واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ایا احضار روح ، و مطالبی که تحت این عنوان در مراسمی خاص انجام میشود ، واقعیت دارد ؟ با تشکرپاسخ : باسلام. 1- احضار روح شرعا جایز نیست.2-ادله مختلف فلسفى، حسى و تجربى بر اثبات وجود روح اقامه شده است. همچنین نمىتوان امكان ارتباط با ارواح را از طریق صحیح علمى براى افراد خبره در این كار، انكار كرد. از سخنان پیشوایان بزرگ اسلام نیز امكان این موضوع ثابت مىشود، ولى سخن در این جا است كه تنزّل دادن مسألهاى به این مهمى تا آن جا كه هر كس براى سرگرمى و تفریح نعلبكى یا استكان یا میز گرد چرخانى درست كرده و مشتى مرد و زن و كوچك و بزرگ دور آن جمع شوند؛ یك شب روح بوعلىسینا را حاضر كنند و شب دیگر مزاحم زكریّاى رازى گردند و شب سوم انیشتاین را حاضر كنند و... گل بگویند و گل بشنوند و از تاریخ زایمان خانم X گرفته تا صحت و بطلان مذاهب و ادیان و مكتبهاى فلسفى سخن به میان آورند و آن ارواح نیز براى این كه خاطر خطیر سؤال كنندگان مكدّر نشود و از آنها نرنجند، طبق میل و علاقه آنها پاسخ دهند و...؟! البته ارتباط با ارواح را به عنوان یك واقعیت مىتوان پذیرفت؛ ولى نباید از نظر دور داشت كه این مسأله مورد سوء استفاده عده زیادى قرار گرفته و یك واقعیت با هزاران اوهام به هم آمیخته شده است. ازاینرو از میان هزاران مدّعى شاید تنها یكى راستگو باشد. براى نمونه شما از آن روح سؤالهاى كلى كه پاسخ آن امكان تطبیق بر بسیارى از جزئیات را دارد نپرسید و بر پاسخ به سؤالات خصوصى خود اصرار ورزید؛ مثلاً اسم چند تن از دوستان خود را در دفتر تلفن خویش در نظر بگیرید و شماره تلفن آنها را بپرسید یا از خصوصیات و علایم اتاقتان سؤال كنید. در غیر این صورت كلى گویىهایى از قبیل «خطرى براى شما پیش آمده كه به خیر گذشته است و مواظب باشید تكرار نشود» یا «در بچگى كسالتى پیدا كردید كه خیلى شما را ناراحت نمود» یا «اسرار خود را به همه كس نگو» یا «خوابهاى خوشى خواهید دید» یا «مسافرى در سفر دارید كه در آینده نزدیكى باز مىگردد» یا «زیاد براى بعضى مطالب غصه نخورید كم كم درست مىشود» و... این كلى گویىها دلیل بر عدم واقعیت ارتباط است. روشن است كه هر كس معمولاً مسافرى در سفر دارد و یا خوابهاى خوب و بدى هم مىبیند و براى پارهاى از مطالب هم غصه مىخورد و... . اما چرا نعلبكى و یا میز حركت مىكند؟ ممكن است حركت آن معلول تمركز نیروى فكرى خود شخص و تأثیر ناخودآگاه آن بر روى اعصاب دست وى باشد نه توسط روح. ازاینرو حركت غالباً موافق طرز تفكر و نوع تمایلات آن شخص یا اشخاص است نه موافق روحى كه مدعى ارتباط با او هستند و در برخى موارد هم معلول به كارگیرى ترفندى از طرف آن شخص است. براى اطلاع بیشتر ر.ك: ارتباط با ارواح، آیتاللَّهناصر مكارم شیرازى. www.tebyan.net
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 754]