محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852362308
فلسفه شرقی و غربی نداریم/ آینده فلسفه اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش از شماره ششم مجله فرهنگ امروز؛
فلسفه شرقی و غربی نداریم/ آینده فلسفه اسلامی
شناسهٔ خبر: 2789689 - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
دین و اندیشه > سایر
دینانی ضمن آنکه فلسفه اسلامی را لاوجود میداند معتقد است که آنچه که امروز در جهان وجود دارد فلسفه تنهاست و فلسفه قبیله ای و شرقی و غربی نداریم. به گزارش خبرنگار مهر، موضوع فلسفه اسلامی از دیرباز مورد توجه اندیشمندان کشور ما بوده است. از همان ابتدا این دانش که دارای سابقه طولانی در مهد و تمدن باستان بوده است در ایران زمین محل تفکر و تعقل درباره مبدأ عالم و معاد جهان هستی بوده است و با درمیان گذاشتن مباحث مختلفی درباره انسان و علم و هنر و معرفت و دین توانست سررشته بسیار و شاید همه علوم را در بربگیرد.فلسفه اسلامی اما با دلیل سابقه یونانیاش و همینطور نحوه ورودش به مسائل دینی و الهی مانند اثبات خدا و ... موجب آن شده بود که بسیاری سر مخالفت با آن داشته باشند و راه آن را خلاف راه دین ونبوت و وحی بدانند. راهی که در ادامه با وارد شدن مقولاتی چون عرفان نظری و صوفی گری موجب بالاگرفتن این اختلاف و دعوا شد.در طرف دیگر این متاقشات تاریخی مسئله دیگری وجود داشت که عبارت بود از چیستی و ماهیت فلسفه اسلامی. به واقع آیا ما فلسفه اسلامی داریم یعنی فلسفهای که با دیگر فلسفهها در عالم متفاوت باشد و این تفاوت ناشی از دین و فرهنگ اسلامی است یا خیر؟ جدای از آن خود فلسفه بما هو فلسفه چیست و چه کاربردی دارد؟اما در میان پرسشهای مطرح شده باید از این سؤال مهم تر ذکر کرد که آیا فلسفه اسلامی ما که جزو دانش ما میباشد و در سیر تاریخی مشخص و پر فراز و نشیبی نیز دارد توانسته است دستاوردی برای ما داشته باشد؟ آیا فلسفه اسلامی به عنوان یک علم و دانش ارتباطی با وضعیت موجود ما دارد یا خیر؟ آیا فلسفه اسلامی میتواند به پرسشهای تاریخی و تمدنی و بنیادین ما پاسخ دهد؟دبیر پرونده این شماره فرهنگ امروز در تلاش است تا با گردآوری مقالات و مصاحبههایی در این زمینه بتوان پاسخگو باشد. وی در ابتدا با یادآوری این نکته که امروز هر چه در وضعیت موجود مشاهده میشود مورد اتهام و نقد اطرافیان قرار میگیرد، معتقد است که همین وضعیت درباره فلسفه اسلامی نیز وجود دارد و غالباً منتقدان بدون داشتن زمینه مطالعه تاریخی مناسب شروع به نقد فلسفه اسلامی میکنند.وی سپس با اشاره به این نکته که مخالفان بسیاری اصلاً علت انحطاط تمدن اسلامی را فلسفه میدانند به گروه دومی اشاره میکند که مدافع فلسفه اسلامی هستند و سرسختانه از آن در مقابل اتهامات وارده دفاع میکنند. این گروه قائل بر آن هستندکه سرنوشت معنوی بشر در آیندهای نه چندان دور در دستان فلسفه اسلامی است.پرسش اصلی این شماره این است: «با این میراث چه باید کرد؟» وی پاسخ به این پرسشها را در سه سطح میداند: اول تاریخ نگاری که به پاسخ ما تا حدودی پرسش میدهد. سطح دوم که سنجش نسبت میان وضعیت کنونی این میراث با شرایط تمدنی موجود ماست اما سطح سوم به همان مناقشه از پیش گفته مربوط میشود.وی در این میان با توجه به وجود فرآیندهای مختلفی که نسبت به این موضوعات هست نگاهی با هانری کربن دارد و معتقد است کربنیسم میتواند پاسخگوی این سطوح باشد زیرا او خود در این سه سطح مطالعات فراوانی داشته است و در همه آنها وارد بوده است.لازم به ذکر است که اگرچه پروندههای فرهنگ امروز در فصل اندیشه دارای مقالات و مصاحبههای فراوانی است که همگی از تنوع و وزن خوبی برخوردارند اما در نسبت با ملاکها و اولویتهای خود پرونده کمی جسته و گریخته است. معلوم نیست دقیقاً به کدام سؤال اصلی دارد پاسخ میدهد و در عین حال پاسخگوی بسیاری از مطالب است. فرهنگ امروز نیز میتواند با فتح کردن قسمتهای مختلفی مانند نشریات مرتبط با هر پرونده به تنوع خود پرونده نیز کمک شایانی کند و البته با روشن کردن سوال اصلی هر قسمت مصاحبهها و یادداشتها را در همان قسمت گردآوری کند.برخی از یادداشتها و مقالات این شماره عبارت است از:«فلسفه خودی» به قلم عبدالرحیم تجلی، عضو هیئت علمی مرکزی پژوهشی ادیانتجلی در یادداشت خود آورده است: پیشنهاد من به عنوان کمترین پژوهشگر و معلم در این عرصه، این است که قدم اول برای برداشتن فلسفه خودی و حلال مشکلات، که ما را بجایی که هستیم برساند، این هست که شناسایی کنیم دغدغهها آمال و آلام خودمان را و معصلات فرهنگ و مشکلات سایر حوزهها را و آنها را بر سایر متفکران و فیلسوفان خود عرضه کنیم. در این صورت است که میتوان امید داشت به فلسفه خودی که آنگاه اسمش را هرچیزی میخواهید بگذارید: اسلامی، ایرانی و غیزه ذالک.تجلی در حقیقت در مقام پاسخ به همان سوال مهم و اصلی این شماره است، که فلسفه اسلامی برای امروز ما چه دستاوردی میتواند داشته باشد؟ او همانطور که قید کرده این مسیر را فقط در صورتی رو به پایان میبیند که بتوانیم فلاسفه خود را با مسائل فعلی دنیای پیرامون خود مرتبط کنیم.«چرا فلسفه اسلامی؟»، ترجمه مقدمه کریستین ژامبه بر کتاب «کنش هستی: فلسفه وحی در ملاصدرا»شاید نگاه مستشرق و یک خارجی زبان به فلسفه اسلامی برای آنان که به این زمینه علاقمند هستند جالب باشد. ژامبه در این کتاب پاسخ سوالات ما را گویا داده و توانسته با نگاهی به ملاصدرا جایگاه فلسفه اسلامی را تبیین کند.«بر سر سفره پیشینیان نشستهایم»، گفتوگو با نصرالله پور جوادی.نصر الله پورجوادی به عنوان استاد فلسفه اسلامی و محقق در این زمینه معتقد است که ما در زمانهای هستیم که سالیان سال است از آبشخور فلسفه اسلامی درحال سیراب شدن هستیم و اگر بخواهیم تا در همین دوران فلسفه اسلامی بتواند برای ما دستآورد جدید داشته باشد و نیازهای امروز ما را پاسخگو باشد باید تجدید عهد کنیم.وی قائل بر آن است که تنها در صورتی ما میتوانیم به این تجدید عهد دست پیدا کنیم که اصل توحید را که اصل اساسی فلسفه است را با جای سابق خودش برگردانیم. او نیز درباره جاگاه کربن در این میان میگوید: من معتقدم که کربن به چیزهای اصیلتری توجه کرده است. وقتی که کربن به مسائل عرفانی میپردازد، ممکن است که شما با بعضی از مسائلش با او هم عقیده نباشید، ولی خصلتی که کربن دارد این است که مسئله خود شناسی و مسئله شناخت حقیقت برایش اصل است. لذا علی رغم اینکه ممکن استدر بعضی مسائل فرعی با او اخلاف داشته باشم، ولی نحوه دیدش و توجهی که به تفکر و عرفان اسلامی داشته است جای تقدیر دارد.«پرسش از گذشته برای ترسیم طرح آینده» گفتوگوی نصرالله پورحکمت و قاسم پورحسن، درباره آینده فلسفه اسلامیدر این مصاحبه این اساتید فلسفه در دانشگاه علامه طباطبایی و شهید بهشتی به بازخوانی آنچه که در قرون گذشته بر سر فلسفه اسلامی آمده است میپردازند. حکمت در این باره میگوید: حقیقت این است که صحبت درباره آینده فلسفه اسلامی، بدون دانستن وضعیت گذشته و حال این فلسفه، میسر نخواهد بود.پورحسن نیز معتقد است: شاید مطرح شدن پرسسش درباره آینده فلسفه دلایل مختلفی داشته باشد، اما مهمترین دلیل وضعیت پر آشوب تفکر عقلی در این دوره است که از آن به آنومی تعبیر میشود یعنی اضطراب برای آینده.«نباید از فلسفه اسلامی انتظار معجزه داشته باشیم»، مصاحبه با دکتر دینانیدینانی که بدون شک یکی از فلاسفه معاصر ما و نویسنده کتب زیادی در این زمینه است در این مصاحبه ضمن آنکه فلسفه اسلامی را لاوجود میداند معتقد است که آنچه که امروز در جهان وجود دارد فلسفه تنهاست و فلسفه قبیلهای و شرقی و غربی نمیباشد.وی در جایی از سخنانش اشاره میکند به اینکه: اشعریت در ایران هنوز هم هست، منتها به شکلی نامرئی. ملاک اشعریت، اصالت خواستن است، نه اصالت عقل. این چیزی است که در همه جا هنوز هم هست و نمونه مهمش هم داعش است. حتی اروپا هم با همه عقلانیتش در حال حاضر و در شرایط کنونی اشعری است. چرا که به جای تعقل به خواستن فرمان میدهد.علی پایا نیز در مقالهای به مهمترین نقاط ضعف کنونی فلسفه اسلامی پرداخته و بر ضرورت گفتوگوی فلسفه اسلامی با دیگر فرهنگها تاکید کرده است. گفتوگو بایانیس اشوتس استاد مرکز مطالعات اسلامی لندن از دیگر گفتوگوهای صورت گرفته در این پرونده است که به عبور فلسفه اسلامی از کربنیسم اشاره کرده است. همچنین در این پرونده محمد ایمانی در مقالهای به نقد دیدگاههای رایج و طرح چند پرسش در باره سرشت فلسفه در سرزمینهای اسلامی پرداخته است. مهدی فدایی مهربانی در خصوص کربن و ضرورت احیای فلسفه شیعی در جهان معاصر سخن گفته و مالک شجاعی هم تأملی داشت در نسبت آینده فلسفه اسلامی و فلسفه تطبیقی.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]
صفحات پیشنهادی
نقد شریعتی به فلسفه ازچه منظری است/ تمثل به نبی؛ایده مرکزی شریعتی
بیژن عبدالکریمی عنوان کرد نقد شریعتی به فلسفه ازچه منظری است تمثل به نبی ایده مرکزی شریعتی شناسهٔ خبر 2782166 - پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۵۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها عبدالکریمی در نشست شریعتی و آینده علوم انسانی گفت شریعتی می خواهد در روزگاری که ما در زندگی واقعی مانسود انگاري فلسفه بنيادي اقتصاد مدرن
سود انگاري فلسفه بنيادي اقتصاد مدرن پاسخ به اين پرسش كه لذتجويي منفعتطلبي و فردگرايي انسان امروزين به معناي اقتصادي آن برآمده از چه خاستگاهي است را پاسخهايي فراوان وجود دارد كه وجوه مشترك و متضادي دارند آنچه در ادامه ميآيد شرح اجمالي در راستاي پاسخي بر اين پرسش است نویسدوره آموزشی تربیت مربی فلسفه برای کودکان برگزار میشود
در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوره آموزشی تربیت مربی فلسفه برای کودکان برگزار میشود شناسهٔ خبر 2785553 - سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها مرکز آموزشهای کاربردی و تخصصی آزاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوره آموزشی تربیت مربی فلسفه بدر راهی که ناگزیریم برویم بیش از چیزهای دیگر به فلسفه نیاز داریم
رضا داوری اردکانی در راهی که ناگزیریم برویم بیش از چیزهای دیگر به فلسفه نیاز داریم شناسهٔ خبر 2779147 - دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رضا داوری اردکای گفت شاید فلسفه نتواند مسائل ما را حل کند و نتواند راه رستگاری را به ما نشان دهد اما در رکتاب «فلسفه نفس» منتشر شد
از سوی انتشارات سروش کتاب فلسفه نفس منتشر شد شناسهٔ خبر 2785376 - سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها چاپ دوم کتاب فلسفه نفس تألیف ویلیام دی هارت با ترجمه امیر دیوانی از سوی انتشارات سروش وارد بازار نشر شد به گزارش خبرگزاری مهر کتاب فلسفه نفس ترجمهصوت کامل درسگفتار «تأثیر هگل بر فلسفه» منتشر شد
صوت کامل درسگفتار تأثیر هگل بر فلسفه منتشر شد شناسهٔ خبر 2778098 - یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها صوت پیش رو مربوط به کلاس دکتر علی مرادخانی در باب جایگاه شناسی ایدئالیسم و فلسفه هگل در فلسفه غرب مدرن است به گزارش خبرگزاری مهر این درسگفتار حاصلفلسفه حق دانشی ميانرشتهای و نوپدید است/ گفتمان حقها
یک محقق در معرفی کتاب درآمدی بر فلسفه حق فلسفه حق دانشی ميانرشتهای و نوپدید است گفتمان حقها شناسهٔ خبر 2778805 - یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها فلسفه حق دانشی ميانرشتهای و نوپدید است که با علومی همچون فلسفه حقوق اخلاق و سياست نسبتی مس«فلسفه تعلیم و تربیت اشراق»
معرفی کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اشراق شناسهٔ خبر 2788004 - شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها جلد اول کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اشراق نوشته حجتالاسلام محمد بهشتی به کوشش انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه روانه بازار نشر شد به گزارش خبرنگار مهر کتاب&nنظام فلسفه شرق پاسخهای مناسبتری به نیازهای فطری بشر دارند
رایزن فرهنکی ایران در روسیه نظام فلسفه شرق پاسخهای مناسبتری به نیازهای فطری بشر دارند شناسهٔ خبر 2785331 - سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت ادیان الهی و نظام فلسفه شرق پاسخهای مناسبتری در جهت پاسخگکتابی برای بررسی فلسفه هایدگر واپسین
معرفی کتاب کتابی برای بررسی فلسفه هایدگر واپسین شناسهٔ خبر 2774365 - یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۷ دین و اندیشه > اندیشمندان کتاب هایدگر واپسین اثر جولیان یانگ با ترجمه بهنام خداپناه از سوی انتشارات حکمت منتشر شده است به گزارش خبرنگار مهر فلسفه هایدگر واپسین اغلب فهم نااعلام فراخوان مقاله همایش ملی فلسفه اخلاق
دبیر همایش خبر داد اعلام فراخوان مقاله همایش ملی فلسفه اخلاق شناسهٔ خبر 2778270 - یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها گروه اخلاق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری برخی دستگاه های علمی همایش ملی فلسفه اخلاق را برگزار می کند به گزارش خبرگزاری مهر عرضا داوری اردکانی: فلسفه تشخیص حماقت است/ بدبختی فلسفه این است که به درد تفنن نمی خورد
رضا داوری اردکانی فلسفه تشخیص حماقت است بدبختی فلسفه این است که به درد تفنن نمی خورد فرهنگ > دین و اندیشه - دکتر داوری اردکانی می گوید دلوز می گوید فلسفه تشخیص حماقت است حماقت چیزی نیست که خیلی امر عجیب و غریبی باشد حماقت جای سخن و وقت سخن را ندانستن است به گفلسفه انقلاب اسلامی برقراری عدل ومبارزه با فساد است
امام جمعه شهرستان شیروان فلسفه انقلاب اسلامی برقراری عدل ومبارزه با فساد است خبرگزاری پانا امام جمعه شیروان با گرامی داشت هفته قوه قضائیه گفت فلسفه انقلاب اسلامی برقراری عدل ومبارزه با فساداست ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۱ خرداد ساعت 13 29 به گزارش خبرگزاری پانا حجت الاسلام والمسلمین حسین کدانش طب و طبقهبندی علوم در تمدن اسلامی
دانش طب و طبقهبندی علوم در تمدن اسلامینتیجه تحقیق گویای این است که علم طب همواره در شاخه علوم غیر دینی غیر شرعی و در شاخه فرعی از علوم طبیعی و در حوزه حکمت نظری و از علوم آلی و عقلی فلسفی و غیرعملی نظری ردهبندی شده است چکیده پژوهش حاضر به جایگاه علم طب در طبقهبندیآغاز ماه مبارک رمضان در همه کشورهای اسلامی پنجشنبه خواهد بود
آغاز ماه مبارک رمضان در همه کشورهای اسلامی پنجشنبه خواهد بود مجری طرح کشوری استهلال گفت امسال شروع ماه مبارک رمضان در تمام کشورهای اسلامی هم بر مبنای رؤیت و هم بر مبنای محاسبات نجومی روز پنجشنبه ۲۸ خرداد خواهد بود حجتالاسلام سیدرضا قلمکاریان اصفهانی مجری طرح کشوری استهلال درعلیاصغر مصلح در گفتوگو با فارس: وظایف پژوهشگران فلسفه فرهنگ چیست
علیاصغر مصلح در گفتوگو با فارس وظایف پژوهشگران فلسفه فرهنگ چیستسرپرست دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی گفت پژوهشگر فلسفه فرهنگ وظایفی بر عهده دارد که یکی از آنها ارتباط برقرار کردن با دیگر محققان حوزه فلسفه و حفظ نگاه منتقدانه به فرهنگ معاصر است علیاصغر مصلح سرپرستپرونده مسکن مهر آذربایجان غربی نیمه نخست سال آینده بسته می شود
تقی دخت به مهر خبر داد پرونده مسکن مهر آذربایجان غربی نیمه نخست سال آینده بسته می شود شناسهٔ خبر 2784489 - دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۰ استانها > آذربایجان غربی ارومیه - مدير مسكن و ساختمان اداره كل راه و شهر سازي آذربايجان غربي گفت پرونده مسکن مهر استان در شش ماهه نخست سال آی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها