محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830884807
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(3)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(3) خداوند متعال مي فرمايد: (يا أيها الذين آمنوا من يرتد منکم عن دينه فسوف يأتي الله بقوم يحبهم و يحبونه أذله علي المؤمنين أعزه علي الکافرين يجهدون في سبيل الله و لا يخافون لومه لآئم ذلک فضل الله يؤتيه من يشآء و الله واسع عليم)؛(1) «اي کساني که ايمان آورده ايد! هر کس از شما از آيين خود بازگردد [به خدا زياني نمي رسد] خداوند جمعيتي را مي آورد که آن ها را دوست دارد و آنان نيز او را دوست دارند. در برابر مؤمنان متواضع و در برابر کافران سرسخت و نيرومند، آن ها در راه خدا جهاد مي کنند و از سرزنش هيچ ملامتگري هراسي ندارند. اين فضل خداست که به هر کس بخواهد [و شايسته ببيند] مي دهد، و (فضل) خدا وسيع، و خداوند داناست».آيه ي فوق اشاره به «قانون استبدال» دارد. استبدال، ابدال، تبديل،تبدل ، به معناي قرار دادن شييء به جاي شييء ديگر است. و در اصطلاح عبارت از تبديل جامعه اي به جامعه ي ديگر است.عواملي در تبديل يک جامعه به جامعه ي ديگر دخيل است که عبارتند از:1- طرد خليفه ي به حق رسول خدا صلي الله عليه و آله که از جانب خداوند منصوب است.2- کوتاهي در جهاد.3- سهل انگاري در تطبيق دين در جامعه و رها کردن مبادي و ارزش هاي اخلاقي و انحراف از شريعت ديني.جامعه اي که جايگزين جامعه ي قبل مي شود نيز داراي شرايطي است از آن جمله:1- تمسک به ولايت خليفه ي الهي که به عنوان جانشين رسول از جانب خداوند معرفي شده است.2- جهاد در راه خدا.3- سعي و کوشش به جهت پياده کردن اسلام در جامعه.ابعاد تربيتي قانون استبدال:در قرآن کريم براي قانون استبدال دو بعد تربيتي بيان شده است: يکي سلبي و ديگري ايجابي.1- بعد سلبي:يعني عقوبت جامعه اي که قرار است تبديل به جامعه اي ديگر شود. خداوند متعال مي فرمايد: «الا تنفروا يعذبکم عذاباً أليماً و يستبدل قوماً غيرکم و لا تضروه شيئاً و الله علي کل شيء قدير)(2)؛ «اگر [به سوي ميدان جهاد] حرکت نکنيد شما را مجازات دردناکي مي کند و گروه ديگري غير از شما را به جاي شما قرار مي دهد و هيچ زياني به او نمي رسانيد و خداوند بر هر چيزي تواناست».2- بعد ايجابي: که عبارت است از تکريم جامعه ي جايگزين. خداوند متعال مي فرمايد: (يا أيها الذين آمنوا من يرتد منکم عن دينه فسوف يأتي الله بقوم يحبهم و يحبونه)؛(3) «اي کساني که ايمان آورده ايد! هر کس از شما از آيين خود بازگردد به [خدا زياني نمي رسد]، خداوند جمعيتي را مي آورد که آن ها را دوست دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند».تحقق استبدال در تاريخ از آيات قرآن استفاده مي شود که سنت استبدال در طول تاريخ در وسعت ها و محدوده هاي مختلف واقع شده و در آينده اي نه چندان دور نيز در سطح وسيع تحقق خواهد يافت.استبدال در تاريخ قوم بني اسرائيل خداوند متعال مي فرمايد: (و وعدنا موسي ثلثين ليله و أتممناها بعشر فتم ميقت ربه أربعين ليله و قال موسي لأخيه هرون اخلفني في قومي و أصلح و لا تتبع سبيل المفسدين)(4)؛ و ما با موسي سي شب وعده گذاشتيم سپس آن را با ده شب ديگر تمام کرديم، به اين ترتيب ميعاد پروردگار با او، چهل شب تمام شد. و موسي به برادرش هارون گفت: جانشين من در ميان قومم باش. و آن ها را اصلاح کن، و از روش مفسدان پيروي منما».قوم حضرت موسي عليه السلام سه شرط سنت استبدال را عملي کردند: الف- طرد خليفه ي به حقّ رسول:خداوند متعال مي فرمايد: (و لما رجع موسي الي قومه غضبان أسفاً قال بئسما خلفتموني من بعدي أعجلتم أمر ربکم و ألقي الألواح و أخذ برأس أخيه يجره اليه قال ابن أم إن القوم استضعفوني و کادوا يقتلونني فلا تشمت بي الأعداء و لا تجعلني مع القوم الظلمين)(5)؛ «و هنگامي که موسي خشمگين و اندوهناک به سوي قوم خود بازگشت، گفت: «پس از من، بد جانشيناني برايم بوديد ( و آيين مرا ضايع کرديد)! آيا در مورد فرمان پروردگارتان (و تمديد مدت ميعاد او)، عجله نموديد ( و زود قضاوت کرديد ؟!)» سپس الواح را افکند ، و سر برادر خود را گرفت ( و با عصبانيت) به سوي خود کشيد؛ او گفت: «فرزند مادرم! اين گروه، مرا در فشار گذاردند و ناتوان کردند؛ و نزديک بود مرا بکشند، پس کاري نکن که دشمنان مرا شماتت کنند و مرا با گروه ستمکاران قرار مده!»ب- کوتاهي در جهاد: خداوند متعال مي فرمايد: (و اذ قال موسي يا قوم ادخلوا الأرض المقدسه التي کتب الله لکم و لا ترتدوا علي أدبارکم فتنقلبوا خاسرين- قالوا يا موسي ان فيها قوماً جبارين و انا لن ندخلها حتي يخرجوا منها فان يخرجوا منها فانا دخلون...)(6) «اي قوم! به سرزمين مقدسي که خداوند براي شما مقرر داشته، وارد شويد! و به پشت سر خود بازنگرديد( و عقب گرد نکنيد) که زيانکار خواهيد بود!- گفتند: «اي موسي! در آن (سرزمين)، جمعيتي (نيرومند و) ستمگرند؛ و ما هرگز وارد آن نمي شويم تا آن ها از آن خارج شوند؛ اگر آن ها از آن خارج شوند، ما وارد خواهيم شد!»ج- دوري از ارزشهاي الهي:خداوند متعال مي فرمايد: (و اتخذ قوم موسي من بعده من حليهم عجلاً جسداً له خوارٌ ألم يروا أنه لا يکلمهم و لا يهديهم سبيلاً اتخذوه و کانوا ظلمين) (7) «قوم موسي بعد (از رفتن) او (به ميعادگاه خدا)، از زيورهاي خود گوساله اي ساختند؛ جسد بي جاني که صداي گوساله داشت! آيا آن ها نمي ديدند که با آنان سخن نمي گويد، و به راه (راست) هدايتشان نمي کند؟! آن را (خداي خود) انتخاب کردند، و ظالم بودند!».عقوبت استبدال در قوم حضرت موسي عليه السلام:خداوند متعال در حکايت از حضرت موسي عليه السلام مي فرمايد: (قال رب اني لا أملک الا نفسي و أخي فافرق بيننا و بين القوم الفسقين- قال فإنها محرمه عليهم أربعين سنه يتيهون في الأرض فلا تأس علي القوم الفسقين)؛(8) (موسي) گفت: «پروردگارا! من تنها اختيار خودم و برادرم را دارم، ميان ما و اين جمعيت گنهکار، جدايي بيفکن!- خداوند (به موسي) فرمود: «اين سرزمين (مقدس) ، تا چهل سال بر آن ها ممنوع است (و به آن نخواهند رسيد): پيوسته در زمين ( در اين بيابان)، سرگردان خواهند بود؛ و درباره (سرنوشت) اين جمعيت گنهکار، غمگين مباش!».سنت استبدال در تاريخ امت اسلامي:قرآن کريم به قانون استبدال در امت اسلام توجه بيشتري داشته است؛ زيرا آخرين استبدال تاريخي است. و اين استبدال با سه شرط محقق خواهد شد:1- غصب خلافت اولياي الهي:خداوند متعال مي فرمايد: (يأيها الذين آمنوا من يرتد منکم عن دينه فسوف يأتي الله بقوم يحبهم و يحبونه أذله علي المؤمنين أعزه علي الکافرين)(9) «اي کساني که ايمان آورده ايد! هر کس از شما، از آيين خود باز گردد، (به خدا زياني نمي رساند) خداوند جمعيتي را مي آورد که آن ها را دوست دارد و آنان (نيز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نيرومندند».علي بن ابراهيم مي گويد: «مخاطب اين آيه اصحاب رسول خدا صلي الله عليه و آله است، کساني که حقّ آل محمد را غصب نموده و از دين مرتد شدند. و در ذيل جمله ي (فسوف يأتي الله بقوم يحبهم و يحبونه) مي گويد: «آيه در شأن قائم عليه السلام و اصحاب او نازل شده است»(10)2- کوتاهي در جهاد در مقابل دشمنان الهيخداوند متعال مي فرمايد: (يأيها الذين آمنوا ما لکم اذا قيل لکم انفروا في سبيل الله اثاقلتم الي الأرض أرضيتم بالحيواه الدنيا من الأخره فما متاع الحيواه الدنيا في الأخره الا قليل- الا تنفروا يعذبکم عذاباً أليماً و يستبدل قوماً غيرکم و لا تضروه شيئاً و الله علي کل شيء قدير)(11)؛ «اي کساني که ايمان آورده ايد! چرا هنگامي که به شما گفته مي شود: «به سوي جهاد در راه خدا حرکت کنيد!» بر زمين سنگيني مي کنيد ( و سستي به خرج مي دهيد!) آيا به زندگي دنيا به جاي آخرت راضي شده ايد؟! با اين که متاع زندگي دنيا، در برابر آخرت، جز اندکي نيست!- اگر (به سوي ميدان جهاد) حرکت نکنيد، شما را مجازات دردناکي مي کند، و گروه ديگري غير از شما را به جاي شما قرار مي دهد؛و هيچ زياني به او نمي رسانيد؛ و خداوند بر هر چيزي تواناست!»3- کوتاهي در عمل به شريعت اسلاميخداوند متعال مي فرمايد: (و ان تتولوا يستبدل قوماً غيرکم ثم لا يکونوا أمثلکم)؛(12) « و هرگاه سرپيچي کنيد، خداوند گروه ديگري را جاي شما مي آورد پس آن ها مانند شما نخواهند بود (و سخاوتمندانه در راه خدا انفاق مي کنند.»استبدال موعود در قرآن:در قرآن کريم به استبدال موعود اشاره شده است:خداوند متعال مي فرمايد: (ان يشأ يذهبکم أيها الناس و يأت باخرين و کان الله علي ذلک قديرا!)؛(13) «اي مردم! اگر او بخواهد، شما را از ميان مي برد و افراد ديگري را (به جاي شما) مي آورد، و خداوند، بر اين کار تواناست».و نيز مي فرمايد:( أولئک الذين آتينهم الکتب و الحکم و النبوه فإن يکفر بها هؤلآء فقد وکلنا بها قوماً ليسوا بها بکفرين)(14)؛ « آن ها کساني هستند که کتاب و حکم و نبوت به آنان داديم؛ و اگر (بفرض) نسبت به آن کفر ورزند، (آيين حقّ زمين نمي ماند؛ زيرا) کسان ديگري را نگاهبان آن مي سازيم که نسبت به آن، کافر نيستند».اوصاف ايجابي مجتمع جايگزين1- تمسک مجتمع جايگزين به ولايت الهيخداوند متعال مي فرمايد: (... أذله علي المؤمنين أعزه علي الکافرين)؛ «در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نيرومندند.»2- التزام به عمل جهادي در مقابل دشمنخداوند متعال مي فرمايد: (يجهدون في سبيل الله و لا يخافون لومه لآئم)؛ «آن ها در راه خدا جهاد مي کنند، و از سرزنش هيچ ملامتگري هراسي ندارند.»3- تمسک به اصول دين و شريعت و پياده کردن ارزش هاي ديني در جامعهخداوند متعال مي فرمايد: (يأيها الذين آمنوا من يرتد منکم عن دينه فسوف يأتي الله بقوم يحبهم و يحبونه)؛(15) «اي کساني که ايمان آورده ايد! هر کس از شما، از آيين خود بازگردد، (به خدا زياني نمي رساند؛ خداوند جمعيتي را مي آورد که آن ها را دوست دارد و آنان (نيز) او را دوست دارند»تأويل آيه در رواياتبا مراجعه به رواياتي که در ذيل آيه ي مورد بحث وارد شده پي مي بريم که اهل بيت عليهم السلام آن را تأويل به اصحاب امام زمان عليه السلام نموده اند:سليمان بن هارون عجلي مي گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم که مي فرمود: «ان صاحب هذا الامر محفوظ له اصحابه، لو ذهب الناس جميعاً اتي الله له باصحابه... و هم الذين قال الله عزوجل فيهم: (فسوف يأتي الله بقوم...)؛ «همانا صاحب اين امر محفوظ است. و او داراي اصحابي است که اگر تمام مردم از بين بروند خداوند متعال اصحاب او را گرد او جمع مي کند. آن ها هستند که خداوند در موردشان فرمود: «فسوف يأتي الله...»(16)پي نوشت : 1-مائده/ 54.2- توبه/ 39.3-مائده/ 54.4- اعراف/ 142.5- اعراف/ 150.6- مائده/ 20-26.7-اعراف/ 148.8- مائده/ 25-26.9- مائده/ 51-56.10- تفسير قمي، ج1، ص177.11- توبه/ 38و39.12- محمد صلي الله عليه و آله/ 38.13- نساء/ 133.14- انعام/ 89.15- مائده/ 54.16- تفسير برهان، ج2، ص473.منبع: کتاب قرآن و ظهور حضرت مهدي عجل الله فرجه/س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 464]
صفحات پیشنهادی
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(3)
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(3) خداوند متعال مي فرمايد: (يا أيها الذين آمنوا من يرتد منکم عن دينه فسوف يأتي الله بقوم يحبهم و يحبونه أذله علي المؤمنين أعزه علي ...
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(3) خداوند متعال مي فرمايد: (يا أيها الذين آمنوا من يرتد منکم عن دينه فسوف يأتي الله بقوم يحبهم و يحبونه أذله علي المؤمنين أعزه علي ...
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(1)
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(1)-قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(1) ... (3)فخر رازي مي گويد: «اين بشارت از طرف خداوند است و بايد در آينده تحقق يابد و طبق ...
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(1)-قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(1) ... (3)فخر رازي مي گويد: «اين بشارت از طرف خداوند است و بايد در آينده تحقق يابد و طبق ...
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(2)
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(2)-قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(2) خداوند ... و أورثنا الأرض نتبوأ من الجنه حيث نشآء)؛(3) «آن ها مي گويند: حمد و ستايش مخصوص ...
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(2)-قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(2) خداوند ... و أورثنا الأرض نتبوأ من الجنه حيث نشآء)؛(3) «آن ها مي گويند: حمد و ستايش مخصوص ...
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام، آيه ي اول
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام، آيه ي اول-قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام، آيه ي ... در اين آيه وعده به سه چيز داده شده است: 1- استخلاف در زمين.2- تمکين در زمين،3- ...
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام، آيه ي اول-قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام، آيه ي ... در اين آيه وعده به سه چيز داده شده است: 1- استخلاف در زمين.2- تمکين در زمين،3- ...
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام (4)
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام (4)-قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام (4) خداوند ... (3)در اين که مقصود به «قاتلوهم» جنگ ابتدايي است يا دفاعي برخي همانند قرطبي ...
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام (4)-قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام (4) خداوند ... (3)در اين که مقصود به «قاتلوهم» جنگ ابتدايي است يا دفاعي برخي همانند قرطبي ...
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام (5)
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام (5)-قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام (5) خداوند ... (3)ابي الجارود از امام باقر عليه السلام در تفسير آيه ي فوق نقل مي کند که فرمود: ...
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام (5)-قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام (5) خداوند ... (3)ابي الجارود از امام باقر عليه السلام در تفسير آيه ي فوق نقل مي کند که فرمود: ...
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام، آيه ي چهارم خداوند متعال مي فرمايد: (و نريد أن نمن ... ها به عنوان يکي از مصاديق آن به حساب مي آيند.3- رواياتي که از طريق شيعه و سني در ...
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام، آيه ي چهارم خداوند متعال مي فرمايد: (و نريد أن نمن ... ها به عنوان يکي از مصاديق آن به حساب مي آيند.3- رواياتي که از طريق شيعه و سني در ...
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(7)
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(7)-قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(7) خداوند ... (3)مفسرين در تفسير آيه ي فوق اختلاف نموده اند، برخي از آنان قائلند که آيه مربوط به ...
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(7)-قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(7) خداوند ... (3)مفسرين در تفسير آيه ي فوق اختلاف نموده اند، برخي از آنان قائلند که آيه مربوط به ...
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام (6)
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام (6)-قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام (6) خداوند ... (3)در مصادر روايي و تفسيري شيعه نيز همين مضمون به نحو متواتر از پيامبر اسلام و ...
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام (6)-قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام (6) خداوند ... (3)در مصادر روايي و تفسيري شيعه نيز همين مضمون به نحو متواتر از پيامبر اسلام و ...
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام، آيه ي دهم
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام، آيه ي دهم-قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام، آيه ... (3)رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: «چگونه است حال شما هنگامي که فرزند مريم در ...
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام، آيه ي دهم-قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام، آيه ... (3)رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: «چگونه است حال شما هنگامي که فرزند مريم در ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها