تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836970594




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ﻗﺘﻞ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﯽ چراﮐﺸﺘﻦ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﻭ ﮐﻔﺎﺭ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


پاسخ به شبهه‌ای در فضای مجازی؛
ﻗﺘﻞ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﯽ چراﮐﺸﺘﻦ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﻭ ﮐﻔﺎﺭ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؟
اسلام دستور داده با آن کافری که قصد نابودی اسلام و مسلمین را دارد می بایست با او مقابله کرد و این دستور یک امر عقلی و بدیهی است.



به گزارش سرویس دینی جام نیوز، اسلام ریختن خون هیچ­کس را به ناحق جایز نمی‌­داند و عاملان چنین عملی را به مجازات خویش می­‌رساند اما همین شریعت در پاره­‌ای موارد قتل را به عنوان یک مجازات پذیرفته است.   قتل غیرمسلمانان را نیز تنها در مواردی ویژه پذیرفته است با این توضیح که پاره‌­ای از غیرمسلمانان با مسلمانان و حکومت اسلامی به ستیز و جنگ برمی­‌خیزند و در پی هدم و نابودی اسلام و مسلمین می­‌باشند اما گروهی دیگر به دنبال هم­زیستی مسالمت‌­آمیز با مسلمانان هستند. اسلام مقابله با گروه نخست را که ممکن است منجر به قتل آنان شود پذیرفته است اما کشتن گروه اخیر را روا نمی­‌داند.


مقدمه
هر قتلی حرام نیست بلکه قتل­‌هایی حرام است که ناحق بوده و فاقد مجوز قانونی باشد اما قتل‌هایی که قانون و شریعت به آن فرمان داده محذوری ندارد. برای مثال، اگر شخصی به عمد فرد بی‌­گناهی را به قتل رسانده باشد آیا می‌­توان گفت قتل (قصاص) او حرام است؟ یا اگر شخصی مرتکب زنا با محارم خویش شده باشد آیا قتل وی جایز نیست؟ پس، به طور کلی نمی­‌توان گفت هر قتلی حرام است و سپس نتیجه گرفت که قتل هیچ کافری جایز نیست.

جواز و حرمت قتل کفار
خطوط كلي رفتار مسلمانان با كفار به زيبايي در دو آيه از قرآن ترسيم شده است: «لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ ـ إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَي إِخْرَاجِكُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَمَن يَتَوَلَّهُمْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ خدا شما را از نيكي كردن در رعايت عدالت نسبت به كساني كه در امر دين با شما پيكار نكردند و از خانه و ديارتان بيرون نراندند نهي نمي‌­كند. چرا كه خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد. شما را تنها از دوستي در رابطه با كساني نهي مي‌كند كه در امر دين با شما پيكار كردند و شما را از خانه هايتان بيرون راندند. يا به بيرون راندن شما كمك كردند و هر كسي با آنان رابطه دوستي داشته باشد ظالم و ستمگر است.»[1]   بر اين اساس رابطه حكومت اسلامي و مسمانان با كفار حربي و كساني كه در حال جنگ يا در صدد جنگ با كشور اسلامي هستند بايد رابطه اي خصمانه باشد اما با ساير كفار بايد رابطه انساني و بر اساس اخلاق اسلامي باشد و حقوق انساني آنان را رعايت نمايند. ازاين­رو، و بر اساس قانون اساسي و به حكم آيه شريفه­ ای که ذکر گردید مسلمانان موظفند نسبت به افراد غير مسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامي عمل نمايند و حقوق انساني آنان را رعايت كنند اين اصل در حق كساني اعتبار دارد كه بر ضد اسلام توطئه و اقدام نكنند.[2]   بنابراين بجز كفار حربي كه در جنگ يا در صدد جنگ با مسلمانان و حكومت اسلامي هستند ساير كفار اعم از كفار خارجي و كفار داخلي (اهل ذمه[3] و مستأمنين[4]) بايد مورد احترام حكومت اسلامي و مسلمانان قرار بگيرند و حقوق انساني آنان رعايت شود و نمي‌توان به صرف اينكه آنها مسلمان نيستند حقوق آنان را تضييع نمود البته بديهي است اين حكم تا وقتي است كه آنان بر عليه حكومت اسلامي و مسلمانان اقدام خصمانه انجام ندهند.   آيه 89 سوره نسا را نیز در همین راستا باید ملاحظه نمود. این آیه شریفه مي فرمايد: « وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ كَما كَفَرُوا فَتَكُونُونَ سَواءً فَلا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ أَوْلِياءَ حَتَّى يُهاجِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ لا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ وَلِيًّا وَ لا نَصِيرا؛ آنان آرزو مي كنند كه شما هم مانند ايشان كافر شويد، و مساوي يكديگر باشيد. بنابر اين از آن‌ها دوستاني انتخاب نكنيد، مگر اين كه (توبه كنند) و در راه خدا هجرت نمايند. هرگاه از اين كار سرباز زنند (و به اقدام بر ضد شما ادامه دهند)، هر جا آن ها را يافتيد، اسير كنيد! و (در صورت احساس خطر) به قتل برسانيد و از ميان آن ها، دوست و ياوري اختيار نكنيد!.»   اين آيه شريفه در تعقيب آيه قبل (88 : نساء)، درباره منافقاني كه بعضي از مسلمانان ساده دل به حمايت از آن ها برخاسته و از آن ها شفاعت مي كردند و قرآن بيگانگي آن ها را از اسلام بيان داشت، در اين آيه مي فرمايد: «تاريكي درون آن ها، به قدري است كه نه تنها خودشان كافرند بلكه «دوست مي‌دارند شما هم همانند آنان كافر شويد و مساوي يكديگر گرديد.»   بنابر اين، آن‌ها از كافران عادي نيز بدترند. زيرا كفار معمولي دزد و غارتگر عقائد ديگران نيستند، اما اين‌ها هستند و فعاليت‌هاي پي گيري براي تخريب عقايد ديگران دارند، اكنون كه آن ها چنين هستند، آن ها را براي دوستي انتخاب نكنيد مگر اين كه در كار خود تجديد نظر كنند و دست از نفاق و تخريب بردارند و نشانه آن اين است كه از مركز كفر و نفاق به مركز اسلام (از مكه به مدينه) مهاجرت نمايند.[5]   اما اگر حاضر به مهاجرت نشدند، بدانيد دست از كفر و نفاق خود بر نداشته اند و اظهار اسلام آن ها فقط به خاطر اغراض جاسوسي است، در اين صورت مي توانيد هر جا بر آن ها دست يافتيد، آن ها را اسير كنيد و يا در صورت لزوم به قتل برسانيد.[6]   اين شدت عمل، كه در آيه فوق نسبت به اين دسته از منافقان نشان داده شده، به خاطر آن است كه جز اين راهي براي نجات يك جامعه زنده در مسير اسلام از چنگال دشمنان دوست نما و جاسوسان خطرناك نيست.     نتیجه پس آن‌گونه که در فضای مجازی گفته می شود که هر کافری از سوی مسلمانان بعنوان مخالف کشته می شود، نیست، بلکه اسلام دستور داده با آن کافری که قصد نابودی اسلام و مسلمین را دارد می بایست با او مقابله کرد و این دستور یک امر عقلی و بدیهی است.     پی نوشت‌ها: 1) سوره ممتحنه، آيه 8 و9.
2) ر.ک: قانون اساسي، اصل چهاردهم.
3) به غير مسلماناني گفته مي شود که به واسطه پيماني که با حکومت اسلامي بسته اند يا اينکه تبعه کشور اسلامي محسوب مي‌گردند، مي‌توانند در پناه حکومت اسلامي آزادانه زندگي کنند و در مقابل حکومت از حقوقي برخوردار هستند همچنان که مکلّف به انجام وظايفي در برابر حکومت اسلامي هستند.
4) مستأمنين، کفاري هستندکه با امان يکي از مسلمانان يا حاکم اسلامي وارد کشور اسلامي مي شوند (به تعبيري پناهنده موقت).
5) مکارم شیرازی، ناصر، تفسير نمونه، تهران، انتشارات دار الکتب الاسلامیه، سی ام، ج 4، ص 77 و 78.
6) همان.
 



۰۵/۰۲/۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن