واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام (4) خداوند متعال مي فرمايد: (و قتلوهم حتي لا تکون فتنه و يکون الدين کله لله فان انتهوا فإن الله بما يعملون بصير)؛ (1) «با آنان پيکار کنيد تا فتنه برچيده شود و دين همه مخصوص خدا باشد و اگر آن ها خودداري کنند خدا به آنچه انجام مي دهند آگاه است.»همين مضمون در سوره ي بقره آيه ي 193 نيز تکرار شده است.«فتنه» عبارت است از هر چيزي که موجب اختلال يا اضطراب است هرچه که موجب اين دو امر شود فتنه ناميده مي شود. فتنه مصاديقي دارد، مثل اموال و اولاد و کفر و ديگر امور در صورتي که موجب اختلال يا اضطراب شود.(2)غالب مفسرين شيعه و سني مطابق ظاهر آيه و روايات مقصود فتنه را «شرک» دانسته اند.(3)در اين که مقصود به «قاتلوهم» جنگ ابتدايي است يا دفاعي برخي همانند قرطبي معتقدند که قتال در آيه، ابتدايي است زيرا:اولاً: سياق آيه بر اين معنا دلالت دارد، چون مي فرمايد: (و يکون الدين کله لله).ثانياً: اين که پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: «من مأمورم که بجنگم تا هر کس لا اله الا الله بگويد».(4)تأويل آيه بر زمان حضرت مهدي عليه السلام:از طرقي مي توان آيه ي فوق را بر ظهور حضرت مهدي عليه السلام و حکومت عدل توحيدي جهاني او منطبق کرد.1- آيه ي شريفه دلالت دارد بر اين که شرک و کفر (فتنه) بايد ريشه کن شود و دين مخصوص خدا باشد و هيچ مشرکي در روي زمين نماند جز آن که کشته شده يا داخل دين اسلام گردد. اين امر هنوز تحقق نيافته است، در حالي که مي دانيم آرزوي الهي بايد در يک روزي محقق شود و فتنه که همان شرک و کفر است از روي زمين برچيده شود و دين خالص براي خدا باشد. مطابق روايات مهدويت، اين امر در عصر ظهور امام زمان حضرت مهدي عليه السلام اتفاق خواهد افتاد که مشرکي زنده نمي ماند جز آن که وارد اسلام گردد.2- آيات ديگري همچون آيه ي 33 از سوره ي توبه مؤيد همين معنا است که از آيه ي فوق استفاده نموديم. خداوند متعال مي فرمايد: (هو الذي أرسل رسوله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدين کله و لو کره المشرکون)، «او کسي است که رسولش را با هدايت و دين حق فرستاد تا او را بر همه ي آيين ها پيروز گرداند هرچند مشرکان کراهت داشته باشند».آلوسي در تفسير جمله ي «و يکون الدين کله الله» مي گويد: «مقصود آن است که همه ي اديان باطل از بين برود، يعني يا اهل آن اديان از بين رفته و هلاک شوند و يا از ترس وجهات ديگر به دين اسلام بگروند».(5)همين معنا را برخي ديگر از مفسرين از جمله زمخشري، ابي سعود و شوکاني نيز در تفسير خود آورده اند.(6)آلوسي سپس مي گويد: «گفته اند که تأويل اين آيه تاکنون محقق نشده است و در هنگام ظهور حضرت مهدي عليه السلام تأويل آن خواهد آمد و درآن عصر هيچ مشرکي بر روي زمين باقي نخواهد ماند.»(7)3- رواياتي که در ذيل آيات فوق آورده شده نيز دلالت بر همين معنا دارد:زراره مي گويد: از امام صادق عليه السلام درباره ي تفسير آيه ي «و قاتلوهم حتي...» سؤال شد، حضرت فرمود: «لم يجيء تأويل هذع الآيه و لو قد قام قائمنا بعد سيري من يدرکه ما يکون من تأويل هذه الآيه. و ليبلغنّ دين محمد صلي الله عليه و آله ما بلغ الليل حتي لا يکون مشرک علي ظهر الارض»؛ (8) «هنوز تأويل آيه نيامده است، و اگر قائم ما قيام کند زود است که کساني که او را درک کنند تأويل اين آيه را ببينند. و دين محمد صلي الله عليه و آله به تمامي نقاطي که شب پوشش آرام بخش خود را بر آن مي افکند، خواهد رسيد، تا اين که در سراسر زمين، شرک و بت پرستي نماند».نتيجه اين که: هدف اصلي از قتال با مشرکين، به هر نحو از انحاء شرک، آن است که شرک و کفر از جامعه و تمام روي زمين برچيده شود. انبياء علي الخصوص پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله گرچه به دنبال اين هدف و خواست الهي بوده و نهايت سعي و کوشش خود را در تحقق اين هدف به کار بردند ولي مي بينيم که هنوز اين هدف در خارج تحقق پيدا نکرده است، و اين نه به جهت ضعف يا کوتاهي انبيا و رسول گرامي اسلام است، بلکه هنوز شرايط براي تحقق آن پديد نيامده است. پس بايد قبل از پايان تاريخ بشر اين اميد و آرزو و هدف خلقت در خارج تحقق يافته و پياده گردد، و اين بنابرآنچه در روايات مهدويت آمده به دست با کفايت حضرت مهدي عليه السلام در سطح تمام عالم تحقق خواهد يافت.پي نوشت : 1- انفال/ 39.2- مصطفوي، التحقيق في کلمات القرآن، ج9، ص23.3- تفسير ابن کثير، ج1، ص234، الميزان، ج2، ص81، تفسير برهان، ج3، ص317 و...4-تفسير قرطبي، ج2، ص353.5- روح المعاني، ج9، ص174.6- کشاف، ج2، ص220؛ تفسير ابي سعود، ج3، ص96، فتح القدير، ج1، ص252.7- روح المعاني، ج9، ص174.8- تفسير صافي، ج2، ص303، نورالثقلين، ج3، ص155.منبع:کتاب قرآن وظهور حضرت مهدي عجل الله فرجه/س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]