. به یاد آوردن و تذکر و ذکر امر درون است.
عرفا و حکما معتقدند حقیقت علم به یاد آوردن آن چیزی است که روز الست به تو آموختند، نه یاد گرفتن.ناصرخسرو میگوید نوشتن و کتابت آلت اهل نسیان استعلم، ذکر است. چون به شما اجازه میدهد حقیقت یافتههایی را که در روز الست در جان شما قرار داده شده است، به یاد بیاورید. ناصرخسرو چنین اعتقادی دارد. میگوید نوشتن و کتابت آلت اهل نسیان است. شما باید دنبال ذکر باشید. «پیغمبران یاد کننده بودند خلق را از خدای. و یادکننده خلق فراموشکار نباشد.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
حسن خلق نشانه فضیلت انسانها است
یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۷ تولیت آستان احمدی و محمدی ع در تفسیر سوره لقمان حسن خلق و گشادهرویی را نشانه برتری و فضیلت دانست و گفت دلیل ارزش بالای اخلاق حسنه از دیدگاه خداوند آثار و نتایج فردی و اجتماعی آن است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه فارس آیتاهمیت روزه از دیدگاه اسلام
روزه فوائد جسمی و روحی فراوان دارد شفا بخش جسم و توان بخش جان است مفهوم روزهروزه در عربی معادل کلمه صوم است و صوم در لغت به معنای مطلق امساک یعنی مطلق خودداری و یا خودداری از خوردن و آشامیدن یا از سفر کردن یا از کلام کردن یا از نکاح کردن آمده است ولی در شریعت بزرگ اسلامبا فضیلتترین شب سال بعد از لیلة القدر و نیمه شعبان
پای سخنان آیت الله قرهی با فضیلتترین شب سال بعد از لیلة القدر و نیمه شعبان شناسهٔ خبر 2788091 - شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی گفت یکی از وقتهای استجابت دعا شب جمعه است حالا ماه مبارک رمضان باشد سحر هم باشد شب جمعه هم باشددیدگاههای«رشاد» درباره ورود زنان به ورزشگاه، حوزویان به سیاست و...
شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷ ۰۹ رئیس شورای حوزههای علمیّه استان تهران بر ضرورت ورود جدی حوزویان به مسائل سیاسی با هدف حفظ کیان انقلاب و اساس نظام اسلامی در عین لزوم پرهیز از ورود در نزاعها و جناحبندیهای سیاسی تاکید کرد آیتالله علیاکبر رشاد در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه در منشست «نظریه خطابات قانونی از دیدگاه امام خمینی(ره)» برگزار میشود
در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشست نظریه خطابات قانونی از دیدگاه امام خمینی ره برگزار میشود شناسهٔ خبر 2785438 - سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشست نظریه خطابات قانونی از دیدگاه امام خمینیتعهدات ایجابی دولت در برابر شهروندان از دیدگاه امام علی (ع) - بخش اول مبارزه با رانت خواری
تعهدات ایجابی دولت در برابر شهروندان از دیدگاه امام علی ع - بخش اولمبارزه با رانت خواریدر حکومت دینی و سیره امام علی ع با فرزندان و نزدیک ترین یاران نیز همانند دیگر مردم رفتار می شد اگر آنان حیف و میل و سهل انگاری در حقوق مردم و انجام مسئولیت خود می داشتند با قاطعیت با آناندرآمدی بر فقه حکومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)
درآمدی بر فقه حکومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری مدظلهالعالی فقه حکومتی و فقه سنتی در گستره و شمول با همدیگر تفاوتی ندارند و آنچه این دو را از یکدیگر متمایز میکند این است که در فقه حکومتی بهدستدادن احکام الهی در همة شؤون یک نظام و حکومت الهی مد نظر بوده و به همة احکام فقهی با6فضیلت ویژه ماه مبارک رمضان
رمضان ماهی سراسر خیر و برکت است لحظه لحظه ی آن مملو از آثار و برکاتی ارزشمند است که همین امر سبب به وجود آمدن فرصتی مغتنم در این ماه می گردد مکان و زمانی که به پروردگار منسوب می شود شرافت و عظمت می یابد کعبه را بیت الله خوانند چرا که مکانی است مقدس و دارای ویژگی هایی خائمه جمعه و جماعات صرفا از یک دیدگاه سیاسی دفاع نکنند
چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۸ یک عضو شورای عالی حوزههای علمیه گفت ذکر مصادیق سلیقهای سیاسی در نمازهای جماعت جایز نیست به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله استادی در جمع ائمه جماعات استان قم افزود طلاب در ماه رمضان و در ماههای دیگر باید مردم رادیدگاههای«رشاد» درباره ورود بانوان به ورزشگاه، حوزویان به سیاست و...
شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷ ۰۹ رئیس شورای حوزههای علمیّه استان تهران بر ضرورت ورود جدی حوزویان به مسائل سیاسی با هدف حفظ کیان انقلاب و اساس نظام اسلامی در عین لزوم پرهیز از ورود در نزاعها و جناحبندیهای سیاسی تاکید کرد آیتالله علیاکبر رشاد در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه در ممصائب ناصرخسرو در تبلیغ مذهب/ «کتابت ز بَر دارم اندر ضمیر»
دولت قرآن در ادبیات فارسی-۸ مصائب ناصرخسرو در تبلیغ مذهب کتابت ز بَر دارم اندر ضمیر شناسهٔ خبر 2849127 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۳ فرهنگ > شعر و ادب ناصرخسرو قرآن و آیات آن را به منزله دژی استوار میداند که از آن در کوبیدن دشمنانش که او را آواره درّههای یمگان کردهاندروزه کامل از دیدگاه روایات چه خصوصیاتی دارد؟
پاسخ به سؤالات دینی روزه کامل از دیدگاه روایات چه خصوصیاتی دارد شناسهٔ خبر 2789175 - یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی علماى اخلاق و سير و سلوك روزه را از نظر مراتب و از زاويه نقشى كه در تكامل انسان دارد به سه دسته تقسيم مى کنند روزه عوامنشست «نخبگان از دیدگاه امام علی(ع)» برگزار میشود
نشست نخبگان از دیدگاه امام علی ع برگزار میشود شناسهٔ خبر 2847867 - سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها سی و دومین نشست علمی مرکز تحقیقات امام علی ع پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان نخبگان از دیدگاه امام علی ع برگزار میشود به گزارش خبرتعهدات ایجابی دولت در برابر شهروندان از دیدگاه امام علی (ع) - بخش دوم و پایانی گردش سرمایه و جلوگیری از انباشت
تعهدات ایجابی دولت در برابر شهروندان از دیدگاه امام علی ع - بخش دوم و پایانیگردش سرمایه و جلوگیری از انباشت آنتعدیل ثروت یکی از برنامه های مهم اقتصادی اسلام به منظور اجرای عدالت اقتصادی است چنان که امام علی ع یکی از دلایل اصلی پذیرش حکومت را همین مسئله اعلام می دارد همان چیزدومین همایش ملی «بانوی فضیلت، حامی رسالت» برگزار می شود
با هدف الگوسازی برای بانوان جامعه اسلامی دومین همایش ملی بانوی فضیلت حامی رسالت برگزار می شود شناسهٔ خبر 2788994 - یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دومین همایش ملی بزرگداشت فضیلت و عظمت حضرت خدیجه کبری س به منظور گسترش مرام این بانو بهحسن بلخاری جایگاه قرآن در زبان ناصرخسرو را بررسی می کند
حسن بلخاری جایگاه قرآن در زبان ناصرخسرو را بررسی می کند فرهنگ > دین و اندیشه - مرکز فرهنگی شهر کتاب درس گفتارهایی با عنوان جایگاه قرآن در ذهن و زبان ناصرخسرو در ماه رمضان برگزار می کند به گزارش خبرآنلاین درس گفتارهای «جایگاه قرآن در ذهن و زبان ناصرخسرو&raquسوبژکتیویسم در دیدگاه اندیشمندان غربی
صوت سوبژکتیویسم در دیدگاه اندیشمندان غربی شناسهٔ خبر 2848070 - سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها دریافت 3 MB صوت پیش رو بخشی از کلاس دکتر قربانی در باب مفهوم سوبژکتیویسم و سیر پیشرفت آن است به گزارش خبرگزاری مهر این درسگفتار حاصل سلسله جلسات سطح دو س-