تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806677570




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با اخلاق کانتی نمی‌توان جلوی فساد راگرفت/ ذات فسادآور سازمان مدرن


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: طاهرزاده:
با اخلاق کانتی نمی‌توان جلوی فساد راگرفت/ ذات فسادآور سازمان مدرن

طاهرزاده


شناسهٔ خبر: 2561678 سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸
دین و اندیشه > اندیشمندان

اصغرطاهرزاده نوشت: با اخلاق سکولار نمی‌توان شرق را اداره کرد. نظارت و اخلاق کانتی نمی‌تواند جلوی فساد را بگیرد. ذات سازمان مدرن فساد آور است. به گزارش خبرگزاری مهر، اصغر طاهر‌زاده در نوشتاری در نشریه سوره اندیشه، تصریح می‌کند حیات تربیتی غرب، یک حیات انتخابی نیست و به همین علت است که این انسان‌های ظاهرا اخلاقی سر بزنگاه جنایت کار‌ترین شخصیت‌ها می‌شوند. وی به صراحت معتقد است: «اولا دلیل نظم اداری در غرب نه تعهد انسان غربی، بلکی شرطی شدن اوست و ثانیاً جامعه غربی شدیداً پلیسی است.»اصغر طاهرزاده در ابتدای این نوشتار می‌نویسد: «اداره در دنیای مدرن اساساً از جنس دیگری است. در عصر جدید فرد برای خود یک حیات شرطی می‌سازد. از صبح پشت میز خود می‌نشیند، کاغذهایی را امضا می‌کند و بعد از ظهر به خانه می‌رود و تازه در آنجا زندگیش را آغاز می‌کند. یعنی کار یک کارمند، جزو زندگی او محسوب نمی‌شود. زندگی در جایی تعریف شده و محل کسب ثروت در جایی دیگر. معنای اصلی اداره و سازمان مدرن برای کارمند امروز این است که اداره محلی برای نان در آوردن و کسب ثروت است و باید زندگی خود را در جای دیگری تعریف کند.»وی با توجه دادن به فساد ساختاری اضافه می‌کند: «گاهی مشکل فساد به افراد باز می‌گردد؛ یعنی آدم فاسدی هست که اگر تعهد اخلاقی داشت این کار را انجام نمی‌داد. ولی اولین مشکل اداری ما، خود اداره و سازمان مدرن است. ذات سازمان مدرن فساد آور است. البته این ادارات و سازمان‌ها در غرب به گونه‌ای فساد خود را پنهان می‌کنند.»طاهرزاده در پاسخ به این سوال که چرا در ایران و پس از انقلاب فساد بیشتر به چشم می‌آید؟ اظهار می‌کند: «مَثل کشورما، مثل انسانی است که هنوز معده سالم و زنده دارد و به فساد و سم حساس است و آن را بالا می‌آورد. اما اگر معده مرده باشد، حساسیتی به سم و فساد ندارد و فقط آن را پس می‌دهد؛ مثلا برخی جانواران لاشخور، حساسیتی نسبت به آلودگی و کرم و کثافات ندارند و به راحتی آن‌ها را جذب می‌کنند.»وی تصریح می‌کند: «انقلاب اسلامی با وجود برخی فساد‌ها و ناپاکی‌ها، هنوز نسبت به فساد، حساس است و فساد و عدم فساد در آن برخلاف غرب، معنادار است. در غرب سرمایه داران که چپاول گر‌ترین افراد هستند، مدیر و رئیس می‌شوند و به عنوان دزد یا فاسد شناخته نمی‌شوند؛ نه اینکه بگوییم در ایران فساد نیست، بلکه مسئله اصلی این است که روح انقلاب هنوز نسبت به فساد حساس است.»این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه چرا نظم اداری و اجتماعی در ایران استقرار نمی‌یابد ولی در غرب ظاهرا نظم برقرار است؟ می‌نویسد: «غرب با اخلاق کانتی مدیریت می‌شود و سر بزنگاه که منافع آن‌ها به خطر می‌افتد، طبیعت جنایتکارانه خود را نشان می‌دهند. دکتر شریعت مداری می‌گوید که اخلاق غربی شرطی کردن است نه انتخاب کردن. یعنی مردم معمولی را چنان بار می‌آورد که با رفلکس‌های شرطی ممتدی که به او می‌دهند، واقعاً نمی‌تواند دزدی را تصور کند! فرد غربی خود را یک آدم قالبی و چارچوب‌مند می‌داند که طبعاً و عادتاً باید این کار‌ها را انجام دهد.»وی معتقد است: «انسان شرقی به راحتی زیر بار این وضعیت نمی‌رود. با اخلاق سکولار، نمی‌توان شرق را داره کرد، زیرا از برای خود زندگی دیگری را تعریف کرده است. مردم ما نه توانسته‌اند از غرب بهره ببرند و نه توانسته‌اند از آن عبور کنند. به قول فردید، من از غرب عقلاً عبور کرده‌ام، اما عادتاً عبور نکرده‌ام.»اصغر طاهرزاده در پایان این نوشتار در مورد وضعیت مردم ایران تأکید می‌کند: «مردم ما نیازهای خود را غربی تعریف کرده‌اند، اما آرمان خود را دینی تعریف کرده‌اند. این مردم در دوره فترت هستند. تا شخصیت انسان فرا‌تر از عادت و طبیعت نرود، وضعیت همین می‌ماند؛ دین می‌خواهد بشر را جای دیگری بنشاند. در ‌‌نهایت برای اصلاح ادارات و جلوگیری از فساد اداری، نه نظارت و نه اخلاق کانتی، هیچ‌گاه نتیجه نمی‌دهند و باید به اخلاق دینی رجوع کنیم.»...................................................................*نوشتار فوق الذکر در صفحات ۵۵ و ۵۶ از شماره ۸۲ ـ ۸۳ از نشریه «سوره اندیشه» با عنوان «فساد و فترت انسان شرقی؛ سازمان مدرن و جدایی کار و زندگی» منتشر شده است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن