محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826284171
اصول سیاسی حضرت کاظم(ع) در برابر جبهه خودی / امام از سوءظن به افراد و دشمن سازی فرضی پرهیز می کرد
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
اصول سیاسی حضرت کاظم(ع) در برابر جبهه خودی / امام از سوءظن به افراد و دشمن سازی فرضی پرهیز می کرد فرهنگ > دین و اندیشه - حجت الاسلام هادی سروش*
برای مدعیان برپائی یک نظام مبتنی بر الگوهای تئوری و رفتاری امامان شیعه، توجه به مشی و سلوک آن امامان بزرگوار درخور اهمیت فراوان است، چرا که اگر صرف ادعائی عاری از حقیقت باشد شامل بیان حضرت زین العابدین (ع) خواهد شد که فرمود: «مبغوض ترین مردمان در نزد خدا آنانند که در اسم و ظاهر داعیه امام دارند ولی در مقام عمل به امام خود اقتداء نمی کنند» (روضه کافی حدیث 312) با توجه به موقعیت مناسب شیعیان از جهت کمی و کیفی از یک سوی و حاکمیت بلامنازع بنی عباس در زمان هارون الرشید از سوی دیگر، شناخت رفتار و منش سیاسی حضرت امام کاظم (ع) بسیار مغتنم و آموزنده است. رفتار حضرت (ع) در مورد جبهه دشمن را به فرصت دیگری سپرده و سخن را از مشیِ آن بزرگوار در جبهه خودی آغاز می کنیم: اصول و برنامه سیاسی آن حضرت
1) حفظ حرمت ها خواستگاه ظاهری سیاست «رقابت» است و رقابت در صورت عدم مدیریت و حفظ معیارهای اخلاقی منجر به گذر از حرمت ها و پرده دری ها می شود. امام کاظم(ع) در قبال تهمت «براندازی» از سوی دستگاه حاکمه به ایشان و نیز به برخی شیعیان، پای بندی خود به همین اصل را به هارون الرشید متذکر شد که به ما سخنانی نسبت داده می شود که فقط تکذیب نموده و بیشتر از آن را بجهت حفظ حرمت ها وارد نمی شویم: نَحْنُ أَهْلُ بَيْتٍ مُنِينَا بِالتَّقَوُّلِ عَلَيْنَا وَ رَبُّنَا غَفُورٌ سَتُورٌ أَبَى أَنْ يَكْشِفَ أَسْرَارَ عِبَادِهِ إِلَّا فِي وَقْتِ مُحَاسَبَتِهِ (تحف العقول /404) عدم رعایت این اصل اصیل در بین سیاست ورزان منجر به دو ضایعه غیر قابل جبران تبدیل می شود یکی «پرده دری» و دیگری «تولید بُغض و عداوت» که این دو رذیله اخلاقی -اجتماعی ابتداء در میان سیاسیون و رفته رفته در میان اجتماع و حتی خانواده ها رسوخ می کند. و آنجاست که دیگر در جامعه اسلامی چیزی بنام «امنیت اخلاقی» باقی نخواهد ماند. در حالی که از دیدگاه عرفانی مجموعه خلقت ناموس الهی است و ناموس الهی باید حفظ شود که اگر حفظ آن، مورد رعایت قرار نگیرد دیری نگذرد که شخص «هتّاک» خود مفتضح شود، چنانچه امام خمینی تصریح می کند: «هتک ستور مؤمنین هتک ناموس الهی است و خدا غیور است و هتاک را در عالم مفتضح میک ند» (اربعین / 306) درست به همین دلیل این عارف آشنای با اصول سیاسی اسلام سیاسیون را نصیحت می کند که: «انسان چون با یکی خوب نیست نباید در مطبوعات او را بکوبد ... نصیحت باشد پرده دری نباشد»(صحیفه19/392) حضرت رسول خدا (ص) فرمود: «به اندازهای که جبرئیل مرا متعهد نمود به دوری از عداوت و کینه ورزی، به چیز دیگری مرا متعهد ننمود» (کافی / 788) 2) مقابله با سوء ظن ها و دشمن سازی های فرضی اصل دیگری که باید در برنامه سیاسی شیعیان با تأسی از حضرت کاظم (ع) قرار داشته باشد پرهیز از «دشمن سازی های فرضی» است که منشاء آن «سوء ظن» به افراد قرار دارد. آن امام بزرگوار اجازه به دشمن سازی و خروج افراد از اردوگاه سیاسی شیعیان را نمی نمود: «شخصى از خواصّ شيعه در مجلس حضرت موسى بن جعفر (ع) با حالت اضطرار و لرزش وارد شد و حضرت(ع) از علت ناراحتی او سوال فرمود و او گفت: "فلان ینافقک فی اظهاراعتقادامامتک" فلانی در اظهار اعتقاد امامت شما كاذب است حضرت فرمود: نه اینطور نیست، او از شما أفقه است و مقصود او از آن موسى که نام برده من (موسی بن جعفر) نیستم و شما باید از این سوء ظن توبه کنی و او را راضی نمایی. آن مؤمن وقتی اين كلام ولىّ خدا شنید بسیار غمگين شد و گفت: يابن رسول اللَّه من دارائی دنیوی ندارم تا بدهم و از من راضی شود، لكن مقداری از ثواب عبادت و ارتباطی که باشما أهل البيت دارم را به او می دهم. حضرت فرمود: الان خرجت من النار.(احتجاج /394) چقدر زیبا آن امام همام رفتار و گفتار یک فرد را توجیه کرد و شخص گوینده را وادار به توبه نمود تا در جامعه سیاسی شیعیان این اصل اخلاقی ـ سیاسی نهادینه شود که باید با دشمن سازی ها که منجر به ریزش جدید می شود مقابله جدی شود. برهان قاطع امام کاظم در این رفتار این جمله امام علی (ع)است: «انتم اخوان علی دین الله ما فرق بینکم الا خبث السرائر» (نهج خ / 113) بله، به تعبیر استاد مطهری «سوء ظن مربوط به قوه قضاوت است و می توان از درجات جنون به حساب آورد» (یادداشت ها 4/544) و آیا با «جنون» می توان جامعه را اداره نمود؟! واقعیت این است که سیاست در جبهه خودی میدان بروزاختلاف سلیقه هاست و اختلاف سلیقه، حقیقتی کاملاً جدای از «دشمن و دشمنان» است. و با این نگاه ،غیر همفکران سیاسی را انسان در اردوگاه دشمن نمی بیند و اصل مستحکمِ قرآنیِ «اخوت» را نابود نمی سازد. 3) برخورد کریمانه با سوء نیّت ها نیّت خوانی در میدان نبرد نسبت به دشمن حکایت از فراست و کیاست فرماندهان جنگی دارد ولی این کیاست در جبهه خودی آن هم در میدان سیاست نه تنها یک امر ممدوحی نیست بلکه فاقد ملاکات اخلاقی می باشد. امام کاظم (ع) در مواجه با فردی که آمد برای خداحافظی به جهت سفر به پایتخت سیاسی آن روز یعنی بغداد و حضرت می دانست که ایشان دارای نیّت های سوء سیاسی مانند ورود به دستگاه حاکمه بنی عباس میباشد به او فرمود: "أُوصِيكَ أَنْ تَتَّقِيَ اللَّهَ فِي دَمِي" اما آن شخص از سخن امام استقبال نکرد و اجازه ترخیص گرفت و رفت و امام به اخوی شان (علی بن جعفر) امر نمود مقداری پول هم به او بدهد که یکصد دینار به او دادند و متاسفانه نزدیک دستگاه حاکمه شد. (کافی1/485) بله افرادی که در میدان اجتماع و سیاست دارای برجستگی های اخلاقی هستند در خود یک عظمتی مشاهده می کنند که به هیچ عنوان حاضر نیستند خود را آلوده به صفات رذیله نمایند. آیا ما که مدعی پیروی از اهل بیت هستیم نباید در میدان حکومت و سیاست چنین باشیم؟! این واقعیت را بپذیریم که برخورد مثبت با جناح همسو «برخورد کریمانه» بحساب نمی آید بلکه اگر شرح صدری داشتیم که توانستیم با همه آنان که با سلایق مختلف در جبهه ایمان و اسلام قرار گرفته اند تعامل اخلاقی داشته باشیم آنگاه دارای برخورد کریمانه هستیم. اگر چنین شد می توان امید داشت که بقول استاد مطهری نقطه امید برای پرورش های اخلاقی به حساب آید. (ر.ک یادداشت ها 6/478) 4) پرهیز از هیجانات سیاسی کور همان شخصیتی که در مدت امامت خویش در مدینه بعلت مشکلات سیاسی و اقتصادی، فرزندانش مجبور به هجرت شدند و خودش نیز سال های سال در زندان های متعدد عراق در بند کشیده شد مشی سیاسی خود را بدین شکل در نامه مفصلی به یحیی بن عبدالله نوشت که بنای مقابله بی نتیجه با حاکمیت وقت ندارم. «انا مقدم الیک احذرک معصیة الخفیه و احثک علی برّه و طاعته ...» (کافی 1/367). این نشان دهده این نکته پر اهمیت است که سیاسیون نباید چنان دچار سیاست و بازی های آن شوند که از مصالح اهم غافل شوند و با یک سری از حرکات سیاسی کور و بی فائده یا کم فائده خود باعث تحمیل هزینه های گزافی به مجموعه ای از نیروهای بالقوه و یا بالفعل جامعه اسلامی شوند. استاد مطهری در جائی یک حرکت سیاسی را حساب شده و مفید ارزیابی می کند که دارای «هدف مشخص و را وصول مشخص و منطبق بر غرائز واقعی انسان» باشد و اگر هر کدام از این شاخصه در حرکات سیاسی دیده نشود از آن فعل و انفعالات سیاسی به هیجان احساسی کور تعبیر نموده است. (ر.ک یادداشتها 1/153) 5) توجه عاطفی به افراد غیرهمسو سیاسی حقیقت مهم دیگری که در مشی و سلوک سیاسی حضرت کاظم (ع) و دیگر ائمه (ع) به روشنی دیده می شود و متأسفانه امروزه برخی از مدعیان ارزشی صحنه سیاست از آن غافل هستند توجه به نیازهای عاطفی و اقتصادی افراد و گروه های غیرهمسوی شان در سیاست است. امام کاظم (ع) با اینکه با یک خط مشخص در صحنه سیاست و اجتماع حاضر می شود که مثلا صفوان جمال را توبیخ می کند که چرا شترانش را برای سفر زیارتی حج دستگاه بنی عباس کرایه می دهد. (ر.ک:وسائل 12/131)) امّا هیچ گاه از افرادی که فاقد معیارهای ایشان در دریافت حق و باطل هستند غافل نمی شود، (ر.ک: بحار الانوار48/باب 38). بعنوان نمونه در مدینه که حضور دارد از شرائط اقتصادی جوانانی که بعلت ضیق مشیعت توان ازدواج ندارند بی اطلاع نیست و لذا با مشکلات فراونی وجوهی از دستگاه حاکمه تهیه می کند تا نسل جوان جامعه خود را به سر و سامانی برساند و صریحاً می فرماید: «لو لا انی اری من ازوّجه بها من عزاب ال ابی طالب، قبلتها ابداً» (وسائل 17/216 از عیون) و در مورد دیگر به شخصی بنام عبدالرحمن بن حجاج اجازه می دهد در معاملاتش وارد عرصه وسیع تری که چه بسا اشخاص همسوئی حضور نداشتند شود تا از رفاهیات متعارف بی بهره نماند (ر.ک وسائل 17/218 از تهذیب) و در مورد سوم به نقل قطعی تاریخ به جناب علی بن یقطین نه تنها اجازه بلکه «امر» می فرماید در حاکمیت ظلم بنی العباس مسئولیت مهم صدارت را بپذیرد تا بتواند به افراد و شهروندان جامعه خدمات رسانی مورد نظر را داشته باشد. (رجال کشی / 276) و در مورد چهارم ، زیاد بن ابی سلمه می گوید امام کاظم (ع) به من فرمودند: «اگر من از بالای بلندی پرت شوم که تکه تکه شوم برایم گواراتر است از اینکه ارتباط با اینان (دستگاه ظلم) داشته باشم امّا به جهت اینکه گره ای از امورات مردم باز شود بنا به حفظ ارتباط نموده ام». (وسائل 17/194از کافی) همین روش عملی امام کاظم در مدینه به شکل دیگری در زندان های بغداد ظهور و بروز می کند که نتیجه آن شیفتگی زندانبانان آن حضرت می شود و تا حدی در این زمینه امام هفتم شیعیان موفق بودند که ملقب به لقب «امام القلوب» گشت. (ر.ک: الصواعق / 204) سلام الله علیه یوم ولد و یوم استشهد و یوم یبعث حیا. ................... * این یادداشت در سایت شفقنا منتشر شده است. /6262
کلید واژه ها: امام موسی کاظم(ع) -
چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 - 13:43:02
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]
صفحات پیشنهادی
راهبردهای اصولی سیاسی برای حکومت زمینهساز ظهور
راهبردهای اصولی سیاسی برای حکومت زمینهساز ظهورچون شکلگیری حکومت زمینهساز بر مبنای اعتقادات دینی و در مسیر تکاملی حرکت پیامبران و امامان معصوم ع است راهبردهای مربوط به آن نیز در این راستا بر مبنای الگوی قرآنی استوار میشود بخش اول چکیده نوشتار حاضر تلاشی است در جهت بررسی راهراهپیمایی میلیونی زائران امام کاظم علیه السلام+ تصاویر
به مناسبت شهادت موسی بن جعفر ع راهپیمایی میلیونی زائران امام کاظم علیه السلام تصاویر راهپیمایی میلیونی عاشقان و دوستداران امام کاظم علیه السلام به سمت شهر کاظمین عراق برای مشارکت در مراسم شهادت امام کاظم علیه السلام در جریان است به گزارش سرویس دینی جام نیوز راهپیمایی میلیونیامامجمعه بجنورد: افراد بعد از اعتکاف بیشتر مراقب رفتار و اعمال خود باشند
یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۲۶ امام جمعه موقت بجنورد گفت اعتکاف سکوی پرتاب به سوی بندگی است حجتالاسلام والمسلمین محمدنقی احمدیخرم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسانشمالی با اشاره به اینکه ظاهرترین و بارزترین نوع بندگی آن است که انسان خودشهادت امام موسی کاظم علیهالسلام/ محمود کریمی
25 رجب شهادت امام موسی کاظم علیهالسلام محمود کریمی روضه و مراسم سینه زنی جام دینی 501 لینک لینک لینک ۲۳ ۰۲ ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۰باوفاترین افراد در زمان حاضر به امام زمان(عج) چه کسانی هستند؟
آیت الله قرهی پاسخ میدهد باوفاترین افراد در زمان حاضر به امام زمان عج چه کسانی هستند شناسهٔ خبر 2577645 - دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۱ دین و اندیشه > اندیشمندان تیرهای بلا به سمت این سید عظیم الشأن می آید شما سینه هایتان را سپر کنید اگر می خواهید باوفا باشید و براتدابير امنيتي براي زائرين امام موسي كاظم(ع)
در آستانه سال روز شهادت تدابير امنيتي براي زائرين امام موسي كاظم ع مرکز کل راهنمایی و رانندگی بغداد روز شنبه از ممانعت از ورود خودروها و جلوگیری از حرکت خودروهای حامل پلاک موقت در بغداد تا روز جمعه آتی خبر داد به گزارش سرويس ديني جام نيوز با نزدیک شدن سالروز شهادت امام کاظمامام کاظم علیه السلام از دیدگاه اهل سنت + دانلود کتاب
به مناسبت 25 رجب امام کاظم علیه السلام از دیدگاه اهل سنت دانلود کتاب به مناسبت بیست و پنجم رجب و شهادت امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر ع کتاب امام کاظم علیه السلام از دیدگاه اهل سنت را به شما محبان اهل بیت ع معرفی می کنیم به گزارش سرویس دینی جام نیوز به مناسبت بیستروایت شیرین امام موسی کاظم (ع) از فضیلت ماه رجب
در گفتگو با آیت الله قرهی مطرح شد روایت شیرین امام موسی کاظم ع از فضیلت ماه رجب امام کاظم علیه السلام می فرماید رجب ماه بزرگی است و خداوند پاداش نیکی ها را در آن دوچندان می دهد و گناهان را از بین می برد به گزارش سرویس دینی جام نیوز درباره فضیلت ماه رجب روایت بسیار شیرین دمراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام موسی کاظم(ع) برگزار میشود
از سوی دفتر آیت الله العظمی علوی گرگانی مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام موسی کاظم ع برگزار میشود شناسهٔ خبر 2577892 - دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت امام موسی کاظم ع مراسم عزاداری از سوی دفتر آیت ال- باهنر: جبهه پیروان خط امام و رهبری بدنبال وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس است
باهنر جبهه پیروان خط امام و رهبری بدنبال وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس است کاشان– ایرنا- دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت سیاست راهبردی این جبهه در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی وحدت جامعه اصولگرایان است به گزارش ایرنا محمدرضا باهنر روز پنجشنبه در نشست شورای مرکزی23 اردیبهشت مراسم سوگواری شهادت امام کاظم(ع) در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار میشود
23 اردیبهشتمراسم سوگواری شهادت امام کاظم ع در آستان حضرت عبدالعظیم ع برگزار میشودمراسم سوگواری شهادت حضرت امام موسی کاظم ع در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی ع برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران به نقل از روابط عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی- باهنر: جبهه پیروان خط امام و رهبری به دنبال وحدت اصولگرایان مجلس است
باهنر جبهه پیروان خط امام و رهبری به دنبال وحدت اصولگرایان مجلس است کاشان– ایرنا- دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت سیاست راهبردی این جبهه در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی وحدت جامعه اصولگرایان است به گزارش ایرنا محمدرضا باهنر روز پنجشنبه در نشست شورای مرکزی جامعه اسلاجام جم ایام - شیوه های مبارزه سیاسی امام کاظم(ع)
یکی از روش های امام در برخورد با حکومت جور مبارزه منفی علیه آن بود که در قالب های مختلف از جمله عدم مساعدت مالی به حکومت ظهور می نمود نام امام هفتم شیعیان «موسی» لقبش «کاظم» مادرش بانویی با فضیلت به نام «حمیده» و پدرش حضرت امام صادق عپرچم عزای امام موسی کاظم(ع) به آستان مقدس حضرت معصومه(س) اهدا شد
توسط آیت الله وحید خراسانی پرچم عزای امام موسی کاظم ع به آستان مقدس حضرت معصومه س اهدا شد شناسهٔ خبر 2571879 - پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۳ استانها > قم قم - پرچم مزین به نام امام موسی ابن جعفر ع از طرف آیت الله وحید خراسانی به آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه س اهدا شدحضرت امام نفرمودهاند میزان حال 4 سال قبل افراد است!
شریعتمداری در واکنش به مصوبه تامل برانگیز مجلس حضرت امام نفرمودهاند میزان حال 4 سال قبل افراد است مدیرمسئول کیهان در واکنش به مصوبه اخبر مجلس درباره معافیت نمایندگان کنونی مجلس از بررسی صلاحیتشان برای دور بعد خواستار حساسیت بیشتر شورای نگهبان درباره رای دهندگان به این طرح شد- امام جمعه پلدختر:حضرت علی (ع) نماد بارز اتحاد جهان اسلامی است
امام جمعه پلدختر حضرت علی ع نماد بارز اتحاد جهان اسلامی است خرم آباد- ایرنا- امام جمعه پلدختر گفت حضرت علی ع نمونه عدالت خواهی و ظلم ستیزی و نماد بارز اتحاد جهان اسلامی است به گزارش ایرنا حجت الاسلام علی محمد لروند روز شنبه در جشن میلاد امام علی ع در مسجد جامع شهر پلدختر بزنی که 100 برابر دیگر افراد میبیند (+عکس)
زنی که 100 برابر دیگر افراد میبیند عکس تصور کنيد کانستا هر صبح که از خواب برمي خيزد وقتي پشت پنجره مي رود تا پرده ها را کنار بزند چه اندازه متحير مي شود از ديدن دنيايي با ميليون ها ميليون رنگ که شايد کمتر بتوان تصور کرد که هرگز نمي توان به ديدن آن عادت کرد بولتن نیوز - ي-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها