محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826138612
چرا فیزیک به فلسفه نیاز دارد؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ترجمه مقاله؛
چرا فیزیک به فلسفه نیاز دارد؟
شناسهٔ خبر: 2567387 - سهشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
دین و اندیشه > اندیشمندان
آنچه فلسفه به علم تقدیم می کند، ایده های عرفانی نیست، بلکه روشی دقیق است. شکاکیت فلسفی بر نقطه ضعفهای مفهومی در نظریه ها و مباحثات تمرکز می کند. به گزارش خبرنگار مهر، «چطور می توانیم جهانی را که در آن زندگی می کنیم بفهمیم؟ جهان چگونه رفتار می کند؟ ماهیت واقعیت چیست؟ به طور سنتی، این ها سوال ها سوال هایی فلسفی هستند، اما فلسفه مرده است. فلسفه همگام با پیشرفت های علمی جدید، به ویژه در فیزیک، پیش نرفته است. دانشمندان به مشعل داران اکتشاف جستجوی دانش توسط ما تبدیل نشده اند.»استیون هاوکینگ و لئونارد ملدینو این بند از کتاب «طرح بزرگ» منجر به مناقشات زیادی شد. آیا در جستجوی درک واقعیت، فلسفه در سایه علم قرار گرفته است؟ آیا فلسفه صرفاً عرفانی آذین بندی شده، و بدون ارتباط با درک علمی است؟ بسیاری از سؤالها در مورد ماهیت واقعیت را نمی توان بدون در نظر گرفتن فیزیک معاصر به درستی پیگیری نمود. پژوهشهایی که در مورد ساختار بنیادی فضا، زمان و ماده انجام می شوند باید نظریه نسبیت و کوانتوم را مورد توجه قرار دهند.فیلسوفان این را می پذیرند. در واقع، برخی از فیلسوفان فیزیک برجسته، دارای دکترای فیزیک هستند. با وجود این، آنها ترجیح می دهند که با دانشکده های فلسفه و نه دانشکده های فیزیک همکاری کنند، زیرا بسیاری از فیزیک دانان پرسش از ماهیت واقعیت را قویاً منع می کنند. رویکرد حاکم بر فیزیک «خفه شو و حساب کن» بوده است: معادلات را حل کن و در مورد معنای آنها سؤال نکن.اما مهمتر انگاشتن محاسبه از شفافیت مفهومی می تواند منجر به سردرگمی شود. به طور مثال، «پارادواکس دوقلوها»ی معروف در نسبیت را در نظر بگیرید. دوقلوهای همسان در زمان تولد از هم جدا شده و بعدها دوباره به هم می رسند. وقتی به هم می رسند یکی از آنها به طور زیست شناختی از دیگری پیرتر است. (دوقلوهای فضانورد، اسکات و مارک کلی به زودی این آزمایش را محقق خواهند نمود: هنگامی که اسکات در سال ۲۰۱۶ از یک سال سفر در مدار زمین باز می گردد، ۲۸ میکروثانیه از برادرش مارک که روی زمین مانده است، جوان تر خواهد بود.) هیچ فیزیک دان ماهری در محاسبه میزان این تأثیر اشتباه نخواهد کرد.اما حتی، ریچارد فینمن بزرگ هم همیشه تبیین درست را ارائه نمی کرد. در «درس های فینمن در باب فیزیک» او تفاوت در سن را به سرعتی که یکی از دوقولوها تجربه کرده نسبت می دهد. آن کسی که با سرعت بیشتری حرکت کرده، جوان تر میماند. اما به راحتی می توان موارد خلاف این امر و یا حتی مواردی که هیچ یک از دوقلوها سرعت بیشتر را تجربه نکرده ولی در نهایت سن متفاوتی دارد، یافت. محاسبه می تواند درست و توضیح همراهش می تواند نادرست باشد.اگر هدف شما محاسبه است، چنین چیزی ممکن است کافی باشد. اما درک نظریه های موجود و ارائه نظریه های جدید نیازمند چیزی بیش از این است. اینشتین با تأمل در مورد مسائل مفهومی و نه موارد تجربی به نظریه نسبیت رسید. او اصولاً از دست عدم تقارن تبیینی در نظریه ی الکترومغناطیس آزرده خاطر بود. به طور مثال، فیزیک دانان قبل از اینشتین، می دانستند که حرکت دادن یک آهنربا درون یا کنار یک سیم پیچ موجب ایجاد جریان الکتریکی در سیم پیچ می شود. اما توضیح متداول درمورد این تأثیر وقتی که حرکت به آهنربا منتسب می شد در برابر موردی که حرکت به سیم پیچ مربوط بود کاملاً متقاوت به نظر می آمد: واقعیت این است که این تأثیر تنها به حرکت نسبی هر دویشان وابسته است. حل عدم تقارن تبیینی نیازمند بازاندیشی در مورد ایده همزمانی و رد شرح کلاسیک زمان و فضا بود. این امر نیازمند نظریه نسبیت بود.درک نطریه کوانتوم حتی نیازمند چالش عمیق تری است. نظریه کوانتوم به طور ضمنی چه چیزی را در مورد «ماهیت واقعیت» بیان می کند؟ دانشمندان در مورد پاسخ این سوال توافق ندارند؛ آنها حتی درمورد این که آیا این سوال معقول است اختلاف نظر دارند.مشکلات پیرامون نظریه کوانتوم ریاضیاتی نیستند. آنها در عوض از واژگان تخصصی غیر قابل قبول در ارائه نظریه سرچشمه می گیرند. نظریه های فیزیکی بایستی با واژگان دقیق و بدون ابهام و گنگی بیان شوند. جان بل، فهرستی از مفاهیمی که به حد کافی روشن نیستند در مقاله اش «علیه «اندازه گیری»» عنوان می نماید: اینجا برخی کلمات رامی بینید که هر چقدر هم در کاربرد مشروع و لازم باشند در یک صورت بندی - که حتی صرفاً ادعای دقت فیزیکی داشته باشد - جای ندارند: سیستم،ابزارآلات، محیط، میکروسکپی، ماکروسکپی، بازگشت پذیر، غیرقابل بازگشت، قابل مشاده، اطلاعات، اندازه گیری.تشریح کتابهای درسی از نظریه کوانتوم آزادانه از این اصطلاحات ممنوعه استفاده می کنند. اما، در نهایت، چطور می توانیم بفهمیم چیزی «سیستم» است، یا به حد کافی بزرگ است که «ماکروسکپی» قلمداد شود و یا اینکه یک برهم کنش «اندازه گیری» محسوب می شود؟ باریک بینی بل در مورد زبان، نمود بیرونی نگرانی او در مورد مفاهیم است. نظریه های فیزیکی هوشمندانه را نمی توان بر اساس ایده های مبهم بنا ساخت.فیلسوفان در پی شفافیت مفهومی هستند. آموزش آنها برخی از عادات فکری را در آنها نهادینه می نماید: حساسیت به ابهام، دقت بیان، توجه به جزییات نظری. اینها موارد اساسی برای درک این مهم هستند که یک فرم ریاضیاتی چه چیزی درمورد جهان واقع پیشنهاد می کند.فیلسوفان همچنین می آموزند که شکافها و حذفیات را در استدلالهای روزمره دریابند. این شکافها نقاط ورود به خلاهای مفهومی هستند: گوشه هایی که جایگزینهای مورد غفلت واقع شده می توانند در آنها ریشه بدوانند و رشد کنند. منش «خفه شو و حساب کن» این رویکرد انتقادی را ارتقا نمی دهد؛ اما فلسفه آن را تشویق می کند.بنابراین، آنچه فلسفه به علم تقدیم می کند، ایده های عرفانی نیست، بلکه روشی دقیق است. شکاکیت فلسفی بر نقطه ضعفهای مفهومی در نظریه ها و مباحثات تمرکز می کند. فلسفه کاوش توضیحات جایگزین و رویکردهای نظری جدید را تشویق می نماید. فیلسوفان در مورد ابهام های ظریف زبانی و علت و معلولها وسواس به خرج می دهند. هنگامی که بنیادهای یک رشته ی علمی امن باشند این امر ممکن است زیان بخش باشد: فقط کارت را انجام بده، مهم اتمام کار است!اما زمانی که به بنیادهای استوار (یا بنیادهای جدید) احتیاج داشته باشیم، کندوکاو انتقادی می تواند راه پیش رو را مشخص نماید. شرح دقیق مفاهیم اساسی نظریه های کوانتوم و نسبیت مطمئنا می تواند به یافتن راهی برای پیوند این دو نظریه کمک کند؛ حتی اگر چنین تلاشی محدود به پیشنهاد رها کردن یا تغییر چیزی شود.شک گرایی فلسفی از نظریه های معرفت نشات می گیرد، شاخه ای از فلسفه که «معرفت شناسی» نامیده می شود. معرفت شناسی پایه باورهای ما و منابع مفاهیم را بررسی می نماید. این شاخه از فلسفه اغلب پیش فرض های تلویحی که ممکن است نادرست باشند را نمایان می سازد، پیش فرض هایی که منبع شک درباره آنچه که واقعا می دانیم هستند. با هاوکینگ آغاز نمودیم، اما بگذارید مطلب را با اینشتین به پایان برسانیم: چطور می شود که یک دانشمند ارزنده علوم طبیعی دغدغه معرفت شناسی داشته باشد؟ آیا کار ارزشمندتری در تخصص خودش وجود ندارد؟ این سخن را از بسیاری از همکارانم می شنوم و حس می کنم که بسیاری دیگر این احساس را دارند. من نمی توانم با آنها در چنین احساسی سهیم باشم…مفاهیمی که در نظم دادن به چیزها مفید بوده اند به سادگی چنان سلطه ای بر ما می یابند که ما منشأ زمینی آنها را فراموش نموده و آنها را چون بدیهیات غیر قابل تغییر به حساب می آوریم. چنین است که آنها تبدیل به «ضروریات فکری»، «مسلمات پیشینی» غیره می شوند. راه پیشرفت علمی اغلب به دلیل چنین خطاهایی برای مدت های طولانی غیر قابل عبور می شود. به همين دليل بررسي و تحليل آنها و نشان دادن شرايطي که در آن سودمندي اين مفاهيم مورد قضاوت قرار گرفته است و به آن وابسته است و نحوه رشد و توسعه آنها در بيرون از فضاي آزمون وقت گذراني و کاري بي حاصل به شمار نمي رود. این گونه، مرجعیت و سلطه بیش از حد عظیم آنها شکسته می شود.تیم مادلین استاد فلسفه در دانشگاه نیویورک است. او لیسانسش را در رشته فیزیک و فلسفه از دانشگاه ییل و دکترایش را در تاریخ و فلسفه علم از دانشگاه پیتزبرگ گرفته است. کار او حول محور تفسیر نظریه فیزیکی می چرخد. کتابهای اخیر او شامل «فلسفه فیزیک: فضا و زمان» و «بنیادهای جدید هندسه فیزیکی» هستند. او هم پیوند گاگنهایم و عضو آکادمی بین المللی فلسفه علوم و آکادمی هنرها و علوم آمریکاست. نویسنده: تیم مادلین، ترجمه: زهیر باقری نوع پرست
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]
صفحات پیشنهادی
مساجد نیازمند امام جماعت هستند نه پیش نماز
نیاز امروز مساجد مساجد نیازمند امام جماعت هستند نه پیش نماز مسجد بهعنوان یک پایگاه عظیم اجتماعی باید در راستای نهادینه سازی معارف الهی در بین اقشار جامعه گامهای بلندی بردارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام سلطان احمدی در گفتگو با شبستان با تاکید بر داشتن یک مدیریتفلسفه تکرار دعاها به تعداد خاص چیست؟
دیدگاه آیتالله ضیاء آبادی فلسفه تکرار دعاها به تعداد خاص چیست الفاظ دعا برای انسان کاری نمیکنند همین را بفهمیم که خدا میبیند تا گناه نکنیم به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیتالله سیدمحمد ضیاءآبادی مفسر قرآن کریم بعد از نماز مغرب و عشاء در جلسه تفسیر قرآن خود که به&zwnدولت نیاز به حمایت دارد/فلسفه شعار سال جلوگیری از دوقطبی شدن کشور
حجت الاسلام سعیدی دولت نیاز به حمایت دارد فلسفه شعار سال جلوگیری از دوقطبی شدن کشور شناسهٔ خبر 2565775 - پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰ ۱۳ استانها > سمنان سمنان- نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به این مطلب که دولت نیاز به حمایت و کمک دارد گفت حمایتآغاز ثبتنام دوره آموزشی _ مطالعاتی چلچراغ حكمت
آغاز ثبتنام دوره آموزشی مطالعاتی چلچراغ حكمت شناسهٔ خبر 2561140 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها دوره آموزشی ـ مطالعاتی چلچراغ حكمت با هدف تربيت پژوهشگر و مربی انديشههای متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر دوره آموزشمطهریخوانی، چرا و چگونه؟/ تحلیل رهبر انقلاب ازمیراث معرفتی مطهری
مطهریخوانی چرا و چگونه تحلیل رهبر انقلاب ازمیراث معرفتی مطهری شناسهٔ خبر 2566311 - شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۶ دین و اندیشه > اندیشمندان رهبر انقلاب در بیاناتی درباره اهمیت آثار شهید مطهری می فرمایند اگر بنده میخواستم برنامهی حوزه علمیهی قم را بنویسم بلاشک یکی ازچرا آیت الله شیرازی بر سر سفره غذا، روضه می خواند؟
حجت الاسلام عباس اخوان چرا آیت الله شیرازی بر سر سفره غذا روضه می خواند مقام مادحین در قیامت بسیار برجسته است و من که به واسطه جایگاهم نمی توانم در ملأ عام روضه بخوانم صبح های پنجشنبه بر سر سفره برای خانواده ام روضه می خوانم به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام والمسلمیاسلام، فلسفه و جهان غرب/ یک اختلاف فکری هزار ساله
ترجمه مقاله اسلام فلسفه و جهان غرب یک اختلاف فکری هزار ساله شناسهٔ خبر 2565129 - یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۲ دین و اندیشه > اندیشمندان غزالی جریان حرکت علمی مسلمین را متوقف نساخت ایشان در طول دوقرن پس از مرگ غزالی ریاضی دانان و ستاره شناسانی نامدار تربیت نمودند به نظﻗﺘﻞ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﯽ چراﮐﺸﺘﻦ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﻭ ﮐﻔﺎﺭ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؟
پاسخ به شبههای در فضای مجازی ﻗﺘﻞ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﯽ چراﮐﺸﺘﻦ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﻭ ﮐﻔﺎﺭ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ اسلام دستور داده با آن کافری که قصد نابودی اسلام و مسلمین را دارد می بایست با او مقابله کرد و این دستور یک امر عقلی و بدیهی است به گزارش سرویس دینی جام نیوز اسلام ریختن خون هیچکس را به ناتحلیل رهبر انقلاب از میراث معرفتی شهیدمطهری ما به «مطهری گذشته» نیازمندیم و به «مطهریهای آینده
تحلیل رهبر انقلاب از میراث معرفتی شهیدمطهریما به مطهری گذشته نیازمندیم و به مطهریهای آینده مطهریخوانی چرا و چگونهشخص مطهری یک الگو است که میباید امروز و فردا تکثیر شود تا انقلاب از عهده حل مسائل و دشواریهای نظری و ایدئولوژیک خود برآید بنابراین ما هم به مطهری گذشته نیازمندیپایان فلسفه اخلاق/ امتناع یا امکان شناخت حقیقت در تفکر معاصر غرب
یادداشت پایان فلسفه اخلاق امتناع یا امکان شناخت حقیقت در تفکر معاصر غرب شناسهٔ خبر 2563885 - یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشمندان در بررسی تحولات اندیشه غرب در بسیاری از حوزهها بهویژه در قلمرو اخلاق و فلسفه اخلاق انبوه متراکمی از آرا و مکاتب وجود دانشست برهان طرد علّی به سود فیزیکالیسم برگزار شد
نشست برهان طرد علّی به سود فیزیکالیسم برگزار شد شناسهٔ خبر 2561546 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها یکصد و چهاردهمین جلسه گروه علمی فلسفه با موضوع برهان طرد علّی به سود فیزیکالیسم با ارائه بحث دکتر یاسر پوراسماعیل برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر یکصفراخوان مقاله پیرامون فلسفههای بومی در تربیت
فراخوان مقاله پیرامون فلسفههای بومی در تربیت فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت نشریه Educational Philosophy and Theory در نظر دارد تا در شماره آتی خود پیرامون نقش فلسفه های بومی در تربیت فراخوانی را برگزار نماید از این رو محققین می توانند تا تاریخ ۱۵ می چکیچرا به حضرت زینب (س) لقب عقیله داده اند؟
چرا به حضرت زینب س لقب عقیله داده اند برخی عاقل نیستند و به دنبال تحصیل عقلند برخی عاقلند و عقل برای آن ها به صورت حال است یعنی وصفِ دیرپا نیست بلکه گاهی هست و گاهی نیست خبرآنلاین برخی عاقل نیستند و به دنبال تحصیل عقلند برخی عاقلند و عقل برای آن ها به صورت حال است یعنیاحمد مبلغی: اخلاق به صورت دقیقی در احکام فقهی تعبیه شده/ امروز در عرصه های مختلف به اخلاق نیازمندیم
احمد مبلغی اخلاق به صورت دقیقی در احکام فقهی تعبیه شده امروز در عرصه های مختلف به اخلاق نیازمندیم فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان خبر برگزاری کنفرانس «فقه اخلاق و قانون» در خردادماه سال جاری گفت رانشست فلسفه در اروپای قارهای سده بیستم برگزار میشود
با حضور بابک احمدی نشست فلسفه در اروپای قارهای سده بیستم برگزار میشود شناسهٔ خبر 2564617 چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها بابک احمدی درباره فلسفه در اروپای قاره ای سده بیستم در پژوهشگاه علوم انسانی سخنرانی می کند به گزارش خبرگزاری مهر پژوهشکدهیوسف اباذری: روان شناسی و فلسفه امروزه بلایی بر سر ایران آورده اند که معلوم نیست به کجا می رسد
یوسف اباذری روان شناسی و فلسفه امروزه بلایی بر سر ایران آورده اند که معلوم نیست به کجا می رسد فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت دکتر یوسف اباذری در همایش هشت دهه علوم اجتماعی در دانشگاه تهران با موضوع «تأملی در جامعه شناسی معاصر ایران و نسبت آن با گذشتچرا لقمان حکیم، خربزه تلخ را با لذت می خورد؟
معارف چرا لقمان حکیم خربزه تلخ را با لذت می خورد وقتی اربابِ لقمانِ حکیم متوجه شد خربزه ای که او با لذت می خورد تلخ است پرسید چطور خربزه ای به این تلخی را خوردی و ابراز تنفر نکردی به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان مفسر قرآن کریم و استاد برجس-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها