تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830857306




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(3)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(3)
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(3) خداوند متعال مي فرمايد: (يا أيها الذين آمنوا من يرتد منکم عن دينه فسوف يأتي الله بقوم يحبهم و يحبونه أذله علي المؤمنين أعزه علي الکافرين يجهدون في سبيل الله و لا يخافون لومه لآئم ذلک فضل الله يؤتيه من يشآء و الله واسع عليم)؛(1) «اي کساني که ايمان آورده ايد! هر کس از شما از آيين خود بازگردد [به خدا زياني نمي رسد] خداوند جمعيتي را مي آورد که آن ها را دوست دارد و آنان نيز او را دوست دارند. در برابر مؤمنان متواضع و در برابر کافران سرسخت و نيرومند، آن ها در راه خدا جهاد مي کنند و از سرزنش هيچ ملامتگري هراسي ندارند. اين فضل خداست که به هر کس بخواهد [و شايسته ببيند] مي دهد، و (فضل) خدا وسيع، و خداوند داناست».آيه ي فوق اشاره به «قانون استبدال» دارد. استبدال، ابدال، تبديل،تبدل ، به معناي قرار دادن شييء به جاي شييء ديگر است. و در اصطلاح عبارت از تبديل جامعه اي به جامعه ي ديگر است.عواملي در تبديل يک جامعه به جامعه ي ديگر دخيل است که عبارتند از:1- طرد خليفه ي به حق رسول خدا صلي الله عليه و آله که از جانب خداوند منصوب است.2- کوتاهي در جهاد.3- سهل انگاري در تطبيق دين در جامعه و رها کردن مبادي و ارزش هاي اخلاقي و انحراف از شريعت ديني.جامعه اي که جايگزين جامعه ي قبل مي شود نيز داراي شرايطي است از آن جمله:1- تمسک به ولايت خليفه ي الهي که به عنوان جانشين رسول از جانب خداوند معرفي شده است.2- جهاد در راه خدا.3- سعي و کوشش به جهت پياده کردن اسلام در جامعه.ابعاد تربيتي قانون استبدال:در قرآن کريم براي قانون استبدال دو بعد تربيتي بيان شده است: يکي سلبي و ديگري ايجابي.1- بعد سلبي:يعني عقوبت جامعه اي که قرار است تبديل به جامعه اي ديگر شود. خداوند متعال مي فرمايد: «الا تنفروا يعذبکم عذاباً أليماً و يستبدل قوماً غيرکم و لا تضروه شيئاً و الله علي کل شيء قدير)(2)؛ «اگر [به سوي ميدان جهاد] حرکت نکنيد شما را مجازات دردناکي مي کند و گروه ديگري غير از شما را به جاي شما قرار مي دهد و هيچ زياني به او نمي رسانيد و خداوند بر هر چيزي تواناست».2- بعد ايجابي: که عبارت است از تکريم جامعه ي جايگزين. خداوند متعال مي فرمايد: (يا أيها الذين آمنوا من يرتد منکم عن دينه فسوف يأتي الله بقوم يحبهم و يحبونه)؛(3) «اي کساني که ايمان آورده ايد! هر کس از شما از آيين خود بازگردد به [خدا زياني نمي رسد]، خداوند جمعيتي را مي آورد که آن ها را دوست دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند».تحقق استبدال در تاريخ از آيات قرآن استفاده مي شود که سنت استبدال در طول تاريخ در وسعت ها و محدوده هاي مختلف واقع شده و در آينده اي نه چندان دور نيز در سطح وسيع تحقق خواهد يافت.استبدال در تاريخ قوم بني اسرائيل خداوند متعال مي فرمايد: (و وعدنا موسي ثلثين ليله و أتممناها بعشر فتم ميقت ربه أربعين ليله و قال موسي لأخيه هرون اخلفني في قومي و أصلح و لا تتبع سبيل المفسدين)(4)؛ و ما با موسي سي شب وعده گذاشتيم سپس آن را با ده شب ديگر تمام کرديم، به اين ترتيب ميعاد پروردگار با او، چهل شب تمام شد. و موسي به برادرش هارون گفت: جانشين من در ميان قومم باش. و آن ها را اصلاح کن، و از روش مفسدان پيروي منما».قوم حضرت موسي عليه السلام سه شرط سنت استبدال را عملي کردند: الف- طرد خليفه ي به حقّ رسول:خداوند متعال مي فرمايد: (و لما رجع موسي الي قومه غضبان أسفاً قال بئسما خلفتموني من بعدي أعجلتم أمر ربکم و ألقي الألواح و أخذ برأس أخيه يجره اليه قال ابن أم إن القوم استضعفوني و کادوا يقتلونني فلا تشمت بي الأعداء و لا تجعلني مع القوم الظلمين)(5)؛ «و هنگامي که موسي خشمگين و اندوهناک به سوي قوم خود بازگشت، گفت: «پس از من، بد جانشيناني برايم بوديد ( و آيين مرا ضايع کرديد)! آيا در مورد فرمان پروردگارتان (و تمديد مدت ميعاد او)، عجله نموديد ( و زود قضاوت کرديد ؟!)» سپس الواح را افکند ، و سر برادر خود را گرفت ( و با عصبانيت) به سوي خود کشيد؛ او گفت: «فرزند مادرم! اين گروه، مرا در فشار گذاردند و ناتوان کردند؛ و نزديک بود مرا بکشند، پس کاري نکن که دشمنان مرا شماتت کنند و مرا با گروه ستمکاران قرار مده!»ب- کوتاهي در جهاد: خداوند متعال مي فرمايد: (و اذ قال موسي يا قوم ادخلوا الأرض المقدسه التي کتب الله لکم و لا ترتدوا علي أدبارکم فتنقلبوا خاسرين- قالوا يا موسي ان فيها قوماً جبارين و انا لن ندخلها حتي يخرجوا منها فان يخرجوا منها فانا دخلون...)(6) «اي قوم! به سرزمين مقدسي که خداوند براي شما مقرر داشته، وارد شويد! و به پشت سر خود بازنگرديد( و عقب گرد نکنيد) که زيانکار خواهيد بود!- گفتند: «اي موسي! در آن (سرزمين)، جمعيتي (نيرومند و) ستمگرند؛ و ما هرگز وارد آن نمي شويم تا آن ها از آن خارج شوند؛ اگر آن ها از آن خارج شوند، ما وارد خواهيم شد!»ج- دوري از ارزشهاي الهي:خداوند متعال مي فرمايد: (و اتخذ قوم موسي من بعده من حليهم عجلاً جسداً له خوارٌ ألم يروا أنه لا يکلمهم و لا يهديهم سبيلاً اتخذوه و کانوا ظلمين) (7) «قوم موسي بعد (از رفتن) او (به ميعادگاه خدا)، از زيورهاي خود گوساله اي ساختند؛ جسد بي جاني که صداي گوساله داشت! آيا آن ها نمي ديدند که با آنان سخن نمي گويد، و به راه (راست) هدايتشان نمي کند؟! آن را (خداي خود) انتخاب کردند، و ظالم بودند!».عقوبت استبدال در قوم حضرت موسي عليه السلام:خداوند متعال در حکايت از حضرت موسي عليه السلام مي فرمايد: (قال رب اني لا أملک الا نفسي و أخي فافرق بيننا و بين القوم الفسقين- قال فإنها محرمه عليهم أربعين سنه يتيهون في الأرض فلا تأس علي القوم الفسقين)؛(8) (موسي) گفت: «پروردگارا! من تنها اختيار خودم و برادرم را دارم، ميان ما و اين جمعيت گنهکار، جدايي بيفکن!- خداوند (به موسي) فرمود: «اين سرزمين (مقدس) ، تا چهل سال بر آن ها ممنوع است (و به آن نخواهند رسيد): پيوسته در زمين ( در اين بيابان)، سرگردان خواهند بود؛ و درباره (سرنوشت) اين جمعيت گنهکار، غمگين مباش!».سنت استبدال در تاريخ امت اسلامي:قرآن کريم به قانون استبدال در امت اسلام توجه بيشتري داشته است؛ زيرا آخرين استبدال تاريخي است. و اين استبدال با سه شرط محقق خواهد شد:1- غصب خلافت اولياي الهي:خداوند متعال مي فرمايد: (يأيها الذين آمنوا من يرتد منکم عن دينه فسوف يأتي الله بقوم يحبهم و يحبونه أذله علي المؤمنين أعزه علي الکافرين)(9) «اي کساني که ايمان آورده ايد! هر کس از شما، از آيين خود باز گردد، (به خدا زياني نمي رساند) خداوند جمعيتي را مي آورد که آن ها را دوست دارد و آنان (نيز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نيرومندند».علي بن ابراهيم مي گويد: «مخاطب اين آيه اصحاب رسول خدا صلي الله عليه و آله است، کساني که حقّ آل محمد را غصب نموده و از دين مرتد شدند. و در ذيل جمله ي (فسوف يأتي الله بقوم يحبهم و يحبونه) مي گويد: «آيه در شأن قائم عليه السلام و اصحاب او نازل شده است»(10)2- کوتاهي در جهاد در مقابل دشمنان الهيخداوند متعال مي فرمايد: (يأيها الذين آمنوا ما لکم اذا قيل لکم انفروا في سبيل الله اثاقلتم الي الأرض أرضيتم بالحيواه الدنيا من الأخره فما متاع الحيواه الدنيا في الأخره الا قليل- الا تنفروا يعذبکم عذاباً أليماً و يستبدل قوماً غيرکم و لا تضروه شيئاً و الله علي کل شيء قدير)(11)؛ «اي کساني که ايمان آورده ايد! چرا هنگامي که به شما گفته مي شود: «به سوي جهاد در راه خدا حرکت کنيد!» بر زمين سنگيني مي کنيد ( و سستي به خرج مي دهيد!) آيا به زندگي دنيا به جاي آخرت راضي شده ايد؟! با اين که متاع زندگي دنيا، در برابر آخرت، جز اندکي نيست!- اگر (به سوي ميدان جهاد) حرکت نکنيد، شما را مجازات دردناکي مي کند، و گروه ديگري غير از شما را به جاي شما قرار مي دهد؛و هيچ زياني به او نمي رسانيد؛ و خداوند بر هر چيزي تواناست!»3- کوتاهي در عمل به شريعت اسلاميخداوند متعال مي فرمايد: (و ان تتولوا يستبدل قوماً غيرکم ثم لا يکونوا أمثلکم)؛(12) « و هرگاه سرپيچي کنيد، خداوند گروه ديگري را جاي شما مي آورد پس آن ها مانند شما نخواهند بود (و سخاوتمندانه در راه خدا انفاق مي کنند.»استبدال موعود در قرآن:در قرآن کريم به استبدال موعود اشاره شده است:خداوند متعال مي فرمايد: (ان يشأ يذهبکم أيها الناس و يأت باخرين و کان الله علي ذلک قديرا!)؛(13) «اي مردم! اگر او بخواهد، شما را از ميان مي برد و افراد ديگري را (به جاي شما) مي آورد، و خداوند، بر اين کار تواناست».و نيز مي فرمايد:( أولئک الذين آتينهم الکتب و الحکم و النبوه فإن يکفر بها هؤلآء فقد وکلنا بها قوماً ليسوا بها بکفرين)(14)؛ « آن ها کساني هستند که کتاب و حکم و نبوت به آنان داديم؛ و اگر (بفرض) نسبت به آن کفر ورزند، (آيين حقّ زمين نمي ماند؛ زيرا) کسان ديگري را نگاهبان آن مي سازيم که نسبت به آن، کافر نيستند».اوصاف ايجابي مجتمع جايگزين1- تمسک مجتمع جايگزين به ولايت الهيخداوند متعال مي فرمايد: (... أذله علي المؤمنين أعزه علي الکافرين)؛ «در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نيرومندند.»2- التزام به عمل جهادي در مقابل دشمنخداوند متعال مي فرمايد: (يجهدون في سبيل الله و لا يخافون لومه لآئم)؛ «آن ها در راه خدا جهاد مي کنند، و از سرزنش هيچ ملامتگري هراسي ندارند.»3- تمسک به اصول دين و شريعت و پياده کردن ارزش هاي ديني در جامعهخداوند متعال مي فرمايد: (يأيها الذين آمنوا من يرتد منکم عن دينه فسوف يأتي الله بقوم يحبهم و يحبونه)؛(15) «اي کساني که ايمان آورده ايد! هر کس از شما، از آيين خود بازگردد، (به خدا زياني نمي رساند؛ خداوند جمعيتي را مي آورد که آن ها را دوست دارد و آنان (نيز) او را دوست دارند»تأويل آيه در رواياتبا مراجعه به رواياتي که در ذيل آيه ي مورد بحث وارد شده پي مي بريم که اهل بيت عليهم السلام آن را تأويل به اصحاب امام زمان عليه السلام نموده اند:سليمان بن هارون عجلي مي گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم که مي فرمود: «ان صاحب هذا الامر محفوظ له اصحابه، لو ذهب الناس جميعاً اتي الله له باصحابه... و هم الذين قال الله عزوجل فيهم: (فسوف يأتي الله بقوم...)؛ «همانا صاحب اين امر محفوظ است. و او داراي اصحابي است که اگر تمام مردم از بين بروند خداوند متعال اصحاب او را گرد او جمع مي کند. آن ها هستند که خداوند در موردشان فرمود: «فسوف يأتي الله...»(16)پي نوشت : 1-مائده/ 54.2- توبه/ 39.3-مائده/ 54.4- اعراف/ 142.5- اعراف/ 150.6- مائده/ 20-26.7-اعراف/ 148.8- مائده/ 25-26.9- مائده/ 51-56.10- تفسير قمي، ج1، ص177.11- توبه/ 38و39.12- محمد صلي الله عليه و آله/ 38.13- نساء/ 133.14- انعام/ 89.15- مائده/ 54.16- تفسير برهان، ج2، ص473.منبع: کتاب قرآن و ظهور حضرت مهدي عجل الله فرجه/س
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 463]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن