محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845586862
متکلمان اسلامی با تأویل آیات مخالفتی ندارند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ناصر خسرو به روایت سیدجعفر شهیدی؛
متکلمان اسلامی با تأویل آیات مخالفتی ندارند
شناسهٔ خبر: 2572791 - سهشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸
دین و اندیشه > اندیشمندان
ناصر خسرو درباره تأویل و اهمیت آن می گوید: «دلیل بر آنکه توحید بیتشبیه اندر تأویل کتاب خدای است، آن است که جز تأویل اختلاف و اشتباه کاندر کتاب است به اتفاق نیاید.» به گزارش خبرگزاری مهر، قسمت سوم ناصرخسرو به روایت سیدجعفر شهیدی که در سایت مرکز فرهنگی شهر کتاب منتشر شده است.فیلسوف برای کشف حقیقت یا پاسخ به پرسنده، باید به دلیل عقلی فلسفی متوسل شود ولی چنانکه میبینیم، پرسنده و پاسخدهنده هر دو درماندهاند. و نیز این بحث پس از بازگشت ناصر از سفر مصر به میان آمده است، و میدانیم وی در قاهره با مسائل کلامی و استدلالهای عقلی آشناتر شده است، ولی باز هم دایرهی معلومات وی وسعت چندانی نداشته است. خود او با بزرگواری و انصاف همیشگی که صفت برجستهی سالکان راه علم است، بدین حقیقت چنین اعتراف میکند:«رقعهای نوشتم برای وزیر ملک اهواز و عذری خواستم و گفتم که بعد از این به خدمت رسم و غرض من دو چیز بود: یکی بینوایی، دوم گفتم همانا او را تصور شود که مرا در فضل مرتبهای است زیادت، تا چون برقعه من اطلاع یابد قیاس کند که مرا اهلیت چیست تا چون به خدمت او حاضر شوم خجالت نبرم.» بدیهی است که قسمتی از عبارت تواضع علمی است ولی هیچگاه شیوه عالمان و فیلسوفان بزرگ نبوده است که در مقابله با وزیری هر چند در علم دستی داشته باشد، خود را چنین حقیر بشناسانند.مجموع این اعترافها نشان میدهد که سرمایه علمی ناصر پیش از رسیدن به مصر و اطلاع از مذهب اسماعیلیان فراوان نبوده است و شاید اگر ناصر هنگام رسیدن به قاهره معلوماتی را در حدود آنچه زادالمسافرین نشان میدهد فراگرفته بود، مذهب اسماعیلی را نمیپذیرفت یا اگر به عللی آن مذهب را میپذیرفت، آنچنان معتقد بدان مذهب نمیشد، چه میتوان اطمینان داشت که وی پیش از سفر هفت ساله به مذهب اسماعیلیان نبوده است.اینکه برتلس میگوید: «بههرحال، وی موقعی که به سفر هفت ساله آغاز کرده، بیشک در مذهب اسماعیلیان بوده والا یک سلسله خصوصیات آغاز سفر او قابل درک و توجیه نخواهد بود؛ زیرا ناصر خود گوید که با کاروان هر ساله به حج نرفته، بلکه تقریبا تنها و همراه با برادر و غلامکی هندو روانه حج شده؛ خط سیر او هم غیرعادی و جالب توجه است؛ زیرا پس از آن رویای صادقه، بیهیچ دلیل معقولی یکدفعه به مصر افتاده است» جای تردید و بلکه انکار است. با کاروان حج به مکه نرفتن کجا دلیل اسماعیلی بودن تواند شد و آنگاه برای رفتن وی به قاهره چه دلیل معقولی بهتر از قصیدهی «ای خوانده بسی علم و جهان گشته سراسر» میتوان یافت.
که گوید:ایزد چو بخواهد که گشاید در رحمت دشواری آسان شود و صعب میسر
روزی برسیدم به در شهری کانرا اجرام فلک بنده به آفاق مسخّر... ***
شهری که من آنجا چو رسیدم خردم گفت اینجا بطلب حاجت و زین منزل مگذر
رفتم بر دربانش و گفتم سخن خویش گفتا مبر اندُه که بشد کانت گوهر
تتبع در این قصیده و نیز در دیگر قصیدههای وی روشن میکند که ناصر پیش از رسیدن به قاهره و آگهی بر مذهب تاویل، در فهم مشکلهای عقلی و معنی بسیاری از آیات قرآن فرومانده، کلام خشک مذهب اشعری و فقه حنفی نمیتوانسته است پرسشهای او را پاسخ دهد؛ مشکلهایی چون صفات باری و اینکه بسیط من جمیعالجهات چگونه ممکن است متصف به صفت باشد، یا مسئله رویت پروردگار و یا چهارزانو نشستن خدا بر عرش و نظیر این دشواریها که بحث روزانهی مدرسههای اسلامی در آن روزگار بود. وی از یکسوی آشنا به مسائل عقلی و کلامی بوده است. مشکل خود را با این و آن در میان میگذاشته، لیکن پاسخی که او را قانع سازد نمیشنیده است، تا آنکه لطف حق تعالی او را به قاهره راه نمایانده است. در آنجا چون تشنهای که به آبشخوری گوارا رسد، با سخنان باطنیان آشنا شده و استدلالها و تاویلات آنان را در حل مشکلهای کلام خدا شنیده و پذیرفته است.به هر حال، وی پس از بازگشت به خراسان، مطالعه و تحقیق وسیعی را در فلسفه و کلام آغاز کرد. از سال ۴۴۴ (بازگشت او از سفر) تا سال ۴۶۲ (تاریخ نوشتن جامعالحکمتین) هجده سال است که زادالمسافرین را در فاصله این دو تاریخ نوشته است. برای مردی چون ناصرخسرو که هدفی جز تحقیق نداشته است. هجده سال کم نیست. وی در این مدت توانست روش خود را در جهانشناسی بر اساس کلام اسماعیلی پایهگذاری کند. به نظر میرسد، پیش از نوشتن کتابهای زادالمسافرین و جامعالحکمتین، فلسفهی حکمای یونان چون سقراط، افلاطون و ارسطو را خوانده و در کتابهای محمدزکریا و ایرانشهری تتبع کرده است. از نوشتههای وی نمیتوان دانست که اطلاع او بر کلام مذاهب اسلامی و مخصوصا کلام اشعری تا چه درجه است، اما پیداست که بدانها توجه چندانی نداشته است.چنانکه اشارت شد، کلام اسماعیلی با معتزلی، اشعری و شیعه از جهت التزام به قول شرع مشترک است ولی در مفهوم شرع با آنان یکی نیست. از نظر متکلمان اسلامی، شرع ظاهر الفاظ قران و حدیثهای موافق با قران است. هر لفظ محتمل معنی حقیقی و مجازی است. معنی حقیقی هر لفظ آن است که به ذهن عموم متبادر گردد.اصل در اراده معنی از لفظ، معنی حقیقی هر لفظ آن است، مگر آنکه قرینهای برخلاف آن یافت شود اینجاست که ناصر و باطنیان از عامهی متکلمان اسلامی جدا میشوند. چه از نظر آنان ظواهر الفاظ حجیت ندارد و باید تاویل شود. علم تاویل را ائمه میدانند، و یا کسانی که از آنان فر گرفتهاند.ناصر درباره تاویل و اهمیت آن میگوید: «دلیل بر آنکه توحید بیتشبیه اندر تاویل کتاب خدای است، آن است که جز تاویل اختلاف و اشتباه کاندر کتاب است به اتفاق نیاید. «متکلمان اسلامی فیالجمله با تاویل آیات مخالفتی ندارند، لیکن برای آن ضوابطی قائلند که اجتماع مسلمانان آن ضوابط را میپذیرند. اما در نظر باطنیان تاویل به چنان قید و شرطها مقید نیست. اگر بخواهیم گفتار ناصر و باطنیان را در تاویل آیات قران و نحوه آن بنویسیم، سخن به درازا میکشد و کتابی جداگانه خواهد شد. در اینجا دو نمونه را میآوریم، باقی را بدان قیاس باید کرد.در وجه دین در تاویل آیات ۲۴ به بعد سورهی «عبس» چنین مینویسد: «فلینظر الانسان الی طعامه»: بنگرد مردم سوی طعام خویش یعنی سوی غذای روح خویش تا بویند که عالم علوی برو چگونه بنوشته است «انا صببنا الماء صباً» گوید، فرو ریختم آنرا فرو ریختنی یعنی که تایید فرود آمد از نفس کل سوی ناطق... «فانبتنا فیها حباً» گوید برویاندیم اندر زمین دانه، و بدان دانه مرا اساس را همی خواهد که رسته شد اندر زمین دل ناطق... «و عنباً» گفت انگوری و بدان مر امام نخستین را خواست...» و در خوان الاخوان که منسوب بدوست، چنین گوید: «خدای تعالی همی گوید به رمز اندرین معنی؛ قوله تعالی: یا ایها النبی قل الازواجک و بناتک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین» این آیت را فقهای اسلام دلیل وجوب حجاب گیرند، لیکن مولف در کتاب در تاویل آن چنین گوید: «گفتای پیغمبر بگوی مر زنان خویش را یعنی مر نقیبان دین را اندر وقت خویش و دخترانت را یعنی لاحقان امامان را و زنان مومنان را یعنی مر داعیان را تا چادرهاشان به خویشتن نزدیک کنند، یعنی که پوشیده باشند از دشمنان که آن نزدیکتر است بدانک بشناسندشان، یعنی آن ظاهریان ندانند پس رنجه ندارندشان.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]
صفحات پیشنهادی
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درگذشت آئینهوند را تسلیت گفت
با صدور پیامی رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درگذشت آئینهوند را تسلیت گفت شناسهٔ خبر 2572334 - جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۵ دین و اندیشه > اندیشمندان دکتر ابراهیمی ترکمان با صدور پیامی درگذشت نخستین رایزن فرهنگی کشورمان در سوریه پس از انقلاب اسلامی و عضو شورای سیاستگذگردهمایی مذاهب اسلامی در هند
با تلاش زن اديب و مسلمان هندی گردهمایی مذاهب اسلامی در هند به همت بنياد خيريه ويزدام هند همايش بينالمللی با حضور انديشمندان و سران مذهبی از شاخههای متفاوت مسلمان با موضوع برقراري صلح و هماهنگی متقابل در سايه تعليمات قرآنی در خرداد آينده برگزار میشود به گزارش سرویس دینی جآموزش زبان عبری به عربی در بنیاد دائرة المعارف اسلامی
آموزش زبان عبری به عربی در بنیاد دائرة المعارف اسلامی شناسهٔ خبر 2564338 سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها دوره آموزشی زبان عبری در بنیاد دایره المعارف اسلامی دانشنامه جهان اسلام برگزار خواهد شد به گزارش خبرگزاری مهر دوره آموزشی زبان عبری توسط دکترتاکید یک استاد حوزه بر وحدت اسلامی برای رفع بحرانهای منطقه
یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۱۷ معاون بینالملل حوزههای علمیه گفت مدیریت استکبار جهانی بر مبنای از میان رفتن وحدت اسلامی حرکت میکند حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم با تاکید بر اهمیت وحدت اسلامی بر رفع بحرانسازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تجلیل شد
در آیین تجلیل از فعالان نماز در وزارت ارشاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تجلیل شد شناسهٔ خبر 2577386 - یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۴۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها در آیین تجلیل از فعالان نماز که پیش از ظهر امروز ۲۰ اردیبهشت در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاررونمايي از ۴ اثر پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی در نمایشگاه کتاب
رونمايي از ۴ اثر پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی در نمایشگاه کتاب شناسهٔ خبر 2573239 - شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۷ دین و اندیشه > سایر در بيست و هشتمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از ۴ اثر در غرفه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی رونمایی می شود به گزارش خبرمسابقات بینالمللی قرآن تابلوی نظام اسلامی است
چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۹ رئیس ستاد برگزاری سیودومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم گفت برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن در سالن اجلاس سران تهران به منزله تابلوی نظام جمهوری اسلامی ایران برای نمایش به مسلمانان سایر کشورهای جهان است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دآنهایی که نابجا حرف میزنند، باطن خوبی ندارند
دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۲ یک استاد اخلاق گفت اگر سرّ افراد نورانی باشد کارها را به درستی انجام میدهند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی در افتتاحیه اولین جشنواره سراسری قرآن و عترت ویژه اعضای داوطلب ساتأکید مدیرکل تبلیغات اسلامی ایلام بر ایجاد فضای آرامش برای معتکفین
سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۰ مدیر کل تبلیغات اسلامی ایلام گفت انتظار میرود در سال جدید با همدلی و همزبانی و همت مضاعف و کار بیشتر در اجرای برنامههای فرهنگی و منویات مقام معظم رهبری قدمهای مثبتی برداشته شود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه ایلام حجبرگزاری مسابقات بین المللی قرآن بر وحدت امت اسلامی اثرگذار است
حسن ربیعیان برگزاری مسابقات بین المللی قرآن بر وحدت امت اسلامی اثرگذار است شناسهٔ خبر 2572886 - یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۲۹ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مسابقات قرآن ایران کار ارزشمندی است که اثردهی خوبی در زمینه وحدت امت اسلامی خواهد داشت از طرف دیگر میتوان از طریقاعتکاف از رویشهای نظام اسلامی است
سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۷ امام جمعه صومعهسرا بر برگزاری شایسته مراسم اعتکاف تاکید کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه گیلان حجتالاسلام والمسلمین اسماعیل صدیقی در جلسه ستاد هماهنگی تبلیغات اسلامی صومعهسرا با محوریت اعتکاف اظهار کرد اعتکاف یک امرآغاز ثبت نام دوره مبانی علوم اجتماعی ـ اسلامی و نظریه اعتباریات
۲۴ و ۲۵ اردیبهشت ماه در دانشگاه امام حسین ع آغاز ثبت نام دوره مبانی علوم اجتماعی ـ اسلامی و نظریه اعتباریات شناسهٔ خبر 2572278 - جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۴ دین و اندیشه > اندیشمندان دوره آموزشی مبانی علوم اجتماعی ـ اسلامی و نظریه اعتباریات به همت مرکز تحقیقات بسیج دانشپیام تسلیت رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پی درگذشت صادق آئینهوند
جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۰ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با صدور پیامی درگذشت نخستین رایزن فرهنگی کشورمان در سوریه پس از انقلاب اسلامی و عضو شورای سیاستگذاری گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را تسلیت گفت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسناحضور دانشگاه مذاهب اسلامی با ۱۷ کتاب جدید در نمایشگاه کتاب تهران
حضور دانشگاه مذاهب اسلامی با ۱۷ کتاب جدید در نمایشگاه کتاب تهران شناسهٔ خبر 2572235 - جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها انتشارات دانشگاه مذاهب اسلامی با ۱۷ عنوان کتاب جدید در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور یافت به گزارش خبرگزاری مهراسلام مسخ شده در سرزمينهاي اسلامي
اسلام مسخ شده در سرزمينهاي اسلامي شما در دنيا در ميان همه كشورهاي دنيا مگر كشورهاي خيلي خيلي وحشي اگر برويد كشورهاي اسلامي عقبماندهترين و منحطترين كشورها است نه تنها خيال بكنيد در صنعت عقب هستند در همه چيز در علم عقب هستند در اخلاق عقب هستند در انسانيت و معنويت عقب هستتلاش برای تغییر هویت اسلامی مصر
middle east monitor گزارش داد تلاش برای تغییر هویت اسلامی مصر تعدادی از احزاب سکولار مصر از دولت این کشور خواسته اند که اسلام را از کلیه قوانین و مقررات حذف و نظامی کاملا سکولار را پیاده کند به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از middle east monitor تعدادی از احزاب سکولار در مرقابتهای قرآن ایران محرک برپایی مسابقات قرآن در کشورهای اسلامی
علیاکبر حنیفی رقابتهای قرآن ایران محرک برپایی مسابقات قرآن در کشورهای اسلامی شناسهٔ خبر 2567450 - دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی یکی از اساتید قرائت قرآن با بیان اینکه برپایی مسابقات قرآن در ایران باعث شد تا بسیاری از کشورها برای برپایی رقاب-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها