محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829836945
رابطه عقل و عشق در افعال حضرت اباالفضل(ع)
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به مناسبت میلاد ساقی کربلا؛
رابطه عقل و عشق در افعال حضرت اباالفضل(ع)
شناسهٔ خبر: 2667263 - شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
عقلي كه در نفس حضرت اباالفضل(س) تبلور پيدا كرده است عقل متکامل است. همان عقلی كه در شريعه فرات به سراغ او می آید و او را از نوشيدن آب در مهمترين و حساس ترين وقت منع ميكند. به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله حسینی طهرانی می نویسد: عقل موهبتى است الهى كه خداى متعال براى تصحيح مسير و انطباق فكر و عمل با واقع و نفس الأمر و بالنتيجه حركت به سوى مقصد اقصى و غايت قُصوى و فعليّت كليه استعدادهاى نهفته بشرى و كمال مطلوب به انسان عطاء نموده است و همين عقل انسان را به سمت سيدالشهداء و فناء در او و تسليم و تفويض تمام شراشر وجودى و آثار حيات به او دعوت مى كند.او ديگر نمى تواند به عنوان حاجز و مانع سد راه وصول به آن حضرت قرار گيرد، تا انسان مجبور گردد براى وصول به اين هدف از نيرو و قدرت عشق بهره گيرد و اگر چنانچه عقلى در اين ميان بخواهد مانعى بi وجود بياورد و با طرح قضايا و قياساتى انسان را از اين نعمت عظما و سعادت دارَين محروم نمايد، آن عقل عقل نيست بلكه قوه واهمه و متخيله است كه به جاى عقل خود را جا زده است و قياسات خود را موجه نشان مى دهد و انسان بايد با رجوع به حقائق متقنه و مبانى رصين و اصول موضوعه به حقيقت و كُنه قضاياى عقلانى پى ببرد و از آنها مدد طلبد و راه خود را منطبق با حق و واقعيت و بدور از وساوس و توجيهات نفسانى قرار دهد و در اينجا به اين نكته مى رسيم و علت تشويق و ترغيب ائمه(عليهمالسلام) نسبت به اقامه مجالس عزاى سيدالشهدا(ع) روشن مى شود.و لذا اينكه برخی ميگويند: حضرت ابالفضل العباس در روز عاشورا اگر می خواست براساس عقلش عمل كند، باید هنگامی كه وارد شريعه فرات شد از آن آب می خورد؛ چرا که هر عقلی حکم می کند بر اینکه اگر انسانی تشنه است و ساعتها را به تشنگي گذرانده است بايد آب بخورد و رفع عطش بكند؛ زیرا انسان اگر سیراب باشد توان او بیشتر و در نتیجه بهتر می تواند از امام خود حمایت کند، ولکن آن حضرت براساس عشق عمل نمود و از خوردن آب امتناع ورزید، کلام صحیحی نمی باشد. [همچنین] در جواب باید گفت: عقلی که بر این مساله حکم می کند عقل تکامل یافته نمی باشد بلکه عقل عادی و عقلی است که امروزه بر انسانها و جوامع دنیا حکومت می کند، خواه صورت و رنگ دینی به خود گرفته باشد و یا نه.اما آن عقلي كه در نفس حضرت اباالفضل(ع) تبلور پيدا كرده است عقل متکامل است و همان عقل راه را به او نشان داده و مسیر را برای او معین می کند. عقلي كه صبر ميكند تا يك يك از برادرانش جلوتر از خود او و در مقابل چشمان او به میدان رفته و خود را فداي امام زمان خودشان كنند و اين عقل همان عقلي است كه در شريعه فرات به سراغ او می آید و او را از نوشيدن آب در مهمترين و حساس ترين وقت منع ميكند.این عقل ميآيد و آن محبت و علاقه و ربط حضرت اباالفضل را با سيدالشهدا(ع) براي او ترسيم ميكند یعنی آن وحدت و اتحاد وجودی و ربطی که حضرت ابالفضل با سیدالشهدا(ع) دارد به آن حضرت اجازه نمی دهد تا خود را از نقطه نظر التذاذات ظاهری و تمتعات دنیوی در سطحی برتر و بهتر از امام حسین(ع) قرار دهد و لذا هنگامی که آن حضرت آب را به دهان نزدیک می کند آن جنبه عقلانی در نفس مطهر او با جنبه معرفت و اتصال به امام(ع) وحدت پیدا کرده، او را از نوشیدن آب بازمی دارد. جهل محدث نوری نسبت به مقام حضرت ابالفضل(ع)علامه حسینی طهرانی (ره) می افزاید: مرحوم نورى در كتاب خود كه در أحوالات سلمان فارسى نوشته است، إثبات أفضليت وى را بر حضرت أباالفضل العباس عليه السلام نموده است. ما اينك در صدد بيان اين مسائل نيستيم، و وقت و مجال نيز اجازه نمى دهد در تنقيد آراء بعضى بپردازيم؛ ولى همين قدر مى خواهم عرض كنم: صاحب «فصل الخطاب» كتاب مضر و بدون ارزش علمى و مخالف با آراء اساطين مذهب مثل شيخ صدوق و سيد مرتضى و شيخ الطّائفة الحقّة المحقّة و أمثالهم، صاحب همان كتاب أحوال سلمان فارسى است كه در آنجا به إثبات افضليتش بر قمر بنى هاشم قلم فرسایى نموده است.آخر كسى نبود كه بدين مردمان بدون تعمق بگويد: چه كسى شما را در موقف إخلاص و خلوص و ولايت و شرف و امامت، و جَرح و تعديل، و بهشت و جهنم نشانده است تا وظيفه خود بدانيد كه مقام قمر بنى هاشم را كه هزاران نفر مثل سلمان بايد كفشدارى و خاكروبى صحن و درگاه او را بنمايند، از مقام سلمان پائين تر بدانيد؟فتح باب تجلیات ذاتیه مرحوم قاضی توسط حضرت أباالفضل العباسمرحوم قاضی پس از سیر مدارج و معارج و التزام به سلوک و مجاهدۀ نفس و واردات قلبیه و کشف بعضی از حجابهای نورانی، چندین سال گذشته بود و هنوز وحدت حضرت حق تعالی تجلی ننموده و یگانگی و توحید وی در همۀ عوالم در پس پردۀ خفا باقی بود و مرحوم قاضی به هر عملی که متوسل میشد این حجاب گشوده نمیشد.تا هنگامی که ایشان از نجف به کربلا برای زیارت تشرف پیدا کرده و پس از عبور از خیابان عباسیه (خیابان شمالی صحن مطهر) و عبور از در صحن، در آن دالانی که میان در صحن و خود صحن است و نسبتاً قدری طویل است، شخص دیوانهای با ایشان میگوید: «أبوالفضل کعبۀ اولیاء است.»مرحوم قاضی همین که وارد رواق مطهر میشود در وقت دخول در حرم، حال توحید به او دست میدهد و تا ده دقیقه باقی میماند و سپس که به حرم حضرت سیدالشهداء علیه السلام مشرف میگردد، در حالیکه دستهای خود را به ضریح مقدس گذاشته بود، آن حال قدری قویتر دست میدهد و مدت یک ساعت باقی میماند؛ دیگر از آن به بعد مرتّباً و متناوباً و سپس متوالیاً حالت توحید برای ایشان بوده است.رَزَقَنا بمحمّدٍ و أهلِ بَیتِه و بحقّ الحسین و أخیه أبیالفضلِ العبّاسِ کَما رَزَقَه بِهم و جَعَلَنا مِنَ المُتَّبِعینَ بِمِنهاجِه فی فَقرِه إلی اللهِ و تَبَتُّلِهِ إلَیه، و رحمةُ اللهِ و برکاتُه [علیه].
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]
صفحات پیشنهادی
سفر عشق؛ روایتی از یک سفر دانشجویی به کربلا
تازهترین کتاب نشر سدید منتشر شد سفر عشق روایتی از یک سفر دانشجویی به کربلا شناسهٔ خبر 2586131 - چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۱ دین و اندیشه > سایر کتاب سِفر عشق اثر رضا احسانی توسط نشر سدید انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام و به اهتمام مرکز تحقیقاارادت شیعیان هند به بیرق حرم حضرت عباس (ع) + عکس
بیرق حضرت عباس در بین مردم هند ارادت شیعیان هند به بیرق حرم حضرت عباس ع عکس احترام و ابراز ارادت شماری از مسلمانان هند را به پرچم حرم حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام در این تصاویر مشاهده می کنید به گزارش سرویس دینی جام نیوز احترام و ابراز ارادت تعدادی از مسلمانان کشور هندپیامبران فیلسوف نیستند/ عقلی که خدا را میشناسد ابزاری نیست
صوت پیامبران فیلسوف نیستند عقلی که خدا را میشناسد ابزاری نیست شناسهٔ خبر 2575854 - یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشمندان دریافت 9 MB عقلی که خدا را میشناسد ابزاری است خدا را با ابزار میتوان شناخت اشتباه اینجاست خدا را با ابزار نمیتوان شناخت به گزتحلیل حدیث شناسانۀ حکم نام بردن حضرت مهدی(ع) به محمد
تحلیل حدیث شناسانۀ حکم نام بردن حضرت مهدی ع به محمدامروزه به جرأت می توان گفت میراث گرانسنگ تلاش های پیشوایان معصوم در مباحث مهدویت سبب شده در جزئی ترین بحث ها بتوان به پشتوانۀ سخنان ایشان به بررسی های ژرف بحث های فراوانی را دنبال کرد چکیده مهدویت اعتقادی پایه ای است که هموارهبالاترین ذکر از نگاه حضرت آیت الله بهجت(ره) +فیلم
ذکر عملی بالاترین ذکر از نگاه حضرت آیت الله بهجت ره فیلم حضرت آیت الله بهجت ره در جواب کسی که از ایشان توصیه و ذکری خواستند فرمودند به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیت الله بهجت ره در جواب کسی که از ایشان توصیه و ذکری خواستند فرمودند یک دفعه عالماً عامداً مختاراً معپاسخ حضرت کاظم(ع) به هارون که امامان را از نسل پیامبر نمی دانست/جذب افراد با صبر و چشم پوشی از خطاها
پاسخ حضرت کاظم ع به هارون که امامان را از نسل پیامبر نمی دانست جذب افراد با صبر و چشم پوشی از خطاها فرهنگ > دین و اندیشه - بیست و پنجمین روز از ماه رجب سالروز شهادت امام موسی کاظم که درود خدا بر او باد است او که از صبر بسیار به فروبرنده خشم شهرت یافت امام موسی کحکمت صدرایی توصیفی است نه توصیهای/ رابطه حکمت صدرا وعلوم اجتماعی
خسروپناه حکمت صدرایی توصیفی است نه توصیهای رابطه حکمت صدرا وعلوم اجتماعی شناسهٔ خبر 2667036 - جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۲ دین و اندیشه > اندیشمندان خسروپناه در نشست بازخوانی و بازتعریف علوم اجتماعی از منظر حکمت صدرایی گفت حکمت صدرایی حکمت توصیفی است نه توصیه ای ولی با واسویژه برنامههای حرم حضرت معصومه(س) در اعیاد شعبانیه
چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۴ همزمان با سالروز ولادت امام حسین ع امام سجاد ع و حضرت ابوالفضل ع ویژه برنامههای جشن و سرور در حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم مدیر تبلیغات حرم مطهر در تشریح برنفرماندار قرچک: حضرت امام حسین(ع) سر سلسله شیدایان عشق است
فرماندار قرچک حضرت امام حسین ع سر سلسله شیدایان عشق استفرماندار شهرستان قرچک گفت حضرت امام حسین ع سر سلسله شیدایان عشق است و شیدایى را به هر کسى نمىبخشند شیدایى حق پاداش از خودگذشتگى است به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران علی صادقی صبح امروز در جمع خبرنگاران بابررسی تفسیری عصمت حضرت موسی(علیه السلام) در مواجهه با حضرت هارون(علیه السلام)
بررسی تفسیری عصمت حضرت موسی علیه السلام در مواجهه با حضرت هارون علیه السلام آیات 150 سوره اعراف و 92 و 93 سوره طه به بیان برخورد تند حضرت موسی علیه السلام با حضرت هارون علیه السلام پس از گوساله پرست شدن بنی اسرائیل می پردازد این آیه حاوی یکی از چالشی ترین مسائل مطرح شده در قرحضرت علی در کعبه بدنیا نیامده است! + عکس
ادعای موهوم مفتی وهابی پاکستان حضرت علی در کعبه بدنیا نیامده است عکس صدور فتوای یکی از مفتیان وهابی پاکستان در خصوص چگونگی ولادت امام علی ع باعث اعتراض مسلمانان این کشور شد به گزارش سرویس دینی جام نیوز «مفتی نعیم» رئیس مدرسه علمیه «جامعه بنوری» از ماصول سیاسی حضرت کاظم(ع) در برابر جبهه خودی / امام از سوءظن به افراد و دشمن سازی فرضی پرهیز می کرد
اصول سیاسی حضرت کاظم ع در برابر جبهه خودی امام از سوءظن به افراد و دشمن سازی فرضی پرهیز می کرد فرهنگ > دین و اندیشه - حجت الاسلام هادی سروش برای مدعیان برپائی یک نظام مبتنی بر الگوهای تئوری و رفتاری امامان شیعه توجه به مشی و سلوک آن امامان بزرگوار درخور اهمیت فرداستان حضرت یوسف (ع) بر رئیس جمهور مصر منطبق است(!)
شیخ سعودی ادعا کرد داستان حضرت یوسف ع بر رئیس جمهور مصر منطبق است کسی که با تفاسیر قرآن آشنایی دارد دقیقا می داند مطابقت کردن این جزئیات مذکور با هم دیگر تکرار تاریخ بوده که به اثبات رسیده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از سایت خبری "عربی 21"توصیه امام موسی بن جعفر(ع) به دعا برای کامل شدن عقل/ منشا حسد و پول پرستی بی شعوری است
توصیه امام موسی بن جعفر ع به دعا برای کامل شدن عقل منشا حسد و پول پرستی بی شعوری است فرهنگ > دین و اندیشه - شرح روایتی از امام موسی کاظم ع از زبان آیت الله آقا مجتبی تهرانی که روانش غرق رحمت الهی باد به گزارش خبرآنلاین آقا مجتبی تهرانی در شرح حدیثی زیبا از امامعقل قرآنی عقل وجودی است، نه متافیزیکی/ مطهری متفکر نیست متکلم است
درس ـ گفتگوهای مدرسه آزاد فکری مهاجر عقل قرآنی عقل وجودی است نه متافیزیکی مطهری متفکر نیست متکلم است شناسهٔ خبر 2583199 - دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها قائمینیا در درس ـ گفتگوهای مدرسه آزاد فکری مهاجر گفت عقل قرآنی عقل وجودی است نه متعطیل شدن عقل، تعطیل شدن آموزه های دینی را به همراه خواهد داشت
آیت الله جوادی آملی تعطیل شدن عقل تعطیل شدن آموزه های دینی را به همراه خواهد داشت شناسهٔ خبر 2580423 - پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۴ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی گفت تعطیل شدن عقل تعطیل شدن آموزه های دینی را به همراه خواهد داشت و امروز نتیجه این تعطیل شدن جدست آلسعود در جنایات جهانی آشکار است/عربستان سر عقل بیاید
رئیس مجمع جهانی اهل بیت ع در گفتگو با مهر دست آلسعود در جنایات جهانی آشکار است عربستان سر عقل بیاید شناسهٔ خبر 2577208 - دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۷ دین و اندیشه > اسلام در جهان آیت الله اختری در مورد حکم اعدام شیخ نمر گفت امیدواریم که عربستان سر عقل بیاید و در این شر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها