محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845389057
دانش ارتباطات خنثی نیست/ حکمت متعالیه، فلسفه ارتباطات ندارد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: خسروپناه در همایش «اسفار مجازی؛ ارتباطات نوين»:
دانش ارتباطات خنثی نیست/ حکمت متعالیه، فلسفه ارتباطات ندارد
شناسهٔ خبر: 2584133 - سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
خسروپناه گفت: چهار دسته فلسفه مضاف به امور در حکمت متعالیه وجود دارد اما چیزی به عنوان فلسفه ارتباطات درحکمت متعالیه پیدا نمی شود. در حکمت مشاء، اشراق و حتی نوصدرایی هم چنین چیزی دیده نمی شود. به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته، دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه، سالن آمفی تئاتر دانشکده صدا وسیما میزبان همایش «اسفار مجازی؛ ارتباطات نوين» بود؛ این همایش به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و به مناسبت روز جهانی ارتباطات برگزار شده بود.این همایش یک روزه، دو پنل تخصصی داشت که عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، سخنران پنل دوم بود و درباره ارتباطات از منظر انديشههای صدرايی سخنرانی کرد.خسروپناه در ابتدای بحث خود به دو مقدمه اشاره کرد و گفت: در مورد فلسفه ارتباطات از دیدگاه ملاصدرا باید دو نکته را در نظر گرفت: اول اینکه فلسفه علم ارتباطات مثل سایر فلسفههای مضاف دانش درجه دوم است و رابطه علوم ارتباطات با سایر علوم را توصیف میکند، مثل فلسفه فیزیک، روانشناسی و ... که مضاف به علوم دیگر هستند، اما فلسفه ارتباطات یا رسانه، فلسفه مضاف به امور هستند به این معنا که به هستی شناسی مضافالیه میپردازند. به عبارتی فلسفه ارتباطات هستیشناسی رسانه یا ارتباطات است.وی افزود: نکته دوم بنده در مقدمه بحث این است که حکمت اسلامی از جمله حکمت متعالیه ملاصدرا وشارحان آن از علامه طباطبائی به بعد، به چهار بحث کلیدی پرداختند که ساختار فلسفه اسلامی هستند و عبارتند از: فلسفه هستی، فلسفه نفس، فلسفه معرفت و فلسفه واجب تعالی؛ یعنی چهار دسته فلسفه مضاف به امور را در حکمت متعالیه میبینیم اما چیزی به عنوان فلسفه ارتباطات درحکمت متعالیه پیدا نمی شود نه فقط در این حکمت در حکمت مشاء، اشراق و حتی نوصدرایی هم چنین چیزی دیده نمیشود.رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ادامه داد: ارتباطات با مباحث زبانشناسی پیوند محکمی دارد. علما مباحث زبانشناسی را در مباحث الفاظ علم اصول طرح کردند. در فلسفه اسلامی بحث ادراک و معرفت شده است اما از معنا صحبتی نشده است،. معنای معنا را در علم اصول میبینید نه در فلسفه. اگر بخواهیم بحث ارتباطات را به ملاصدرا نسبت بدهیم، تحمیل بر آرای ایشان است چون ایشان چیزی به نام فلسفه ارتباطات ندارد و لیکن مبانی هستیشناختی جزو حکمت متعالیه است و کاربست هایی در ارتباطات میتوانند داشته باشند.خسروپناه در ادامه این بحث اضافه کرد: میتوانیم آثار ملاصدرا را استنتاق کنیم به حکمت صدرایی و مباحث مبانی حکمت صدرایی را به کار بگیریم. به عبارتی بحث ارتباطات را به حکمت صدرایی عرضه کنیم و مباحث مبانی فلسفه ملاصدرایی را در بحث ارتباطات به کار بگیریم. نکته مهم در این بخش این است که این کار را ملاصدرا انجام نداده است اما ما می توانیم این کار را انجام دهیم و لازم نیست فقط به اسفار او تکیه کنیم. از سایر آثار وی مثل شرح اصول کافی هم می توانیم استفاده کنیم.این پژوهشگر فلسفه با اشاره به اسفار ملاصدرا گفت: ملاصدرا هم مثل سایر عرفا چهار سفر عرفانی یعنی سیر منالحق الیالحق، سیر من الحق الیالحق، سیر منالحق الیالخلق بالحق و سیر منالخلق الیالخلق بالحق را پذیرفته است. بحث ارتباطات در دنیای امروز، سفر چهارم است با این تفاوت که مبنای ارتباطات مدرن سوبژکتیویته و هیومنیزم است.خسروپناه در ادامه نشست پس از طرح این مقدمات به ارائه بحث اصلی خود که بیشتر مرتبط با مباحث ارتباطات بود پرداخت و توضیح داد: این بخش از بحث جزو تخصص من نیست و بیشتر مربوط به اساتید حوزه ارتباطات است به همین خاطر از اساتید حاضر در نشست درخواست دارم اگر نقدی دارند مطرح کنند.وی افزود: رویکردهای مختلفی نسبت به ارتباطات وجود دارد: عده ای نگاهشان به ارتباطات فرایندی است؛ به این معنا که ارتباطات را فرایندی میبینند که در آن فرستنده پیامی را از طریق یک رسانه به گیرنده با هدف تأثیرگذاری ارسال میکند. عده ای دیگر به ارتباطات نگاهی ساختارگرایانه دارند و ارتباط را یک کنش اجتماعی مطرح میکنند که از واقعیت به مبادله معانی میپردازد. دسته سوم افرادی هستند که نگاه پساساختارگرایانه دارند و از نظر آن ها ارتباطات به معنای رابطه «انسان است با» انسان یا انسان با حیوان یا انسان با ماشین است که عمدتاً نگاه این پست مدرن ها، رابطه انسان است با انسان.رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، ضمن طرح سوالاتی گفت: آیا ارتباطات فقط به حوزه بلاغت ارتباط پیدا میکند؟ خیر. آیا ارتباطات فقط به علوم اجتماعی ارتباط پیدا می کند؟ بازهم جواب خیر است چون ارتباطات یک بحث میان رشته ای است. ارتباطات، امروز بسیار مصرف کننده و یک دانش چندرشته ای است. از روانشناسی، جامعه شناسی، نشانهشناسی، فلسفه و امثال این ها بهره می برد و استفاده می کند. هدف ارتباطات اثربخشی است و حقیقت ارتباطات برای این است که بتوان روی بینش، منش و کنش مخاطب اثر گذاشت. هدف بزرگتری که ارتباطاتی ها دارند این است که یا می خواهند جامعه را به توسعه و پیشرفت برسانند یا به انحطاط سوق دهند پس به این ترتیب دانش ارتباطات، یک دانش خنثی نیست و قطعاً هدف دارد به عبارتی عملیات ارتباطات به عنوان یک فکت یا دانش ارتباطات به عنوان یک دیسیپلین خنثی نیست.خسروپناه گفت: ارتباطات در حکمت صدرایی مابهازای خارجی ندارد اما منشأ انتظار خارجی دارد و براساس حکمت نوصدرایی مخصوصاً بحث علامهطباطبائی، ارتباطات در دنیای مدرن یک اعتبار بعدالاجتماع است، یعنی باید اول اجتماع شکل بگیرد و بعد ارتباطات به نحو معقول ثانی فلسفی اعتبار بشود. در حکمت صدرایی، مبانی صدرا اگر کاربست در ارتباطات پیدا کند، ارتباطات فقط اعتبار بعدالاجتماع نخواهد بود، هم اعتبار قبلالاجتماع خواهد بود و هم اعتبار بعدالاجتماع، یعنی حتی اگر یک فرد حضور داشته باشد و جامعه شکل نگیرد، باز ارتباطات براساس کاربست مبانی صدرایی، معنا پیدا می کند اما اگر ارتباطات را به معنای پست مدرن در نظر بگیریم، صرفاً اعتبار بعدالاجتماع است و به همین دلیل آن را جزو حوزه علوم اجتماعی قرار می دهند.نویسنده «دینشناسی» تصریح کرد: متأسفانه در دانشگاه های کشورمان دیدگاه های مختلف نقل میشود اما جسارت اندیشیدن، تولید و زایش نداریم، البته این نداشتن تولید به ناتوان بودن ارتباط ندارد چون هم دانشجویان مستعد داریم هم اساتید نخبه و کاربلد ولی جهت گیری اکثر مباحثمان این است که نظریات دیگران را نقل کنیم اما برای اینکه بخواهیم با میراث اسلامی خود به تولید برسیم کمتر وقت گذاشته میشود و گاهی حتی وقتی موضوع تز دکتری هم میشود، به سختی مورد پذیرش قرار میگیرد.وی در ادامه پس از طرح مباحث هستیشناسی، معرفتشناسی و انسانشناسی از دیدگاه ملاصدرا به مبحث زبانشناسی از دیدگاه ملاصدرا پرداخت و گفت: از نگاه ملاصدرا، زبان یک نهاد اجتماعی و هویت جمعی است و در این دانش پیوند وثیقی بین لفظ و معنا وجود دارد. یکی از کارکردهای زبان، انتقال معناست اما ارتباطات نباید فقط کار انتقال معنا را انجام دهد و کارکردهای دیگری هم دارد. اگر ما کارکردهای مختلف زبانشناسی را بپذیریم، موضوع اصالت متن یا مولف مطرح میشود. ملاصدرا در مقابل افرادی که اصالت را با متن یا مولف میدانند، میگوید اصالت با متن، مولف و مخاطب است و مفسر باید تابع این مثلث سهضلعی باشد. به این ترتیب با این سه ضلع کاربست ارتباطی زبانشناختی حکمت متعالیه به دست میآید.خسروپناه در پایان مجموع مباحثی را که طرح کرده بود جمعبندی کرد و گفت: جمع بندی بحث من اینگونه میشود که ارتباطات یک دانش خنثی نیست، از مبانی خاصی بهره میبرد و یک دانش میانرشته ای و مصرف کننده است. علاوه براین، مبانی تأثیرگذار ارتباطات را نباید فقط در حکمت صدرایی جستجو کرد بلکه باید در علوم صدرایی و اسلامی جستجو کرد -البته حکمت صدرایی به خصوص اسفار اربعه نقش به سزایی در این عرصه دارد- اگر این مبانی کاربست در ارتباطات پیدا کند، میتوان ارتباطات اسلامی را تعریف کرد. ممکن است به لحاظ شکل متفاوت باشد اما قطعاً پسامدرن نیست چون باید نگاه رئالیستی به ارتباطات داشته باشیم و با این تفسیر می توان دانش ارتباطات را به دو دسته سکولار یا اسلامی تقسیم کرد.در ادامه این مراسم، نكوداشت مرحوم استاد حسين قندي و برخی استادان ارتباطات برگزار شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]
صفحات پیشنهادی
پیام تسلیت رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پی درگذشت صادق آئینهوند
جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۰ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با صدور پیامی درگذشت نخستین رایزن فرهنگی کشورمان در سوریه پس از انقلاب اسلامی و عضو شورای سیاستگذاری گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را تسلیت گفت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسناهمايش«اسفار مجازی؛ ارتباطات نوين» برگزار میشود
۲۸ ارديبهشت همايش اسفار مجازی ارتباطات نوين برگزار میشود شناسهٔ خبر 2580456 - پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها به همت پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات به مناسبت روز جهانی ارتباطات همايش اسفار مجازی ارتباطات نوين برگزار می شود به گزارش خبرگزارسازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تجلیل شد
در آیین تجلیل از فعالان نماز در وزارت ارشاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تجلیل شد شناسهٔ خبر 2577386 - یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۴۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها در آیین تجلیل از فعالان نماز که پیش از ظهر امروز ۲۰ اردیبهشت در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاررئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درگذشت آئینهوند را تسلیت گفت
با صدور پیامی رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درگذشت آئینهوند را تسلیت گفت شناسهٔ خبر 2572334 - جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۵ دین و اندیشه > اندیشمندان دکتر ابراهیمی ترکمان با صدور پیامی درگذشت نخستین رایزن فرهنگی کشورمان در سوریه پس از انقلاب اسلامی و عضو شورای سیاستگذنصرالله حکمت: عامل انجماد فلسفه اسلامی خلط دین و فلسفه است
نصرالله حکمت عامل انجماد فلسفه اسلامی خلط دین و فلسفه است فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت نصرالله حکمت در گفتوگو با نشریه سوره اندیشه یکی از زمینههای اصلی و داخلی فساد در ایران را سخن گفتن بدون عمل و ریشه آن را تبدیل ایمان از سنخ حضور بهمسابقات بینالمللی قرآن موجب تقویت ارتباطات ملل مسلمان میشود
آیتالله غروی مسابقات بینالمللی قرآن موجب تقویت ارتباطات ملل مسلمان میشود شناسهٔ خبر 2572231 - جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۸ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن را اقدام خوبی برای تقویت ارتباطات بین المللی ملل مسلمحکمت صدرایی به معنای دقیق فلسفه است/سیاست بعد از فارابی افول نکرد
استاد دانشگاه باقرالعلوم ع در گفتگو با مهر حکمت صدرایی به معنای دقیق فلسفه است سیاست بعد از فارابی افول نکرد شناسهٔ خبر 2562677 - شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۲ دین و اندیشه > اندیشمندان حکمت صدرایی به معنای دقیق کلمه فلسفه است چون ملاصدرا کوشش کرده هر ادعایی را با استدلالاقدام غیرقانونی وزارت ارتباطات در تصرف دانشکده مخابرات
عضو هیات مدیره شرکت مخابرات مطرح کرد اقدام غیرقانونی وزارت ارتباطات در تصرف دانشکده مخابرات شناسهٔ خبر 2581773 - شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۹ دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات عضو هیات مدیره شرکت مخابرات ایران اقدام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تصرف دانشکده مختقدیر انجمن دانش آموختگان دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات از وزیر ارتباطات
تقدیر انجمن دانش آموختگان دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات از وزیر ارتباطات انجمن دانش آموختگان دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات از دکتر محمود واعظی به دلیل سامان بخشیدن به وضعیت دانشکده علمی و کاربردی پست و مخابرات و تعیین تکلیف وضعیت این دانشکده و برگرداندن آن به مجموعه وزابرگزاری همایش ارتباطات و بازار کار در دانشگاه تهران
یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۵ انجمن علمی ارتباطات دانشگاه تهران نشست تخصصی ارتباطات و بازار کار را به مناسبت روز جهانی ارتباطات برگزار می می کند علی رسول زاده – دبیر انجمن علمی ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی - در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی ایسنا درباره این همایش توضیح داد اکتابخانه دیجیتال پژوهشگاه ارتباطات در اختیار دانش پژوهان قرار گرفت
کتابخانه دیجیتال پژوهشگاه ارتباطات در اختیار دانش پژوهان قرار گرفت تهران-ایرنا- سایت کتابخانه دیجیتال پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات طراحی و با استقرار مداوم و مستمر اطلاعات در اختیار دانش پژوهان قرار گرفت به گزارش ایرنا از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات حسین بذرافشانرئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی: مهمترین بحران امروز جامعه «بحران اخلاق» است
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی مهمترین بحران امروز جامعه بحران اخلاق استرئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت مهمترین بحران امروز جامعه بحران اخلاق چه در حوزه فردی چه اجتماعی و چه حرفهای است به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز محمدمهدی فرقانی ظهر امروزمدیرکل نشریات و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی: نشریات دانشجویی تمام ذوق و سلیقه خود را در ارتقای مطالب به کار گ
مدیرکل نشریات و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی نشریات دانشجویی تمام ذوق و سلیقه خود را در ارتقای مطالب به کار گیرندمدیرکل نشریات و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی گفت نشریه با چهار رنگ و چند صفحه گلاسه نشریه محسوب نمیشود بلکه فعالان فرهنگی در نشریات باید همه ذوق و سلیقه خود را در اوزارت ارتباطات می تواند خریدار دانش فنی تولید شده در حوزه فاوا باشد
عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت وزارت ارتباطات می تواند خریدار دانش فنی تولید شده در حوزه فاوا باشد تهران - ایرنا - عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر اینکه موضوع حمایت از محصولات تولیدی داخلی فاوا می تواند به عنوان محورهای جشنواره در سال های آتی قرار گیرد گمدیرکل ارتباطات فرهنگی دانشگاه آزاد واحد اصفهان: تسریع در صدور مجوز نشریات دانشجویی مهمترین مطالبه حقوقی دانش
مدیرکل ارتباطات فرهنگی دانشگاه آزاد واحد اصفهان تسریع در صدور مجوز نشریات دانشجویی مهمترین مطالبه حقوقی دانشجویان استمدیر کل ارتباطات فرهنگی و نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت مهمترین مطالبه حقوقی دانشجویان تسریع در صدور مجوز نشریات دانشجویی است به گزارش خباستاندار خراسان جنوبی: امروزه ارتباطات جزو جدانشدنی زندگی فردی و اجتماعی مردم است
استاندار خراسان جنوبی امروزه ارتباطات جزو جدانشدنی زندگی فردی و اجتماعی مردم استاستاندار خراسان جنوبی گفت امروزه ارتباطات جزو جدانشدنی زندگی فردی و اجتماعی مردم در بخشهای مختلف شده است به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از ادارهکل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبیبررسی جایگاه دانشجویان ارتباطات در فضای کار کشور
یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۳۶ به مناسبت روز جهانی ارتباطات همایش ارتباطات و بازار کار در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار میشود انجمن علمی ارتباطات دانشگاه تهران در نظر دارد به مناسبت روزجهانی ارتباطات همایشی را با عنوان ارتباطات و بازار کار برگزا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها