تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835780600
فلسفه تغییر قبله چه بود؟
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: فلسفه تغییر قبله چه بود؟
قبله را از این جهت تغییر دادیم تا پیروان پیامبر(صلی الله و علیه و آله) را از كسانى كه به مخالفت او برمیخیزند، معلوم كنیم
سَیَقُولُ السُّفَهَاء مِنَ النَّاسِ مَا وَلاَّهُمْ عَن قِبْلَتِهِمُ الَّتِی كَانُواْ عَلَیْهَا قُل لِّلّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ یَهْدِی مَن یَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ(بقره: ۱۴۲)؛ به زودى مردم كمخرد خواهند گفت چه چیز آنان را از قبلهاى كه بر آن بودند، رویگردان كرد؟ بگو: مشرق و مغرب از آن خداست! هر كه را خواهد به راه راست هدایت مىكند.
این آیه و چند آیه بعد، به یكى از تحولات مهم تاریخ اسلام كه موجى عظیم در میان مردم به وجود آورد، اشاره مىكند. پیامبر اسلام(صلی الله و علیه و آله) مدت سیزده سال پس از بعثت در مكه، و چند ماه بعد از هجرت در مدینه، به امر خدا به سوى «بیتالمقدس» نماز مىخواند، ولى بعد از آن قبله تغییر یافت و مسلمانان مأمور شدند به سوى «كعبه» نماز بگذارند. در اینكه مدت عبادت مسلمانان به سوى بیتالمقدس در مدینه چند ماه بود، مفسران اختلاف نظر دارند؛ از هفت ماه تا هفده ماه ذكر كردهاند، ولى هر چه بود در این مدت مورد سرزنش یهود قرار داشتند؛ چرا كه بیتالمقدس در اصل قبله یهود بود. آنها به مسلمانان مىگفتند: اینان از خود استقلال ندارند و به سوى قبله ما نماز مىخوانند، و این دلیل حقانیت ماست.این گفتوگوها براى پیامبر اسلام(صلی الله و علیه و آله) و مسلمانان ناگوار بود. آنها از یك سو مطیع فرمان خدا بودند و از سوى دیگر یهود مداوم به آنان طعنه میزد؛ از همین رو پیامبر(صلی الله و علیه و آله) شبها به اطراف آسمان مىنگریست، گویا در انتظار وحى الهى بود. مدتى از این انتظار گذشت تا اینكه فرمان تغییر قبله صادر شد و در حالى كه پیامبر(صلی الله و علیه و آله) دو ركعت نماز ظهر را در مسجد «بنىسالم» به سوى بیتالمقدس خوانده بود، جبرئیل مأمور شد بازوى پیامبر(صلی الله و علیه و آله) را بگیرد و روى او را به سوى كعبه بگرداند. «قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِی السَّمَاء فَلَنُوَلِّیَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَیْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّواْ وُجُوِهَكُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِینَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ لَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ»(بقره: ۱۴۴)؛ نگاههای انتظارآمیز تو را به سوی آسمان (برای تعیین قبله نهایی) میبینیم! اکنون تو را به سوی قبلهای که از آن خشنود باشی، باز میگردانیم. پس روی خود را به سوی مسجدالحرام کن! و هر جا باشید، روی خود را به سوی آن بگردانید! و کسانی که کتاب آسمانی به آنها داده شده، بهخوبی میدانند این فرمانِ حقی است که از ناحیه پروردگارشان صادر شده؛ (و در کتابهای خود خواندهاند که پیغمبر اسلام، به سوی دو قبله، نماز میخواند و خداوند از اعمال آنها (در مخفی داشتن این آیات) غافل نیست.قبله را از این جهت تغییر دادیم تا پیروان پیامبر(صلی الله و علیه و آله) را از كسانى كه به مخالفت او برمیخیزند، معلوم كنیم، مشخص میشود؛ زیرا مسلمانان تا هنگامى كه در مكّه اقامت داشتند، مأمور بودند به سوى بیتالمقدس نماز بخوانند تا نسبت به مشركین مكّه كه به سوى كعبه متوجه بودند، امتیاز داشته باشند و وقتى كه نبىاكرم(صلی الله و علیه و آله) به مدینه هجرت فرمود، چون یهود كه در آن شهر اقامت داشتند به سوى بیتالمقدس متوجه بودند؛ مسلمانان مأمور گردیدند كه به سوى كعبه توجه كنند تا نسبت به یهود امتیاز داشته باشندیهود از این ماجرا سخت ناراحت شدند و طبق شیوه دیرینه خود به بهانهجویى و ایرادگیرى پرداختند. آنها قبلاً مىگفتند: ما بهتر از مسلمانان هستیم؛ چرا كه آنها از نظر قبله استقلال ندارند و پیرو ما هستند، اما همین كه دستور تغییر قبله از ناحیه خدا صادر شد، زبان به اعتراض گشودند؛ چنانكه قرآن در آیه مورد بحث مىگوید: «سَیَقُولُ السُّفَهاءُ مِنَ النَّاسِ ما وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِی كانُوا عَلَیْها»؛ به زودى بعضى از سبكمغزان مردم مىگویند چه چیز آنها (مسلمانان) را از قبلهاى كه بر آن بودند برگردانید"؟فلسفه تغییر قبله
صاحب تفسیر مجمعالبیان در اینباره مینویسد:
«در اینكه اساساً به چه علت قبله مسلمانان از بیتالمقدس به كعبه انتقال یافت، دو قول است:
1. تغییر قبله به واسطه تغییر مصلحتى بود كه فقط خداوند آن را میداند.
2. علت آن از گفتار خداوند که میفرماید: «لِنَعْلَمَ مَنْ یَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ یَنْقَلِبُ عَلى عَقِبَیْهِ» یعنى قبله را از این جهت تغییر دادیم تا پیروان پیامبر(صلی الله و علیه و آله) را از كسانى كه به مخالفت او برمیخیزند، معلوم كنیم، مشخص میشود؛ زیرا مسلمانان تا هنگامى كه در مكّه اقامت داشتند، مأمور بودند به سوى بیتالمقدس نماز بخوانند تا نسبت به مشركین مكّه كه به سوى كعبه متوجه بودند، امتیاز داشته باشند و وقتى كه نبىاكرم(صلی الله و علیه و آله) به مدینه هجرت فرمود، چون یهود كه در آن شهر اقامت داشتند به سوى بیتالمقدس متوجه بودند؛ مسلمانان مأمور گردیدند كه به سوى كعبه توجه كنند تا نسبت به یهود امتیاز داشته باشند». علامه طباطبایی نیز مینویسد:
«سخن كوتاه اینكه جاى این معنا بود كه در سینه مومنین این توهم ایجاد شود كه وقتى بناى خداى تعالى بر این بود كه بالأخره كعبه را قبله مسلمانان كند، چرا از همان روز اول نكرد و گذاشت مدتى مسلمانان رو به بیتالمقدس نماز بخوانند؟ لذا خداىتعالى براى دفع این توهم خاطرنشان كرد كه تشریع احكام، جز به خاطر مصالحى كه برگشتنش به تربیت و تكمیل مردم است، صورت نمىگیرد. منظور از تشریع احكام هم تربیت و تكمیل مردم است و هم جداسازى مومنین از غیر مومنین است، و هم مشخص كردن فرمانبران از عاصیان متمرد، و آن سببى كه باعث شد كه قبله یهودیان را مدتى قبله شما مسلمانها قرار دهیم، عینا همینها بود كه گفتیم. پس مراد به جمله: (إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ یَتَّبِعُ الرَّسُولَ) این است كه ما خواستیم مشخص كنیم، چه كسى تو را پیروى مىكند؟ و چه كسى نمىكند؟». در روایتی چنین آمده که حکم تغییر قبله در وسط نماز ابلاغ شد و نمازگزاران دو رکعت از نماز ظهر را به سوی بیتالمقدس و دو رکعت بعدی را به سوی کعبه خواندند. تصور گردش در میانه نماز کمی دشوار به نظر میرسد؛ گرچه ممکن است تصور شود که گردش نود درجهای و از موضعی به موضع دیگر بوده استدر تفسیر نمونه نیز آمده است: «جمله «قبلة ترضاها» (قبلهاى كه از آن خشنود شوى) ممكن است این توهم را ایجاد كند كه این تغییر به خاطر خشنودى پیامبر(صلی الله و علیه و آله) صورت گرفت، ولى این توهم با توجه به این نكته از میان مىرود كه بیتالمقدس، قبله موقت بود و پیامبر(صلی الله و علیه و آله) انتظار اعلام قبله نهایى را مىكشید كه با صدور فرمان آن، از یك سو زبان طعن یهود از مسلمانان قطع مىشد و از سوى دیگر موجبات علاقمندى بیشترى در مردم حجاز كه توجه خاصى به كعبه داشتند، براى پذیرش آئین اسلام فراهم مىساخت. ضمن آنکه اعلام قبله نخستین نیز این اثر را داشت كه اسلام را از اینكه یك آئین نژادى باشد جدا كرد؛ افزون بر اینکه بر بتهاى بتپرستان كه در کعبه قرار داشتند، خط بطلان کشیده بود».
تبیان مظالب مرتبط:چرا قبله مسلمين تغيير كرد؟ فقط مسلمانان وارد شوند همه چیز درباره خانه خدا
سه شنبه 15 اردیبهشت 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]
صفحات پیشنهادی
تخصص نباید مانع ازجامعیت باشد/ علوم انسانی جدید حاصل تغییر در روش
کریم مجتهدی تخصص نباید مانع ازجامعیت باشد علوم انسانی جدید حاصل تغییر در روش شناسهٔ خبر 2539338 چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۰ دین و اندیشه > اندیشمندان استاد فلسفه دانشگاه تهران در نشست تأملی بر امکانات جدید علوم انسانی گفت تخصص نباید مانع از جامعیت تحصیل شود تحصیلیاستاد فلسفه: اهدای کتاب افراد را کتابخوان نمیکند/ مردم ما دوست دارد همه چیز را بشنوند تا بخوانند
استاد فلسفه اهدای کتاب افراد را کتابخوان نمیکند مردم ما دوست دارد همه چیز را بشنوند تا بخوانند فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت دکتر یحیی یثربی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و مفسر قرآن در یادداشتی با طرح این سؤال که «در کشور ما وضع کفراخوان مقاله پیرامون فلسفههای بومی در تربیت
فراخوان مقاله پیرامون فلسفههای بومی در تربیت فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت نشریه Educational Philosophy and Theory در نظر دارد تا در شماره آتی خود پیرامون نقش فلسفه های بومی در تربیت فراخوانی را برگزار نماید از این رو محققین می توانند تا تاریخ ۱۵ می چکینشست فلسفه در اروپای قارهای سده بیستم برگزار میشود
با حضور بابک احمدی نشست فلسفه در اروپای قارهای سده بیستم برگزار میشود شناسهٔ خبر 2564617 چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها بابک احمدی درباره فلسفه در اروپای قاره ای سده بیستم در پژوهشگاه علوم انسانی سخنرانی می کند به گزارش خبرگزاری مهر پژوهشکدهیوسف اباذری: روان شناسی و فلسفه امروزه بلایی بر سر ایران آورده اند که معلوم نیست به کجا می رسد
یوسف اباذری روان شناسی و فلسفه امروزه بلایی بر سر ایران آورده اند که معلوم نیست به کجا می رسد فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت دکتر یوسف اباذری در همایش هشت دهه علوم اجتماعی در دانشگاه تهران با موضوع «تأملی در جامعه شناسی معاصر ایران و نسبت آن با گذشتتلاش برای تغییر هویت اسلامی مصر
middle east monitor گزارش داد تلاش برای تغییر هویت اسلامی مصر تعدادی از احزاب سکولار مصر از دولت این کشور خواسته اند که اسلام را از کلیه قوانین و مقررات حذف و نظامی کاملا سکولار را پیاده کند به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از middle east monitor تعدادی از احزاب سکولار در مشیطان چگونه در آرزوها و خواستههای انبیاء نفوذ میکند و آنها را تغییر میدهد؟
آیتالله جوادی آملی شیطان چگونه در آرزوها و خواستههای انبیاء نفوذ میکند و آنها را تغییر میدهد بر اساس آیه 13 سوره اعراف شیطان هرگز به آرزوها و خواستههای انبیاء و معصومین نمیتواند نفوذ کند به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیتالله جوادی آملی در سلسله جلسات درس تفسیفلسفه تکرار دعاها به تعداد خاص چیست؟
دیدگاه آیتالله ضیاء آبادی فلسفه تکرار دعاها به تعداد خاص چیست الفاظ دعا برای انسان کاری نمیکنند همین را بفهمیم که خدا میبیند تا گناه نکنیم به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیتالله سیدمحمد ضیاءآبادی مفسر قرآن کریم بعد از نماز مغرب و عشاء در جلسه تفسیر قرآن خود که به&zwnچرا فیزیک به فلسفه نیاز دارد؟
ترجمه مقاله چرا فیزیک به فلسفه نیاز دارد شناسهٔ خبر 2567387 - سهشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۷ دین و اندیشه > اندیشمندان آنچه فلسفه به علم تقدیم می کند ایده های عرفانی نیست بلکه روشی دقیق است شکاکیت فلسفی بر نقطه ضعفهای مفهومی در نظریه ها و مباحثات تمرکز می کند به گزارشچرا خداوند در قرآن مي فرمايد: خداوند سرنوشت كسي را تغيير نمي دهد
مقدرات شما قبل از هر چيز و هر كسي در دست خود شما است خداوند در قرآن مي فرمايد خداوند سرنوشت كسي را تغيير نمي دهد مگر اينكه خودش بخواهد و در جاي ديگري آمده است خداوند نمي خواهد آنها هدايت شوند رابطه اين دو چيست آيه انّ الله لا يُغيِّرُ ما بقوم حتّي يغيّرو ما بانفسهم 1۳ دیدگاه درباره رابطه ذهن و بدن در فلسفهذهن
یاسر پوراسماعیل عنوان کرد ۳ دیدگاه درباره رابطه ذهن و بدن در فلسفهذهن شناسهٔ خبر 2561541 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها دو دیدگاه متضاد درباره رابطه ذهن و بدن در فلسفه ذهن وجود داشتهاند دوگانهانگاری جوهری که به دو جوهر متمایز قائل است و فاسلام، فلسفه و جهان غرب/ یک اختلاف فکری هزار ساله
ترجمه مقاله اسلام فلسفه و جهان غرب یک اختلاف فکری هزار ساله شناسهٔ خبر 2565129 - یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۲ دین و اندیشه > اندیشمندان غزالی جریان حرکت علمی مسلمین را متوقف نساخت ایشان در طول دوقرن پس از مرگ غزالی ریاضی دانان و ستاره شناسانی نامدار تربیت نمودند به نظهدايت امام باقر(ع) وتهاجم فرهنگی/ برخورد با فلسفه ایرانی و یونانی
بهمناسبت میلاد امام محمدباقر ع هدايت امام باقر ع وتهاجم فرهنگی برخورد با فلسفه ایرانی و یونانی شناسهٔ خبر 2537905 دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی علم كلام در عصر امام محمد باقر ع به شكلی جدید از درون آموزه های اسلامی پدید آمد امامپایان فلسفه اخلاق/ امتناع یا امکان شناخت حقیقت در تفکر معاصر غرب
یادداشت پایان فلسفه اخلاق امتناع یا امکان شناخت حقیقت در تفکر معاصر غرب شناسهٔ خبر 2563885 - یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشمندان در بررسی تحولات اندیشه غرب در بسیاری از حوزهها بهویژه در قلمرو اخلاق و فلسفه اخلاق انبوه متراکمی از آرا و مکاتب وجود دابازگشت فلسفه به دنیای واقعی
ترجمه مقاله بازگشت فلسفه به دنیای واقعی شناسهٔ خبر 2563548 سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۶ دین و اندیشه > اندیشمندان استنلی فیش با پرورش این دیدگاه که حقیقت به جای آنکه به واقعیتی بیرون از زبان اشاره کند مبتنی بر عمل زبانی است تبدیل به یکی از پیشگامان پست مدرنیسم شده استساختار بازرسی از زائران ایرانی در عربستان باید تغییر کند
چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۴۵ مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت دولت ایران تسهیل ساختار بازرسی زائران ایرانی را از دولت عربستان بخواهد حجتالاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با بیان ایتغییر سبک زندگی مهمترین هدف شبکههای مجازی
مناظره فرهنگی تغییر سبک زندگی مهمترین هدف شبکههای مجازی مشکل اساسی کشور در حوزه فرهنگ این است که یک پدیده در جامعه ظهور میکند تاثیر خود را می گذارد و بعد از آن مسئولان به این فکر می افتند که چگونه در ارتباط با آن فرهنگ سازی کنند به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز حجت الاسلام و-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها