محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826896182
محبّت شفیع به درگاه خداست/ معنای یا حَبِیبَ مَن تَحَبَّبَ إلَیک
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: شرح فقراتی از دعای ابوحمزه ثمالی به روایت علامه طهرانی/۲؛
محبّت شفیع به درگاه خداست/ معنای یا حَبِیبَ مَن تَحَبَّبَ إلَیک
شناسهٔ خبر: 2787698 - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
ای خدائی که تو روشنی چشم افرادی هستی که به تو پناه میآورند وَ انقَطَعَ اِلَیک، به تو منقطع میشوند، از همه ببرّند و به تو بپیوندند. أنتَ المُحسِنُ وَ نَحنُ المُسِیئُونَ. به گزارش خبرنگار مهر، علامه آيت الله سيد محمد حسين حسينى طهرانى در رمضان المبارک سال ۱۳۹۸ هجری قمری (۳۸ سال پیش) فقراتی از دعای شریف ابوحمزه ثمالی را شرح کرده که متن پیاده شده آن سخنرانی ذیلا می آید.انسان بعضی اوقات در ذات خودش مییابد که مستحق فلان عذاب و گوشمالی است، اصلاً خودش را مستحِق میبیند و اگر خوب بگردد میبیند که الآن آن گوشمالی از طرف خدا، مثل یک مرغی پرواز میکند و میخواهد بر سر او بنشیند، ولی خداوند علی اعلی نجات میدهد و عافیت میدهد و میگذراند، آن هم نه عافیت بدنی، عافیت یعنی عافیت روح، سلامتِ روان، برقراری عقیده و ایمان، ثَبات در طی صراط مستقیم، این حقیقتِ عافیت است، از همه این بلاها نجات میدهی و عافیت میدهی و میگذری.معنای یا حَبِیبَ مَن تَحَبَّبَ إلَیکیا حَبِیبَ مَن تَحَبَّبَ إلَیک وَ یا قُرَّةَ عینِ مَن لَاذَبک وَ انقَطَعَ إلَیک، ای حبیب دل کسی که به سوی تو تحبّب میکند، ما که حبیب تو نیستیم امّا به سوی تو تحبّب میکنیم. آخر ما چیزی نیستیم که خداوند ما را دوست داشته باشد و ما در قلب او جا داشته باشیم، ما و این سیئات ما و این شالوده ماهیت امکانی و وجود و قیود وجودی ما، ما و این آثار ما، چیزهای لطیف و دلربا و صاف و طیب و طاهری نیست که اقتضاء کند که محبوب تو واقع بشویم، نه و لذا ما به سوی تو تحبّب میکنیم یعنی کاری میکنیم که خودمان را به محبّت میزنیم، کارهائی انجام میدهیم که تو ما را دوست داشته باشی، یک نمازی میخوانیم همهاش غفلت، و یک روزهای میگیریم هزار مکر، یک حجّی میکنیم هزار مکر، هر کاری میکنیم اینها سرگرمی و مجاز است در مقابل آن حقیقتی که تو هستی.حال انسان مجاز امّا نتیجهاش حقیقت استپس این کارهای ما تحبّب به سوی توست، امّا به واسطۀ همین تحبّب ما، محبّت خودت را در دل ما آوردی و این عجیب است که چگونه این مجاز قنطره حقیقت میشود. حالِ انسان مجاز است امّا نتیجهاش حقیقت است، عیناً مانند یک حیوانی که حیوان است امّا یک ماسک انسانی میزند و کار انسان میکند. بعد از مدّتی این ماسکش را بر میدارند، میبینند انسان است، تغییر ماهیت داده!لطف پروردگار تصنّع را به حقیقت مبدل می کندو این از سعه لطف پروردگار است، این قدر راه باز است، کسی که تصنّعاً یک کاری میکند، آن تصنّع او را به حقیقت میرساند، ما میگوئیم، طالب خدا هستیم و طالبِ لقاء خدا و اینها، اصلاً لقاء خدا چیست!؟ خدا چیست!؟ اینها این قدر عالی است، عالی است، عالی است که تا روز قیامت اصلاً انسان بخواهد فکرش را بکند، بالاتر است. این حرفها کدام است؟ ولی به یک کارهائی مشغول میشویم که نزد خودمان خیلی مهمّ است ولی نزد خدا فقط بازیچه است، مگر انسان میتواند خدا را با این کارها به دست بیاورد؟ عُنقا شکار کس نشود دام باز گیر / کانجا همیشه باد به دست است دام را. امّا یک وقتی عنقا افتاد در دام، این دام از بین رفت و دیدیم عنقا همه جا را گرفته. کار ما مجاز است امّا قنطره [یعنی] پُل است برای حقیقت، انسان از روی مجاز عبور میکند و آن طرف حقیقت است، یعنی وسیله وصول به حقیقت، مجاز است.جمله لطیفی از مرحوم آقای انصارییک جملهای فرمود مرحوم آقای انصاری رحمة الله علیه، خیلی جمله لطیفی است، ایشان میفرمود: «انسان نمیتواند آن لباسی که مال حرم است او را در خارج از حرم تن کند، وقتی که باید وارد حرم بشود خود به خود لباس را عوض میکنند و لباس حرم میپوشانند.» این خیلی جمله عالی است، معنایش این است که، آخر ما میگوئیم لباس حرم، لباس حرم که خارج از حرم نمیآید، پس تا آن کسی که وارد حرم نشده، بخواهد لباس حرم را بپوشد آن نمیشود چون که لباس مال حرم است، آن پاکی، آن صفا، آن دید، آن بصیرت، آن عشق، آن روشنائی، آن توحید، اینها لباس حرم است و اینها در خارج حرم پیدا نمیشود، حالا هر چه بگوید من موحّدم، عالمم، زاهدم، متّقی هستم، با تقوی هستم، [اینها فقط] گفتار است، آن لباس حرم نیست، هر چه بگوید من طیِّبم، پاک هستم، این پاکی در دید مجازی است، آن زهد نیست، آن تزهّد است، آن قدس نیست، آن تقدّس است، آن حقیقت نیست، این مجاز است، آن واقعیت نیست، این پیکره و جسد است.امّا نباید از این کار هم دست برداشت، چون آن کسانی را که وارد حرم میکنند، کسانی هستند که به این مجاز خود را در وادی حرم مشغول کردند، لباس حرم به همه کس نمیپوشانند، به آن کسانی میپوشانند که او به دعوی ورود در حرم ادّعائی داشته باشد، کارهای مجازی کند، شب بلند شود دو رکعت نمازی بخواند، صدقهای بدهد، یا الله بگوید، و لو اینکه واقعاً یا اللهی که بگوید با آن یا اللهِ کسی که در حرم است هزار سال فاصله دارد، امّا این را باید گفت، اگر این کار را بکند در برایش باز میشود، وقتی در باز شد، لباس حرم تنش میکنند.وقتی لباس حرم تنش میکنند آن وقت میفهمد که تمام آن لباسهائی که تا حالا داشته، مجازی بوده اصلاً قلاّبی بوده، آبی که آنجا میخورد، آب نبوده خیال میکرده آب است، غذائی که میخورده غذا نبوده، خیال میکرد غذا است، بلبلانی که برای او میخواندند اینها جُغد بودند، بلبل نبودند، قورباغه بودند، میخواندند وسط باغ، خیال میکردیم صدای بلبل است، صدای بلبل اصلاً خارج حرم نیست، این بلبل مال حرم است، اگر بیاید خارج حرم میمیرد، اصلاً، یعنی مال خارج حرم قورباغه هستند، آن وقت چون انسان بلبل ندیده، در آنجا صدای بلبل را که میخواهد دنبال کند، برایش مشتبه میشود صدای قورباغه، دنبال قورباغهها میرود و میگوید: بلبل!خدا هم میگوید اشکال ندارد قبول داریم، چون به هوای ما حرکت کردی، ما این اُنسی که تو با صدای قورباغه گرفتی، این را قبول میکنیم و کم کم داخلت میکنیم و تو میفهمی که صدای بلبل یعنی چه.پس این تحبّبی که انسان به سوی خدا میکند، یعنی دروغی خودش را به محبّت میزند، انفاق میکند، حجّ میرود، جهاد میکند، نماز میخواند، اینها همهاش تحبّب است ها! وقتی که در مقام استنطاق میآورند، و انسان را امتحان میکنند و مؤاخذه میکنند و پشت میز بازپرسی در می اورند معلوم میشود که چه خبر است، ولی دیگر همه را قبول دارد و در نتیجه محبّت او میآید در دل. تحبّب مجازی است، محبّت واقعی که نیست، امّا نتیجهاش محبّت میآورد، وقتی محبّت آمد دیگر کار تمام است. مگر نفرمود: وَ حبّی لَک شَفِیعِی إلَیک، محبّت من شفیع توست.محبّت شفیع به درگاه خداستمحبّت که آمد دیگر این بار را برمیدارد، کشش و جاذبه مال محبّت است، وقتی انسان به سوی خدا تحبّب کرد محبّت میآید، وقتی محبّت میآید آن انسان را برای برداشتن بار کمک میکند، پس خلاصه برای رسیدن به مقامات هیچ مفرّی نیست الاّ اینکه آنچه را که فرمودند به دستور شرع انسان باید رفتار کند، در تابستان باید روزه بگیرد، در شبهای زمستان باید نماز بخواند، از مال خودش باید بگذرد، انفاق کند، بایدمجاهده بکند، صله رحم بکند به اینها همه باید خودش را مبتلا بکند. گرچه به هر یک از اینها دست میگذاریم، واقعاً روزه موصل انسان است؟ خدا محتاج روزه ماست!؟ خدا محتاج به نماز ماست!؟ کدام نماز، نماز دست و پا شکسته؟ نمازی که بعد معلوم میشود که اصلاً بی وضو بوده، نمازی که مثل نماز بی بی تمیز خالدار بود.داستان نماز بی بی تمیز خالدارنماز بی بی تمیز خالدار میدانید کدام نماز است!؟ مرحوم شیخ بهائی رحمة الله علیه، ظاهراً در کتاب نان و پنیرش نقل میکند. (شیخ بهائی مردی بوده دیندار، چند تا کتاب دارد، بسیاری از کتابهایش هم فارسی است و به اشعار روان… بگیرید و بخوانید، کتابی دارد به نام نان و حلوا و نان و پنیر و شیر و شکر و اینها، در یکی از این کتابها قضیه بی بی تمیز خالدار را بیان میکند)، میگوید: بی بی تمیز خالدار یک زنی بود که ... هر کسی که به خدمتش میرسید و میرفت این بر میخاست بدون اینکه وضو بگیرد، دو رکعت نماز میخواند. بعد گفتند که آخر بابا جان این وضو چه؟، گفت من صبح وضو گرفتم، گفتند به به! عجب وضوی قوی ای!؟ زده زیر وضوی همه، چون وضوی همه به یک خوابیدنی یا ادراری، باطل میشود امّا وضوی این، با این همه تردّد، هیچ تکان نمیخورد، این خیلی وضوی محکمی است، خیلی وضوی عجیبی است. طهارت ظاهر عنوان برای طهارت باطن استخب ما هم نماز میخوانیم و وضو میگیریم و فلان و فلان و فلان بعد مردمان میگویند که این نمازت بی وضو بوده ثابت هم میکنند که وضو یعنی طهارت، یک مشت آب زدید به صورت و دستها، این طهارت است؟ این طهارت ظاهر عنوان برای طهارت باطن است، این که دائم به ما گفتهاند نماز بخوانید و بغض و حسد را از دلتان بیرون بیاورید و با برادران دینیتان فخر نفروشید و چه باشید و چه باشید برای طهارت باطن است، نماز هنگامی درست است و به آسمان میرود و ملائکه آن را عبور میدهند که این شرایط در آن باشد.پس اصلاً نمازتان بی وضو بوده و شما خیال کردید با وضو هستید!؟ نه این وضو عنوان برای اوست، و درست هم میگویند، نماز، معراج است، معراج مؤمن است و کسی که میخواهد معراج کند به سوی خدا، بایستی که پاک باشد، طهارت داشته باشد، شستشوئی کن و آنگه به خرابات درآ، و بی طهارت که نمیشود رفت، الصَّلَوةُ مِعرَاجُ المُؤمِن. این روایت نیست و مرحوم کافی که در حاشیه بحث صحیح و اعمّ به عنوان روایت این را بیان میکند ظاهراً اشتباه کرده، امّا در فرمایشات حضرت سجّاد علیه السّلام در همین رساله حقوق خواندیم که: الصّلَوةُ وَفَادَةٌ إلَی اللَه و در بعضی از نسخ دارد مِرقَاة إلی اللَه.مرقاة به معنی معراج است، یعنی نردبانی که انسان درجه به درجه بالا میرود و به خدا میرسد، نماز یک همچنین چیزی است، آن وقت وضویش هم باید مثل آن باشد دیگر، و لذا گفتهاند این وضو را شما بگیر نه اینکه نگیر، امّا با این وضو یک درجه هم از آن باطل پرهیز کن، دائم درجه به درجه به درجه، این تحبّب انسان را به محبّت میرساند.وَ یا قُرَّةَ عینِ مَن لَاذَ بک، ای موجب راحتی و خوشی و سبکی و سردی چشم کسی که به تو پناه بیاورد قُرَّةَ عینِ، را ما در لسان فارسی معنا میکنیم: روشنی چشم، امّا معنایش روشنی چشم نیست، معنایش خُنکی چشم است، دیدید افرادی که ناراحتند و خستهاند و عصبانیند و گرفتارند، چشم آنها داغ است، باد کرده و داغ است، افرادی که نه، حال سکونت و آرامش برای آنها هست و خیالی ندارند و در خوشی و مسرّت هستند چشمهای آنها یک طراوت و خنکی دارد آن را میگویند قُرَّةَ عینِ، که ما به معنی کنایی و به معنی لازمهاش در لغت فارسی به معنی روشنی چشم معنا می کنیم.ای خدائی که تو روشنی چشم افرادی هستی که به تو پناه میآورند وَ انقَطَعَ اِلَیک، به تو منقطع میشوند، از همه ببرّند و به تو بپیوندند. أنتَ المُحسِنُ وَ نَحنُ المُسِیئُونَ، «تو نیکوکننده هستی، تو نیکوکاری، تو احسان کننده هستی و ما گناهکاران». فَتَجَاوَز یا رَبِّ عَن قَبِیحِ مَا عِندَنَا بِجَمِیلِ مَا عِندَک، ای پروردگار من از تمام آن قبائحی که در نزد ماست بگذر. به چه بگذر؟ به آن خوبیها و جمالی که مال توست، آن خوبیها و جمالی که مال تو است لایتناهی است.ادامه دارد ...
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]
صفحات پیشنهادی
توضیح علامه طباطبائی در مورد معنای عصیان آدم علیه السلام
برگی از قرآن توضیح علامه طباطبائی در مورد معنای عصیان آدم علیه السلام آنچه در بدو نظر از آيات قرآن ظاهر ميشود اين است كه حضرت آدم رسما گناه كرده سرویس دینی جام نیوز پرسش خطيئه و گناه آدم چه معنا دارد مگر پيامبر هم گناه مى كند در پاسخ از اين سؤال مى &rlمنطق صوری فهم معنای واژه های قرآن
منطق صوری فهم معنای واژه های قرآنمقاله حاضر درنظر دارد با طرح منطق صوری واژه های قرآنی آن را به عنوان روش شناسی کشف معنای مفردات آیات به کار برد بخش اول چکیده قرآن کریم دارای سطوح مختلفی است گاهی قرآن را به عنوان یک «کل منسجم» درنظر می گیریم گاهی آن را در حد یک سواگر هدایت و گمراهی دست خداست، پس تکلیف اختیار چه می شود؟/ اول و آخر روز بگو خدا/ روز یازدهم میهمانی
اگر هدایت و گمراهی دست خداست پس تکلیف اختیار چه می شود اول و آخر روز بگو خدا روز یازدهم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - سپاس خداى را که پرده اش دریده نگردد و در رحمتش بسته نشود و پرسنده اش ردّ نگردد و آرزومندش نومید نشود شرحی کوتاه بر دعاى روز یازدهم ماهقرآن، شفیعی که شفاعتش مورد پذیرش و قبول است
جنتی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی قرآن کریم قرآن شفیعی که شفاعتش مورد پذیرش و قبول است شناسهٔ خبر 2786967 - چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۲۱ ۲۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت قرآن شفیعی است که شفاعتش مورد پذیرش و قبول است به گزارش خبرنگار مهر &nرحیم پور ازغدی: شهید بهشتی معنای واقعی اعتدال بود
کلیپ رحیم پور ازغدی شهید بهشتی معنای واقعی اعتدال بود شناسهٔ خبر 2790148 - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۲ دین و اندیشه > اندیشمندان دریافت 17 MB شهید بهشتی معنای واقعی اعتدال بود و اگر کسی به دنبال اعتدال حقیقی است باید آن را در وجود شهید بهشتی جستوجو کند علت اینکه حضرت امامپیامبران و رهبران هم مسئولند و باید پاسخ بدهند/ چرا سجده نزدیک ترین حالت به خداست؟/ روز هشتم میهمانی
پیامبران و رهبران هم مسئولند و باید پاسخ بدهند چرا سجده نزدیک ترین حالت به خداست روز هشتم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - اى پروردگار من تو مرا مى خوانى و من از تو روى مى گردانم با من دوستى مى ورزى و من با تو دشمنى مى کنم به من محبّت مى نمایی و از تو نمى پمعنای بند میم وصیت نامه امام چیست؟
معنای بند میم وصیت نامه امام چیست در حکومت اسلامی وظیفه اساسی کارگزاران استخراج تصویب و اجرای قوانین با استفاده از منابع الهی و اسلامی است و حق پیاده کردن قوانینی برخلاف اسلامرا ندارند که این موضوع در قانون اساسی جمهوری اسلامی که با رأی قاطع اکثریت مردم نیز پذیرفته شده تصریح شدکتر احمد رهدار ناکارآمدی نظام معنایی غرب در تشریح نظام تمدنی اسلام
دکتر احمد رهدارناکارآمدی نظام معنایی غرب در تشریح نظام تمدنی اسلامواقعیت این است که در هر جامعه تعدادی مفاهیم کلیدی و اساسی وجود دارد که کار ویژه آنها معنابخشی قوامبخشی و هویتبخشی به آن جامعه میباشد دراین مقاله برخی از مفاهیم پایه جوامع اسلامی که تعریف آنها به خارج از عالقرآن ،ارمغان رمضان برای بندگان شایسته خداست
مدیرموسسه قرآنی حضرت رسول ص شیروان در گفت و گوبا پانا قرآن ارمغان رمضان برای بندگان شایسته خداست خبرگزاری پانا مدیرموسسه قرآنی حضرت رسول ص شهرستان شیروان گفت قرآن ارمغان رمضان برای بندگان شایسته خداست ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۱ خرداد ساعت 10 52 فاطمه آزادمنش در گفت و گو با خبرنگارپانا &nماه ضیافت الهی در کلام رهبر انقلاب چرا ماه رمضان را «مبارک» نامیدهاند/ معنای اغوا کردن شیطان
ماه ضیافت الهی در کلام رهبر انقلابچرا ماه رمضان را مبارک نامیدهاند معنای اغوا کردن شیطانعلت مبارک بودن این ماه این است که راه نجات از آتش و فوز به جنّت است آتش و دوزخ الهی و همچنین بهشت و نعیم الهی در همین دنیا موجود است آنچه در نشئه آخرت تحقق پیدا میکند باطن همان چیزی استشفیعی: وقتی مجلس به وزیر قوی رای ندهد،دولت مجبور میشود وزیر ضعیف معرفی کند/ استیضاح فانی جنبه فنی دارد
شفیعی وقتی مجلس به وزیر قوی رای ندهد دولت مجبور میشود وزیر ضعیف معرفی کند استیضاح فانی جنبه فنی دارد یک عضو کمیسیون امنیت ملی اعتقاد دارد که مجلس باید تا روز آخر کار خود را انجام دهد نوذر شفیعی نماینده ممسنی در مجلس شورای اسلامی در مورد استیضاحها و سوالات نمایندگان از دولتشفیعی: لغو تحریمها و بازرسی از سایتهای نظامی همچنان مورد مناقشه است
شفیعی لغو تحریمها و بازرسی از سایتهای نظامی همچنان مورد مناقشه استعضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص مذاکرات هستهای گفت قرار بود مذاکرات پشت درهای بسته باشد ولی آنچه به بیرون درز میکند بحث بر سر لغو تحریمها جلوگیری از ممنوعیت تحقیق و توسعه و بحث بازرسی از سایتهای غیرنظمادر سردار شفیعزاده به فرزند شهیدش پیوست
مادر سردار شفیعزاده به فرزند شهیدش پیوست خبرگزاری پانا مادر سردار حسن شفیعزاده فرمانده دلاور توپخانه نیروی زمینی سپاه در دوران دفاع مقدس به فرزند شهیدش پیوست ۱۳۹۴ سه شنبه ۲ تير ساعت 08 49 به گزارش خبرگزاری پانا بانو حاجیه فاطمه کوچه مشکلر مادر شهید حسن شفیعمادر سردار شهید حسن شفیعزاده درگذشت
سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۶ شهردار تبریز در پیامی درگذشت مادر سردار شهید حسن شفیعزاده را تسلیت گفت به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه آذربایجانشرقی پیام صادق نجفی بە مناسبت درگذشت مادر سردار شهید حسن شفیعزاده بە این شرح است بسم الله الرحمن الرحیم خبر درگذشت بانودفاع شفیعی از یک انتخاب
دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۹ مهدی شفیعی با تأکید بر اینکه انجمن هنرهای نمایشی وظایفی دارد که از طراوت و پویایی آن کاسته شده است گفت انتخاب مدیران در تئاتر بر مبنای برنامههای کلی اداره هنرهای نمایشی است مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار تئاتر انقل قول شفیعی از اظهارات مسئولان وزارت اطلاعات و امور خارجه: پیشروی نیروهای معارض از شرق، شمالغرب و جنوب غرب
نقل قول شفیعی از اظهارات مسئولان وزارت اطلاعات و امور خارجه پیشروی نیروهای معارض از شرق شمالغرب و جنوب غرب کشور متوقف شده استسخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت طبق گزارش مسئولان وزارتخانههای اطلاعات و امور خارجه طی 4 ماه گذشته نیروهای معارض از 3 ناحیه شرق شمالرسایی در گفتوگو با فارس: شورایعالی امنیت ملی به معنای دبیر و وزیرخارجه نیست/ منظور لاریجانی از ملاحظات شورا ن
رسایی در گفتوگو با فارس شورایعالی امنیت ملی به معنای دبیر و وزیرخارجه نیست منظور لاریجانی از ملاحظات شورا نظرات شمخانی و ظریف بودنماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه شورایعالی امنیت ملی به معنای دبیر شورا و وزیرخارجه نیست گفت طبق قانون اساسی مصوبات شورا در صورت تأیید-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها