تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806873811




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قرآن تفرقه‌افکنان را مشرک می‌داند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
قرآن تفرقه‌افکنان را مشرک می‌داند

اخوت


شناسهٔ خبر: 2787713 - یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
دین و اندیشه > اندیشمندان

برخورداری از افکار حزبی و گروهی متعصب صفت مشرکان است و نه ویژگی مومنین یکتاپرست. آیات بسیاری از قرآن نسبت به وقوع اختلاف و دودستگی هشدار می دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، متن پیش رو به قلم الشیخ علی حسن غلوم و ترجمه فاطمه ازرقی است که در پایگاه اخوت منتشر شده است؛قرآن در رابطه با اختلاف و دودستگی سخنان متعددی دارد. گاهی می بینیم که قرآن اختلاف و دودستگی را محکوم می نماید. از جمله آن ها این فرموده خداوند است: (إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیْءٍ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ یُنَبِّئُهُم بِمَا کَانُوا یَفْعَلُونَ) [الأنعام:۱۵۹.] و با وجود اینکه مفسران در بیان اهداف آیه با هم اختلاف دارند اما قطعا مضمون آیه این است که خداوند ایجاد اختلاف و تفرقه در دین واحد که از طمع ها و هواهای نفسانی و شهوات نشات می گیرد را محکوم می نماید.در نهایت نیز نقدی است بر کسانی که از مسائل عمومی در جهت رسیدن به مقاصد خاص و شخصی استفاده می کنند و قطعاً آنها صاحبان دین نیستند تا پیامبر «ص» با آنها دیدار کند. زیرا آنها اگر به دین خود ایمان داشتند یا به آن احترام می گذاشتند، هیچ گاه به تفرقه افکنی درون آن و در نتیجه تضعیف قدرت آن دست نمی زدند.  از صفات مشرکاندر جای دیگری از قرآن مشاهده می کنیم که صفت اختلاف افکنی را، صفت مشرکان معرفی می نماید، حال آیا دوست می دارید که به صفت مشرکان توصیف گردید؟ خداوند سبحان می فرماید: (وَلَا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکِینَ، مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا کُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ) [الروم:۳۱-۳۲]برخورداری از افکار حزبی و گروهی متعصب صفت مشرکان است و نه ویژگی مومنین یکتاپرست.مشرکان دچار چند دسته گی می شوند و سپس هر دسته حول خواسته های خود گرد می آید. امری که باعث می شود هر یک از این دسته ها نسبت به دسته دیگر فضای بسته ای داشته باشد. از طرفی از چیزی که دارد خوشحال است و از طرف دیگر گروه متفاوت با خود را لعن می کند. اما گرایش و تعلق به خدا و دین او باعث قطع رابطه انسان با دیگران نمی شود. بلکه زمینه ای را برای آشنایی و تعامل با دیگران فراهم می کند. (وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا) [الحجرات:۱۳] و همچنین مطالعه ی تجارب آنها و ایجاد زمینه بررسی نقاط مشترک یکدیگر که خود می تواند نقطه شروعی باشد برای هدایت دیگری به سمت حق. (قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ) [آل عمران:۶۴] هشدار نسبت به درگیری و نزاع آیاتی دیگر از قرآن نسبت به وقوع اختلاف و دودستگی هشدار می دهند. از اینکه تجربه گذشته گان تکرار گردد و آن اختلافات منجر به درگیری و نزاع شوند. (وَمِنَ الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ أَخَذْنَا مِیثَاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِّمَّا ذُکِّرُوا بِهِ فَأَغْرَیْنَا بَیْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ یَوْمِ الْقِیَامَةِ) [المائدة:۱۴] آن گروه از مسیحیان عهدی که با خدا بسته بودند را شکستند مبنی بر اینکه در دین خود دچار تفرقه نشوند و تعالیم الهی را فراموش کردند و هشدارهای آسمانی را کوچک شمردند. پس دچار اختلاف شده، چند پاره شدند، تعصب ورزیدند و چندین حزب گشتند و باهم جنگیدند. و به همین منوال می مانند تا روز قیامت.  فراموش کردن پیمانتمامی این هشدارها و غیر از آنها در رابطه با امت اسلامی نیز به وقوع پیوست. امتی که نیز به نوبه خود با خداوند پیمان بست و در حالی که کلام خداوند سبحان را می خواند: (وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا) [آل عمران:۱۰۳] دچار تفرقه و حزب گرایی و تعصب و به دنبال آن جنگ و درگیری گشت که همه نشات گرفته از هواهای نفسانی و اهداف سیاسی و تعصبات دینی بود.درگیری و نزاع تنها میان شیعه و سنی نیست؛ بلکه تقریبا می توان گفت همه با هم جنگیدند و اکثرا عللی که باعث این فتنه انگیزی ها و جنگ ها و کشتارها شده اند، عللی ناچیز و ناشی از تعصبات و عدم تعقل بوده اند. آغاز آن می تواند با بیان چند کلمه از یک طرف یا عملکرد اشتباه بعضی جاهلان باشد، که به دنبال آن آتش فتنه روشن می شود.به خصوص زمانی که یکی از طرف ها وسیله برتری و قدرتی داشته باشد پس بدین وسیله طغیان و گردن کشی می کند و یا هنگامی که احساس کند قدرتش در حال تحلیل است، سعی در نابودی طرف مقابل می کند تا آن طرف سعادتمند نشود و قدرت نگیرد.  فتنه گرامروزه نیز عده ای با ایفای همان نقش ها سعی در فتنه انگیزی دارند. در روزهای اخیر نیز یکی از آنها را تجربه کردیم، هنگامی که بخشی از صحبت های یکی از این اشخاص مبنی بر توهین به شیعه و بزرگان آنها در شبکه های اجتماعی پخش گردید که اعتراضاتی را برای برخورد با این توهین اخیر برانگیخت.  چند نکته در رابطه با این قضیهاولا مسئله توهین به تشیع و بزرگان آن امر تازه ای نیست و آنچه از تهمت بر زبان این توهین کننده و امثال او در طی قرن ها آمده است نیز جدید نیست و بر ماست که فکر کنیم: آیا تلاش برای برانگیختن و جمع کردن نیرو در این روزها از روی حکمت است؟ به ویژه اینکه آنچه از آن شخص توهین کننده صادر شده است مربوط به چندین ماه پیش می باشد.  دوما همان طور که این شخص شبانه روز از طریق یکی از شبکه های ماهواره ای مشغول توهین کردن است، در آن سو نیز شخص دیگری هست که به ما منسوب است و او نیز از طریق شبکه ماهواره ایش به صورت شبانه روز مشغول اسائه ادب به مسلمانان اهل سنت، ارزشها، بزرگان و مذهب آنها است. آیا کسی این قابلیت را دارد که بتواند هر دو طرف را ساکت نماید؟  از اشکال عذابخداوند بزرگ در قرآن کریم می فرماید که اختلاف و چندپارگی و فتنه ها، گونه ای از اشکال عذاب اند که مردم آنها را به سوی خود می کشند: (قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَىٰ أَن یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِکُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعًا وَیُذِیقَ بَعْضَکُم بَأْسَ بَعْضٍ) [الأنعام:۶۵] پس چرا مسلمانان فکر نمی کنند و تعصبات و حزب گرایی خود را کنار نمی زنند و بواسطه قرآن قضاوت نمی نمایند؟ فتنه گران در واقع به دنبال این هستند که اسلام را تسلیم منافع و اهداف خوشان کنند. اسلام و پیامبر نیز از آنان بدور است، همانگونه که خداوند متعال فرموده است: (لَّسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیْءٍ إِنَّمَآ أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ یُنَبِّئُهُم بِمَا کَانُواْ یَفْعَلُونَ) و این جزیی از توطئه ها، فتنه هاو بلاها به شمار می آیند که نقشه های دشمنان اسلام را با کوچکترین تلاشی محقق می کنند.  مسئولیت انسانهای خالص همانا انسانهای مخلص مسئولند که در ایجاد نزدیکی و وحدت کلمه و هم پیوستگی صفها تلاش کنند، که رضای خداوند در این است و در واقع پایبندی به عهدی است که با او بسته ایم. پس اگر در راه خدا و پیامبرش و اسلام خالص باشید رستگار می شوید.  









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن