محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830344458
بازگشت فلسفه به دنیای واقعی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ترجمه مقاله؛
بازگشت فلسفه به دنیای واقعی
شناسهٔ خبر: 2563548 سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
دین و اندیشه > اندیشمندان
استنلی فیش با پرورش این دیدگاه که حقیقت به جای آنکه به واقعیتی بیرون از زبان اشاره کند، مبتنی بر عمل زبانی است تبدیل به یکی از پیشگامان «پست مدرنیسم» شده است. به گزارش خبرنگار مهر، متن پیش رو ترجمه مقاله ای است از کریسپین استارول*، با عنوان «بازگشت فلسفه به دنیای واقعی» که در نیویورک تایمز منتشر شده است. شما را به مطالعه آن دعوت می کنیم؛وقتی در اوایل دهه ۱۹۸۰ دانشجوی دانشگاه جان هاپکینز بودم، در تیم غیررسمی سافتبال(بازی شبیه به بیسبال) استنلی فیش، نظریه پرداز ادبی پست مدرن، بازی می کردم. یادم می آید که یک بار که او داور بازی بود، یکی از دوستانم که زننده ضربه بود، مایک، که الان استاد برجسته در دانشگاه ییل است، به یک مورد داوری اعتراض کرد. فیش با خوش خلقی خاطر نشان نمود که آنچه صحیح یا خطا شمرده می شود واقعیتی عینی، خارجی یا طبیعی نیست، بلکه عملی تفسیری است و براساس این عمل، هر چه داور تصمیم بگیرد واقعی است: اگر او آن را خطا بخواند، خطاست. (مایک، بنابراین آن ضربه خطا بود!)روز بعد، او مثال صحیح و خطا در بازی را به نظریه ادبی از تفسیر و در نهایت به واقعیت گسترش داد: آنچه در این حوزه ها حقیقی یا نادرست است آن چیزی است که مورد تأیید اجتماعات تفسیرکننده است. او ابراز نمود که قانون، فلسفه و علم نیز عملهایی این چنین هستند.فیش در سیر تکامل فکری اش، از خوانش دقیق (close reading) «بهشت گمشده» به رویکردی به تفسیر از متن رسیده است که از پساساختارگراهایی فرانسوی مانند ژاک دریدا بهره برده است. او با پرورش این دیدگاه که حقیقت به جای آنکه به واقعیتی بیرون از زبان اشاره کند، مبتنی بر عمل زبانی است، تبدیل به یکی از پیشگامان «پست مدرنیسم» شده است.اولین بار، در یکی از سمینارهای فیش، آثار ریچارد رورتی ـ یک پست مدرنیست عمده دیگر که بعدها مشاور پایان نامه من شد ـ را مطالعه نمودم. رورتی، به طور متقاعدکننده ای از خودش در برابر اتهام نسبی گرایی دفاع می کرد ـ من این را به واسطه ساعتها صرف وقت در دفتر او و تلاش اش برای ثابت کردن این امر می دانم ـ ولی با وجود این او بر این باور باقی ماند که سخن گفتن در مورد جهان، یا حقیقت بی فایده است. او صراحتاً میگوید تلاش برای توصیف واقعیت خارج از عمل زبانی یا تلاش برای توصیف واقعیت آن چنان که هست، مضحک یا نشدنی است.وقتی به کندوکاو عمیق موضوع می پردازیم، استدلال رورتی شبیه به استدلال فیلسوف انگلیسی-ایرلندی قرون هفده و هجده میلادی، جورج بارکلی، است. بارکلی دیگران را به این چالش فرا خواند که شیئی غیر ادراک شده بیاورند و نتیجه گرفت که بودن و ادراک شدن یکی هستند. در دوره آموزش عالی ام، من خودم را یک واقع گرای تمام عیار می دانستم و خودم را به عنوان مدافع جهان خارج در برابر استادانم منصوب نموده بودم. رورتی بارها و بارها مرا به چالش کشید که شیئی توصیف نشده را برایش توصیف کنم یا در مورد چیزی خارج از زبان سخن بگویم. او، طبق گفته خودش، وجود جهان خارج را انکار نمی کرد بلکه صرفاً اعتقاد داشت که ابراز این که چیزهایی خارج از زبان وجود دارند خود یک عمل زبانی است.هنگام درس خواندن همراه با فیش و رورتی، نداشتن احساس نزدیک شدن به پایان بسیار سخت بود: پایان رشته های خود آنها - که به طور مثال رورتی، خود، به روشنی اعلام نمود- و تقریباً پایان خیلی از چیزهایی که به باور آنها تاریخ انقضایشان مدتهاست به سر رسیده است: حقیقت عینی، معانی معین، ارزشهای مطلق و جهان مادی خارجی. این موارد مسلماً برای دانشجوی دکترایی که تلاش داشت زیر نظر آنها موضوعی برای پایان نامه اش برگزیند تحیر و سرگردانی به بار می آورد.یکی از فیلسوفان تحلیلی برجسته نسل من، تیموتی ویلیامسون، همین را درباره استاد راهنمای خودش در دانشگاه آکسفورد، مایکل دامت، که اکنون فوت کرده است، می نویسد: «دامت به طور فوق العاده ای واقع گرایی شدید در پایان نامه من را تحمل می نمود، که به معنای پیش فرض گرفتن بیهودگی حاصل عمر دامت بود و او مباحث دیگر را با این پیشفرض ادامه می داد.» ضدواقع گرایی دامت از رورتی محدودتر و فنی تر بود، اما خیلی به یکدیگر نزدیک بودند (به طور مثال، هر دوی آنها تحت تاثیر ویتگنشتاین بودند). دامت باور داشت که حقیقت به جای اینکه به واقعیتهای خارجی دلالت داشته باشد، درون عمل زبانی ما توجیه خود را پیدا می کند. فکر می کنم آنچه من و ویلیامسون هر دو برای انجامش تلاش کردیم، این بود که برای ادامه دادن راهی پیدا کنیم یا حداقل بتوانیم با بولدوزر مسیر خروجی را از میان آنچه به نظر بن بست می رسید، بسازیم.به نظر می آید که دوران طلایی رورتی و فیش در دهه ۸۰ متعلق به زمانهای دوردست بوده است و گویی واکنشی شدید در جریان است. کارهای اخیر در فلسفه شامل گونه های متفاوت واقع گرایی در مورد جهان است؛ این ایده که واقعیت حاصل آگاهی یا ساختارهای مختلف ادراکی بشر یا زبان یا اجتماعات تفسیرگر نیست، بلکه به طور مستقل وجود دارد. می توانیم بگوییم که ما جهان را نمی سازیم، جهان ما را می سازد. با وجود آنکه برای دهه ها یا حتی قرنها فلسفه بر بازنمایی ها یا توصیفات ما از جهان، آگاهی بشری و سیستمهای فرهنگی متمرکز بوده است، اکنون بسیاری به بررسی ویژگیهای بیرونی جهان که محتوای تجربه ما و زمینه عمل اجتماعی ما را تشکیل می دهند روی آورده اند.بیایید این دوران بعد از پست مدرنیسم را پست پست مدرنیسم بخوانیم – به طور خلاصه پُپُمُ. گونه های متفاوتی از این تعهد دوباره به جهان در میان متفکران رشته های مختلف وجود دارد که شامل واقع گرایی تأملی اشخاصی مانند گراهام هرمان Graham Harman یا جین بنت Jane Bennett؛ برونی گرایی در فلسفه ذهن به سردستگی اندی کلارک Andy Clark و مارک رولندز Mark Rowlands و نوماده گرایی رُزی برایدوتی Rosi Braidotti و کران باراد Karen Barad ؛ روانشناسی شناختی ویکی مک کیب Viki McCabe ؛ دفاع لی اسمولین Lee Smolin فیزیکدان از واقعیت زمان و انسان شناسی برونو لاتور Bruno Latour می شود.برخی از انگیزه ها برای واقع گرایی بوم شناختی بوده اند: تغییرات آب و هوا فقط در ذهن ما یا توصیفات ما نیست، بلکه موقعیتی در جهانی واقعی است که نیازمند تغییرات فیزیکی جهانی واقعی است. موارد دیگر سیاسی هستند: دفاع از حقیقت عدالت، یا اهمیت شرایط اقتصادی مادی و درمان بدنهای انسانهای فیزیکی و من فکر می کنم همگام با اینکه تجربه ما از بسیاری جهات باواسطه یا به طور مجازی حاصل می شود، مشخصاً حسرت محیط مادی قدیمی را می خوریم که همواره در دسترسمان بوده و هنوز هم هست و هر آنچه ما روی صفحه مانیتور کامپیوتر می بینیم کاملاً به آن وابسته است. ایده ها همواره شاخص حسرتها هستند.برای من، قسمت بزرگی از انگیزه ام یافتن راهی برای ادامه دادن به نوشتن و کار فلسفی بود. من در حدود سال ۱۹۹۰ در ذهن خودم دیگر علاقه و انگیزه ای نداشتم ولی دلیلی وجود ندارد که علاقه ام در جهان واقعی را از دست بدهم. نسل متفکران بعد از پُپُمُ باید راهی برای ادامه دادن پس از دوره پایان می یافتند. دوران پس از دوران پایان، عصر پُپُمُ است. اما «پست» همواره خود نشانه حس زوال و پایان بوده و امیدوارم و فکر می کنم که دوران پژوهش ما تنها بعد از چیزی نباشد بلکه به خودی خود چیزی باشد و اهمیت داشته باشد. *کریسپین استارول CRISPIN SARTWELLاستاد فلسفه کالج دیکینسون است. اخیراً اثری از وی با عنوان «چگونه فرار کنیم» که مجموعه ای از مقالات است به چاپ رسیده است. برگردان: زهیر باقری نوع پرست
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]
صفحات پیشنهادی
فلسفه فرهنگ خودآگاهی فرهنگی ایجاد میکند
علی اکبر مصلح فلسفه فرهنگ خودآگاهی فرهنگی ایجاد میکند شناسهٔ خبر 2532195 یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها علی اکبر مصلح در نقد و بررسی کتاب فلسفه فرهنگ گفت فلسفه فرهنگ میتواند در مسیر تفکر یک قوم در باب خود و شرایط معاصر آن خودآگاهی فرهنگی ایجادمسابقات بین المللی قرآن فرصتی برای تبیین مفاهیم واقعی اسلام است
عضو فراکسیون قرآن مجلس مسابقات بین المللی قرآن فرصتی برای تبیین مفاهیم واقعی اسلام است شناسهٔ خبر 2561311 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی گفت مسابقات بین المللی قرآن کریم فرصتی برای تبیین مفاهیم و آموزهفراخوان مقاله پیرامون فلسفههای بومی در تربیت
فراخوان مقاله پیرامون فلسفههای بومی در تربیت فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت نشریه Educational Philosophy and Theory در نظر دارد تا در شماره آتی خود پیرامون نقش فلسفه های بومی در تربیت فراخوانی را برگزار نماید از این رو محققین می توانند تا تاریخ ۱۵ می چکیجایگاه برتر مسابقات قرآن ایران در دنیای اسلام
یک قاری بین المللی کشورمان عنوان کرد جایگاه برتر مسابقات قرآن ایران در دنیای اسلام شناسهٔ خبر 2561319 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۰ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی غلامرضا شاه میوه با بیان اینکه رقابتهای بین المللی قرآن ایران به لحاظ سازماندهی و نحوه اجرا جایگاه برتر را از آندنیای موبایل و کامپیوتر نوکیا بازگشت به بازار تلفن همراه را تکذیب کرد
دنیای موبایل و کامپیوترنوکیا بازگشت به بازار تلفن همراه را تکذیب کردنوکیا اعلام کرده که علیرغم انتشار برخی گزارشهای خبری برنامهای برای بازگشت به بازار تلفن همراه در سال 2016 ندارد به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس به نقل از زد دی نت این شرکت با صدور بیانیهابا معرفی اسلام واقعی چهره خشن داعش شناخته میشود
چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۰ رایزن و معاون سفیر سوئد در کشورمان با مدیر حوزههای علمیه خواهران دیدار و گفتوگو کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی در دیدار خانم اوا نیلسون ضمن معرفی حوزههای علمیه خواهران اظهار کرد بانوان در جفلسفه شریعت در نگاه علامه طباطبایی
دیدگاه فلسفه شریعت در نگاه علامه طباطبایی عبادت گذشته از آن كه باعث زنده نگه داشتن یاد خدا در ضمیر انسان و رعایت ادب الهی در رفتار او می گردد باعث جدی گرفتن دستورات خداوند كه مایه صلاح و قوام جامعه است نیز می گردد به گزارش سرویس دینی جام نیوز یكی از پرسش هایی كه ذهن انخیر دنیایی نماز شب برای مرحوم بهلول
در محضر بزرگان خیر دنیایی نماز شب برای مرحوم بهلول چه رازی در دل شب قرار دارد که اکثر اولیا خدا با شب زنده داری و واجب کردن نماز شب بر خود به درجات والا رسیدند به گزارش سرویس دینی جام نیوز وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ اسراء 79 و پاسی از شب را برای خواندن نماز بید۳ دیدگاه درباره رابطه ذهن و بدن در فلسفهذهن
یاسر پوراسماعیل عنوان کرد ۳ دیدگاه درباره رابطه ذهن و بدن در فلسفهذهن شناسهٔ خبر 2561541 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها دو دیدگاه متضاد درباره رابطه ذهن و بدن در فلسفه ذهن وجود داشتهاند دوگانهانگاری جوهری که به دو جوهر متمایز قائل است و فسرمربی تیم والیبال نشسته ثامن الحجج سبزوار: برنده واقعی لیگ والیبال نشسته تیم ملی بود/ پتانسیل بازگشت به سکوی
سرمربی تیم والیبال نشسته ثامن الحجج سبزوار برنده واقعی لیگ والیبال نشسته تیم ملی بود پتانسیل بازگشت به سکوی قهرمانی جهان و پارالمپیک را داریمسرمربی تیم والیبال نشسته ثامن الحجج سبزوار گفت برنده اصلی لیگ تیم ملی بود چراکه بازیکنان ملیپوش در تیمهای ثامن الحجج و گسترش فولاد وموج بازگشت سالمندان به بازار کار/ ۱۰ واقعیت از اشتغال بازنشستهها
رقابت جوانان و پیشکسوتان برای کار موج بازگشت سالمندان به بازار کار ۱۰ واقعیت از اشتغال بازنشستهها شناسهٔ خبر 2537589 چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۶ اقتصاد > کار و تعاون شرایط نامناسب اقتصادی امید به زندگی و نواقص نظام تامین اجتماعی سه علت عمدهای است که شرایط بازگشت سالبازگشت به واژه مردمشناسی سقوط به ورطه استعمار وتفکر اروپامحور است
ناصر فکوهی عنوان کرد بازگشت به واژه مردمشناسی سقوط به ورطه استعمار وتفکر اروپامحور است شناسهٔ خبر 2561021 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۷ دین و اندیشه > اندیشمندان فکوهی گفت در انسان شناسی ما با رابطه ای نسبتاً برابر میان خود و دیگری روبروئیم در حالی که در مردم شناسی پژفلسفه با گفتوگو شروع میشود/ گفتوگو در ذات فلسفه است
پازوکی در نقد و بررسی عرفان و هنر در تفکر مدرن فلسفه با گفتوگو شروع میشود گفتوگو در ذات فلسفه است شناسهٔ خبر 2536280 شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۸ دین و اندیشه > اندیشمندان شهرام پازوکی در نقد و بررسی عرفان و هنر در تفکر مدرن با تأکید بر گفتوگو بیان کرد گفتوگو شانبازگشت رویانیان به دنیای ورزش
طی حکمی از سوی حمید رضا مهرعلی بازگشت رویانیان به دنیای ورزش محمد رویانیان معاون پیشین راهنمایی و رانندگی ناجا و مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس به عنوان مشاور رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی انتصاب شد به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز طی حکمی از سوی حمید رضا مهرعلیشهریاران را چه شد/ روند جدایی فلسفه اخلاق از علم سیاست درغرب مدرن
مقاله شهریاران را چه شد روند جدایی فلسفه اخلاق از علم سیاست درغرب مدرن شناسهٔ خبر 2530796 دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشمندان دکتر زهره مطیعی در مقاله ای با عنوان شهریاران را چه شد به بررسی روند جدایی فلسفه اخلاق از علم سیاست در غرب مدرن می پردازد بهدوری از قرآن بزرگترین گرفتاری دنیای اسلام است
بازخوانی مطالبات و رهنمودهای قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی دوری از قرآن بزرگترین گرفتاری دنیای اسلام است شناسهٔ خبر 2561343 دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشمندان بازخوانی مطالبات و رهنمودهای قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی از جامعه قرآنی متسابقین و دست اندفلسفه غربی به بنبست بزرگی رسیده است
سیدحسین نصر فلسفه غربی به بنبست بزرگی رسیده است شناسهٔ خبر 2534773 یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۰ دین و اندیشه > اندیشمندان سیدحسین نصر گفت به نظر من فلسفه غربی به بنبست فوقالعاده بزرگی رسیده است و اینکه عدهای دارند در فلسفههای بودایی هند و یا اسلامی جستوجو و بحث م-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها