محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829866144
حکمت صدرایی توصیفی است نه توصیهای/ رابطه حکمت صدرا وعلوم اجتماعی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: خسروپناه:
حکمت صدرایی توصیفی است نه توصیهای/ رابطه حکمت صدرا وعلوم اجتماعی
شناسهٔ خبر: 2667036 - جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
دین و اندیشه > اندیشمندان
خسروپناه در نشست «بازخوانی و بازتعریف علوم اجتماعی از منظر حکمت صدرایی» گفت: حکمت صدرایی حکمت توصیفی است نه توصیه ای ولی با واسطه میتواند بر توصیهها و فقه ما اثر گذار باشد. به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه روز بزرگداشت صدرالمتألهین، نشست علمی «بازخوانی و بازتعریف علوم اجتماعی از منظر حکمت صدرایی» به همت «مجمع عالی حکمت اسلامی» و با همکاری «مدرسه علوم اسلامی امام صادق(ع)» برگزار گردید.در ابتدای این نشست حجت الاسلام علی امینی نژاد به عنوان دبیر علمی جلسه به طرح مقدمه ای پیرامون علت تشکیل چنین جلساتی پرداخت و با بیان اینکه این جلسه سال گذشته نیز در زمان بزرگداشت صدرالمتالهین برگزار شد، گفت: این جلسات در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برای پیگیری راستا و ادامه حکمت اسلامی و تأکید ویژه ایشان بر این امر است.وی در ادامه به بررسی سه محور از سخنان و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر پرداخت و با اشاره به نقش کلیدی تأکیدات رهبر انقلاب بر تمدن بزرگ اسلامی در جهت دهی و تجمیع نیروهای درون جامعه افزود: اصل بحث تمدن اسلامی قبل از انقلاب اسلامی با مجاهدتهای انقلابیون و امام خمینی(ره) شروع شده است ولی من به خاطر ندارم که امام از این تعبیر تمدن اسلامی استفاده کرده باشند. رهبر معظم انقلاب با این بحث، یک نگاه وسیع و دوری را پیش روی فعالان جامعه قرار دادند و ما نباید به سطح پایین مباحث اکتفا کنیم.حجت الاسلام امینی نژاد در تبیین محور دوم سخنان رهبر معظم انقلاب به بحث تأکیدات ایشان بر روی علوم انسانی و تحول در علوم انسانی و شکل گیری علوم انسانی اسلامی اشاره کرد و افزود: تشکیل تمدن اسلامی میسر نیست مگر اینکه روی انسانی اسلامی تأکید کنیم. می دانیم که در همه جای جهان علوم انسانی غربی حاکم است و اینگونه به ما قبولاندهاند که دانشهای غربی دانشهای نفس الامری و بدون پیش فرض است و کسی نمیتواند آنها را تغییر دهد. هر چند در برخی سطوح زندگی ما دین رعایت میشود ولی در جاهایی که باید کارها پی ریزی بشود، علوم انسانی غربی حاکم است. جوامع غربی هر چند در پی این علوم دچار مشکلاتی شدهاند اما بیش از آنها این جوامع ماست که دچار مشکلات و تعارضات شده است.وی با اشاره به اینکه این محورها نقاط حساسی برای گذار جامعه به نقطه عالی است ادامه داد: محور سوم در سخنان رهبر معظم انقلاب که در ادامه همان محور سابق است، تأکید بر حکمت اسلامی به عنوان نقطه آغازین تحول در علوم انسانی است. یعنی اگر تمدن اسلامی بخواهد بر روی علوم انسانی اسلامی بنا شود باید روی حکمت اسلامی و نقطه اوج آن یعنی حکمت صدرایی بنا شود و ما تأکیدات ویژه ای از رهبری مبنی بر ادامه راستا و امتداد حکمت صدرایی برای تحول علوم انسانی در دست داریم.وی در ادامه به برخی از مباحث و ظرفیتهای حکمت اسلامی که میتواند نقطهٔ آغازینی برای تحول علوم انسانی باشد اشاره کرد که از جمله آنهامیتوان بحث وجود ذهنی و اثر آن در خلاقیتها و ایجاد اعتبارات و فعالیتها و کنشهای اجتماعی و انسانی، بحث وحدت و کثرت، بحث علیت و قوانین پیرامونی آن، بحث قوه و فعل و حرکت و گونههای مختلف آن را نام برد.وی در پایان با اشاره به اصول مشترک و وحدت آفرین حداقلی در جوامع غربی افزود: مبناییترین مباحث آنها بر مبنای خودخواهی است و این باعث میشود که چون بر نقطه وحدت آفرین جدی متحد نیستند، جامعه ای مستحکم نیز نداشته باشند در حالی که در مقابل در جوامع اسلامی ما نقاط وحدت آفرین جدی به واسطه اندیشه و حکمت اسلامی داریم که میتواند باعث استحکام جامعه اسلامی باشد.حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه دیگر سخنران این نشست علمی بود که به تبیین رابطه بین حکمت صدرایی و علوم اجتماعی پرداخت. وی در ابتدا با اشاره به پرسش در مورد اینکه رابطه علوم اجتماعی و حکمت صدرایی چیست گفت: دوگونه مقصود از این پرسش میتوان داشت؛ مقصود عده ای این است که آیا همان طور که علوم اجتماعی مبتنی بر مکاتب دیگر تحقق یافته است آیا میتوانیم از علوم اجتماعیِ حکمت صدرایی صحبت کنیم یا خیر؟وی در پاسخ به این پرسش گفت: آنچه مشخص است این است که این علوم هنوز تحقق نیافته است و جناب صدرا هم در پی این نبودند و نمیتوان به صدرالمتألهین هم از این جهت ایرادی وارد کرد چرا که این اصطلاح خاص علوم اجتماعی از دیلتای به بعد به وجود آمد ولی سوالی که میتوان مطرح کرد این است که آیا این ظرفیت در حکمت صدرایی هست یا خیر.رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در تبیین مقصود عده ای دیگر از پرسش چیستی رابطه علوم اجتماعی و حکمت صدرایی گفت: ممکن است عده دیگری این طور بفهمند که تأثیر حکمت صدرایی بر جامعه اسلامی چیست؛ یعنی اگر حکمت صدرایی در جامعه ای محقق شود و آن جامعه علوم اجتماعی تولید کند، آنگاه این علوم اجتماعی چگونه است؟ مانند حرفی که شهید صدر در مورد علم اقتصاد اسلامی میگوید که ما باید ابتدا یک جامعه اسلامی درست کنیم و پس از آن روابط اقتصادی آن را تحلیل کنیم تا بتوانیم به علم اقتصاد اسلامی برسیم.حجت الاسلام خسروپناه در ادامه با اشاره به طولانی بودن مسیر عده ای که تفسیر دوم از سؤال چیستی علوم اجتماعیِ حکمت صدرایی را دارند، سخنان خویش را بر روی تفسیر گروه اول متمرکز کرده و گفت: تلقی من از علوم اجتماعی مجموعه ای از دانشهاست که با رفتار انسانی و جامعه سر و کار دارد و با نگاهی درجه دو به آن میتوان مباحث آن را در سه ساحت تقسیم بندی کرد: ۱- توصیف انسان مطلوب ۲- توصیف انسان محقق ۳- نقد و تغییر انسان محقق به مطلوب.وی در ادامه افزود: مکاتب تبیینی به ساحت اول و دوم میپردازند و مکاتب انتقادی مثل مکتب فرانکفورت به ساحت سوم میپردازند، هر چند که دغدغه انسان مطلوب را هم ندارند. بخش اول به صورت خیلی روشن مبتنی بر مباحث فلسفی است. مثلاً کسی همچون هایک که یک اقتصاددان نئوکلاسیک نئولیبرال است، وقتی عدالت را مطرح میکند عدالت را برای آزادی مطرح میکند ولی رالز برای عدالت یک حقیقت و اصالتی قائل است و این توصیفها متأثر از نگاههای فلسفیشان است.وی با اشاره به اینکه حکمت صدرایی در حوزه تفسیر انسان مطلوب بحثی ندارد، افزود: ما میتوانیم از حکمت صدرا چنین چیزی تولید کنیم و اتفاقاً تولید هم شده است. برای مثال علامه طباطبایی(ره) ذیل بحث تفسیر آیه ۲۰۰ آل عمران مباحثی را مطرح کرده است و پس از ایشان نیز شهید مطهری(ره) و علامه مصباح و نیز آیت الله جوادی آملی آن را ادامه دادهاند. ما با نگاه صدرایی و نگاه ربطی داشتن به عالم نوع نگاه مان به تمدن عوض میشود.وی با اشاره به تعریفهای متفاوتی که میتوان با نگاه صدرایی از مباحثی چون قدرت و سیاست داد، افزود: برای مثال امام خمینی آنگاه که در مورد قدرت و سیاست صحبت میکند، نگاهی متفاوت دارد که از فلسفه صدرا و عرفان ابن عربی نشئت گرفته است.وی با توضیح هفت لایه نیازی که مازلو نام برده است، افزود: مطمئناً با تغییر نگاه ما و بر اساس نگاه حکمت صدرا این طبقه بندی نیازها نیز تغییر خواهد کرد.وی ادامه داد: وقتی سوبژکتیویته وارد و حاکم بر علم شد، نباید انتظار داشت که برخی مباحث را مطرح کند. در اینجاست که باید با نگاه صدرایی وارد شویم. نباید به صدرا خرده بگیریم که چرا صدرا این کار را نکرد. ما باید انجام دهیم. دیگر چهارصد سال شرح و تعلیق نوشتن بر اسفار کافی است.وی در مورد ساحت دوم علوم اجتماعی و در پاسخ به این سؤال که آیا حکمت صدرایی میتواند در شناخت جامعه تحقق یافته به ما کمک کند، گفت: اینجا جایی است که اگر کسی گرایش پوزیتیویستی دارد میگوید خیر ولی به راستی اینگونه نیست. چراکه مثلاً در پرسش نامه ای که برای توصیف آنچه محقق شده پخش میشود، سؤالها بر اساس یک نگاه نوشته میشود و در واقع سؤالها خالی الذهن نوشته نمیشود و از این رو اگر انسان مطلوب عوض بشود نگاه به پدیدهها هم عوض میشود. در واقع حکمت صدرایی به صورت مستقیم بر توصیف انسان مطلوب و به صورت غیر مستقیم بر توصیف جامعه محقق شده اثر دارد.وی در انتهای سخن خویش پیرامون اثر حکمت صدرایی بر ساحت تغییر انسان محقق به مطلوب با بیان اینکه همه تکنیکها بار ارزشی دارند، اضافه کرد: حکمت صدرایی حکمت توصیفی است نه توصیه ای ولی با واسطه میتواند بر توصیهها و فقه ما اثر گذار باشد. اثر گذاری حکمت صدرایی روی تکنیکها خیلی پیچیده است و من شش سال است روی آن فکر میکنم ولی اکنون نمیتوانم در مورد آن اظهار نظر کنم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]
صفحات پیشنهادی
حکمت صدرایی به معنای دقیق فلسفه است/سیاست بعد از فارابی افول نکرد
استاد دانشگاه باقرالعلوم ع در گفتگو با مهر حکمت صدرایی به معنای دقیق فلسفه است سیاست بعد از فارابی افول نکرد شناسهٔ خبر 2562677 - شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۲ دین و اندیشه > اندیشمندان حکمت صدرایی به معنای دقیق کلمه فلسفه است چون ملاصدرا کوشش کرده هر ادعایی را با استدلالنصرالله حکمت: عامل انجماد فلسفه اسلامی خلط دین و فلسفه است
نصرالله حکمت عامل انجماد فلسفه اسلامی خلط دین و فلسفه است فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت نصرالله حکمت در گفتوگو با نشریه سوره اندیشه یکی از زمینههای اصلی و داخلی فساد در ایران را سخن گفتن بدون عمل و ریشه آن را تبدیل ایمان از سنخ حضور بهاولین شماره دو فصلنامه علمی-تخصصی «حکمت معاصر» در سال ۹۴ منتشر شد
به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اولین شماره دو فصلنامه علمی-تخصصی حکمت معاصر در سال ۹۴ منتشر شد شناسهٔ خبر 2583085 - دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها اولین شماره دو فصلنامه علمی-تخصصی حکمت معاصر در سال ۹۴ به سردبیری حمیدرضا آیت الهیحکمت مخفى بودن مدت عمر انسان
حدیث حکمت مخفى بودن مدت عمر انسان اگر آدمى بداند كه مدت عمرش چقدر است و عمرش كوتاه باشد زندگى بر او ناگوار شود چون منتظر است که مرگ در زمانى كه مىداند فرا رسد به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام جعفر صادق عليهالسلام اينك اى مفضل درباره مخفى بودن مدت عمر انسان از او بيندسیزدهمین گردهمایی سالانه اعضا مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میشود
با تجلیل از مقام علمی احمد احمدی سیزدهمین گردهمایی سالانه اعضا مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2582242 - یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها سیزدهمین گردهمایی سالانه اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و هفتمین گردهمایی اساتید علوم عقلیدانش ارتباطات خنثی نیست/ حکمت متعالیه، فلسفه ارتباطات ندارد
خسروپناه در همایش اسفار مجازی ارتباطات نوين دانش ارتباطات خنثی نیست حکمت متعالیه فلسفه ارتباطات ندارد شناسهٔ خبر 2584133 - سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها خسروپناه گفت چهار دسته فلسفه مضاف به امور در حکمت متعالیه وجود دارد اما چیزی بکتاب «حکمت صدرایی به روایت علامه طباطبایی» منتشر میشود
با زیر عنوان مبحث جوهر شرح نهایةالحکمت کتاب حکمت صدرایی به روایت علامه طباطبایی منتشر میشود خبرگزاری پانا مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره از انتشار کتاب حکمت صدرایی به روایت علامه طباطبایی با زیر عنوان مبحث جوهر شرح نهایةالحکمت در آیندهای نزدیعبدصالح کانون حکمت وانديشه/ زندگی قهرمانانه امام کاظم(ع) در زندان
نگاهی به زندگی سياسی ـ فرهنگی امام موسی کاظم ع عبدصالح کانون حکمت وانديشه زندگی قهرمانانه امام کاظم ع در زندان شناسهٔ خبر 2580460 - پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آناني که به توصيف امام کاظم ع پرداخته اند ايشان را عابدترين زاهدستاره هفتم آسمان امامت، و موجود زنده ای به نام «حکمت»
ستاره هفتم آسمان امامت و موجود زنده ای به نام حکمت در نگاه ائمه هدایت حکمت یک موجود زنده است که از سنخ کتاب و مدرسه نیست هرچند مقدمه آموختن آن کتاب یا معلم باشد تا به یک حکمت عمل نکرده باشیم معنای آن را درک نمیکنیم و اگر مراقب روحیات و طرز فکر خودمان نباشیم هزار حرف حکیمبررسی ظرفیتهای حکمت متعالیه جهت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سیاسی
بررسی ظرفیتهای حکمت متعالیه جهت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سیاسی شناسهٔ خبر 2586050 - چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها هم اندیشی ظرفیتهای حکمت متعالیه جهت تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سیاسی در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامبررسی ظرفیتهای حکمت متعالیه در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سیاسی
در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می شود بررسی ظرفیتهای حکمت متعالیه در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سیاسی شناسهٔ خبر 2579818 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست علمی ظرفیتهای حکمت متعالیه جهت تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سیاسی فردا بکنگره بین المللی «دو خورشید حکمت و عرفان» برگزار میشود
کنگره بین المللی دو خورشید حکمت و عرفان برگزار میشود شناسهٔ خبر 2580414 - پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها کنگره بین المللی شخصیت شناسی دو خورشید حکمت و عرفان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و علامه حسن زاده آملی برگزار خواهد شد به گزارآیت الله خامنهای در آیین آغازین همایش ملاصدرا: بدون حکمت عملی، حکمت نظری بی معناست/جامعه نامنظم هم علاج دارد
آیت الله خامنهای در آیین آغازین همایش ملاصدرا بدون حکمت عملی حکمت نظری بی معناست جامعه نامنظم هم علاج داردرئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا گفت حکمت نظری اگر نباشد حکمت عملی نخواهد بود هیچ درختی بدون ریشه نمی تواند باشد پس نظم عمومی حقوقی و اجتماعی باید سرچشمه از نظم طبیعی عالم گرسوئيفت بانک حکمت ايرانيان اجرايي شد
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۶ ۳۲ب ظ سوئيفت بانک حکمت ايرانيان اجرايي شد موج- بانک حکمت ايرانيان در ادامه موفقيت هاي درخشان خود با اخذ مجوز سوئيفت از بروکسل گامي بزرگ را در توسعه مبادلات بين المللي جمهوري اسلامي ايران برداشت به گزارش خبرگزاري موج در سال 93 بانک حکمت ايرانيان با اخذ مجونشست «نسبیگرایی اخلاقی و رواداری اجتماعی» برگزار میشود
در پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت نشست نسبیگرایی اخلاقی و رواداری اجتماعی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2577695 - دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت نشست نسبیگرایی اخلاقی و رواداری اجتماعی فردا با سخنرانی حسین شیخ رضایی بشخصیت خیام در حکمت ایرانی و معنویت اسلامی ریشه دارد
شخصیت خیام در حکمت ایرانی و معنویت اسلامی ریشه دارد مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت شخصیت علمی خیام در حکمت ایرانی و معنویت اسلامی ریشه دارد سید سعید سرابی در بزرگداشت روز ملی خیام که صبح دوشنبه در محل فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار شد با بیان اینکه شخصیت جامع خیامآخرین وضعیت پرونده «میرزایی حکمتی»
سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۸ وکیلمدافع امیر میرزاییحکمتی اظهار امیدواری کرد که تقاضای آزادی مشروط موکلش پذیرفته شود سیدمحمود علیزادهطباطبایی در گفتوگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباره آخرین وضعیت پرونده امیر میرزایی حکمتی گفت کاردار سفارت سوئیس و-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها