تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837486420
امام خمينى(ره)و قانون گرايى
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
امام خمينى(ره)و قانون گرايى نظم اجتماعي و روابط انساني جامعه بشري, كه بستر آسايش, امنيت, رشد و بالندگي است, بر تعيين وظايف و حقوق, و رعايت آن استوار است. قوانين, دولت, نهادهاي اجتماعي, قواي قهريّه, همه ابزاري براي تحقق چنين نظم اجتماعي و روابط انساني اند.از همين رو بخش مهمي از رسالت پيامبران به مرزبندي وظايف و حقوق انساني برمي گردد, و چنان كه بخش ديگر آن روشن ساختن وظايف بندگي و حريم عبوديت است.اديان الهي, به ويژه آيين اسلام, به دقت و روشني از اين وظايف و حقوق سخن گفته اند, خواه در حوزه زندگي خصوصي و يا زندگي اجتماعي. فروگذار نكردن تعيين خسارت خراش پوست (ارش الخدش) و نيز چگونگي اداي قراردادها و… از اين دقت و شفافيت حكايت دارد. اين دقت و روشني در قوانين مربوط به عبادات و شعائر مذهبي نيز جاي تمثيل ندارد.به جز پرداختن به تبيين قوانين, تأكيد بر انجام وظايف و رعايت حقوق, و نيز برابري انسان ها و شهروندان در برابر قانون, در سيره پيامبران و پيشوايان ديني بسي آشكار است. اميرمؤمنان مي فرمود: (اگر آن چه دخترم به امانت از بيت المال گرفته, شرط ضمان در آن نبود نخستين حد سرقت را در بني هاشم بر او اجرا مي كردم.)1 و نيز مي فرمود: (به خدا قسم, اگر اقليم هاي هفت گانه يا آن چه در زير آسمان ها است به من دهند كه خداوند را با گرفتن پوست جوي از دهان مورچه اي نافرماني كنم, هرگز نخواهم كرد.)2تشويق به انجام وظايف; بيان پاداش هاي اخروي و نيز تبيين كيفرهاي دنيوي در تخلف از وظايف همه از اجراي مقررات و قوانين گواهي مي دهد.اگر سه عنصر تبيين و شفافيت قوانين, اجراي قوانين و نيز تساوي انسان ها در برابر قانون را اركان مقوله قانون گرايي بدانيم, سابقه ديني و تاريخي آن به قرن ها قبل برمي گردد. و فضل سبقت, از آن اديان آسماني و پيامبران الهي خواهد بود.امروزه پاي فشردن بر آن, فراتر از مشاجره هاي سياسي, احياي يك ارزش ديني ـ انساني است.امام خميني(ره) كه صدمين سال ولادتش را, مقام معظم رهبري حضرت آيةاللّه خامنه اي مدظله, سال امام نام گذاري كردند, درس آموخته همين مكتب است, وي گوي سبقت را در عصر انقلاب اسلامي در احيا و تأكيد بر قانون گرايي ربوده است, چرا كه وي پيش از پيروزي انقلاب اسلامي و پس از آن, قانون گرايي را يكي از عناصر كليدي در نظام اسلامي معرفي مي كرد.او بر همه اركان قانون مندي و قانون گرايي تأكيد داشت; از اين رو, هميشه تصويب قوانين, اجراي صحيح آن ها, برابري در قبال قوانين و احترام به نهادهايي قانون گذار را گوشزد مي فرمود. در اين جا به پاس گرامي داشت ياد و انديشه هاي والاي امام گزيده اي از سخنانش را در سه بخش مي آوريم:يك. اهتمام به اجراي قانونامام در پيام ها و سخنان بسياري از تأثير تعهد به قانون در پيشرفت زندگي سخن راندند, و بي قانوني را سبب همه مفاسد اجتماعي مي دانستند:(در كشوري كه قانون حكومت نكند خصوصا قانوني كه قانون اسلام است اين كشور را نمي توانيم اسلامي حساب كنيم.)3(در اسلام, قانون حكومت مي كند. پيغمبر اكرم هم تابع قانون بود; تابع قانون الهي, نمي توانست تخلف بكند.)4(باري حكومت در اسلام به مفهوم تبعيّت از قانون است و فقط قانون بر جامعه, حكم فرمايي دارد. آن جا هم كه اختيارات محدودي به رسول اكرم(ص) و ولات داده شده از طرف خداوند است. حضرت رسول اكرم(ص) هر وقت مطلبي را بيان يا حكمي را ابلاغ كرده اند, به پيروي از قانون الهي بوده است.)5(در اسلام آن چيزي كه حكومت مي كند يك چيز است و آن قانون الهي است, پيغمبر اكرم(ص) هم به همان عمل مي كرده است, خلفاي او هم به همان عمل مي كردند, حالا هم ما موظفيم كه به همان عمل كنيم, قانون حكومت مي كند, شخص هيچ حكومتي ندارد, آن شخص ولو رسول خدا باشد, ولو خليفه رسول خدا باشد, شخص مطرح نيست در اسلام, در اسلام قانون است, همه تابع قانون اند.)6(ما مي خواهيم يك حكومت داشته باشيم كه اين حكومت قانون را ملاحظه كند حكومت قانوني باشد.)7(آن حكومتي كه تمام قوانين بشري را, تمام قانون عالم را زيرپا بگذارد و هرجور دلش بخواهد با يك ملتي عمل بكند ما با او مخالفت داريم. ما مي خواهيم يك حكومتي باشد مثل حكومت اسلام كه غير از قانون هيچ چيز حكومت نكند, هيچ, قانون فقط حكومت بكند.)8(من اميدوارم… مملكت ما در سال آينده و در اين سال در همين سالي كه هستيم مملكتي باشد كه قانون فقط حكم كند. هيچ كس غير قانون حكم نكند و تمام مجري قانون باشند و كسي در حدود غير قانوني عمل نكند و همه در حدود خودشان عمل كنند.)9(ما اگر همه اشخاصي كه در كشورمان هستند و همه گروه هايي كه در كشور هستند و همه نهادهايي كه در سرتاسر كشور هستند اگر به قانون خاضع بشويم و اگر قانون را محترم بشمريم, هيچ اختلافي پيش نخواهد آمد. اختلافات از راه قانون شكني ها پيش مي آيد.)10(كساني كه مي خواهند قانون را بشكنند اين ها ديكتاتوراني هستند كه به صورت اسلامي پيش آمده اند يا به صورت آزادي و امثال اين حرف ها.)11(بپذيريد قانون را, همه تان روي مرز قانون عمل بكنيد و اگر همه روي مرز قانون عمل بكنند اختلاف ديگر پيش نمي آيد.)12(قانون در رأس واقع شده است و همه افراد هر كشور بايد خودشان را با آن قانون تطبيق بدهند. اگر قانون برخلاف خودشان حكمي كرد, بايد خودشان را در مقابل قانون تسليم كنند. آن وقت است كه كشور, كشور قانون مي شود.)13بايد توجه داشت كه پاره اي اختيارات فراقانوني كه براي رهبران در هر نظام سياسي و رهبري فقيه عادل در جمهوري اسلامي ايران پيش بيني شده, امري عقلايي است, و براي خروج از بن بست ها و تنگناهاي اجرايي و اداره جامعه مي باشد, و اين خود امري قانوني است, گرچه مدون و مكتوب نيست. بر اين مطلب در سومين فرازي كه از امام نقل شد نيز به صورت ضمني اشاره شده است.دو. برابري در قبال قانونتأكيد امام بر مساوات همه اقشار و اصناف در برابر قانون اعجاب برانگيز است:(… قانون كه همه بدون استثنا بايستي از آن پيروي و تبعيت كنند. حكم الهي براي رئيس و مرئوس متبع است, يگانه حكم و قانوني كه براي مردم متبع و لازم الاجرا است, همان حكم و قانون خداست.)14(فرقي ما بين اشخاص نيست در قانون اسلام, فرقي ميان گروه ها نيست.)15(همه بايد مقيد به اين باشيد كه قانون را بپذيريد ولو برخلاف رأي شما باشد. بايد بپذيريد براي اين كه ميزان اكثريت است.)16سه. احترام به نهادهاي قانون گذارالف. مجلس شوراي اسلاميامام, مجلس شوراي اسلامي را بالاترين مقام و در رأس تمام نهادها جاي مي داد و به هيچ كس حق نمي داد به اين ارگان جسارت روا دارد:(من تكرار مي كنم مجلس بالاترين مقامي است در اين مملكت, مجلس اگر رأي داد و شوراي نگهبان هم آن رأي را پذيرفت هيچ كس حق ندارد يك كلمه راجع به اين بگويد, من نمي گويم رأي خودش را نگويد, بگويد رأي خودش را بگويد, اما اگر بخواهد فساد كند, به مردم بگويد كه اين شوراي نگهبان كذا و اين مجلس كذا, اين فساد است و مفسد است و يك همچو آدمي, تحت تعقيب مفسد في الارض, بايد قرار بگيرد.)17(مجلس شوراي اسلامي كه در رأس تمام نهادهاي نظام جمهوري اسلامي است از ويژگي هاي خاصي برخوردار است كه مهم ترين آن ها اسلامي ـ ملي بودن آن است.)18(من تأييد مي كنم مجلس را و هميشه سفارش مي كنم به ملت كه مجلس را بايد تأييد كنند و مجلس از ارگان هايي است كه لازم است بر همه ما كه او را تأييد كنيم و هيچ كس حق ندارد كه به مجلس جسارتي بكند.)19البته هميشه در پيام ها و سخنراني ها, توصيه هاو سفارش هايي داشت كه به حفظ مقام بلند مجلس و جايگاه ديني آن برمي گشت, در اين جا به برخي از اين نكته ها كه در پيام ايشان به مناسبت گشايش دومين دوره مجلس شوراي اسلامي مي باشد, فهرست وار اشاره مي شود:1. عالم را جلوه خداوند دانستن;2. اجراي سياست نه شرقي و نه غربي;3. رسيدگي هرچه بيشتر به امور محرومان و قشرهاي كم درآمد;4. رعايت اخلاق اسلامي و ارزش هاي انساني در:ـ برخورد با يكديگر در محيط مجلس و مباحثات بين مخالف و موافق.ـ برخورد با دولت و وزرا و ساير كارمندان و فرق گذاردن بين نظارت و عيب جويي و استيضاح و انتقام گيري.ـ در نطق هاي قبل از دستور, و در همين جا مي نويسد كه:(اين نكته نيز قابل ذكر است كه اگر در مجلس به كسي كه حاضر نيست و راه به مجلس ندارد كه از خود دفاع نمايد حمله اي شد, به او اجازه داده شود يا در مجلس از خود دفاع كند و اگر قانونا اشكالي در اين عمل مي بينيد, راديو تلويزيون و مطبوعات اين وظيفه سنگين را به دوش كشند تا حق مظلومي ضايع نشود و شخصيتي بي دليل خرد نگردد.)ـ رعايت ضوابط و جوانب حق در بررسي اعتبار نامه ها و….ـ ساده زيستي و پرهيز از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام.20ب. شوراي نگهبانامام با قاطعيت فراوان و در بحران ها از نهاد شوراي نگهبان و اعضاي آن دفاع مي كند و بر قوت و كارآمدي آن تأكيد مي ورزد:(من با نهاد شوراي نگهبان صد درصد موافقم و عقيده ام هست كه بايد قوي و هميشگي باشد.)21(شوراي محترم نگهبان كه حافظ احكام مقدس اسلام و قانون اساسي هستند مورد تأييد اين جانب مي باشند و وظيفه آنان بسيار مقدس و مهم است و بايد با قاطعيت به وظايف خود عمل كند.)22(من به اين آقايان هشدار مي دهم كه تضعيف و توهين به فقهاي شوراي نگهبان امري خطرناك براي كشور و اسلام است. هميشه انحرافات به تدريج در يك رژيم وارد مي شود و در آخر رژيمي را ساقط مي نمايد. لازم است همه به طور اكيد به مصالح اسلام و مسلمين توجه كنيم و به قوانين هرچند مخالف نظر و سليقه شخصي مان باشد احترام بگذاريم.)23البته در كنار تأكيد بر حفظ حريم و جايگاه قانون شوراي نگهبان يادآوري هاي لازم را نيز گاهي بيان داشت:(من با نهاد شوراي نگهبان صد درصد موافقم و عقيده ام هست كه بايد قوي و هميشگي باشد ولي حفظ شورا مقداري به دست خود شماست. برخورد شما بايد به صورتي باشد كه در آينده هم به اين شورا صدمه نخورد…شما روي مواضع اسلام قاطع بايستيد, ولي به صورتي نباشد كه انتزاع شود [كه] شما در همه جا دخالت مي كنيد. صحبت هاي شما بايد به صورتي باشد كه همه فكر كنند در محدوده قانوني خودتان عمل مي كنيد نه يك قدم زياد و نه يك قدم كم.)24(تذكر پدرانه به اعضاي عزيز شوراي نگهبان مي دهم كه خودشان قبل از اين گيرها, مصلحت نظام را در نظر بگيرند, چرا كه يكي از مسائل بسيار مهم در دنياي پرآشوب كنوني, نقش زمان و مكان در اجتهاد و نوع تصميم گيري ها است.)25پايان بخش مقال را اين سخن امام قرار مي دهم كه:(اسلام به قانون نظر (آلي) دارد; يعني آن را آلت و وسيله تحقق عدالت در جامعه مي داند, وسيله اصلاح اعتقادي و اخلاقي و تهذيب انسان مي داند. قانون براي اجرا و برقرار شدن نظم اجتماعي عادلانه, به منظور پرورش انسان مهذّب است.)26پی نوشت ها:1.بحارالانوار, ج40, ص338.2. نهج البلاغه, خطبه 224.3. صحيفه نور, ج14, ص268.4. همان, ج10, ص29.5. ولايت فقيه, ص34ـ 35.6. كوثر, ج2, ص215.7. صحيفه نور, ج9, ص42.8. كوثر, ج2, ص215.9. صحيفه نور, ج14, ص148.10. همان, ص268.11. همان.12. همان, ص244.13. همان, ص268.14. ولايت فقيه, ص34ـ 35.15. صحيفه نور, ج9, ص42.16. همان, ج14, ص244.17. همان, ص293.18. همان, ج18, ص273.19. همان, ج19, ص232.20. همان, ص7.21. همان, ص51.22. همان, ص106.23. همان, ج18, ص280.24. همان, ج19, ص51.25. همان, ج21, ص61.26. ولايت فقيه, ص62.
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]
صفحات پیشنهادی
امام خمينى(ره)و قانون گرايى
امام خمينى(ره)و قانون گرايى نظم اجتماعي و روابط انساني جامعه بشري, كه بستر آسايش, امنيت, رشد و بالندگي است, بر تعيين وظايف و حقوق, و رعايت آن استوار است.
امام خمينى(ره)و قانون گرايى نظم اجتماعي و روابط انساني جامعه بشري, كه بستر آسايش, امنيت, رشد و بالندگي است, بر تعيين وظايف و حقوق, و رعايت آن استوار است.
جوان در نگاه امام خمینی (ره)
جوان در نگاه امام خمینی (ره) نويسنده: ابوالفضل هدايتى درود بر جوانان پر شور آگاه ... حركت اجتماعى در نيل به راهبردهاى انقلابى و اصلاحگرايانه به نمايش مىگذارد. ..... بدرفتارىها و قانونستيزىها، بىگمان موجب شكاف و درگيرىهاى سياسى و داخلى شده و ...
جوان در نگاه امام خمینی (ره) نويسنده: ابوالفضل هدايتى درود بر جوانان پر شور آگاه ... حركت اجتماعى در نيل به راهبردهاى انقلابى و اصلاحگرايانه به نمايش مىگذارد. ..... بدرفتارىها و قانونستيزىها، بىگمان موجب شكاف و درگيرىهاى سياسى و داخلى شده و ...
مردم سالاری اصیل در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)
مردم سالاری اصیل در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)-مردم سالاری اصیل در اندیشه سیاسی امام ... از سویی امام خمینی (ره) گروه گرایان را از ضابطه گرایان جدا میدانستند و ضمن ... خود بوده و از تصمیمهای نادرست خود عدول كند، در مقابل قانون تسلیم بوده و در محدوده آن ...
مردم سالاری اصیل در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)-مردم سالاری اصیل در اندیشه سیاسی امام ... از سویی امام خمینی (ره) گروه گرایان را از ضابطه گرایان جدا میدانستند و ضمن ... خود بوده و از تصمیمهای نادرست خود عدول كند، در مقابل قانون تسلیم بوده و در محدوده آن ...
فلسفه سیاسی دين در انديشه امام خمينى
فلسفه سیاسی دين در انديشه امام خمينى نويسنده: نبى اللّه ابراهيم زاده امام خمينى ... 6 حكومت در اسلام به معناى تـبـعـيت از قانون است و فقط قانون بر جامعه حكمفرمايى مى كند. ... و بسط قدرت سـيـاسـى ـ اجـتماعى در جامعه اسلامى جز از راه اقبال عمومى ,رضايت مندى ... و طرح كثرت گـرايـى ديـنـى و بانفى وحدت جوهرى اديان الهى , ازيكسو به همه مسلك ها, ...
فلسفه سیاسی دين در انديشه امام خمينى نويسنده: نبى اللّه ابراهيم زاده امام خمينى ... 6 حكومت در اسلام به معناى تـبـعـيت از قانون است و فقط قانون بر جامعه حكمفرمايى مى كند. ... و بسط قدرت سـيـاسـى ـ اجـتماعى در جامعه اسلامى جز از راه اقبال عمومى ,رضايت مندى ... و طرح كثرت گـرايـى ديـنـى و بانفى وحدت جوهرى اديان الهى , ازيكسو به همه مسلك ها, ...
اسلاميت و جمهوريت از ديدگاه امام خمينى (ره)
اسلاميت و جمهوريت از ديدگاه امام خمينى (ره)-اسلاميت و جمهوريت از ديدگاه امام خمينى ... اينها حكومت عدل اسلامى را نقيض جمهورى اسلامى گرفتند و از نظامى كه در قانون ... نكته ديگر، مردم گرايى شديد حضرت امام بود و به واقع اعتقاد خاصى به مشاركت مردمى داشتند.
اسلاميت و جمهوريت از ديدگاه امام خمينى (ره)-اسلاميت و جمهوريت از ديدگاه امام خمينى ... اينها حكومت عدل اسلامى را نقيض جمهورى اسلامى گرفتند و از نظامى كه در قانون ... نكته ديگر، مردم گرايى شديد حضرت امام بود و به واقع اعتقاد خاصى به مشاركت مردمى داشتند.
آزادی مطبوعات از منظر امام خمینی (ره)
آزادی مطبوعات از منظر امام خمینی (ره)-آزادی مطبوعات از منظر امام خمینی (ره) نويسنده:شریف لکزایی 1. ... (9) به هر حال این نظریه نگاهی حداقلگرایانه از مطبوعات و آزادی آنها دارد. ... همچنین در این نگاه، فعالیت مطبوعات مستقل و آزاد حتی در چارچوب قانون نیز ممکن ...
آزادی مطبوعات از منظر امام خمینی (ره)-آزادی مطبوعات از منظر امام خمینی (ره) نويسنده:شریف لکزایی 1. ... (9) به هر حال این نظریه نگاهی حداقلگرایانه از مطبوعات و آزادی آنها دارد. ... همچنین در این نگاه، فعالیت مطبوعات مستقل و آزاد حتی در چارچوب قانون نیز ممکن ...
امام خمينى (ره) و غرب (1)
امام خمينى (ره) و غرب (1) نويسنده: على خالقى افكند مقدمه: پس از ظهور تمدن جديد غرب و نفوذ و .... مىكردند، به معناى قهقرا گرايى نبود، و همان طور كه امام خود تصريح مىنمودند، قرائت ايشان از .... (29) ، تا همه ببينند كه «خداى محمد(ص) كه قانون گذار است، تكليف.
امام خمينى (ره) و غرب (1) نويسنده: على خالقى افكند مقدمه: پس از ظهور تمدن جديد غرب و نفوذ و .... مىكردند، به معناى قهقرا گرايى نبود، و همان طور كه امام خود تصريح مىنمودند، قرائت ايشان از .... (29) ، تا همه ببينند كه «خداى محمد(ص) كه قانون گذار است، تكليف.
ديدگاههاى نظرى امام خمينى (رحمت الله علیه) در حوزه سياستخارجى(1)
تعريف سياست از ديدگاه امام (ره) «سياست اين است كه جامعه را هدايت كند و راه ببرد و ... (4) قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران در اصلها و بندهاى مختلفى شيوههاى برخورد و .... به وحدت عمل باز مىدارد مليتگرايى و قوميتگرايى است كه امامخمينى آن را نفى كرده ...
تعريف سياست از ديدگاه امام (ره) «سياست اين است كه جامعه را هدايت كند و راه ببرد و ... (4) قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران در اصلها و بندهاى مختلفى شيوههاى برخورد و .... به وحدت عمل باز مىدارد مليتگرايى و قوميتگرايى است كه امامخمينى آن را نفى كرده ...
نويسنده: فاضل حسامى امام خمينى(ره) و رسانههاى جمعى (قسمت دوم)
نويسنده: فاضل حسامى امام خمينى(ره) و رسانههاى جمعى (قسمت دوم)-نويسنده: فاضل ... اما معنا و مفهوم ديگرى از «ملى گرايى» در ادبيات انقلاب اسلامى وجود دارد غير از آنچه ذكر ...
نويسنده: فاضل حسامى امام خمينى(ره) و رسانههاى جمعى (قسمت دوم)-نويسنده: فاضل ... اما معنا و مفهوم ديگرى از «ملى گرايى» در ادبيات انقلاب اسلامى وجود دارد غير از آنچه ذكر ...
انداموارگى دين و سياست در انديشه احيايى امام خمينى (ره )
مـنـظـور از احياگرى در انديشه امام خمينى (ره ) عبارت از: (حركتى عقلى - ادبـى ... اسطوره گرايى , جشنهاى پرهزينه و سرسام آور در خصوص اغراق گويى ايران باستان و.
مـنـظـور از احياگرى در انديشه امام خمينى (ره ) عبارت از: (حركتى عقلى - ادبـى ... اسطوره گرايى , جشنهاى پرهزينه و سرسام آور در خصوص اغراق گويى ايران باستان و.
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها