تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814678987




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازار آهن در انتظار شرايط جديد استبازار فولاد در انتظار پايان المپيك


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: بازار آهن در انتظار شرايط جديد استبازار فولاد در انتظار پايان المپيك
بهنود دامغانيكاهش قيمت نفت، آغاز المپيك چين در پكن و تعطيلي بيش از 200 كارخانه فولاد، افت قيمت سنگ‌آهن و حاكم شدن ركود كامل بربازار اين كالا (چيني‌ها ديگر سنگ‌آهن با عيار پايين 60درصد را كمتر مي‌خرند) و نبود نقدينگي در بازار ايران، مجموعه عواملي هستند كه ركود نسبي را برمعاملات فولاد در بازارهاي خارجي و داخلي حاكم كرده است.


اين روزها معاملات فولاد در امارات، تركيه، چين و روسيه همانند يك ماه گذشته رونق ندارد، ميلگرد در دبي بيش از 200 دلار كاهش يافته است و نرخ شمش فولاد در 40 روز در بورس لندن بيش از 40 دلار كاهش داشته است. ترك‌ها همانند يك ماه پيش نمي‌توانند قيمت محصولاتشان را به بازار خليج‌فارس تحميل كنند و به‌دنبال مشتريان جديد هستند. انواع فولاد چين در بازار ايران مانند سال‌هاي گذشته مشتري ندارد. درمجموع در اين روزها بازارهاي جهاني فولاد از افت قيمت رنج مي‌برد.
فولادسازان ايراني كه شمش را دو ماه پيش كيلويي 1100 تومان خريدند، الان بايد محصولاتشان را با همان شمش وارداتي (1100 توماني) كيلويي 1100 تا 1150 تومان بفروشند. اين كارخانه‌ها روزهاي بحراني را مي‌گذرانند و در آستانه ورشكستگي قرار دارند.
شواهد و علائم نشان مي‌دهد كه بازار آهن‌آلات در ايران تاكنون با چنين بحراني مواجه نشده است.
اوضاع طوري است كه هم تاجر متحمل ضرر شده است و هم توليدكننده، آهن‌فروشان كه به طبقه تاجر معروف هستند يك‌ماه پيش آهن‌آلات را از بورس حدود 1300 تومان خريده‌اند، اما الان بايد حدود 1200تومان بفروشند. اهالي بازار معتقدند كه عرضه محصولات بيش از حد جابريان تاجر بزرگ‌آهن در بازار به افت قيمت‌ها كمك كرده است ؛چرا كه وي بايد طي روزهاي آينده بدهي سنگين خود را كه از خريد 30درصد سهام فولاد خوزستان به سازمان خصوصي‌سازي به او متحمل شده بپردازد. در اين راستا تلاش خود را براي كسب نقدينگي بيشتر به كار بسته است و نسبت به‌عرضه سنگين كالاهايش در بازار اقدام كرده است.
اين مهم، تجار ديگر را مجبور كرده است كه كالاهايشان را پايين‌تر از قيمتي بفروشند كه خريده‌اند.
به‌دنبال آن هم توليدكنندگان فولاد به‌خصوص بخش خصوصي بايد با شمش‌هاي گراني كه خريده‌اند، ميلگرد را هم‌اكنون ارزان بفروشند، چون بازار بيشتر از آن كشش ندارد.حال پرسشي كه در ذهن متبادر مي‌شود اين است كه‌ اين موضوع تا چه زماني ادامه خواهد داشت؟
افزايش يا كاهش قيمت آهن‌آلات در ايران و جهان به پارامترهاي مختلفي وابسته است.
تجربه نشان داده است كه افزايش قيمت نفت به‌عنوان عامل تاثيرگذار در رشد قيمت و تقاضا فولاد در آمريكا و آسيا به خصوص در منطقه خاورميانه محسوب مي‌شود.
چرا كه محرك اقتصادي جهان، آمريكا است و از سوي ديگر 50درصد معاملات نفت در منطقه خاورميانه صورت مي‌گيرد.
رشد اقتصادي در آمريكا روند مطلوبي ندارد، به دنبال آن تقاضا براي كالا كاهش يافته است و در نتيجه قيمت فولاد به دنبال روند كم عرضه كاهش يافته است. بنابر اين رشد مجدد اوضاع اقتصادي در آمريكا مي‌تواند كمك موثري در افزايش تقاضا براي فولاد كند. قيمت نفت در بازارهاي جهاني، هر بشكه حدود 114دلار است، در صورتي كه قيمت اين كالا سه هفته پيش حدود 140دلار بود كه اين مهم به كاهش تقاضا و افت قيمت فولاد در منطقه نفت‌خيز جهان كمك كرده است.
چرا كه رشد قيمت نفت باعث تقاضاي شديد فولاد در روسيه، عربستان، ايران، امارات شده بود. در حال حاضر كه قيمت نفت كاهش يافته اين مهم به نزول قيمت فولاد كمك كرده است. بنا بر اين بازار نفت منتظر اتفاقات سياسي و اقتصادي جديد در جهان است، در غير اين صورت اوضاع فولاد در جهان روند نزولي پيدا خواهد كرد.
بازار تا يك ماه آينده چگونه خواهد بود؟
اما با پايان يافتن بازي‌هاي المپيك و پايان ماه مبارك رمضان به نظر مي‌رسد بازار آهن تكان بخورد، اما نبايد دنبال رشد جهشي قيمت آهن بود. از سوي ديگر با واردات شمش فولاد به كشور احتمال اينكه بازار داخل دوباره جان بگيرد، زياد است.
 دوشنبه 28 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن