محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826074073
چرا خداوند در قرآن مي فرمايد: خداوند سرنوشت كسي را تغيير نمي دهد
واضح آرشیو وب فارسی:بیتوته:
مقدرات شما قبل از هر چيز و هر كسي در دست خود شما است خداوند در قرآن مي فرمايد: خداوند سرنوشت كسي را تغيير نمي دهد مگر اينكه خودش بخواهد و در جاي ديگري آمده است: خداوند نمي خواهد آنها هدايت شوند رابطه اين دو چيست؟
آيه «انّ الله لا يُغيِّرُ ما بقوم حتّي يغيّرو ما بانفسهم»[1] خداوند سرنوشت هيچ قومي و «ملّتي» را تغيير نمي دهد مگر آنكه آنها خود تغيير دهند، كه در دو مورد از قرآن با تفاوت مختصري آمده است[2]، يك قانون كلي و عمومي را بيان مي كند، قانوني سرنوشت ساز و حركت آفرين و هشدار دهنده!
اين قانون كه يكي از پايه هاي اساسي جهان بيني و جامعه شناسي در اسلام است، به ما مي گويد: مقدرات شما قبل از هر چيز و هر كسي در دست خود شما است و هرگونه تغيير و دگرگوني در خوشبختي و بدبختي اقوام در درجة اوّل به خود آنها بازگشت مي كند.[3] و اين يك سنّت تغيير ناپذير الهي است. فيض و رحمت خدا بيكران و عمومي و همگاني است، ولي به تناسب شايستگي ها و لياقت ها به مردم مي رسد. در ابتدا خدا نعمتهاي مادّي و معنوي خويش را شامل حال اقوام مي كند. چنانچه نعمتهاي الهي را وسيله اي براي تكامل خويش ساختند و از آن در مسير حق مدد گرفتند و شكر آن را كه همان استفادة صحيح است بجا آوردند، نعمتش را پايدار، بلكه افزون مي سازد؛ امّا هنگامي كه اين مواهب وسيله اي براي طغيان و سركشي و ظلم و بيدادگري و تبعيض و ناسپاسي و غرور و آلودگي گردد، در اين هنگام نعمت ها را مي گيرد و يا آن را تبديل به بلا و مصيبت مي كند. بنابراين دگرگونيها همواره از ناحية ما است وگرنه مواهب الهي زوال ناپذير است.[4] پس آنچه كه اين آية شريفه در مقام بيان آن است اين است كه سعادت و خوشبختي و شقاوت و بدبختي همة انسان ها و سرنوشت دنيوي و اخروي آنها را خودشان رقم مي زنند. و خود راه ضلالت و گمراهي و يا هدايت و رستگاري را بر مي گزينند.
در مقابل اين آيات، آيات ديگري وجود دارد كه هدايت و ضلالت را به دست خداوند مي داند:
«من يهد الله فهو المهتدي و مَن يُضلِل فأولئك هم الخاسرون»[5] آن كس را كه خدا هدايت كند هدايت يافته «واقعي» اوست و آن ها را كه گمراه سازد زيانكاران آنهايند.
يا در آية 213 سورة بقره مي خوانيم «و الله يهدي من يشاء الي صراط المستقيم» خداوند كسي را كه بخواهد به راه راست هدايت مي كند. و در آيه 93 سورة نحل آمده است: «ولكن يضلّ من يشاء و يهدي من يشاء» ولي او هر كسي را بخواهد هدايت مي كند و هر كسي را بخواهد گمراه. و شبيه اين تعبير كه هدايت و ضلالت را فعل خداوند مي شمرد و هر دو را به او نسبت مي دهد در بسياري از آيات قرآن مجيد به چشم مي خورد.[6]
در مورد اين كه رابطه بين اين دو دسته از آيات و نحوة جمع آنها چگونه بايد باشد، تفاسير مختلفي[7] ارائه شده است. و ما در اين جا دقيق ترين تعبيري كه با همة آيات هدايت و ضلالت سازگار است و همة آنها را به خوبي تعبير مي كند، بي آنكه كمترين خلاف ظاهري در آن باشد را، بيان مي كنيم.
هدايت در لغت به معناي دلالت و راهنمائي تؤام با لطف و دقت است[8] و آن را به دو شعبه تقسيم كرده اند: «ارائه طريق» و «ايصال به مطلوب» و به تعبير ديگر «هدايت تشريعي» و «هدايت تكويني».
با اين توضيح كه: گاه انسان راه را به كسي كه طالب آن است، با دقت تمام و لطف و عنايت نشان مي دهد، اما پيمودن راه و رسيدن به مقصود به عهدة خود اوست. «هدايت تشريعي، ارائه طريق».
ولي گاه دست طالب را مي گيرد و علاوه بر ارائه طريق او را به مقصد مي رساند «هدايت تكويني، ايصال به مطلوب». هدايت تشريعي به معناي ارائه طريق جنبة عمومي و همگاني دارد و هيچ قيد و شرطي در آن نيست. چنانكه در آية 3 سورة دهر آمده «انّا هديناه السبيل اما شاكراً و اما كفوراً» ما راه را به انسان نشان داديم خواه شكر گذاري كند يا كفران. و در آية 51 آل عمران مي خوانيم. و انك لتهدي الي صراط مستقيم: تو همة انسان را به صراط مستقيم دعوت مي كني.[9]
خداوند كسي را كه بخواهد به راه راست هدايت مي كند اما هدايت تكويني به معناي ايصال به مقصود و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از تمام پيچ و خم هاي راه و حفظ و حمايت از آنها تا رساندن به ساحل نجات، كه موضوع بسياري ديگر از آيات قرآن است، هرگز بي قيد و شرط نمي باشد. اين هدايت مخصوص گروهي است كه اوصاف آنها در قرآن بيان شده، و اضلال كه نقطه مقابل آن است نيز، مخصوص گروهي است كه اوصاف آنان نيز بيان گشته است.
گرچه بعضي از آيات مطلق است، ولي بسياري ديگر از آيات قيد و شرط آن را دقيقاً بيان كرده و هنگامي كه اين آيات «مطلق» و «مقيد» را كنار هم مي چينيم مطلب كاملاً روشن مي شود و هيچ ابهام و ترديدي در معني آيات باقي نمي ماند و نه تنها با مسأله اختيار و آزادي ارادة انسان نسبت به سرنوشت خويش مخالف نيست بلكه آن را دقيقاً تأكيد مي كند. قرآن مجيد در يكي از آيات مي گويد «يضلّ به كثيراً و يهدي به كثيراً و ما يضل به الّا الفاسقين» بوسيلة آن ضرب المثل، که قبل از اين آيه بيان فرموده گروهي را گمراه و گروهي را هدايت مي كند، اما جز فاسقان را گمراه نمي سازد. «بقره 26» كه در اينجا سرچمشة ظلالت فسق و خروج از طاعت و فرمان الهي شمرده شده است. و در جاي ديگر مي گويد: الله لايهدي القوم الظالمين، خداوند قوم ستمگر را هدايت نمي كند. «بقره 258» در اين جا تكيه روي مسأله ظلم شده است و آن را زمينه ساز ظلالت معرفي كرده است. و در جاي ديگر مي خوانيم: «والله لايهدي القوم الكافرينِ» «بقره 264» خداوند قوم كافر را هدايت نمي كند. در اين جا كفر به عنوان زمينه ساز گمراهي ذكر شده است.
باز در آية ديگر مي خوانيم: «انّ الله لايهدي من هو كاذب كفّار» خداوند هدايت نمي كند كسي را كه دروغگو و كفران كننده است. «زمر 3» كه در اين جا نيز دروغگويي و كفران را مقدمة ضلالت شمرده است.
و آيات ديگر از اين قبيل كه ضلالت الهي را مخصوص كسي مي شمرد كه داراي اين اوصافند «كفر، ظلم، فسق، دروغ، اسراف، كفران» و تمام آيات ديگري كه به صورت مطلق ظلالت به خداوند متعال نسبت داده شده است مقيّد به اين اوصاف مي شود و ظلالت الهي هرگز بدون قيد و شرط نمي باشد. اما اين اسناد ظلالت به خدا عين اختيار بندگان و آزادي اراده آنها در متصّف شدن به چنين اوصافي است.[10] در مورد هدايت نيز شرط و اوصافي در قرآن آمده كه نشان مي دهد آن هم بدون علّت و بر خلاف حكمت الهي نيست.
به هر حال مشيت الهي كه در آيات هدايت و ظلالت روي آن تكيه شده، هرگز به معناي مشيت بي دليل و خالي از حكمت نيست؛ بلكه در هر مورد شرايط خاصي دارد كه آن را هماهنگ با حكيم بودن او مي كند.
===========================
منبع:tebyan-zn.ir
[1] . رعد/ 11.
[2] . رعد/ 11، انفال/ 53.
[3] . مكارم شيرازي، ناصر با همكاري جمعي از نويسندگان، تفسير نمونه، دارالمكتب الاسلاميه، ج 10، ص 145.
[4] . همان، ج 7، ص 207.
[5] . اعراف/ 178.
[6] . به عنوان نمونه: فاطر/ 8، زمر/ 22، مدثر/ 21، بقره/ 272، انعام/ 88، يونس/ 25، رعد/ 27، ابراهيم/ 4 مي توان نام برد.
[7] . مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، ج 29، ص 464 ـ 463.
[8] . مترادف راغب مادّه «هدي»
[9] . تفسير نمونه، همان، ج 19، ص 461 ـ 462.
[10] . همان، ص 466 ـ 464، با كمي دخل و تصرّف
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بیتوته]
[مشاهده در: www.beytoote.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]
صفحات پیشنهادی
قرآن انفعال و سکوت در مقابل تهاجم دشمن را جایز نمیداند
سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۷ مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور گفت قرآن سکوت بیبرنامگی و بیکاری در مقابل تهاجم دشمن را جایز نمیداند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری در مراسم تجلیل از برگزیدگان طرح آرامش بهاری و فعالانناله و گریه بهترین سرمایه انسان در برابر خداوند است
آیت الله جوادی آملی ناله و گریه بهترین سرمایه انسان در برابر خداوند است شناسهٔ خبر 2530901 یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۳ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی در جلسه درس تفسیر سورۀ زمر ناله و گریه را بهترین سرمایه انسان در برابر خداوند دانسته و در شفای عقل عملی مؤخداوند آغازگر تحريم است!
خداوند آغازگر تحريم است فلسفه تحريم چيست آيا تحريم از اصل و اساس باطل و غيراخلاقي است اساساً چه هنگام ميتوان فرد يا جامعهاي را تحريم نمود نویسنده علي طحاني آيا مسلمانان اجازه دارند كفار و غيرمسلمانان را تحريم كنند اين مجوز چه زماني صادر ميشود ازماه همنشینی خداوند با بندگانش / فرصت تازه شدن از راه رسید، از دست ندهید
ماه همنشینی خداوند با بندگانش فرصت تازه شدن از راه رسید از دست ندهید فرهنگ > دین و اندیشه - ماه رجب امسال در روزهای زیبای بهاری فرارسید ماهی برای بازگشت و فرصتی کم نظیر برای حرکت و نو شدن لطفا منتظر بمانید از پیامبر خدا ص نقل است که رجب ماه بزرگ خدا احضرت فاطمه(س) الگوی تمام قد نوع ارتباط آدمی با خداوند است
محمدباقر پورامینی در گفتکو با مهر حضرت فاطمه س الگوی تمام قد نوع ارتباط آدمی با خداوند است شناسهٔ خبر 2530096 جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۹ دین و اندیشه > اندیشمندان نشاط عبادی گمشده هر انسانی است و حضرت فاطمه س الگوی تمام قد نوع ارتباط آدمی با خداوند است و زن مسلمان برایچرا سوره «الرحمن» را عروس قرآن می نامند؟
معارف قرآنی چرا سوره الرحمن را عروس قرآن می نامند هر چیزی عروسی دارد و عروس قرآن سوره الرحمن است سرویس دینی جام نیوز یکی از سورهای قرآن که به خواندن آن بسیار سفارش شده است سوره الرحمن است این سوره که ثوابهای زیادی برای قرائت آن نقل شده است معروف به "عروسگزارش فارس از بندهای اساسنامه جدید که میتواند دردسرساز شود چرا پیش نویس اساسنامه در اختیار فدراسیونها قرار ن
گزارش فارس از بندهای اساسنامه جدید که میتواند دردسرساز شودچرا پیش نویس اساسنامه در اختیار فدراسیونها قرار نمیگیرد تغییر برای چند رای خیلی از روسای فدراسیونها و کارشناسان منتظر هستند تا اساسنامه جدید به دستشان برد بلکه بتوانند نظرات خود را برای بهبود مدیریتی ورزش را ارائهقدریری ابیانه: حاج احمدآقا گفت من تعجب میکنم چرا کسی جلوی آقای هاشمی نمیایستد
قدریری ابیانه حاج احمدآقا گفت من تعجب میکنم چرا کسی جلوی آقای هاشمی نمیایستد قدیری ابیانه در سایت شخصی خود با انتشار خاطرهای از حاج احمد آقا نوشت حاج احمدآقا با اشاره به سیاستها و عملکرد آیتالله هاشمی گفت من تعجب میکنم چرا کسی جلوی او نمیایستد اعتراض نمیکند و این سیاپاسخ یزدانی را نمیدهم طارمی: چرا کسی از شادی گل النصریها انتقاد نکرد؟/ برانکو در ایران کارنامه خوبی دارد
پاسخ یزدانی را نمیدهمطارمی چرا کسی از شادی گل النصریها انتقاد نکرد برانکو در ایران کارنامه خوبی داردمهاجم تیم فوتبال پرسپولیس گفت چرا کسی از شادی گل النصریها انتقاد نکرد اما از شادی گل من انتقاد میشود مهدی طارمی در گفت و گو با خبرگزاری فارس در خصوص گلی که به النصر عربستحاج احمدآقا: چرا کسی جلوی آقای هاشمی نمیایستد؟
حاج احمدآقا چرا کسی جلوی آقای هاشمی نمیایستد قدیری ابیانه در سایت شخصی خود با انتشار خاطرهای از حاج احمد آقا نوشت حاج احمدآقا با اشاره به سیاستها و عملکرد آیتالله هاشمی گفت من تعجب میکنم چرا کسی جلوی او نمیایستد اعتراض نمیکند و این سیاستها را متوقف نمیکند به گزارشتکرار/ روحانی در مراسم روز ملی فناوری هستهای: قدرتها پاسخ دهند چرا دانشمندان ایرانی را کشتند/اوباما اعتراف ک
تکرار روحانی در مراسم روز ملی فناوری هستهای قدرتها پاسخ دهند چرا دانشمندان ایرانی را کشتند اوباما اعتراف کرد ماهیت نظام ایران قابل تغییر نیست توافقی را امضا نمیکنیم مگر همه تحریمها برداشته شودرئیسجمهور کشورمان گفت رئیسجمهور آمریکا به این واقعیت اعتراف کرد که نظام ایران قانامههای تهدید کنندهای دریافت کردم فیگو: مردمسالاری، گمشده فوتبال جهان/نمی دانم چرا کسی افشاگری نمیکند
نامههای تهدید کنندهای دریافت کردمفیگو مردمسالاری گمشده فوتبال جهان نمی دانم چرا کسی افشاگری نمیکندنامزد انتخابات ریاست فیفا گفت دموکراسی در فوتبال جهانی ناپیدا است به گزارش خبرگزاری فارس لوئیس فیگو نامزد انتخابات ریاست فدراسیون جهانی فوتبال فیفا در کنفرانس خبری&zwقدیری ابیانه در سایت شخصی خود منتشر کرد حاج احمدآقا گفت من تعجب میکنم چرا کسی جلوی آقای هاشمی نمیایستد
قدیری ابیانه در سایت شخصی خود منتشر کردحاج احمدآقا گفت من تعجب میکنم چرا کسی جلوی آقای هاشمی نمیایستدقدیری ابیانه در سایت شخصی خود با انتشار خاطرهای از حاج احمد آقا نوشت حاج احمدآقا با اشاره به سیاستها و عملکرد آیتالله هاشمی گفت من تعجب میکنم چرا کسی جلوی او نمیایستد اچرا کسی به حضور غیرقانونی اسلامیان اعتراضی نمیکند؟ واعظآشتیانی: دولت از اول هم قصد واگذاری سرخابیها را به ب
چرا کسی به حضور غیرقانونی اسلامیان اعتراضی نمیکند واعظآشتیانی دولت از اول هم قصد واگذاری سرخابیها را به بخش خصوصی نداشت جهانگیری به دنبال واگذاری به سایپا و ایرانخودرو استمدیرعامل سابق باشگاه استقلال گفت از ابتدا روشن بود دولت قصد واگذاری استقلال و پرسپولیس به شخص خصوصی دررمز اعداد در قرآن و اعجاز آن در معماری به سبک خدا/خداوند جهان را در شش روز آفریده و طبقات آسمان هفتگانه اند
آموزههای قرآن کریم در معماری به سبک خدا رمز اعداد در قرآن و اعجاز آن در معماری به سبک خدا خداوند جهان را در شش روز آفریده و طبقات آسمان هفتگانه اند بنای خلق خدا را باید با خلقی خدایی ساخت و در نظم کارآیی زیبایی و خلل ناپذیری از عمارت الهی الگو گرفت به گزارش خبرنگار اجتماعی باحاج احمدآقا:چرا کسی جلوی آقای هاشمی نمیایستد
قدیری ابیانه منتشر کرد حاج احمدآقا چرا کسی جلوی آقای هاشمی نمیایستد قدیری ابیانه در سایت شخصی خود با انتشار خاطرهای از حاج احمد آقا نوشت حاج احمدآقا با اشاره به سیاستها و عملکرد آیتالله هاشمی گفت من تعجب میکنم چرا کسی جلوی او نمیایستد اعتراض نمیکند و این سیاستها را م- امام جمعه تویسرکان:اراده غیبی خداوند،جمهوری اسلامی را تنها نمی گذارد
امام جمعه تویسرکان اراده غیبی خداوند جمهوری اسلامی را تنها نمی گذارد تویسرکان- ایرنا- امام جمعه تویسرکان گفت امداد الهی و اراده غیبی خداوند متعال در شرایط حساس و سرنوشت ساز هرگز جمهوری اسلامی ایران را تنها نگذاشته و نخواهد گذاشت به گزارش ایرنا حجت الاسلام مرتضی موحدی در خطبه ها-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها