تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 16 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خدا رابشناسد ترس او در دلش می افتد و هر از خدا ترسان باشد نفسش از دنیا باز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809759025




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شرايط انتظار


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
شرايط انتظار
شرايط انتظار درك فرد از جايگاه خلقتى خوددر نگرش فراسيسم، عواملى همچون نگرش نظام تحول به انسان و ترسيم جايگاه خلقتى او در كائنات، ياترسيم تصوير صحيح انسان در پيام تحول وسازگارى نقشهاى زندگى در اين نظريه، نقشى اساسى در شكل گيرى شاكله ذهنى افراد منتظِر دارد; به گونه اى نه تنها بر عملكرد منتظِر و شيوه درك فلسفه انتظار اثر مى نهد، بلكه مى توان به جرأت بيان داشت كه طرح صحيح نگرش به انسان، اثرات قطعى بر ادارك فردى و اجتماعى و شيوه استفاده از توان و سرمايه هاى او خواهد داشت. بنابراين در اصل نگرش تحول دينى، طرح جايگاه والاى آدمى به عنوان ركن اصلى تحقق تحول، مطرح است.انسانى كه در طول مدت انتظار، به سازندگى فكرى ايمانى و روحى خود اقدام نموده و آگاهانه در جهت ايجاد اين انقلاب نهايى گام برداشته و زمينه محو ظلم و ستم را فراهم آورده، نمى تواند نسبت به تحولات محيطى خود بى تفاوت باشد. در نظريه تحول دينى، جايگاه خلقتى انسان به دور از تبعيض هاى جنسيتى (زن ـ مرد) مطرح است. در اين ديدگاه، زن براى تحقق رسالت انتهائى، همانقدر مسئول است كه مرد مسئول مى باشد; و مسئوليت و وظايف زن به همان ميزان، بلكه به سبب نقش فرهنگى او بيشتر از مرد مطرح گشته است. درك فرد از شخصيت منتظَر موعودگرچه معرفت ظاهرى از ويژگيهاى منجى موعود و ارتباط و اتصال با او، سهمى را در فلسفه انتظار دارد ـ زيرا او الگوى تمام نماى انسانيت و تحقق آمال دين است ـ اما جمع آورى اطلاعات و انباشته هاى نظرى، تنها بخشى از معرفت را ايجاد مى نمايد; زيرا فرد منتظِر بايد با اين اندوخته ها بتواند با علم حضورى، درون خود را تغذيه نمايد. در اين صورت است كه او هر دو نوع پاداش درونى و بيرونى را درك كرده و بر اساس ظرفيت ووسعت روحى خود، از اين اتصال بهره خواهد برد. سلسله مراتب اتصال و اثربخشى اين ارتباط، بسته به شخصيت فرد منتظر دارد. گاه ممكن است كسب پاداش از سوى منجى، در حد رفع حاجت هاى دنيوى باشد، كه اين ارتباط در سلسله مراتب درك فلسفه تحول، در حد توسل نازلترى است; و گاه اين ارتباط به رشد و كسب فيض معنوى در سطوح عاليه منجر گشته و فرد منتظِر را در معرض تابش كامل انوار منتظَر قرار مى دهد. در اينصورت او تحقق اين فلسفه را به خوبى در كمال فكرى و رفتارى خود درك خواهد كرد.درك فرد از نقش حقيقى خودآدمى به تناسب مسئوليتها نقش هاى مختلفى را در نظام خانوادگى به عنوان پدر يامادر، شوهر يا زن، خواهر يا برادر مى پذيرد و در نظام اجتماعى با پذيرش پايگاه اجتماعى، يا مشاغل اعتبارى، نقشهاى گوناگونى همچون زن يا مرد كارمند، زن يا مرد شاغل، زن يا مرد فعال و . . .بر عهده مى گيرد; اما آنگاه كه تمامى اين نقش ها در مجموع، يك مفهوم را داشته باشد و آن كمك به انسانيت انسان باشد، فرد آماده مى شود كه در جهت كمك به ظهور، حركت نمايد:در اينجا سئوال اساسى اين است كه آيا مجموعه نقشهاى زندگى با نقش يك فرد منتظر يا فلسفه انتظار، مطابقت دارد؟ به عنوان مثال، آيا نقشهاى مختلف طبيعى، اجتماعى و فردى كه زن بر عهده دارد، توانسته است از او يك زن منتظِر بيافريند؟ آيا براستى هماهنگى حقيقى ميان اين نقشها و رسالت انتهايى او تنظيم شده است؟ درك فرد از ويژگيهاى جنسيتى خودزن و مرد، با وجود آنكه داراى مجموعه اى از صفات مشترك انسانى هستند، هر يك داراى صفات و ويژگيهايى خاص مى باشند.اين ويژگيها با وظايف محوله به آنان اعم از طبيعى، عبادى و اجتماعى، تناسبى خاص دارد; به گونه اى كه هر گونه تلاش در جهت رشد ايمان، علم و مهارت در زن و مرد، با توجه به تفاوتهاى آنان و لحاظ اين تفاوتها در برنامه ريزى، سرعتى زايد الوصف مى گيرد; زيرا شيوه بروز و ظهور سرمايه هاى خلقتى آنها نيز به خصوصيات ويژه هر يك از زن و مرد وابسته است. شيوه آمادگى براى ظهور اگر به مفهوم تجلى بخش اعظم سرمايه هاى انسانى انسانها باشد، بايد با توجه به اين سرمايه هاى خاص صورت پذيرد;ودرحقيقت آمادگى براى ظهور به مفهوم به فعل رساندن تمامى نيروهاى بالقوه، بخصوص از سرمايه هاى ويژه اى است كه در هر يك از زن و مردبنا به جنسيت آنها به امانت نهاده شده است.رشد اين ويژگيها در حقيقت،فلسفه مكمل بودن زن ومردرا درراه ايفاىرسالت انتهايى آنها به نمايش مى گذارد; و در صورت كمال اين تجلى است كه شرايط ظهور، تحقق خواهد يافت و هر يك از زن و مرد منتظِر، جايگاه حقيقى و نوع مشاركت خود را در رسالت ارزشى خود خواهند يافت. خطرات عدم درك فلسفه انتظاردلسردىاگر شخصى در انتظار ميهمانى باشد، اما ميهمان او در آن مدت نيايد، و يا آمدن و ديدن ميهمان، نتيجه مورد انتظار او را بر آورده ننمايد، و يا حتى اگر تصور نمايد شخصيت ميهمان كارگشاى مشكلات او نخواهد بودـ چون تصّور مى كند پاداش مورد انتظارش را در اين انتظار نخواهد يافت، يا نتيجه اى را براى اين تلاش و عملكرد خود نخواهد ديد ـ به علت ايجاد اين يأس، در جهت ايجاد زمينه براى ظهور او كوشش نخواهد كرد، يا اگر كوششى نمايد، با يك نوع بى اعتمادى و بى تفاوتى خواهد بود. ناتوانىاگر فرد منتظر، فاقد مهارتها و توانائى هايى باشد كه بايد در جهت آمادگى براى پذيرائى از ميهمان خود بكار گيرد، فلسفه انتظار را درك نخواهد كرد و يك منتظر حقيقى نخواهد بود; زيرا مدت انتظار، فرصتى است براى باز سازى و توانمنديهاى فكرى، روحى و ايمانى جهت درك برنامه تحول، و فرد معتقد، نيازمند كسب توانمنديهاى غنى جهت درك اين فسلفه انتظار مى باشد. همچنين اگر درك فرد منتظر از نقشى كه بايد در ايجاد زمينه ظهور بازى كند، دركى منفى باشد، باز مى توان آن را يك ناتوانى فكرى ناميد، كه به تلاش در جهت آمادگى و آماده سازى محيط، منجر نخواهد شد .يا اگر فرد منتظر، فلسفه انتظار را به طور صحيح درك نكرده باشد و چنين برداشت نمايد كه نقش او صرفاً پذيرش ظلم و عدم آگاهى دادن به جامعه است و فرد منجى بايد خود بيايد و از جامعه رفع ظلم نمايد، برداشتى منفى از نقش منتظر خواهد داشت; لذا هيچگونه تلاشى در جهت رشد فردى و اجتماعى براى كمك به زمينه سازى تحول انجام نخواهد داد . يا اگر منتظر، نقشى را كه در زندگى براى خود ترسيم نموده است، با نقشى كه منتظر از او انتظار دارد، سازگار نباشد، باز اين فرد منتظر به يك فردى معتقد به تحول، بدل نخواهد گرديد; زيرا تا ارزشهاى الهى را در فكر و رفتار خود قبول نكرده و رعايت ننمايد، همخوانى ميان باورهاى ذهنى خود و اعتقادات دينى در جهت تحول جهانى نخواهد داشت. بنابراين چنين فردى حتى با فرض قبول نظريه تحول دينى، پويايى لازم را نخواهد داشت. منبع: www.imamalmahdi.com الف
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 427]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن