تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805200503




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضرورت حکومت عدل جهاني (4. راه تکامل )


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ضرورت حکومت عدل جهاني (4. راه تکامل )
ضرورت حکومت عدل جهاني (4. راه تکامل ) د- راه تکامل انسان مانند يک نهال است که استعداد ويژه اي براي برگ و باردار شدن در او نهفته است ، و احتياج او به عوامل بيرون نظير نياز و احتياج يک نهال به خاک و آب و نور و حرارت است که به کمک آن ها مي تواند مقصد و راه و ثمره اي که بالقوه در او نهفته است را به فعليت برساند . و لذاست که انسان بايد پرورش داده شود نه اين که ساخته شود . برحسب اين بينش ، تاريخ مانند خود طبيعت به حکم سرشت خود متحول و متکامل است، حرکت به سوي کمال لازمه ي ذات اجزاي طبيعت و از جمله ي تاريخ است.انسان در اثر همه جانبه بودن تکاملش تدريجا از وابستگيش به محيط طبيعي و اجتماعي کاسته و به او نوعي وارستگي که مساوي است با وابستگي به عقيده و ايمان و ايدئولوژي افزوده مي شود، و در آينده به آزادي کامل معنوي يعني وابستگي کامل به عقيده و ايمان و مسلک و ايدئولوژي خواهد رسيد . برحسب اين بينش از ويژگي هاي انسان ، تضاد دروني فرد است . تضاد ميان جنبه هاي زميني و خاکي و جنبه هاي آسماني و ماورايي انسان، يعني تضاد ميان غرايز متمايل به پايين که هدفي جز يک امر فردي و محدود و موقت ندارد، و غرائز متمايل به بالا که مي خواهد از حدود فرديت خارج شود و همه ي بشر را دربرگيرد ، و مي خواهد شرافت هاي اخلاقي و مذهبي و علمي و عقلايي را مقصد قرار دهد.نبرد دروني انسان که قدما آن را نبرد ميان عقل و نفس مي خوانند خواه ناخواه به نبرد ميان گروه هاي انسان ها کشيده مي شود ، يعني نبرد ميان انسان کمال يافته و آزادي معنوي به دست آورده از يک طرف ، و انسان منحط در جازده و حيوان صفت از طرفي ديگر . در طول تاريخ گذشته و آينده ، نبردهاي انسان تدريجا بيشتر جنبه ي ايدئولوژيک پيدا کرده و انسان تدريجا از لحاظ ارزش هاي انساني به مراحل کمال خود يعني به مرحله ي انسان ايده آل و جامعه ي ايده آل نزديکتر مي شود تا آنجا که در نهايت امر حکومت و عدالت، يعني حکومت کامل ارزش هاي انساني مستقر خواهد شد، و از حکومت نيروهاي باطل و حيوان مآبانه و خودخواهانه و خود گرايانه اثري نخواهد بود. احتياج بشر به کمال رسيده ، به حکومتي جهاني اگر بشر از راه تکامل فطري و انساني خود در طول تاريخ به کمال نزديک مي شود ، آيا اين بشر احتياج به رهبري الهي ندارد که ظهور کرده و با کامل کردن عقول آن ها عدل و داد و توحيد را در کل کره ي زمين گسترش دهد؟ آيا لطف خداوند اقتضا نمي کند که به داد اين بشر رسيده و نفوس مستعد را در راستاي اهداف الهي سوق داده و آن ها را به سوي مقصد اعلاي بشر که همان رسيدن به خداست برساند؟ آيا فضل و کرم الهي اقتضا ندارد هنگامي که بشر عادي به کمال مطلوب خود در حد وسيعش رسيد به داد آن ها رسيده و رهبري الهي را به کمک آن ها فرستاده تا با نابودي کساني که با سعادت بشر مخالفند زمينه را براي پياده شدن عدل و داد و گسترش توحيد فراهم کند؟...بشر گرچه استعداد به کمال رسيدن را دارد ، ولي در اين دنيا و عالم طبيعت ، تا حدود زيادي مي تواند خود را به آن هدف عالي برساند. ولي هيچگاه او خود را بي نياز از امدادهاي غيبي، و رهبري مردي الهي که به جميع مصالح مادي و معنوي او آگاه است نمي داند. لذا در روايات اسلامي مي خوانيم که با ظهور امام زمان عليه السلام زمين پر از عدل و داد مي شود ، و به تعبيري ديگر از عدل و داد لبريز مي گردد. و اين به معناي اين است که بشر به مستوايي از عدالت و داد خواهد رسيد که کمال آن نيست و با ظهور حضرت، عدالت به کمال خواهد رسيد . و همچنين در روايات ديگر مي خوانيم که حضرت مهدي عليه السلام با ظهورش دست بر سر مردم خواهد کشيد و عقل آن ها را کامل خواهد نمود . منبع: برگرفته از کتاب فلسفه حکومت عدل جهاني
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن