واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام، آيه ي چهارم خداوند متعال مي فرمايد: (و نريد أن نمن علي الذين استضعفوا في الأرض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثين):(1) «اراده ي ما بر اين قرار گرفته که بر مستضعفين زمين منت بگذاريم و آنان را پيشوايان و وارثان (روي زمين) قرار دهيم».منت در لغت به معناي نعمت سنگين است(2)؛ زيرا «من» در اصل به معناي سنگيني است و منت خدا همان نعمت هاي سنگين و ارزشمند اوست که به انسان ها ارزاني مي شود.(3)مستضعف از ماده ي ضعف خلاف قوت است.(4) و استضعاف آن است که کسي طلب ضعف شخصي را کند و مستضعف کسي است که ضعيف شمرده شده است.(5)تعيين مصداق آيهطبق سياق آيه ي شريفه، مفسرين اهل سنت و شيعه، شأن نزول آيه را مربوط به قوم «بني اسرائيل» مي دانند.(6) آن ها بودند که در روي زمين به استضعاف کشيده شده و خداوند آن ها را بر فرعونيان پيروز گرداند، ولي حقيقت آيه دلالت بر يک قانون کلي و اراده و مشيت هميشگي خداوند نسبت به مستضعفين تا روز قيامت دارد. خداوند اراده کرده که به حسب شرايط خاص، مستضعفين عالم را پيروز گرداند، که نمونه ي آن تحقق مشيت الهي نسبت به پيروزي بني اسرائيل و زوال حکومت فرعونيان بود. نمونه ي کاملتر آن حکومت پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله بعد از ظهور اسلام است. و مطابق روايات، مصداق کامل و تمام آن در عصر ظهور حضرت مهدي عليه السلام است که خداوند حکومت آن حضرت را که حکومت مستضعفين است در سرتاسر عالم گسترش خواهد داد ، و کره ي زمين را پر از عدل و داد خواهد کرد. اين معنا را مي توان از قرائن و شواهدي استفاده کرد:1- اراده ي خداوند در آيه ي فوق به صورت مضارع «نريد» بيان شده است که دلالت بر استمرار دارد، يعني تا روز قيامت اين اراده ي حتمي الهي پابرجاست که مستضعفين بر مستکبرين پيروز شوند، و اين اراده در پايان تاريخ به صورت کلي عملي خواهد شد.2- اراده ي حتمي الهي بر عنوان «مستضعفين» تعلق گرفته است، مستضعفين بني اسرائيل خصوصيت ندارند بلکه آن ها به عنوان يکي از مصاديق آن به حساب مي آيند.3- رواياتي که از طريق شيعه و سني در ذيل آيه ي فوق وارد شده دلالت بر عموميت اين سنت و وعده و اراده ي الهي دارد.حضرت علي عليه السلام فرمود: «دنيا بعد از آن که در مقابل ما چموشي و سرکشي کرد همچون شتر بدخلق- که در بدو امر به فرزند خود شير نمي دهد- به سوي ما روي مي آورد و در برابر ما رام مي شود. آن گاه اين آيه را تلاوت فرمود: «و نريد...» .(7)امام صادق عليه السلام فرمود: «ان هذه الآيه مخصوصه بصاحب الأمر الذي يظهر في آخرالزمان و يبيد الجبابره و الفراعنه و يملک الأرض شرقاً و غرباً فيملأها عدلاً کما ملئت جوراً»؛ «همانا اين آيه مخصوص به صاحب امري است که در آخرالزمان ظهور کرده و جباران و فرعونيان را نابود خواهد کرد. و شرق و غرب زمين را مالک مي شود، پس زمين را پر از عدل و داد مي کند همان گونه که از ظلم پر شده است».(8)پي نوشت : 1- قصص/5.2- مفردات راغب ، ص 777، ماده ي «من».3- الميزان ، ج 16، ص 10.4- مفردات قرآن ، ص 506.5- التحقيق في کلمات القرآن الکريم ، ج 7 ، ص 30.6- مجمع البيان ، ج 7-8 ، درالمنثور ، ج 6 ، ص 392.7- شواهد التنزيل، ج1، ص438، ح59، ينابيع الموده، ص437.8- تفسير برهان، ج6، ص58.منبع: کتاب قرآن و ظهور حضرت مهدي عجل الله فرجهمعرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 390]