تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820276582




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ثروت دنيا در کلام اهل بيت عليهم السلام


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ثروت دنيا در کلام اهل بيت عليهم السلام
ثروت دنيا در کلام اهل بيت عليهم السلام رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند : الرغبه في الدنيا تکثر الهم و الحزن و الزهد في الدنيا يريح القلب و البدن: اشتياق و رغبت به دنيا اندوه و غم را افزون کند و زهد و بي اعتنايي به آن جان و تن را آسوده گرداند . ( بحارالانوار ج 73 ص 120 ) علي عليه السلام مي فرمايد : المال داعيه التعب و مطيه النصب : مال رنج آور و مرکبي براي ناراحتي هاست . ( غررالحکم ص 54 ) و همچنين فرمودند : المال للفتن سبب و للحوادث سلب: مال و دارائي سبب فتنه ها و سرپوش حوادث ناگوار است . امام صادق عليه السلام درباره کسي که دل به دنيا بندد مي فرمايد : کسي که دل به دنيا بندد به سه چيز دل بسته است : اندوهي که زوال ندارد ، آرزوئي که به دست نيايد و اميدي که بدان نرسد . ( بحارالانوار ج 73 ص 120 ) امام علي عليه السلام مي فرمايند : انما الدنيا کمثل الحيه ما الين مسها و في جوفها السم الناقع يحذرها الرجل العاقل و يهوي اليها الصبي الجاهل: حکايت دنيا حکايت ما راست که چه اندازه ظاهرش نرم است ولي زهر کشنده در درون دارد ، مرد عاقل از آن بپرهيزد و کودک نادان به سويش گرايد . ( اصول کافي ـ ج 3 ص 204 ) اما صادق عليه السلام مي فرمايند : مثل الدنيا کمثل ماء البحر کلما شرب منه العطشان ازداد عطشا حتي تقتله: حکايت دنيا همانند آب شور درياست که هر چه شخص تشنه از آن بيشتر بياشامد تشنگي اش بيشتر شود تا وقتي که او را بکشد .( همان ) اما باقر عليه السلام مي فرمايند : حکايت شخص حريص نسبت به دنيا حکايت کرم ابريشم است که هر چه بيشتر بر خود بتند راه بيرون آمدنش دورتر شود تا آنکه از غصه بميرد ( اصول کافي ، ج 3 ص 202 ) از نصايح لقمان به پسرش چنين است که گفت : در اين دنيا همانند گوسفندي مباش که در زراعتي سبز افتاده و بخورد تا چاق شود و مرگش در همان فربهي اوست . بلکه دنيا را مانند پلي دان که روي نهري کشيده شده که از آن بگذري و تا پايان روزگار به سويش بازنگردي . ( اصول کافي ج 3 ص 202 ) امام صادق عليه السلام: من کثر اشتباکه بالدنيا کان اشد لحسرته عند فراقها . علاقه و آلودگي به دنيا به هر اندازه بيشتر باشد جدايي و فراق آن سخت تر است . ( بحارالانوار ج 73 ص 19 ) امام صادق عليه السلام مي فرمايند : دنيا به صورت زني کبود چشم بر عيسي عليه السلام نمايان شد . عيسي به او فرمود: چقدر شوهر کرده اي ؟ گفت : بسيار ! فرمود : اين شوهران همه تو را طلاق داده اند؟ گفت نه بلکه من همه را کشته ام . عيسي فرمود : قويح ازواجک الباقين کيف لا يعتبرون بالماضين . واي بر شوهران باقيمانده ات که چگونه از حال شوهران گذشته ات پند نگيرند . ( بحارالانوار ج 73 ص 125 ) امام صادق عليه السلام مي فرمايند : ان کانت الدنيا فانيه فالطمأ نينه اليها لماذا: اگر دنيا فاني است پس اعتماد و دلگرمي به آن براي چيست ؟ ( امالي شيخ صدوق ص 7 ) نکوهش دنيا و دنيا گرايان و صفات آنان در حديث معراج خداوند تبارک و تعالي در معراج پيامبر صلي الله عليه و آله درباره دنيا و اهل آن چنين مي فرمايد:يا أحمد ! أبعض الدنيا و أهلها و أحب الاخره و أهلها . قال : يا رب ! و من أهل الدنيا و من أهل الاخره ؟ قال : اهل الدنيا من کثر أکله وضحکه و نومه و غضبه ، قليل الرضا ، لا يعتذر الي من أساء اليه و لا يقبل عذر من اعتذر اليه . کسلان عند الطاعه و شجاع عند المعصيه . أمله بعيد و أجله قريب لا يحاسب نفسه . قليل المنفعه ، کثير الکلام ، قليل الخوف ، کثير الفرج عند الطعام ، و ان أهل الدنيا لا يشکرون عند الرخاء و لا يصيرون عند البلاء . کثير الناس عندهم قليل . يحمدون أنفسهم بما لا يفعلون و يدعون بما ليس لهم و يتکلمون لما يتمنون. و يذکرون مساوي الناس و يخفون حسناتهم . فقال : يا رب ! کل هذا العيب في أهل الدنيا ؟ قال : يا أحمد ! ان عيب أهل الدنيا کثير ، فيهم الجهل و الحمق ، لا يتواضعون لمن يتعلمون منه و هم عند أنفسهم عقلاء و عند العارفين حمقاء. اي احمد ! دنيا و اهل آن را * دشمن بدار ** و آخرت و اهل آن را دوست بدار. عرض کرد : اي خداي من ! اهل دنيا و اهل آخرت چه کساني هستند؟ فرمود : اهل دنيا کسي است که خوردن و خنديدن و خواب و غضبش زياد و رضايت او کم مي باشد . اگر به کسي بدي کرد از او پوزش نمي طلبد و عذر کسي را که از او عذر خواهي مي کند نمي پذيرد . هنگام عبادت ، کسل و هنگام معصيت ، شجاع است . آرزويش دور و دراز و مرگش نزديک است . به حساب خود نمي پردازد . نفعش به ديگران کم مي رسد . حرف زياد مي زند . ترس کم مي زند . هنگام رسيدن به غذا، بسيار شادمان مي شود.اهل دنيا هنگام نعمت، شکر و هنگام بلا، صبر نمي کنند. به کارهايي که انجام نداده اند خودستايي مي کنند و چيزي را ادعا مي کنند که واجد آن نيستند و از روي آرزو و هوس سخن مي گويند . عيوب ديگران را بازگو ولي خوبي هاي آنها را مخفي مي کنند . عرض کرد : آيا اهل دنيا اين همه عيب دارند ؟ فرمود : اي احمد ! اهل دنيا عيب فروان دارند . جاهلند ، احمقند ، در مقابل استاد خود تواضع نمي کنند ، خود را عاقل مي پندارند در حالي که نزد اهل معرفت احمق هستند . * نکوهش دنيا و اهل دنيا و دوستداران دنيا ، نکوهش کساني است که محور افکار ، انديشه ها ، گفتار و نگرشهايشان را امور دنيا تشکيل مي دهد . توجه و تعلق خاطرشان به لذتها و نعمت ها ي دنياست و به آخرت نمي انديشند و جهان آخرت براي آنها جاذبه اي ندارد . اينکه در برخي از روايات وارد شده که دشمن اهل دنيا باشيد ، نبايد پنداشت که با هر کس که به برخي از ويژگي هاي دنياپرستان متصف گرديده دشمني بورزيم ، ولو او شيعه و مسلمان باشد ، مثلاً اگر ديديم کسي پرخور است ، با او دشمني بورزيم! نبايد با مومن دشمن بود ، حتي اگر گناهکار باشد ، بلکه بايد عمل ناشايست او را دشمن داشت . در روايتي وارد شده است که وقتي خدا کسي را دوست بدارد هرگز با او دشمني نمي کند و اگر کار ناشايستي از او سر بزند تنها آن کار بد را دشمن مي دارد . در مقابل خداوند با کافر دشمن است و حتي اگر هزاران کار نيک نيز انجام دهد با خودش دشمن است ولي کارش را نيک مي شمارد . پس از ديدگاه اسلام قوام انسان ، به ايمان و کفر است . ( ) . منبع:راهيان کوي دوست / شرح حديث معراج / آيت الله محمد مصباح يزدي/خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 378]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن