تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820925932
آیا جاویدان بودن عذاب جهنم برای برخی مجرمین، ظلم نیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسمان؛
آیا جاویدان بودن عذاب جهنم برای برخی مجرمین، ظلم نیست؟
انسان باید با دو بال «ایمان» و «عمل صالح»، بر فراز آسمان سعادت پرواز کند و از نعمتهاى ابدى بهشت و لذّت قرب خدا بهره مند شود.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز،در قرآن آمده است که برخی گنهکاران، همیشه در جهنم می مانند.(1) سؤالی که مطرح اینست که چگونه مى توان پذیرفت که انسانى تمام عمر خود را که حداکثر صد سال بوده است، کار بد کرده، و در کفر و گناه غوط هور بوده، ولى در برابر یکصد سال گناه، هزاران میلیون سال (بلکه تا ابد) عذاب ببیند؟!
جواب:
آنها که این ایراد را مطرح مى کنند از یک نکته اساسى غافلند و آن فرق میان مجازاتهاى قرار دادى و مجازاتهاى طبیعی (تکوینى) است که نتیجه ی طبیعى اعمال و یا زندگى کردن در کنار خود اعمال است.
توضیح اینکه: گاهى قانونگذار قانونى وضع مى کند که هرکس مرتکب فلان خلاف شود باید فلان مقدار جریمه مالى بدهد، یا فلان مدت در زندان بماند، مسلماً در چنین جایى باید تناسب «جرم» و «جریمه» در نظر گرفته شود، هرگز براى یک کار کوچک مجازات اعدام یا حبس ابد نمى توان قرار داد، و به عکس براى کار مهمى همچون قتل نفس یک روز زندان بى معنى است، حکمت و عدالت ایجاب مى کند که این دو باهم کاملاً متناسب باشد.
ولى کیفرهائى که در حقیقت اثر طبیعى عمل است و خاصیت تکوینى آن محسوب مى شود، این گفتگوها را نمى پذیرد، خواه در مورد آثار عمل در این جهان باشد یا در جهان دیگر.
مثلاً اگر گفته شود کسى که از مقررات رانندگى تخلف کند و با سرعت غیر مجاز و سبقت بى دلیل و عبور از مناطق ممنوع رانندگى کند ممکن است به خاطر همین چند لحظه تخلف، چنان تصادفى کند که دست و پاى او بشکند و یک عمر زمینگیر شود، در اینجا کسى نمى گوید، این نتیجه ی تلخ براى آن تخلف کوچک عادلانه نیست، زیرا مسلّم است که این، از قبیل جریمه هاى قرار دادى اداره راهنمائى نیست که در آن مسأله ی تناسب و هماهنگى جرم و جریمه در نظر گرفته شود، بلکه این، اثر طبیعى عمل است که انسان آگاهانه به سراغ آن رفته، و خود را گرفتار آن کرده است.
همچنین اگر گفته شود سراغ مشروبات الکلى یا مواد مخدر نروید، چرا که در مدت کوتاهى قلب و معده و مغز و اعصاب شما را تباه مى کند، حال اگر کسى رفت و گرفتار ضعف شدید اعصاب، و بیمارى قلب و عروق و زخم معده شد و در برابر چند روز هوسبازى تا پایان عمرش در عذاب الیم و رنج شدید بود، هیچکس ایراد عدم تناسب جرم و جریمه را در اینجا مطرح نمى کند.
حال فرض کنید چنین انسانى به جاى یکصد سال، هزار سال عمر کند و یا یک میلیون سال در دنیا بماند، مسلماً باید تحمل آن رنج و عذاب را در این مدت طولانى به خاطر مثلاً چند روز هوسبازى بنماید.
در مورد عذابها و کیفرهاى اخروى مسأله از این فراتر است، آثار طبیعی اعمال و نتائج مرگبار آن ممکن است براى همیشه دامان انسان را بگیرد، بلکه خود اعمال در برابر انسان مجسم مى شود، و چون آن جهان جاویدان است اعمال نیک و بد، جاودانه با انسان خواهند بود، و او را نوازش یا کیفر مى دهد.
با این حال، جائى براى این سؤال باقى نمى ماند که چرا تناسب میان «جریمه» و «جرم» در نظر گرفته نشده است؟.
انسان باید با دو بال «ایمان» و «عمل صالح»، بر فراز آسمان سعادت پرواز کند و از نعمتهاى ابدى بهشت و لذّت قرب خدا بهره مند شود، حال اگر بر اثر هوسبازى در یک لحظه یا یک عمر صد ساله دو بال خود را درهم بشکند باید براى همیشه در ذلّت و بدبختى بماند، اینجا مسأله زمان و مکان و مقدار جرم مطرح نیست، بلکه مسأله علّت و معلول و آثار کوتاه مدت و دراز مدت آن مطرح است، یک کبریت کوچک ممکن است شهرى را به آتش بکشد، و یک گرم بذر خار مغیلان ممکن است بعد از مدّتى یک صحراى وسیع خار به وجود آورد که دائماً مزاحم انسان باشد، همانگونه که چند گرم بذر گل ممکن است با گذشتن چند سال، صحرائى از زیباترین و معطّرترین گلها به وجود آورد که عطر آن مشام جان را معطّر و دیده و دل را نوازش دهد.
حال اگر کسى بگوید یک کبریت چه تناسبى با آتش گرفتن یک شهر دارد و چند بذر کوچک چه تناسبى با یک صحراى خار یا گل مى تواند داشته باشد؟ آیا این سؤال منطقى است؟ مسلّماً نه.
اعمال نیک و بد ما نیز همین گونه هستند و ممکن است آثار جاودانى بسیار گسترده اى از خود به یادگار بگذارند.
مسأله مهم اینجا است که رهبران الهى و پیامبران بزرگ و اوصیاى آنها این هشدار را پى در پى به ما دادند که نتیجه چنان گناهانى، عذاب جاودان است، و نتیجه چنین اعمال صالحى، نعمت مخلّد و ابدى است، درست مثل اینکه باغبان آگاه و بیدارى اثر وسیع آن بذر خار و گل را براى ما قبلاً بیان کرده باشد، و ما آگاهانه راه خودمان را در این مسیر انتخاب کنیم.
در اینجا به چه کسى مى توانیم ایراد کنیم، و بر چه چیز خرده بگیریم و به کدام قانون اعتراض نمائیم، جز به خودمان!.(2)
(1)«فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُواْ فَفِى النَّارِ لهَُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَ شَهِيقٌ * خَلِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ إِلَّا مَا شَاءَ رَبُّكَ» سوره هود آیه 106
ترجمه: امّا آنها كه بدبخت شدند، در آتشند و براى آنان در آنجا، «زفير» و «شهيق» [نالههاى طولانى دم و بازدم] است آنها جاودانه در آنجا خواهند ماند، تا آسمانها و زمين برپاست مگر آنچه پروردگارت بخواهد!
(2) برگرفته از کتاب: تفسیر پیام قرآن ج6، ص501
۱۳/۰۲/۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
- مدیرعامل فجرسپاسی: برخی ها منتظرسقوط تیم به دسته دو بودند
مدیرعامل فجرسپاسی برخی ها منتظرسقوط تیم به دسته دو بودند شیراز - ایرنا - مدیرعامل باشگاه فجر شهید سپاسی شیراز با انتقاد از اینکه برخی افراد منتظرسقوط تیم به دسته دو بودند تا به خواسته شان برسند گفت روح بزرگ شهید سپاسی همراه با دعای خیر مردم باعث شد دشمن شاد نشویم ظهراب قنبری رمردمی بودن وجه تمایز مسابقات بینالمللی قرآن ایران با سایر کشورها
ستودهنیا تأکید کرد مردمی بودن وجه تمایز مسابقات بینالمللی قرآن ایران با سایر کشورها شناسهٔ خبر 2537678 دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی یکی از داوران مسابقات بینالمللی قرآن با بیان اینکه مردمی بودن مهمترین ویژگی مسابقات بینالمللی قرآن ایرانضرغامی:امروز،همزبانی از همدلی بهتر است/در جریان فتنه برخی خواص حاضر به مصاحبه نبودند
ضرغامی امروز همزبانی از همدلی بهتر است در جریان فتنه برخی خواص حاضر به مصاحبه نبودند سیاست > احزاب و شخصیتها - خبرگزاری دانشجو نوشت سیدعزتالله ضرغامی عصر دیروزدر آیین رونمایی از تقریظ رهبری بر کتاب «آن بیست و سه نفر» در محل حسینیه ثارالله کرمان اظاعتراض برخی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی به پائین بودن حقوق نسبت به سایر وزارتخانهها
اعتراض برخی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی به پائین بودن حقوق نسبت به سایر وزارتخانههاامروز تعدادی از کارکنان وزارت جهاد کشاورزی نسبت به پایین بودن حقوق خود نسبت به برخی وزارتخانهها در مقابل ساختمان مرکزی این وزارتخانه اعتراض کردند به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس امروز تعدااعتکاف لحظه های ناب با خدا بودن
اعتکاف پرورش جسم و جان آدمی است اعتکاف پرورش جسم و جان است انسان آمیزه ای است از این دو و نیازمند پرورش در ابعاد وجودی خود انسان به دنبال سعادت و کمال است روح انسان نیازمند نیایش است مناجاتی شیرین و زیبا هم کلامی موجودی ضعیف با منشأ قدرتها از آغاز خلقت تا صحنه رستاخیزبرخی با کمترین کار بیشترین حقوق را میگیرند
انتقاد آیت الله استادی از پرداخت حقوقهای بی پایه و اساس برخی با کمترین کار بیشترین حقوق را میگیرند شناسهٔ خبر 2566044 - شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۸ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت در زمان حضرت علی ع حقوق کارمندان دولت بر اساس قرارداترس از وعده عذاب
حدیث ترس از وعده عذاب برای كافران لباسهایی از آتش بریده شود و آب سوزان بر سرهای آن ها ریخته گردد كه شدت گرمی آن اندرون و پوستشان را بسوزاند و برای آن ها گرزهایی از آتش قرار داده شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز از امام صادق ع وارد است که فرمود روزی سلمان در بازار آهوقتی خواننده مطرح لبنانی برای امام موسی صدر برنامه اجرا کرد/ چرا مسئله ربودن او پیگیری نمی شود؟
وقتی خواننده مطرح لبنانی برای امام موسی صدر برنامه اجرا کرد چرا مسئله ربودن او پیگیری نمی شود فرهنگ > دین و اندیشه - بزرگان حوزه اندیشه و فرهنگ با حضور در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران از شخصیت امام موسی صدر و کارهای او برای ایجاد وحدت سخن گفتند به گزارش خبرآنلا- وجود امیدواری به نجات بخش بودن واکسن ضد مالاریا به رغم برخی نتایج ناامید کننده
وجود امیدواری به نجات بخش بودن واکسن ضد مالاریا به رغم برخی نتایج ناامید کننده لندن - ایرنا - بر اساس نتایج بدست آمده از آزمایش بالینی واکسن جدید مالاریا محققان و نهادهای بهداشتی امیدوارند که این واکسن به رغم برخی نتایج ناامید کننده همچنان بتواند جان میلیون تن از جمله صدها هزارآیا کودکان در قیامت دچار عذاب می شوند؟
پرسمان آیا کودکان در قیامت دچار عذاب می شوند کودکان امت محمد ص در روز قیامت در زیر عرش در کنار حوض های بهشتی جمع می شوند به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص قیامت اینکه آیا بچه هایی که در سنین کودکی از دنیا می روند بعد از مردن دچار عذاب میضرغامی: نگاه رهبری فرق گذاشتن بین اصلاحات و جریان فتنه است/ در جریان فتنه برخی خواص حاضر به مصاحبه نبودند
ضرغامی نگاه رهبری فرق گذاشتن بین اصلاحات و جریان فتنه است در جریان فتنه برخی خواص حاضر به مصاحبه نبودند نگاه رهبری فرق گذاشتن بین اصلاحات و جریان فتنه است اصلاحطلبان یک جریان سیاسی در کشور هستند که برخی از آنها خدمات زیادی داشتند و از یاران امام راحل بودهاند اما کاری که اهلجلیلی: واقع نگری در سیاست خارجی با رمانتیک بودن متفاوت است / برخی ادعا میکنند سیاست خارجی، جای اصول و آرمان ن
جلیلی واقع نگری در سیاست خارجی با رمانتیک بودن متفاوت است برخی ادعا میکنند سیاست خارجی جای اصول و آرمان نیست سعید جلیلی مذاکره کننده سابق هسته ای ایران گفت کسانی که ادعا میکنند در سیاست خارجی جای اصول و ارزشها نیست باید توجه داشته باشند که آمریکا برای دفاع از ارزشهای سخیچرا مسئله ربودن امام صدر با جدیت پیگیری نمیشود؟
مهدی محقق چرا مسئله ربودن امام صدر با جدیت پیگیری نمیشود شناسهٔ خبر 2562008 یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت ما متأسفیم که امام موسی صدر را میان خودمان نداریم امید داریم که مقامات عالیۀ مملکت در جستروایت مسلمان شدن «مریم جمیله»، زن یهودی/ اگر پیامبر(ص) و قرآن نبودند، امروز زبان عربی گمنام بود
روایت مسلمان شدن مریم جمیله زن یهودی اگر پیامبر ص و قرآن نبودند امروز زبان عربی گمنام بود فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت مریم جمیله متولد 23 می 1934 در نیویورک و متوفی 31 اکتبر 2012 در لاهور پاکستان نویسنده بیش از 30 کتابگیل آبادی: مخاطبم برخی رسانههای غیرمنصف بودند
دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۲ رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران گفت شورای شهر و شهرداری از یک خانواده هستند که در زیر چتر مدیریت شهری در سایه نظام جمهوری اسلامی در جهت زیست بهتر شهروندان در شهر تهران فعالیت میکنند به گزارش سرویس شهری ایسنا به نقل از تهران سمامجازات دو مجرم، دخیلنبودن دولت عربستان را در حادثه اخیر نشان میدهد
شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷ ۱۲ رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه گفت اگر دولت عربستان حکم شرعی و اشد مجازات را برای آن دو مجرم اجرا کرد میتوان گفت که دولت عربستان در این کار نقشی نداشته است حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجحکم خشك بودن صورت و دستها قبل از وضو
حکم خشك بودن صورت و دستها قبل از وضو خشك كردن دستها و صورت لازم نیست و چنانچه آب وضو بر رطوبت صورت و دست غلبه كند كفایت میكند سوال در هنگام وضو گرفتن اگر خود فرد در كمال سلامت باشد ولی آب را كسی دیگر بریزد و وی وضو بگیرد آیا وضوی وی باطل است جواب اگر دیگری دست و صورت او ر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها