محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844766604
نقد شریعتی به فلسفه ازچه منظری است/ تمثل به نبی؛ایده مرکزی شریعتی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بیژن عبدالکریمی عنوان کرد:
نقد شریعتی به فلسفه ازچه منظری است/ تمثل به نبی؛ایده مرکزی شریعتی
شناسهٔ خبر: 2782166 - پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
دین و اندیشه > اندیشکده ها
عبدالکریمی در نشست «شریعتی و آینده علوم انسانی» گفت: شریعتی می خواهد در روزگاری که ما در زندگی واقعی مان برای ارسطو و افلاطون و ... بیش از مسیح و محمد(ص) ارزش قائلیم، شأن نبی را بازگرداند. به گزارش خبرنگار مهر، بیژن عبدالکریمی در نشست «شریعتی و آینده علوم انسانی در ایران» که دیروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت.وی سخنان خود را با بیان اینکه فلسفه در علوم انسانی بسیار مهم است آغاز کرد و گفت: هر علمی یک ساختاردارد که آن کلیات است و آن اصول موضوعه وتعارف است. به فرض مثال تاریخ، کارش این است که وقایع را تبیین کند. اما اینکه چه امری تاریخی است، بحث علم تاریخ نیست. اگر قرار است که در علوم، تحولی صورت بگیرد این تحول به واسطه فلسفه صورت می گیرد.وی در ادامه با طرح این سوال که شریعتی با فلسفه چه نسبتی دارد؟ گفت: بی تردید شریعتی بی اعتنا به فلسفه نیست. همین که آن را نقد می کند نشان می دهد که با فلسفه نسبتی دارد. شریعتی جمله معروفی دارد که رویکردش را به فلسفه نشان می دهد او در سیمای محمد می گوید فلاسفه پفیوزهای عالم هستند. فلسفه صرفاً یک امکان در میان امکان ها است. فلسفه مساوی با تفکر نیست یعنی چنین نیست که فقط فلاسفه متفکرند. می توان متفکر بود اما فیلسوف نبود.عبدالکریمی افزود: به زبان ساده مسیح فیلسوف نبود اما ارسطو فیلسوف بود. اما اگر شما تفکر را صرفاً در شکل فلسفه بشناسید مسیح را باید یک عامی بدانید. اما سخن من این است، مسیح نوعی از تفکر را داشت که برای ارسطو بیگانه بود و ارسطو هم نوعی دیگر از تفکر را داشت که برای مسیح بیگانه بود. اما مسیح نوعی از تفکر اصیل را داشت. فلسفه، مهم است و مخالفت هایی که با فلسفه می شود هم مهم است. فلسفه از چشم اندازهای مختلفی مورد نقد قرار می گیرد. اگر یک فرد به نقد فلسفه می پردازد مهم این است که بدانیم از چه منظری آن را نقد می کند.وی گفت: صرفاً نقد بیانگر اندیشه نیست، نقد باید موضعش مشخص باشد و نقد را از دو منظر می توان انجام داد؛ یکی نقد مادون و دیگری نقد مافوق است. فرد متفکر باید تفاوت این دو نقد را بداند و اگر این دو را یکی بداند دارد عوامانه برخورد می کند.وی در ادامه گفت: اگر کسی نتواند تفاوت بنیادی طالبانیسم و یا بنیادگرایی را با نیچه و هوسرل و مدرنیته و علم جدید یا تفاوت انتقادهای نیچه و هایدگر وهوسرل از مدرنیته را درک کند، دچار خطای بزرگ و فاحش معرفت شناسانه و خطاهای سیاسی- اجتماعی در صحنه عمل می شود. وقتی از نقد یک امر صحبت می کنیم تا زمانی که موضع آن مشخص نشود آن حرف فهمیده نشده است. اگر فرد نتواند میان مواضع و منظرهای گوناگون نقد تمایز قائل شود در آن صورت نمی تواند میان اقسام نقد تمایز قائل شود و آن موقع نمی تواند تفاوت اندیشه ها را درک کند و لذا در صحنه نظر و عمل دچار خطاهای فاحشی می شود.عبدالکریمی با بیان اینکه به شیوه های گوناگون به نقد فلسفه پرداخته شده است، گفت: مهمترین نقد فلسفه از موضع فهم متعارف است. اساساً فلسفه نوعی از تفکر است که مقابل عقل متعارف است. نقد دوم از موضع سیاست و سیاست زدگی است. از منظر این افراد مهمترین مسائل، مسائل عینی هستند و راه حل های آن را در خود ساحت عمل جستجو می کنند.وی نقد سوم را از موضع اخباریگری برشمرد و گفت: برخی در همه ادیان معتقد بودند که خود متن ما را یاری می کند و در واقع فلاسفه دکان اضافی باز کرده اند. موضع چهارم تئولوژیک است،در کنار ادیان مختلف نظام های نظری شکل می گیرد. نظام های تئولوژیک برای مسلح کردن از ضرابخانه فلسفه استفاده می کنند، نمونه اش حمله غزالی به فلاسفه است. نقد بعدی از موضع باطنی گری است. نوعی از تفکر شکل گرفت که ابزار خودش را به منطق سپرد. فلسفه یعنی تفکری منطق سالار و منطق پرست.استاد دانشگاه آزاد نقد ششم را از منظر تجربه گرایی و آمپریسم بیان کرد و گفت: این نقد از منظر هیوم است و هیوم می گوید اینها را ذهن من براساس عادت ساخته است. موضع هفتم مسئله استعلایی کانت است و در واقع با کانت تاریخ فلسفه تغییر کرده است، یعنی می توان تاریخ فلسفه را به قبل و بعد از کانت تقسیم کرد. کانت امکان ذاتی فلسفه را مورد پرسش قرار می دهد. آیا اساساً ما می توانیم حقیقت جهان را بشناسیم؟ نقد بعدی از موضع رومانتیسیسم است که با منطق پرستی فلسفه مخالف بودند.وی نقد دهم را از منظر پراکسیس اجتماعی برشمرد و گفت: مارکس می گوید فیلسوفان می خواهند جهان را بفهمند اما در واقع هیچ گامی برای آن بر نمی دارند. نقد یازدهم نقد سیانتیستی و پوزیتیویستی است. نقد دیگر از موضع شوپنهاور و نیچه است که معتقدند معرفت بشری و مفاهیم، ارزش عملی دارند نه کارکرد فلسفی. نقد دیگر از منظر فلسفه های زندگی است. فلسفه تصویری انتزاعی از زندگی ارائه می کند.وی در ادامه گفت: نقد دیگر از منظر هایدگر است که می گوید تاریخ فلسفه تاریخ بسط سوبژکتیویسم است. تفاوت نقد هایدگر با دیگران این است که تمام نقد ها براساس امر موجود فلسفه را نقد می کند اما نقد وی براساس تفکر از آینده است.عبدالکریمی در ادامه با طرح این سوال که نقد شریعتی به فلسفه به کدام نقد نزدیک است، گفت: تا زمانی که از نقد شریعتی می گوییم تا مشخص نشود از چه موضعی دارد نقد می کند تکیه برنقد او امری گمراه کننده است. نقد شریعتی از فلسفه هیچ کدام از این چهارده نقد نبود، گرچه ممکن است به برخی از آنها نزدیک باشد. شریعتی به نظرم نقدش یگانه است. ایده اصلی شریعتی و هسته مرکزی شریعتی را می توان تمثل به نبی دانست و به اعتقاد من ایده اصلی شریعتی تمثل به نبی است.وی افزود: شریعتی می خواهد در روزگاری که ما در زندگی واقعی مان برای ارسطو و افلاطون و ... بیش از مسیح و محمد(ص) ارزش قائلیم، شأن نبی را بازگرداند. البته باید بدانید که این موضع، موضع تئولوژیک نیست. به اعتقاد من در تاریخ و سنت اسلامی شریعتی یگانه متفکری است که خواهان تمثل به نبی در وحدت وتمامیت شخصیت و نحوه زیست نبی است. شخصیت های برجسته ای که در سنت عبری- یهودی هستند در نظام اپیستمولوژیک خودشان نبی خوانده می شوند مانند ابراهیم، موسی، مسیح و محمد(ص) که هر کدامشان بنیانگذار یک سنت و فرهنگ خاص هستند.هر یک از این بنیانگذارن تجربه ای از زندگی دارند که بنیاد یک فرهنگ و تاریخ شده است. مسئله شریعتی این است که آیا می توان همچون محمد(ص) در این دنیا بود. به نظر من آنچه شریعتی را از دیگر متفکران جدا می کند تأکید شریعتی بر تجربه بنیادین نبی از این جهان است. لذا اگر مواجهه پدیدار شناسانه با آثار شریعتی داشته باشیم می بینیم که نقد شریعتی از فلسفه صرفاً در پرتو ایده اصلی وی است.وی در ادامه با اشاره به اینکه شریعتی سه شخصیت قیصر، فیلسوف و نبی را مورد بررسی قرار می دهد گفت: شریعتی در قیاس با شخصیت نبی است که فیلسوفان را پفیوزان تاریخ می نامد. او می خواهد امکان یا عدم امکان نحوه بازخوانی نبی را در تاریخ ما بیان کند. توجه داشته باشید که این جمله در کتاب سیمای محمد در جایی که به مقایسه سه تیپ تاریخی قیصر یعنی پادشاهان، حکیم یعنی فیلسوف و نبی می پردازد، بیان شده است.وی در پایان گفت: مطالعه پدیدار شناسانه آن کتاب نشان می دهد، شریعتی برخلاف تصورات رایج به نحو مطلق به تحقیر فلسفه نمی پردازد. بلکه از منظر تمثل به شخصیت نبی است که به نقد فیلسوفان می پردازد. به بیان ساده تر از نظر او در قیاس با شخصیت نبی است که فلاسفه پفیوزهای تاریخ اند. در غیر این صورت همانگونه در آثار دیگر شریعتی پیداست فلاسفه از شخصیت های بزرگ تاریخ تمدن و فرهنگ بشری هستند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]
صفحات پیشنهادی
نشست شریعتی و آینده علوم انسانی در ایران برگزار میشود
نشست شریعتی و آینده علوم انسانی در ایران برگزار میشود شناسهٔ خبر 2779854 - دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸ ۴۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست شریعتی و آینده علوم انسانی در ایران با حضور کارشناسان ۲۷ خردادماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار میشود به گزارش خبرگزاریبررسی «شریعتی و آینده علوم انسانی در ایران» در نشست 27 خرداد
بررسی شریعتی و آینده علوم انسانی در ایران در نشست 27 خرداد فرهنگ > دین و اندیشه - نشست شریعتی و آینده علوم انسانی در ایران ۲۷ خردادماه برگزار میشود به گزارش خبرآنلاین نشست «شریعتی و آینده علوم انسانی در ایران» توسط پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاهرونمایی بانک مرکزی از متغیرهای پولی در سه سال اخیر/ رشد نقدینگی مدیریت شد
رونمایی بانک مرکزی از متغیرهای پولی در سه سال اخیر رشد نقدینگی مدیریت شد بانک مرکزی اعلام کرد مقایسه ارقام رشد نقدینگی با پایههای همگن در حالات مختلف حاکی از مدیریت مناسب رشد نقدینگی در سال 1393 نسبت به سال 1392 است به گزارش نامه نیوز بانک مرکزی طی گزارشی درباره وضعیت متغشماره ۷ فصلنامه «فلسفه و کودک» منتشر شد
شماره ۷ فصلنامه فلسفه و کودک منتشر شد شناسهٔ خبر 2769077 - یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها هفتمین شماره فصلنامه آموزشی ـ پژوهشی ـ تحلیلی فلسفه و کودک به صاحب امتیازی آیت الله سیدمحمد خامنهای توسط انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا به چاپ رسید به گزانظر رهبر معظم انقلاب در باره ساواکی دانستن دکتر شریعتی از سوی برخی افراد
نظر رهبر معظم انقلاب در باره ساواکی دانستن دکتر شریعتی از سوی برخی افراد سیاست > رهبری - روزنامه خراسان نوشت رهبر معظم انقلاب در کتابي با موضوع 50 سال تاريخ مبارزات مذهبي در بخشي که مربوط به دکتر شريعتي است حاشيه هايي نوشته اند در آن کتاب مطالبي از شريعتي بر اساسهمایش اخلاق و آداب رضوی در استان مرکزی برگزار میشود
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۸ خمین زادگاه بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران مردادماه امسال میزبان اختتامیه همایش علمی پژوهشی اخلاق و آداب رضوی از سری برنامههای سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی امام رضا ع است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حسین شاکریروشنفکری دینی و دکتر علی شریعتی در بزم اندیشه بررسی می شود
روشنفکری دینی و دکتر علی شریعتی در بزم اندیشه بررسی می شود خبرگزاری پانا نشست بزم اندیشه این هفته موسسه جوانان آستان قدس رضوی با حضور حسن رحیم پور ازغدی برگزار میشود ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۴ خرداد ساعت 09 59 به گزارش خبرگزاری پانا در ادامه سلسله نشستهای «بزم اندیشه»مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی: خشکسالی و کمبود نقدینگی توسعه آبزیپروری استان مرکزی است
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خشکسالی و کمبود نقدینگی توسعه آبزیپروری استان مرکزی استمدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت خشکسالی و عدم تخصیص تسهیلات مشکلات اصلی توسعه آبزیپروری استان است حسن اکبری در گفتوگو با خبرنگار فارس در اررئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان دکتر شریعتی عنوان کرد چگونه دیابت بارداری را کنترل کنیم/ بررسی دیابت تنها با
رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان دکتر شریعتی عنوان کردچگونه دیابت بارداری را کنترل کنیم بررسی دیابت تنها با گرفتن قند ناشتا نیستبرخی عوامل مانند زمینه ابتلا به دیابت چاقی زایمان نوزاد مرده تولد نوزاد بالای 4 کیلوگرم و سن حاملگی بالای 35 سال فرد را در معرض بروز دیابت بارداری قدکتر شریعتی: در ساواک به من می گفتند تو شاخه دانشگاهی خمینی هستی
دکتر شریعتی در ساواک به من می گفتند تو شاخه دانشگاهی خمینی هستی سیاست > احزاب و شخصیتها - روزنامه خراسان به نقل از حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت آن چه مي گويم نقل قول پدرم حاج حيدر رحيم پور ازغدي درباره مرحوم دکتر شريعتي است که در سال هاياخبار ایران و جهان | - نشست شریعتی و آینده علوم انسانی در ایران
نشست شریعتی و آینده علوم انسانی در ایران نشست شریعتی و آینده علوم انسانی در ایران ظهر امروز چهارشنبه با حضور سیدجواد میری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد محمود رحیمی ۱۳۹۴-۰۳-۲۷ ۲۰ ۱۰ اخبار مرتبطخطر نقدکردن کمتر از حرفنزدن و توطئه است
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷ ۳۰ یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت در اسلام صرف نقد کردن و حرف زدن و مخالفت داشتن با سایر افراد ارزش و فضیلتی ندارد فرد منتقد باید مخالفت خود را به صورت حکیمانه و آگاهانه بیان کند حجتالاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی در گفتوگو با خبرنگار دین و اچرا عده ای به کالای خارجی افتخار میکنند؟/ نظر دکتر شریعتی درباره تفاخر به جنس خارجی
چرا عده ای به کالای خارجی افتخار میکنند نظر دکتر شریعتی درباره تفاخر به جنس خارجی تنها راهی که در مقابل فخرفروشی درباره کالای خارجی وجود دارد افزایش حس وطن دوستی مردم برای استفاده از کالای داخلی استو بعد از آن افزایش کیفیت به گزارش فرهنگ نیوز ورساچه اپل نایک دویچه اند گدلیل استعفای مدیر مدرسه «شریعتی» +عکس
شهید شعبان فکوری جویباری دلیل استعفای مدیر مدرسه شریعتی عکس او در سال 1360 شمسی احساس کرد به حضور وی در جبهه های جنگ نیاز بیشتری وجود دارد به همین منظور از اداره ی آموزش و پرورش قائمشهر درخواست مرخصی دراز مدت نمود که با آن مخالفت شد به گزارش سرویس مقاومت جام نیوز &laquاعلام فراخوان مقاله همایش ملی فلسفه اخلاق
دبیر همایش خبر داد اعلام فراخوان مقاله همایش ملی فلسفه اخلاق شناسهٔ خبر 2778270 - یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها گروه اخلاق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری برخی دستگاه های علمی همایش ملی فلسفه اخلاق را برگزار می کند به گزارش خبرگزاری مهر عفیلم «شبکه» نقد و بررسی میشود
فیلم شبکه نقد و بررسی میشود شناسهٔ خبر 2776708 - جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷ ۳۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها فیلم شبکه به همت پژوهشکده علوم اجتماعی و مدیریت همکاری های علمی و بین المللی نقد و بررسی می شود به گزارش خبرگزاری مهر پژوهشکده علوم اجتماعی ومدیریت همکاری های علمی وگفتنیهایی درباره شریعتی که جرأت میخواهد
گفتنیهایی درباره شریعتی که جرأت میخواهد روزنامه خراسان نمي دانم از فاطمه فاطمه است بايد گفت يا از سيماي محمد ص شايد هم بايد از کوير و شيعه او به ميعاد با ابراهيم رسيد و ما و اقبال را در کنار اسلام شناسي و حسين وارث آدم و مذهب عليه مذهب مرور کرد اين ه-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها