واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
قرآن و ظهور حضرت مهدي عليه السلام(1) خداوند متعال مي فرمايد: (هو الذي أرسل رسوله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدين کله و لو کره المشرکون)؛(1) «و او کسي است که رسولش را با هدايت و دين حقّ فرستاد تا او را بر همه ي آيين ها غالب گرداند هرچند مشرکان کراهت داشته باشند».مقصود از هدايت در کلمه ي «بالهدي» هدايت الهي است که رسول خدا صلي الله عليه و آله را با آن مبعوث کرده است. و مراد به «دين حق» همان دين اسلام است که شامل عقائد و احکام و مجموعه ي معارف الهي مي گردد.در مورد ضمير در «ليظهره» که به چه مرجعي باز مي گردد در نظر مفسرين اختلاف است.برخي آن را به رسول خدا صلي الله عليه و آله بازگردانده اند. و برخي ديگر آن را به «دين الحق» مرتبط دانسته اند، به اين معنا که دين اسلام بر همه ي اديان غلبه خواهد نمود.قرائن و شواهد، مؤيّد احتمال دوم است؛ زيرا:اولاً: مطابق قاعده «الاقرب يمنع الأبعد» ضمير بايد به «دين حق» بازگردد؛ زيرا از «رسول» نزديک تر است.ثانياً: بين غالب و مغلوب بايد مناسب باشد، به اين معنا که اگر دين مغلوب اديان غيراسلامي است، دين غالب نيز بايد از جنس دين باشد که همان دين اسلام است.تطبيق آيه بر عصر ظهورگروهي از مفسرين، آيه را به عصر ظهور امام زمان عليه السلام تطبيق داده اند؛ زيرا تنها در آن زمان است که هيچ کس در روي زمين نيست جز آن که وارد دين اسلام شده يا تحت سلطه ي اسلام قرار خواهد گرفت.(2)و برخي نيز معناي آيه را عام دانسته که داراي مصاديق مختلفي است و کامل ترين مصداق آن، عصر ظهور حضرت مهدي عليه السلام است.(3)فخر رازي مي گويد: «اين بشارت از طرف خداوند است و بايد در آينده تحقق يابد و طبق روايات اين بشارت در زمان حضرت عيسي و حضرت مهدي عليهما السلام تحقق خواهد يافت.»(4)طبري مي گويد: «در زمان نزول حضرت عيسي عليه السلام تمام اديان، باطل و نابود شده و تنها دين اسلام بر همه ي اديان غلبه خواهد کرد».(5)از سعيد بن جبير در ذيل آيه ي شريفه روايت شده که فرمود: «آيه مربوط به مهدي از اولاد فاطمه عليها السلام است که خداوند او را بر همه ي اديان غالب خواهد کرد».(6)سيوطي از جابر در تفسير آيه ي فوق نقل کرده که فرمود: «اين امر تحقق نخواهد يافت تا آن که هيچ يهودي يا نصراني در روي زمين نباشد مگر آن که اسلام را انتخاب کند.»(7)از مجاهد و سدّي و عکرمه نيز همين معنا و تفسير رسيده است.سدي و عکرمه گفته اند: «آيه مربوط به زمان خروج مهدي عليه السلام است که در آن زمان هيچ کس باقي نمي ماند جز آن که داخل در اسلام شود.»(8)ابوبصير از امام صادق عليه السلام در تفسير آيه ي فوق نقل کرده که فرمود: «والله ما نزل تأويلها بعد و لا ينزل تأويلها حتي يخرج القائم عليه السلام، فاذا خرج القائم عليه السلام لم يبق کافر بالله العظيم...»؛(9) «به خدا سوگند، تأويل آيه هنوز تحقق نيافته و نخواهد يافت تا آن که قائم خروج کند، و هنگامي که خروج کرد کافر به خداي عظيم در روي زمين باقي نمي ماند».رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: «زود است که براي شما مشرق هاي زمين و مغرب هاي آن فتح خواهد شد.»(10)محمد بن مسلم مي گويد: شنيدم از امام باقر عليه السلام که مي فرمود: «قائم از ما است که منصور به رعب و مؤيد به نصرت است. زمين براي او جمع مي شود. خداوند دين خود را به وسيله ي او بر همه ي اديان غالب مي گرداند اگرچه مشرکين از اين امر کراهت داشته باشند. در زمين جاي ويراني باقي نمي ماند جز آن که آباد گردد. روح الله عيسي بن مريم فرود مي آيد و پشت سر او نماز خواهد گذارد.»(11)پي نوشت : 1- توبه/ 33.2- تفسير ابن ابي حاتم، ج1، ص211، تفسير قرطبي، ج8، ص121. تفسير فخر رازي، ج12، ص104، تفسير ثعلبي، ج5، ص35.3- مجمع البيان، ج5، ص38.4- تفسير فخر رازي، ج12، ص104.5- جامع البيان، ج13، ص109.6- الفصول المهمه، ص300.7- درّ المنثور، ج4، ص176.8- تفسير ابن ابي حاتم، ج4، ص1786 ،و ج1، ص211، تفسير ثعلبي، ج5، ص35.9- تفسير برهان، ج3، ص407. نورالثقلين، ج3، ص109.10- تفسير ابن کثير، ج2، ص137.11- نورالثقلين، ج3، ص109. منبع: کتاب قرآن و ظهور حضرت مهدي عجل الله فرجه/س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]