محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832603252
فلسفه فرهنگ خودآگاهی فرهنگی ایجاد میکند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: علی اکبر مصلح:
فلسفه فرهنگ خودآگاهی فرهنگی ایجاد میکند
شناسهٔ خبر: 2532195 یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
دین و اندیشه > اندیشکده ها
علی اکبر مصلح در نقد و بررسی کتاب فلسفه فرهنگ گفت: فلسفه فرهنگ میتواند در مسیر تفکر یک قوم در باب خود و شرایط معاصر آن خودآگاهی فرهنگی ایجاد کند. به گزارش خبرگزاری مهر، فلسفه و مجموع علوم انسانی در پی پاسخ به چراییهای هستی و حیات بشر، در شاخهها و نحلههای مختلف، به جزئیات و رویکردهای مضاعف، گسترش روزافزون مییابند و تمدن بشری را در مسیر دیرین خود پیش میبرند. این مسیر و شیوه بروز و ظهور رشتهها و میانرشتههای متعددی را موجب شده است. یکی از دغدغههای تقریباً تازهی پژوهشگران علوم انسانی و فلاسفه غور و بررسی در باب چیستی و چرایی فرهنگ است؛ آنها در این مسیر به ناگزیر از فلسفه نیز بهره جستهاند. حال اینکه نحلههای مختلف فلسفی چگونه پرسشهای مطرح در این حوزه را پاسخ میدهند، خود مبحثی مفصل و مستوفی است. دکتر علیاصغر مصلح در پی تبیین و بررسی این مقوله کتاب «فلسفه فرهنگ» را نوشته است. طی فصول هفتگانهی این اثر دیدگاههای مختلف فلسفی در باب فرهنگ و نیز ضرورت کاربست نگاهی فلسفی در رویارویی با فرهنگ لحاظ شده است.اولین نشست مرکز فرهنگی شهر کتاب در سال جاری برای نقد و بررسی کتاب یادشده، عصر سهشنبه هجدهم فروردینماه برگزار شد. در این نشست مولف، محمدرضا بهشتی و محمدجواد غلامرضاکاشی حضور داشتند.زندگی در بستر تفکر انتقادیمصلح، در ابتدا مقصود و هدف منتهی به نگارش این اثر را تشریح کرد. وی اظهار داشت: این کتاب در پی نوعی احساس نیاز و رویارویی یک دانشجو با مسائل زمان حاضر نوشته شده است. برای قضاوت درباره یک اثر ابتدا باید به شرایط شکلگیری آن توجه کرد و نیز مقصود از نگارش آن را در نظر آورد. در زمان ما مفهوم فرهنگ، بسیار گسترده، متکثر، سیال و با کاربردهای بسیار زیاد است؛ به عبارتی معنایی واحد در پس کاربردهای مکرر عنوان فرهنگ نیست. با توجه به این موارد، شاید حوزه فرهنگپژوهی گستردهترین حوزه پژوهشی و فکری باشد. بسیاری از آثار، گفته یا ناگفته آثار یا پژوهش فرهنگی هستند. در این شرایط شاید این پرسش برای همگان مطرح شود: فلسفه در حوزه فرهنگپژوهی چه نقشی دارد؟وی، این پرسش را از دیگر عوامل موثر در شکلگیری کتاب فرهنگ و فلسفه دانست و تأکید کرد: فلسفه یک سنت فکری است که با پرسشهای خاصی آغاز میشود، به چیستی، هستی و تطور موضوع خود بسیار توجه دارد؛ همچنین اجزای موضوع را در نظر میآورد و سعی دارد با تصور عدم موضوع، تفکر خود در آن باب را آغاز کند. فلسفه فرهنگ نیز در چنین بستر و فضایی شکل گرفته است. گفتنی است، کسی که به دنبال ورود به حوزه فلسفه فرهنگ است، لزوماً باید سه مسیر را طی کند: ۱. رشتههای فرهنگپژوهی؛ یعنی برای تفکر فلسفی در باب فرهنگ ابتدا باید رشتههای فرهنگی شناخته شوند. ۲. سنت تفکر فلسفی؛ فلسفه فرهنگ خود نوعی فلسفه است؛ بنابراین فیلسوف فرهنگ باید بر سنت تفکر فلسفی تکیه کند و با شیوههای آن آشنا باشد. ۳. نگاه منتقدانه ـ فلسفی به فرهنگ معاصر؛ به این معنا که یکی از ویژگیهای این حوزه خاص فلسفی کاربست نگاه منتقدانه است. از اینروی به زعم برخی فلسفه فرهنگ، تفکر انتقادی درباره زندگی است.مصلح ادامه داد: فیلسوفانی چون زیمل و کاسیرر مستقیماً این عنوان را بهکار بردهاند. آنها یکی از مهمترین ممیزهای فلسفه فرهنگ را نگاه انتقادی به فرهنگ میدانند. با توجه به این مسیر میتوان دریافت که دامنه این بحث بسیار وسیع است و کسی که وارد این مسیر میشود از سویی باید خود را مهیای دادوستد با حاصل پژوهشهای فرهنگپژوهان کند، از دیگرسو باید اندیشههای مبتنی بر سنتهای فلسفی را در نظر آورد و همچنین باید به فرهنگ معاصر نگاهی منتقدانه داشته باشد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که در فلسفه فرهنگ باید پرسشی پاسخ داده شود. در مطالعات فرهنگپژوهی، پژوهشگر با تکیه بر نظریههای فرهنگی کار خود را آغاز میکند، اما در نهایت نظریههای فرهنگی مبتنی بر نظریههای فلاسفه است. از اینروی در یک رابطه طولی فلسفه فرهنگ بنیان تمام پژوهشهای فرهنگی است.وی، ضمن تأکید بر این معنا ادامه داد: برای مطالعه بیشتر در اینباره کتاب نظریههای فرهنگی نوشته حسین بشیریه را توصیه میکنم. بنا بر آنچه گفته شد، بدون توجه به نظریات فلاسفه در باب فرهنگ، پژوهشهای فرهنگی ابتر میماند. از این روی فلسفه فرهنگی میتواند نقشی دیگر ایفا کند: خودآگاهی فرهنگی. فلسفه فرهنگ میتواند در مسیر تفکر یک قوم در باب خود و شرایط معاصر آن خودآگاهی فرهنگی ایجاد کند. فرهنگ به معنایی که هردر در نظر داشت آفریده آدمی است. در بخش دوم این کتاب تأکید شده است که مهمترین کلیدواژه برای فهم فرهنگ تصور تقابل فرهنگ و طبیعت است؛ این تصور در سنت فلسفهی اروپایی با روسو و ویکو حاصل شده است و در آرای هردر قوام یافته است. با توجه به این نگاه و از ورای فلسفهای که به وجود توجه میکند، فرهنگ آفریدهی خود آدمی است؛ یا وجود فرهنگ حاصل کوششهای آدمی برای رفع نیاز است.مصلح، ضمن تأکید بر اینکه فلسفه فرهنگ در پی نقد خودآگاهانه معنای یادشده است، تصریح کرد: بنابراین نگرش، فلسفه فرهنگ به زندگی هر قوم نگاه انتقادی دارد. فیلسوف فرهنگ میکوشد از کلیت فرهنگ خود تصوری داشته باشد و از این رهگذر به خودآگاهی دست یابد؛ بنابراین فلسفه در مسیر تطور خود در طول تاریخ در موقف فلسفه فرهنگ، ضمن رسیدن به خودآگاهی در پی ایفای نقشی انتقادی در باب اصل فرهنگ، فرهنگ خویش و فرهنگ جهانی در زمان ما است.وی، فلسفه فرهنگ را مشابه انسانشناسی فلسفی و فلسفه تاریخ دانست و در اینباره گفت: در این کتاب سعی شده است سیر تطور مفهوم فرهنگ و چگونگی پدید آمدن مفهوم فلسفی آن تبیین شود. یکی مهمترین فرازهای فصل اول، توضیخ مفهوم فرهنگ است. میتوان به قطع تأکید کرد که مفهوم امروزین فرهنگ در تفکر دویست سال قبل بشر وجود نداشته است. این نکته در نقشی که فلسفه میتواند ایفا کند، بسیار مهم است. به تعبیر هگل فلسفه اصل پیداش فکر است؛ پیدایش فکر فلسفی دربارهی فرهنگ، تاریخ دارد؛ اندیشیدن در باب فرهنگ ناگهانی نبوده و به تدریج ممکن شده است. فصل اول کتاب این مفهوم و نیز شکل آشنایی ایرانیان با آن را تبیین میکند. در تدوین این کتاب سنت اندیشیدن در باب فرهنگ و میراث گذشتگان در اینباره لحاظ شده است؛ همچنین سعی شده است این سنتها اندکی پیش برده شوند.مصلح ادامه داد: آنچه مسلم است، ایرانیها از پی تشکیل فرهنگستان اول واژه فرهنگ را جعل کردهاند و به معنایی تازه به کار بردهاند؛ این معنا در زبان فارسی کاملاً جدید است. در بخش دوم کتاب سعی شده است با توجه به سنت فلسفه غرب شیوه شکلگیری و تطور مفهوم فرهنگ و جوانب مختلف آن توضیح داده شود. در بخش سوم زمینهها و سابقه اندیشیدن به فرهنگ در تمدن اسلامی و ایرانی بررسی شده است. در بخش چهارم مسیر داد و ستد فلسفه فرهنگ با دیگر حوزههای فرهنگپژوهی معرفی شده است. یکی از ویژگیهای فلسفه فرهنگ نسبت به دیگر فلسفههای خاص، ناتمامی آن است؛ فلسفهی فرهنگ مدام با دیگر رشتههای فرهنگپژوهی در داد و ستد است.مصلح، محتوای بخش پنجم کتاب فلسفهی فرهنگ را اینگونه تشریح کرد: رویکرد انتقادی در فلسفه فرهنگ در این بخش معرفی شده است. گویا این بخش رنگ و بوی فرهنگ ایرانی و شرایط ایران معاصر را دارد. از آنجاکه در تفکر فلسفی گذشته فکر اهمیت بسیار دارد، مساله آینده در سالهای اخیر بسیار اهمیت یافته است. از اینروی هرگونه اندیشیدنی در حوزه فرهنگ باید با تفکر و تصور درباره آینده همراه باشد. این موضوع در بخش ششم بررسی شده است که بحثی تازه است. بهعنوان یک نویسنده ایرانی در بخش هفتم سعی کردهام زمینههای پیش رو را در نظر داشته باشم.دعوت به ناممکنبهشتی، در ابتدای مباحث خود وجوه اهمیت کتاب فلسفه فرهنگ را برشمرد. وی تصریح کرد: این اثر در پی گردآوری یادداشتهای مختلف در سالهای متعدد تألیف شده است. پیداست مولف در حیطه کار آنچه را جالب توجه و قابل تأمل یافته است، به تدریج گرد آورده و با آنها رویارو شده است. این حرکت خود در خور تقدیر است. نکته دیگر اینکه تقریباً تمامی عناوین محوری و مهم فلسفه فرهنگ در این کتاب لحاظ شده است. معمولاً کتابهایی که در این حوزه نوشته میشوند بر آرا و نحلههای خاص تمرکز دارند، حال آنکه مولف غالب رویکردهای موجود در گستره فلسفه فرهنگ را در نظر داشته است و دستکم آنها را معرفی کرده است. از اینروی اثر میتواند در خور توجه کسانی باشد که برای اولین با این موضوع مواجه میشوند.وی ادامه داد: به زعم مولف پرداختن به فلسفه فرهنگ طی چهار گام یا رویکرد محقق میشود: ۱. مباحثی که به طور کلی پیرامون مسالهی فرهنگ وجود دارند ۲. پیشینه فلسفه فرهنگ ۳. پدیدارهای خاص فرهنگ معاصر ۴. نقد فرهنگ. به نظر میرسد این کتاب درآمدی مطلوب بر حوزهی فلسفه فرهنگ است. مولف بر این نکته توجه داشته است که تنها نمیتوان از منظر رویکرد فلسفی به مفهوم فرهنگ نزدیک شد؛ به اعتقاد وی اگر در پی رویارویی با حوزهای از کاوش و تحقیق باشیم که میباید زنده باشد و زنده بماند، داد و ستد و دریافت و هضم دستاوردهای دانشهای مختلف ضروری است. این رویکرد از دیگر وجوه مثبت کتاب فلسفه فرهنگ است.بهشتی ضمن اشاره به رای مولف درباره پرسش فلسفی و چگونگی آغاز آن افزود: در این اثر به یک وجه از این رویکرد اشاره شده است. میدانیم پرسش فلسفی وقتی آغاز میشود که چیزی از بداهت خود خارج شود. مولف از یک منظر به این رویکرد اشاره کرده است؛ جایی که باید ما با غیاب آن سروکار داشته باشیم؛ یعنی فرهنگ وقتی در معرض پرسش فلسفی قرار میگیرد که با نبود آن مواجه هستیم، اما تنها غیاب نیست که مساله خروج از بداهت را تعریف میکند، دو وجه جابهجایی و اختلال نیز در کاربست این رویکرد موثر هستند و پرسش فلسفی را برمیانگیزند. این دو وجه نیز باید در این اثر در نظر گرفته میشدند، چراکه لوازمی دیگر از آنها بر میآید.وی، ضمن تأکید بر ضرورت پرداختن به مفهوم فرهنگ از ابعاد مختلف نظری و فلسفی، شرح دو نکته درباره کتاب را ضروری دانست و اظهار داشت: در بخشی از کتاب، فلسفه فرهنگ به فلسفه علوم انسانی تعبیر شده است. با توجه به دایرهای که مولف در اثر خود ترسیم کرده است، این تعبیر موجب تعیین موضوع میشود و یا ممکن است با مفهومی مثل فرانظریه و فراعلم علوم انسانی اشتباه شود. به نظر میرسد مقصود مولف این نبوده است، حال آنکه این تعبیر به ذهن متبادر میشود. گو اینکه وقتی از علم و فلسفه علم گفته میشود، با توجه به تعاریف جاری از فلسفه علم، از منظری فرای علوم به آنها مینگریم؛ بنابراین به نظر میرسد در بحث فلسفه فرهنگ، در پی پرداختن به فلسفه علوم انسانی در رشتههای مختلف آن هستیم. این تعبیر ما را از مقصود دور میکند.بهشتی، در شرح نکته دوم افزود: مولف به نگرش خودمطلقبینی در فرهنگ اشاره کرده است. این مفهوم بسیار قابل تأمل است. اگر فرهنگی، نگرشی یا رویکردی خود را محور ببیند و از اینروی به رویکردهای دیگر مجال حضور ندهد، تبعات زیادی خواهد داشت. البته در این اثر برای گریز از خودمطلقبینی در فرهنگ توصیه شده است: «مدرک باید سعی کند نقش محدود و متعین خویش را بر فرهنگ نزند و تا جایی که ممکن است از خویش و منظر ویژه خویش فاصله بگیرد.»وی تأکید کرد: این توصیه به منظور حفظ نوعی ابژکتیویته طرح شده است. یکی از ایدهآلها در رویکردهای جدید پرداختن به خود موضوع است؛ بنابراین نقش فردی که برای آن تلاش میکند باید کم شود. طی سده گذشته دریافتیم این ایدهآل محقق نمیشود. نمیتوانیم نقش سوبژکتیویته را محدود و یا حذف کنیم. مطلوب است در باب این توصیه بر این نکته تأکید شود که ما همواره بر اساس فهمها و سنتهای فکری پیشین به جانب یک موضوع قدم میگذاریم. باید این فهمهای پیشین به تمامی شفاف و روشن شوند؛ نمیتوان حذفشان کرد. شاید فاصله گرفتن به این معنا باشد که این روش تنها راه نگرش دربارهی این موضوع نیست. اگر در پی دستیابی به ابژکتیویته باشیم از امکان شناخت موضوع و نزدیک شدن به آن محروم میشویم. نمیتوان از چرخه هرمنوتیک گریخت بلکه باید به آن ورود یافت، اما آگاهانه؛ به این معنا که واقفیم هیچ اندیشهای بدون پیشینه نمیتواند ورود یابد. بنابراین فاصله گرفتن به شیوهای که در کتاب توصیه شده است، دعوت به رویکردی ناممکن است.فرهنگ، حجابی بر ساحات بنیادین آدمیکاشی نیز برخی ویژگیها و مزیتهای کتاب فلسفه فرهنگ را برشمرد. وی گفت: میتوان تمام بحثهای مهم در حوزه فلسفه فرهنگ را در این کتاب دید و رصد کرد؛ از این جهت فلسفه فرهنگ کتاب بسیار مفیدی است. با در نظر داشتن همین ویژگی، میتوان تاکید کرد که مولف درباره هیچ موضوعی درگیری ایجاد نکرده است؛ حال آنکه بر اساس مباحث کتاب میتوان دریافت وی متوجه این درگیریها هست و در قبال آنها موضعی کمابیش روشن دارد. به نظر میرسد ساخت کتاب موجب کاربست این رویکرد از سوی مولف شده است. از اینروی من تنها دربارهی فصل سوم با عنوان «فلسفه فرهنگ در تمدن اسلامی» بحث میکنم. در بخشی از این فصل آمده است: «در سنت اسلامی ـ ایرانی برای آنچه امروز در تفکر غرب فلسفه فرهنگ نامیده میشود، بدیلی وجود ندارد. پرسش فلسفی از فرهنگ در تاریخ تفکر اسلامی جدی تلقی نشده است و جز اندک توجهاتی که به این مقوله صورت گرفته تداوم نیافته است.»وی افزود: مولف در این فصل در پی یافتن و پروراندن نقاطی در فرهنگ اسلامی است که در آنها به فلسفه فرهنگ توجه شده است. بحثهای قابل توجهی در اینباره طرح شده است، اما انتظار میرود پرسشهایی طرح شود مبنی بر اینکه چرا رویکرد فرهنگ اسلامی اینگونه است و اساسا شرایط امکان طرح بحث فلسفه فرهنگ چیست و آن شرایط برای ما وجود دارد یا خیر؟ آیا ممکن بود بحث فلسفه فرهنگ در فلسفه اسلامی مطرح شود؟ مطرح نشدن آن تصادفی است یا وجود یک معضل موجب آن شده است؟ بر اساس متن کتاب، مولف متوجه این قبیل مسائل بوده است، اما گویا به سبب دلایلی به آنها ورود نیافته است.کاشی، تلقی خود از فلسفه فرهنگ را تشریح کرد. وی اظهار داشت: اساسا باید فرهنگ را چنان در نظر آوریم که گویا از بنیادیترین ساحت انسان سخن میگوید. فرهنگ به مثابه آداب و رسوم و گفتار روزمره مردم، در سنت فلسفی یونان بهویژه نزد افلاطون، به منزله معارف ظنی بیپایه و بیارزش تلقی میشد؛ فیلسوف میباید از این باورها روی میگرداند تا چشم به حقیقتی یقینی بگشاید. بنابراین فرهنگ نهتنها عرصه ساحات بنیادین آدمی نیست، بلکه حجابی بر آن است؛ باید آن را برچید تا چشم به بنیاد حیات انسانی گشوده شود. اما گویا در تاریخ تفکر غرب اتفاقاتی صورت میگیرد تا فرهنگ خود عرصه تحقق آن بنیادیترین میشود.وی ادامه داد: به گمان من یک اصل عام فلسفی و یک قاعدهی دروندینی کمک کردهاند تا در فلسفه غربی امکان طرح بحث فلسفی دربارهی فرهنگ گشوده شود. یکی نظریه حقیقت است؛ به این معنا که ما باور کنیم دستاوردهای آدمی و حیات تاریخی او در خلق و ایجاد و آفرینش حقیقت سهمی دارد. آیا انسان در تجلی حقیقت جایگاهی دارد، یا حقیقت وجود دارد؟ صرف نظر از اینکه انسان باشد یا نباشد. در فلسفه غربی به تدریج این اتفاق صورت گرفت؛ ریشههای آن را میتوان در آرای جان لاک و پس از او در نظرات کانت یافت. انسان در خلق حقیقت نقش دارد؛ بنابراین محصولات او ارزش و اهمیت دارند و باید به آنها توجه شود. آوردههای انسانی بر طبیعت تقدم وجودشناختی دارند؛ لذا طبیعت هستی و نیستی خود را به اعتبار فرهنگ دریافت میکند.کاشی، این ایده را در مقابل فهم سنتی و کلاسیک از دین بسیار مسالهساز دانست و تاکید کرد: آیا ادراک سنتی و کلاسیک از دین میتواند این ایده را باور کند و بپذیرد؟ بنابراین چطور ممکن است در سنت فلسفه اسلامی مطرح شود. مولف به درستی ادراکات اعتباری علامه طباطبایی را قابل تامل دانسته است؛ اما دکتر داوری نیز اصل نزاع را متوجه ادراکات حقیقی میداند. مادامی که ادراکات حقیقی وجود دارند، نمیتوان بر ادراکات اعتباری تاکید کرد. جان سرل نیز این مفهوم را به آنتولوژی جامعه بدل کرده است. بنابراین باید پرسید: این رویکرد در هاضمه سنت فلسفه اسلامی جای دارد یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت باشد باید بخش مهمی از آوردهها را جابهجا کنیم.وی، شرح نکتهای دروندینی را نیز ضروری دانست و افزود: در سنت غربی از روز نخست برپایی مسیحیت، دین همهی قلمرو حیات انسانی را پوشش نمیداد. از اینروی نمیتوان سکولاریسم را مفهومی مدرن دانست؛ ریشهای عمیق دارد؛ میتوان آگوستین را سکولار دانست؛ مسیحیت هیچگاه غیر سکولار نبوده است؛ یعنی بخشی از حیات انسانی به این مفهوم واگذار شده بود. مثلا در اندیشه سیاسی، نظم سیاسی و مدیریت امور عمومی به خرد بشری واگذار شده بود؛ این رای آکویناس است.کاشی تاکید کرد: این رویکرد در جدال عقل و ایمان ریشه داشت؛ همانقدر که عقل قادر نبود به دستاوردهای ایمان دست یابد، ایمان هم قادر نبود اهداف عقل را تامین کند. از قرن نوزدهم به این سوی این سنت اجازه میدهد به آوردههای انسانی به شیوهای فلسفی نگاه شود؛ به تدریج به آن اولویت میدهد و رفتهرفته به مبنای حیات انسانی بدل میشود. اینگونه اصلیترین بنیادهای حیات انسانی در عرصهی فرهنگ جستجو میشود. بخشی از قلمرو حیات انسانی به این رویکرد واگذار شده است؛ اما اینجا هیچیک از اجزای این قلمرو به خود آن واگذار نشده است. از اینروی میتوان به قطع گفت عدم توجه فلسفه به فرهنگ از اینروست که این مقوله در دایرهی متافیزیک حاکم بر فلسفه اسلامی ممتنع بوده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
اوقاف پیشگام عرصه فعالیتهای دینی و فرهنگی/ مهمترین تحولات سال 93
اوقاف پیشگام عرصه فعالیتهای دینی و فرهنگی مهمترین تحولات سال 93 شناسهٔ خبر 2523301 پنجشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی سازمان اوقاف سال 93 را با اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه و امامزادگان کشور آغاز و با اجرای ده ها برنامه اجتماعی فرتمام ظرفیتهای كشور را برای فعالیتهای فرهنگی خارج کشور بكار گرفتیم
تركمان در دیدار نوروزی با كاركنان سازمان فرهنگ تمام ظرفیتهای كشور را برای فعالیتهای فرهنگی خارج کشور بكار گرفتیم شناسهٔ خبر 2527367 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۳ دین و اندیشه > سایر رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار نوروزی با كاركنان این سازمان برنامههای انجامدیدار رایزن فرهنگی ایران با مسئولین کلیسای ارتدکس روسیه
دیدار رایزن فرهنگی ایران با مسئولین کلیسای ارتدکس روسیه شناسهٔ خبر 2528838 چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان رایزن فرهنگی ایران در روسیه همراه با رییس مرکز اسلامی مسکو با حضور در کلیسای ارتدوكس روسیه با اسقف فئوفانوف معاون روابط بینالملل کلیسایامامزادگان سدی در برابر ازخودبیگانگی فرهنگی اند
رئيس فراكسيون شاهد مجلس امامزادگان سدی در برابر ازخودبیگانگی فرهنگی اند شناسهٔ خبر 2524571 دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها رئيس فراكسيون شاهد مجلس گفت اجرای برنامههای مختلف از سوی سازمان اوقاف و امور خيريه در امامزادگان و بقاع متبركه ازجمله طرح آرطرح آرامش بهاری راهی برای تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی است
عضو کمیسیون فرهنگی طرح آرامش بهاری راهی برای تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی است شناسهٔ خبر 2523864 شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی یک نماینده مجلس با بیان اینکه اجرای طرح آرامش بهاری در امامزادگان و بقاع متبرکه یکی از مهمترین اقدامات سازمامحدودیتهای شناختی برای بازنماییهای فرهنگی
بخش اول محدودیتهای شناختی برای بازنماییهای فرهنگی شناسهٔ خبر 2510611 پنجشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها مقاله محدودیتهای شناختی برای بازنماییهای فرهنگی هستیشناسیهای طبیعی و ایدههای مذهبی نوشته پاسکال بویر که به همت جبار رحمانی ترجمه شده اسبقاع متبرکه ظرفیت پایگاه های دائمی فرهنگی را دارند
عبدالرضا مصری بقاع متبرکه ظرفیت پایگاه های دائمی فرهنگی را دارند شناسهٔ خبر 2523852 شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی یک عضو فراکسیون احیای وقف با بیان اینکه امامزادگان از ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به قطب فرهنگی برخوردار شده اند گفت روحانیمجلس آماده همکاری برای ارتقای فرهنگی و عمرانی بقاع متبرکه است
مجلس آماده همکاری برای ارتقای فرهنگی و عمرانی بقاع متبرکه است شناسهٔ خبر 2524746 سهشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها یک عضو كميسيون برنامه بودجه و محاسبات مجلس ضمن بازديد از روند برگزاری طرح آرامش بهاری از اجرای این طرح ملی در امامزادگان کشور ابراز خرسگزارش عملکرد فرهنگی اوقاف در سال ۹۳
گزارش عملکرد فرهنگی اوقاف در سال ۹۳ شناسهٔ خبر 2530455 شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف یکی از فعال ترین بخشهای سازمان اوقاف است که در سال ۹۳ با برگزاری طرحهای مختلف در سطح امامزادگان و جامعه موفق به کسبنشست «تاریخ فرهنگ و تاریخ فرهنگی» برگزار میشود
نشست تاریخ فرهنگ و تاریخ فرهنگی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2530014 جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست تاریخ فرهنگ و تاریخ فرهنگی با سخنرانی دکتر داریوش رحمانیان 25 فروردین ماه در پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت برگزار میشود به گزرش خبرگزاری مهر بینشست نقد و بررسی کتاب «فلسفه فرهنگ» برگزار میشود
۱۸ فروردین ماه نشست نقد و بررسی کتاب فلسفه فرهنگ برگزار میشود شناسهٔ خبر 2525976 شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها نقد و بررسی کتاب فلسفه فرهنگ به همت موسسه شهر کتاب برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر فلسفه فرهنگ تفکر فلسفی درباره فرهنگ و عناصسازمان اوقاف به دنبال ارتقا کیفی برنامههای فرهنگی در سال ۹۴ است
حجت الاسلام محمدی سازمان اوقاف به دنبال ارتقا کیفی برنامههای فرهنگی در سال ۹۴ است شناسهٔ خبر 2522705 سهشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت ارتقا کیفی برنامهها از جمله خیمههای معرفت و سایر طرحهای فرهنگیفعالیتهای فرهنگی در امامزادگان در راستای فرمایشات مقام رهبری است
مصلحی فعالیتهای فرهنگی در امامزادگان در راستای فرمایشات مقام رهبری است شناسهٔ خبر 2524558 دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشمندان وزیر سابق اطلاعات و مشاور عالی سپاه پاسداران در بازدید از غرفه های امامزاده شاهرضا ع شهر رضا گفت فعالیتهای فرهنگی در امامزادگمحدودیتهای شناختی برای بازنماییهای فرهنگی
بخش دوم محدودیتهای شناختی برای بازنماییهای فرهنگی شناسهٔ خبر 2516406 شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۱ دین و اندیشه > اندیشمندان مقاله محدودیت های شناختی برای بازنمایی های فرهنگی هستی شناسی های طبیعی و ایده های مذهبی نوشته پاسکال بویر که به همت جبار رحمانی ترجمه شده استمدیرکل نظارت و ارزیابی سازمان میراث فرهنگی: فضای رقابتی در تأسیسات گردشگری ایجاد شود
مدیرکل نظارت و ارزیابی سازمان میراث فرهنگی فضای رقابتی در تأسیسات گردشگری ایجاد شودمدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری گفت فضای رقابتی باید در زمینه خدماترسانی در تأسیسات گردشگری ایجاد شود به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از رواسازمان میراث فرهنگی از ایجاد خانه مسافر در مناطق روستایی حمایت می کند
سازمان میراث فرهنگی از ایجاد خانه مسافر در مناطق روستایی حمایت می کند شهرکرد- ایرنا- معاون مدیریت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری از حمایت این سازمان از ایجاد خانه مسافر در مناطق روستایی و گردشگری حمایت می کند سمیع الله حسینی مکارم روز شنبه در بازدید از منطقه گردشفارس از یک پارادوکس فرهنگی روایت میکند دیشهای فلزی روی بامهای خشتی
فارس از یک پارادوکس فرهنگی روایت میکنددیشهای فلزی روی بامهای خشتیدیشهای فلزی که روی بامهای خشتی هر روز در حال تکثیر هستند تضاد تصویری قابل تأملی را از مجاورت بشقابهای گرد مدرنیته و خشتهای قدمت و سنت به قاب چشمها عرضه میکنند به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان در دهکده جها-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها