تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):پشیمانی از گناه برای توبه کافی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805400162




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضرورت تحقق حکومت جهاني


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ضرورت تحقق حکومت جهاني
ضرورت تحقق حکومت جهاني توحيدي در آخر الزمان تکامل فرد و در نتيجه ايجاد مجتمع کامل و نيز دولت و حکومت عدل در جامعه، با دو عامل اساسي تحقق پذير است :1- عامل خارجي . 2- عامل داخلي .عامل خارجي، آن است که هر فرد از افراد جامعه و در نتيجه مجتمع، معناي عدل و کمالي را که هدف خلقت او در آن است ، بداند، و نيز راهي را که انسان بايد در رسيدن به آن هدف بپيمايد، بشناسد. از آن رو که فهم هاي بشري ، قاصر از درک اين امور است، لذا بشر در طول تاريخ، محتاج به انبيا براي هدايت و رسيدن به اهداف خود بوده است. اين هدف بزرگ ، از جانب خداوند ، با ارسال پيامبران و اوصيا در طول تاريخ ، تحقق پيدا کرده است . عامل داخلي ، همان شعور بشر به اين مسؤوليت و هدف بزرگ است. لذا به جهت رسيدن به هدف ، تحقق اين عامل داخلي در وجود انسان لازم است. اين شعور به مسؤوليت تحقق پيدا نمي کند، مگر به اين که :الف – عقل، اهميت اطاعت خداوند و خضوع و خشوع نسبت به او را درک کند.ب – بداند که اين اطاعت، ضامن حقيقي براي سعادت خود و جامعه و ايجاد عدل مطلق در جامعه خواهد بود.ج- حقيقت عدل و قسط و آثار و برکات آن را بداند. اين عامل داخلي ، با انواعش ، از دو طريق قابل پياده شدن است : يکي اين که اين ايمان و اخلاص ، در افراد جامعه به صورت معجزه ، تحقق يابد . اين احتمال با قانون معجزات منافات دارد؛ زيرا معجزه ، طريق انحصاري است، در حالي که براي رسيدن به نتيجه و هدف ، راه هاي ديگري غير از طريق معجزه وجود دارد. و نيز با اختيار انسان – که کمال او در گرو آن است – منافات دارد. در نتيجه بشر بايد خود به خود و بدون جبر ، با تجربه و ارشاد ، به سطحي عالي از فهم و شعور به آن امور برسد تا بتواند آن هدف عالي را با رهبري الهي ، پياده کند. حال، با ملاحظه ي حالات و خصوصيات بشر ، پي مي بريم که هنوز انسان به آن سطح عالي از فهم و شعور ، براي رسيدن به آن هدف کامل ، نرسيده است؛ زيرا بشر از ابتداي خلقت ، دو شرط اساسي از شرايط تطبيق عدل کامل را نداشته است : 1- شناخت عدل به صورت کامل ؛2- آمادگي براي فداکاري در راه تطبيق و پياده کردن عدالت، بعد از شناخت آن . اگر بر فرض بشر شرط يکم را دارا باشد، هنوز آمادگي براي شرط دوم را پيدا نکرده است.انبيا در طول تاريخ بشر ، متکفل اين دو شرط بوده و مردم را به غرض اساسي از ايجاد بشر که همان حکومت عدل جهاني و الهي است، بشارت داده اند. خداوند متعال مي فرمايد : (و لقد کتبنا في الزبور من بعد الذکر أن الأرض يرثها عبادي الصالحون) ؛ «ما ، بعد از تورات در زبور داوود نوشتيم که يقينا بندگان نيکوکار من، زمين را وارث و متصرف خواهند شد». و نيز خداوند متعال مي فرمايد : ( هو الذي أرسل رسوله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدين کله ولو کره المشرکون ) ؛(1) « او خدايي است که رسول خود را با دين حق براي هدايت خلق فرستاد تا همه ي اديان عالم ، تسلط دهد گرچه کافران کراهت داشته باشند » . ولي از طرف ديگر مي دانيم که براي هيچ يک از انبياي الهي ، به دو دليلي که گذشت ، شرايط اساسي براي هدايت فعلي کلي بشر و ايجاد حکومت عدل جهاني ، ميسر نگرديد.خداوند متعال ، درباره ي قوم حضرت نوح عليه السلام که نهصد و پنجاه سال قوم خود را به حق و حقيقت دعوت کرد، مي فرمايد: ( قال رب اني دعوت قومي ليلا و نهارا - فلم يزدهم دعآءي الا فرارا - و اني کلما دعوتهم لتغفر لهم جعلوا أصابعهم في آذانهم و استغشوا ثيابهم و أصروا و استکبروا استکبارا ) ؛ (2) « نوح گفت : بارالها ! من هر چه قوم خود را شب و روز دعوت کردم، دعوت و پندم ، جز به فرار و اعراض آنان نيفزود ! و هر آنچه آنان را به مغفرت و آمرزش تو خواندم ، انگشت ( جهل و عناد ) بر گوش نهادند و جامه را به رخسار افکندند ( تا امر نبينند و سخنم را نشنوند ) و بر کفر ، اصرار و لجاجت ورزيدند و سخت راه تکبر و نخوت را پيمودند ! » و نيز حضرت ابراهيم عليه السلام بعد از آن همه دعوت به توحيد ، به آتش افکنده شد. و قوم موسي عليه السلام در جواب آن حضرت عرض کردند : ( فاذهب أنت و ربک فقاتلا انا هاهنا قاعدون )؛ (3) « پس تو و پروردگارت برويد و با آنان قتال کنيد . ما اينجا نشسته ايم » . خداوند متعال در اعتراض به جماعتي از اصحاب پيامبر صلي الله عليه و آله مي فرمايد : ( يأيها الذين آمنوا ما لکم اذا قيل لکم انفروا في سبيل الله اثاقلتم الي الأرض أرضيتم بالحيواه الدنيا من الأخره فما متاع الحيواه الدنيا في الأخره الا قليل ) ؛ (4) « اي کساني که ايمان آورده ايد ! چرا آن هنگام که به شما امر مي شود که براي جهاد در راه دين ، بي درنگ آماده شويد ، ( جون بارگران ) به خاک زمين دل بسته ايد ؟ آيا راضي به زندگاني دنيا ، عوض حيات ابدي آخرت شديد در صورتي که متاع دنيا در برابر عالم آخرت ، اندک و ناچيز است؟ » حال به اين نتيجه مي رسيم که بشر ، تاکنون به شروط اساسي براي تشکيل حکومت جهاني ، دست نيافته و زمينه را براي ظهور آن حضرت فراهم نساخته است. گرچه ممکن است که از ناحيه ي خداوند متعال نيز ، جهاتي براي اين تأخير ، در نظر گرفته شده باشد ولي به طور قطع مي دانيم که بشر ، روزي براي تأسيس حکومت عدل جهاني و توحيدي ، برپا خواسته و زمينه و شرايط را ، عملا مهيا خواهد کرد و خداوند نيز از باب لطف ، اين حکومت را عملي و پياده خواهد نمود.مرحوم سيدرضا صدر مي فرمايد : « روزي خواهد رسيد که بشر قابليت پيدا کند که دادگستري توانا و بينا بر او حکومت کند، و قابليت پيدا کردن بشر براي چنين حکومتي عبارت است از تکامل او . بشر تکامل نيافته شايستگي و لياقت حکومت عدل را ندارد و آن را نمي پذيرد ، و اگر با جبر و زور بر او تحميل شود نقض غرض خواهد بود. جبر و زور ظلم است و ظلم نردبان عدل نخواهد بود . عدلي که به واسطه ي ظلم برقرار شود عدل نيست ، هر چند نام عدل بر آن گذارند . بشر تکامل نيافته حاکم عدل را نمي پسندد و دوست مي دارد که او برکنار شود. حضرت علي عليه السلام مي فرمايد : « اين مردم از من ملول شده اند و من هم از آن ها ملول هستم » . سپس در حق آن ها نفريني کرده و گفت « خدايا مرا از اين قوم بگير » . حکومت عدل بايد با رضايت خلق برقرار شود، و آن وقتي است که بشر خواستار آن باشد . بشر وقتي خواستار حکومت عدل مي شود که خوي حيواني تحت فرمان خوي انساني او قرار گيرد ...» . (5) حکمت تأخير از ديدگاه روايات در روايتي امام باقر عليه السلام درباره ي حکمت به تأخير افتادن حکومت مهدوي مي فرمايد: « دولتنا آخر الدول ، و لن يبقي أهل بيت لهم دوله الا ملکوا قبلنا لئلا يقولوا – اذا رأوا سيرتنا – اذا ملکنا سرنا مثل سيره هولاء و هو قول الله ، عزوجل : ( و العاقبه للمتقين ) ؛ (6) « دولت و حکومت ما ، آخرين دولت ها و حکومت ها است. حکومت براي هيچ اهل بيتي باقي نمي ماند ، مگر اين که قبل از ما ، به حکومت رسيده و آن را به نهايت رسانده است، به جهت اين که هر گاه سيره ي ما را در راه حکومت مشاهده کردند ، نگويند : « اگر ما نيز مالک و عهده دار حکومت بوديم ، اين چنين مي کرديم .» اشاره به اين معنا است قول خداوند متعال که مي فرمايد : « عاقبت براي پرهيزکاران است » . مقدمات ظهور از طرف ديگر مي دانيم که هر عمل اجتماعي ، چه کوچک و چه بزرگ ، احتياج به آماده شدن ظروف مناسب دارد تا چه رسد به اين امر بزرگ که در حقيقت ، انقلابي جهاني و فراگير در تمام زمينه ها ، اعم از اقتصادي و سياسي و اجتماعي و ... است. لذا، اين انقلاب، احتياج به تحقق مقدمات و آمادگي هايي دارد که بعضا ، به آن اشاره مي شود: 1- پيشرفت و رشد عقلاني و ديني ، ولو در طبقه ي خاصي از بشر . 2- انحراف عمومي در ميان بشر.3-انتشار ظلم و فساد در عالم و در نتيجه ي دور شدن بشر از دين الهي و متابعت از هواهاي نفساني . 4- پيشرفت بشر در فن آوري ، زيرا، تمام امور امام زمان عليه السلام در عصر ظهور ، با معجزه انجام نمي گيرد . 5-آماده شدن ياران خاص امام مهدي عليه السلام براي نصرت آن حضرت و شرکت در برپايي حکومت عدل جهاني . پي نوشت : 1- توبه /33 . 2- نوح /5-7 . 3- مائده /24 . 4- توبه /38 . 5- راه مهدي عليه السلام ، ص 54 . 6- بحارالانوار ، ج 52 . ص 332 ، الغيبه ، طوسي ، ص 472 ،کشف الغمه ، ج 2 ، ص 465 . منبع: کتاب فلسفه حکومت عدل جهاني
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 378]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن