محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829600101
عقل قرآنی عقل وجودی است، نه متافیزیکی/ مطهری متفکر نیست متکلم است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: درس ـ گفتگوهای مدرسه آزاد فکری مهاجر؛
عقل قرآنی عقل وجودی است، نه متافیزیکی/ مطهری متفکر نیست متکلم است
شناسهٔ خبر: 2583199 - دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
قائمینیا در درس ـ گفتگوهای مدرسه آزاد فکری مهاجر گفت: عقل قرآنی عقل وجودی است، نه متافیزیکی و عبدالکریمی هم اظهار کرد: شهید مطهری، یک متفکر نیست، بلکه یک متکلم است. به گزارش خبرنگار مهر، درس ـ گفتگوهای بهاره مدرسه آزاد فکری مهاجر به نیمه راه خود رسید. این درس گفتگوها با موضوعات «داستان دین و عقلانیت»، «اقتصاد بازار آزاد و اقتصاد اسلامی» و «علم، دین و نظریه علم دینی» به همت مدرسه آزاد فکری مهاجر دانشگاه صنعتی شریف و با حمايت هيئت حمايت از كرسيهاي نظریه پردازی، نقد و مناظره شوراي عالي انقلاب فرهنگي از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده است.در دو جلسه نخست هر درس ـ گفتگو، هر کدام از اساتید مدعو، به تبیین نظرات خود پرداختند و استاد دیگر، در فرصتی که در اختیارش قرار می گرفت، نظرات و یا برخی مقالات او را مورد بررسی و نقد قرار می داد. در دو جلسه آینده، بخش گفتگو آغاز خواهد شد و در این بخش، در فضایی مناظره گون، هر کدام از اساتید، پاسخ سوالاتی مهم را بر مبنای نظریات خویش به ما خواهند داد و این پاسخ ها، از سوی استاد دیگر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.در ادامه گزارشی از جلسه دوم درس ـ گفتگوی «داستان دین و عقلانیت» که با حضور دکتر بیژن عبدالکریمی و حجت الاسلام قائمی نیا در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، ارائه می شود.حجت الاسلام قائمی نیا در ابتدای سخنانش گفت: این مطالب برای اولین بار است که توسط بنده ارائه می شود و پیش از این در جایی ارائه نکرده ام.وی ابتدا در مورد روش، صحبت نمود و تصریح کرد: خود دین به ما اجازه نمی دهد هر روشی را اتخاذ کنیم. خود «دین» که ترجمه Religion است از ساخته های عصر روشنگری است تا هرچیزی شبیه به دین را «دین» خطاب کنند وگرنه امر واحدی وجود ندارد که در میان این مفاهیم به ظاهر مشابه مشترک باشد و میان اسلام و یهودیت و مسیحیت و سایر مکاتب که ظاهری شبیه به دین دارند تفاوت وجود دارد. در عصر روشنگری درباره سه مفهوم بزرگ خیلی بحث شد و این سه مفهوم در این دوران بسیار مورد توجه قرار گرفت و در دوره پست مدرن از اهمیت آنها کاسته شد. این سه مفهوم، «حقیقت»، «عقل» و «نفس» هستند. در این رویکرد، این مفاهیم، هر کدام، قبلا هویتی دارد و بعدا وارد صحنه اجتماع می شود. بنابر آنچه گفته شد، و بنابر نظری که دکتر عبدالکریمی در جلسه قبل در خصوص روش بررسی موضوع تاکید فرمودند، رویکرد تاریخی دکتر عیدالکریمی با پست مدرنیسم پیوند دارد.در ادامه وی بر دو نکته مهم تاکید کرد:فهمیدن در ادعاهای فلسفی نقش کلیدی در تصمیم گیری دارد.اجزاء این ادعاها را اگر بفهمیم نقش کلیدی در تصمیم گیری دارد.نمی توان ادعایی برای همه ادیان ارائه کرد. ادیان اگر اشتراکاتی هم با هم دارند، باز این اشتراکات برای همه ادیان نیست و این اشتراکات دو به دو یا سه به سه بین ادیان مشترک است.وی سپس به تعاریف مختلف دین از نظر صاحبنظران اشاره کرد. به عنوان نمونه کانت، گوهر و اساس دین را اخلاقیات می دانست، یعنی هویت دین را به اخلاق تقلیل می داد و شلایرماخر گوهر دین را حالات و احوالات دینی می دانست و... . منظورشان از دین، اسلام است و نه همه ادیان. سپس وارد بحث رابطه انسان با حق تعالی در دین پرداخت. برای توضیح این موضوع از مثال یک گل استفاده کرد: شما وقتی از یک گل خوشتان بیاید آن را می چینید و آن را برای خود دارید اما وقتی محو در گل شوید، گویی با آن گل یکی می شوید. اولی از جنس داشتن و دومی از جنس بودن و شدن است. دوست داشتن، از جنس داشتن، و عاشق شدن، از جنس بودن و شدن است.وی با بیان اینکه روابط بر دو گونه اند؛ متافیزیکی که از جنس داشتن است و وجودی که از جنس بودن و شدن است گفت: اساس اسلام رابطه وجودی با حق تعالی است، اما سؤال این است که چنین رابطه ای با چه روشی باید ایجاد شود؟! روش ایجاد چنین ارتباطی ترکیبی از روشهای متنی و فلسفی با روشهای معناشناختی و مانند آن است.قائمی نیا در توضیح بیشتر این موضوع این گونه ادامه داد: بوبر می گوید رابطه انسان با یک شیء سه گونه است:من و اومن و آنمن و تو. حالات ۱ و ۲ یک رابطه غایبانه و مرده است، اما حالت سوم یک رابطه زنده است. در واقع خلاء وجود انسان با این رابطه پر می شود.در ادامه حجت الاسلام قائمی نیا وارد مقوله عقل و عقلانیت شد و تصریح کرد عقلی که در قرآن به آن اشاره شده است، یک عقل وجودی است، نه متافیزیکی.وی در تعریف تفاوت عقل و عقلانیت گفت: عقلانیت (Rationality) می تواند تاریخی باشد، ولی عقل نه. در اسلام دو گونه عقل داریم که با هم نسبت دارند:عقل وجودی که عقل حافظ و مولوی از این دسته است.عقل متافیزیکی.همچنین در خصوص عرفان نیز، دو گونه عرفان داریم:عرفان نظری که فضای متافیزیکی دارد.عرفان عملی که آمیزه ای از وجودی و متافیزیکی است که البته جنبه وجودی آن غلبه دارد.در این مرحله زمان مربوط به حجت الاسلام قائمی نیا به پایان رسید و نوبت به دکتر عبدالکریمی رسید تا نقد خود را بر صحبتهای قائمی نیا ارائه کند.وی در ابتدا به مروری بر معانی دین پرداخت و سپس مفهوم عقل و تعاریف مختلف و دسته بندی های مختلف در این خصوص را مطرح کرد. سپس توضیحات بیشتری در خصوص مفهوم عقل به شرح زیر ارائه داد و پس از مرور تفاوتهای عقل عرفی و عقل نا متعارف که در جلسه قبل مطرح کرده بود، گفت: وقتی از نسبت عقل و دین صحبت می کنیم، منظور عقل نامتعارف نیست. چون ناموجه ترین دین ها هم عقل عرفی خودشان تاییدشان می کند. پس محل نزاع، عقلانیت متعارف نیست.عبدالکریمی در ادامه اشاره کرد: معمولاً در صدر تاریخ ادیان ابراهیمی، متنی ظهور می کند و سپس نزاع بر سر فهم کلام الهی مطرح می شود. در واقع ادیان، مدافعان اولیه ای داشتند که آپولوژیست ها بودند، چون به هرحال نیاز به یک دفاع حداقلی عقلی داشتند. بنابراین علمی به نام علم تئولوژی که همان علم کلام در اسلام است شکل می گیرد. در ادامه نوع دیگری از عقلانیت شکل می گیرد که عقلانیت تئولوژیک نام دارد. در ادیان مختلف به نحوی این عقلانیت ظهور کرده است. مراد از این عقلانیت تئولوژیک، عقلانیت هرمنوتیک است که همواره به متن مقدس رجوع می کند.وی افزود: عقلانیت کلامی، عبارت است از کاربرد عقل در فهم و تفسیر دین. دین در صدر تاریخ خودش، یک عقل وجودی، یک اگزیستانس بود. با علم کلام، دین به منزله یک امر قلبی، تبدیل به یک مجموعه اصول و ساختار و ... می شود. این نوع عقلانیت گاهی باعث انسداد فکری می شود. بنابراین تعریف، شهید مطهری، یک متفکر نیست، بلکه یک متکلم(به معنی آگاه به علم کلام) یا تئولوگ است. عقلانیت تئولوژیک با عقلانیت عامه متفاوت است، ولی مرزهای مشترکی هم با آنها دارد. مثلا همچون عقل توده به منابع معرفتی خودش آگاه نیست. در این عقلانیت، بحث در چارچوب ایمانی می تواند شکل بگیرد و نمی تواند مواجهه تئولوژیک خود را تا آخرین گام ها ادامه دهد. این عقلانیت باورهای خود را به عنوان حقایق مطلق می شناسد و قدرت پرسشگری از مبانی تاریخی خودش را ندارد.این عقلانیت نص محور است و تا حدود زیادی به نتایج و لوازم خودش وقوف دارد. به ناسازگاری های درونی خودش (پاره ای با پاره دیگر) آگاهی دارد و می خواهد این ناسازگاری را برطرف کند. مثلاً برای متکلمی مثل شهید مطهری، حفط سیستم و نظام دینی اولویت دارد.عقل تئولوژیک اول اعتقاداتش را معلوم کرده است، و سپس به استدلال می پردازد. عقل تئولوژیک جدلی است، یعنی بیش از اینکه دغدغه فهم جهان را داشته باشد، خود را متعهد به دفاع و توجیه پاره ای از باورهای تاریخی که آنرا دین می نامد و آنرا حقیقت مطلق می شناسد می داند. تفکر تئولوژیک می گوید ما همه چیز را نمی دانیم و هنوز علم همه چیز را درک نکرده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]
صفحات پیشنهادی
توصیه امام موسی بن جعفر(ع) به دعا برای کامل شدن عقل/ منشا حسد و پول پرستی بی شعوری است
توصیه امام موسی بن جعفر ع به دعا برای کامل شدن عقل منشا حسد و پول پرستی بی شعوری است فرهنگ > دین و اندیشه - شرح روایتی از امام موسی کاظم ع از زبان آیت الله آقا مجتبی تهرانی که روانش غرق رحمت الهی باد به گزارش خبرآنلاین آقا مجتبی تهرانی در شرح حدیثی زیبا از امامهمایش «دین و عقل؛ در نظر و عمل» در آلمان برگزار شد
همایش دین و عقل در نظر و عمل در آلمان برگزار شد شناسهٔ خبر 2571760 - پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۱ دین و اندیشه > اسلام در جهان همایش دین و عقل در نظر و عمل به همت بنياد مطالعات اسلامی برلين و مؤسسه دومنيكن هامبورگ برای مطالعات تاريخ مسيحيت و اسلام اسقف نشين كتعطیل شدن عقل، تعطیل شدن آموزه های دینی را به همراه خواهد داشت
آیت الله جوادی آملی تعطیل شدن عقل تعطیل شدن آموزه های دینی را به همراه خواهد داشت شناسهٔ خبر 2580423 - پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۴ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی گفت تعطیل شدن عقل تعطیل شدن آموزه های دینی را به همراه خواهد داشت و امروز نتیجه این تعطیل شدن جنورانیت عقل را با آرزوهای طولانی از بین نبرید
آیت لله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق نورانیت عقل را با آرزوهای طولانی از بین نبرید شناسهٔ خبر 2582046 - یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۸ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی گفت نورانیت عقل با ارزوها و امیال طولانی از بین می رود وجود مبارک امام موسی کاظم ع در توصیه هایپیامبران فیلسوف نیستند/ عقلی که خدا را میشناسد ابزاری نیست
صوت پیامبران فیلسوف نیستند عقلی که خدا را میشناسد ابزاری نیست شناسهٔ خبر 2575854 - یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشمندان دریافت 9 MB عقلی که خدا را میشناسد ابزاری است خدا را با ابزار میتوان شناخت اشتباه اینجاست خدا را با ابزار نمیتوان شناخت به گزنورانیت عقل با آرزوهای طولانی تاریک میشود
آیت الله جوادی آملی نورانیت عقل با آرزوهای طولانی تاریک میشود شناسهٔ خبر 2581720 - شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق خود گفت در درون انسان برای هدایت نوری وجود دارد که باید تلاش کند این نور خاموش نگردددست آلسعود در جنایات جهانی آشکار است/عربستان سر عقل بیاید
رئیس مجمع جهانی اهل بیت ع در گفتگو با مهر دست آلسعود در جنایات جهانی آشکار است عربستان سر عقل بیاید شناسهٔ خبر 2577208 - دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۷ دین و اندیشه > اسلام در جهان آیت الله اختری در مورد حکم اعدام شیخ نمر گفت امیدواریم که عربستان سر عقل بیاید و در این شرسخنان دکتر دینانی درباره انسان کنشگر، عقل ابزاری و سیطره تکنیک بر آدمی
سخنان دکتر دینانی درباره انسان کنشگر عقل ابزاری و سیطره تکنیک بر آدمی فرهنگ > دین و اندیشه - چهره ماندگار فلسفه می گوید اندیشمندان نگران آن روزی هستند که تکنیک به جایی برسد که بداند که چه می داند اگر روزی بفهمد که می داند تکنیک ما را به کار می برد اگر تکنیک مامطهری: انسان تک بعدی موجودی کاریکاتوری است/ نارسایی مفاهیم کلیسا عامل جدایی اروپایی ها از دین شد
مطهری انسان تک بعدی موجودی کاریکاتوری است نارسایی مفاهیم کلیسا عامل جدایی اروپایی ها از دین شد فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت نماینده مردم تهران نارسایی مفاهیم کلیسا را عامل جدایی مردم اروپا از دین دانست و گفت کلیسا با تحمیل عقاید و جنگ انداختن میان دیننقد آمریکا موجب تحلیل درست ما از این کشور میشود مطهری: مخالفت برخی با مذاکرات هستهای عقلانی نیست
نقد آمریکا موجب تحلیل درست ما از این کشور میشودمطهری مخالفت برخی با مذاکرات هستهای عقلانی نیستاستاد دانشگاه تهران گفت برخی از افراد مخالف مذاکرات هستهای میشوند که این امر عقلانی نیست به گزارش خبرگزاری فارس از قم مجتبی مطهری ظهر امروز در آیین نکوداشت مقام استاد که در تالارطرفهای مقابل در مذاکرات هسته ای عقلایی رفتار کنند
طرفهای مقابل در مذاکرات هسته ای عقلایی رفتار کنند رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرآیند نگارش متن توافق نهایی مذاکرات هستهای گفت اگر طرفهای مقابل در مذاکرات هسته ای عقلایی رفتار کنند توافق میتواند به نفع طرفها باشد به گزارش خبرگزاری صداوسیما علی لاریجانی در دیدعقلایی رفتار کنند توافق میتواند به نفع طرف ها باشد
لاریجانی در دیدار رئیس گروه دوستی پارلمانی ایرلند و ایران عقلایی رفتار کنند توافق میتواند به نفع طرف ها باشد خبرگزاری پانا رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرآیند نگارش متن توافق نهایی مذاکرات هستهای گفت اگر طرفهای مقابل در مذاکرات هسته ای عقلایی رفتار کنند توافق میتواندعقلانیت و خردجمعی رویکرد فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر کردستان است
عقلانیت و خردجمعی رویکرد فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر کردستان است سنندج - ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان حاکمیت عقلانیت و خرد جمعی را محور فعالیت در حوزه فرهنگی در استان کردستان دانست و گفت با باز شدن فضای سیاسی جامعه در دولت تدبیر و امید زمینه برای انجام فعالیت های فمتکلمان اسلامی با تأویل آیات مخالفتی ندارند
ناصر خسرو به روایت سیدجعفر شهیدی متکلمان اسلامی با تأویل آیات مخالفتی ندارند شناسهٔ خبر 2572791 - سهشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۸ دین و اندیشه > اندیشمندان ناصر خسرو درباره تأویل و اهمیت آن می گوید دلیل بر آنکه توحید بیتشبیه اندر تأویل کتاب خدای است آن است که جز تأویل اعذرخواهی پادشاه عربستان از اوباما/ ببخشید مشکل عقلی داریم
عذرخواهی پادشاه عربستان از اوباما ببخشید مشکل عقلی داریم کاخ سفید اعلام کرد که ملک سلمان پادشاه سعودی در تماسی تلفنی با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا روز دوشنبه از غیبت خود در نشست کاخ سفید و کمپ دیوید در این هفته اظهار تاسف و عذرخواهی کرد به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبرسخنگوی دولت: جابجایی در کابینه ضروری است اما از تعداد آن اطلاعی ندارم/عقل حکم می کند یارانه افراد پردرآمد قطع
سخنگوی دولت جابجایی در کابینه ضروری است اما از تعداد آن اطلاعی ندارم عقل حکم می کند یارانه افراد پردرآمد قطع و به نیازمندان داده شود معاون رئیس جمهور گفت من از تعداد تعویض وزرا و استانداران بیاطلاعم ولی هرگونه تغییری که در راستای بهبود عملکرد دولت باشد قابل پذیرش است و این اقدرفتار عقلایی طرفهای مذاکره میتواند توافق حاصله را به نفع طرفین کند | خبرگزاری ایلنا
لاریجانی در دیدار رییس کمیسیون اقتصادی ایرلند رفتار عقلایی طرفهای مذاکره میتواند توافق حاصله را به نفع طرفین کند رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرآیند نگارش متن توافق نهایی مذاکرات هسته ای کشورمان با گروه 1 5 گفت در همان چارچوبی که مذاکرات به نتیجه رسیده متن توافقنامه نه-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها