تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798154539




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفتار منتشر نشده از مختار علیزاده/۴ ماجرای پرسش کمیل از امیرالمؤمنین(ع) درباره «حقیقت»


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفتار منتشر نشده از مختار علیزاده/۴
ماجرای پرسش کمیل از امیرالمؤمنین(ع) درباره «حقیقت»
زنده یاد مختار علیزاده معتقد بود: حقیقتی که شهید مطهری و علامه طباطبایی بیان می‌کنند حقیقت به معنای فلسفی است، بنابراین با آنچه علی(ع) درباره حقیقت می‌دیده و آن را پرده‌دری عالم سرّ الهی می‌داند، متفاوت است.

خبرگزاری فارس: ماجرای پرسش کمیل از امیرالمؤمنین(ع) درباره «حقیقت»



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، مختار علیزاده دیپلم خود را از دارالفنون گرفت و از دانشگاه تهران در رشته فلسفه فارغ‌التحصیل شد. وی برای ادامه تحصیل به ایتالیا و سپس به قاهره سفر کرد و تحصیلات خود را در مقطع دکتری در دانشگاه عین الشمس نیمه کاره رها کرد و به ایران بازگشت. علیزاده سال‌ها در دانشگاه‌های مختلف به تدریس حکمت هنر اسلامی پرداخت. او از شاگردان سیداحمد فردید محسوب می‌شود. علیزاده سحرگاه روز 13 شهریور امسال دار فانی را وداع گفت. وی در سمت‌های معاون پژوهشی اسبق کتابخانه ملی، فرهنگستان هنر و قائم مقام معاونت پژوهشی دانشگاه تهران فعالیت کرده بود. آنچه در ادامه می‌آید، متن چهارمین جلسه درس‌گفتار زنده‌یاد مختار علیزاده در مؤسسه فرهنگی‌هنری روزگار نو است که به همت خبرگزاری فارس مکتوب شده و برای نخستین بار در فضای مجازی منتشر می‌شود.   

حقیقت به اعتقاد فیلسوفان چیست؟ حقیقتی که امیرالمؤمنین (ع) و رسول خدا (ص) فرمودند، چیست؟ بین آنچه مولا علی (ع) درباره حقیقت گفته با آنچه یونانیان باستان گفتند، مشابهاتی وجود دارد، البته یونانیان پیش از افلاطون و ارسطو. بنابراین حقیقتی که یونانیان به ویژه هایدگر در دوره جدید بیان کرده نه آن چیزی که در تاریخ از سقراط و افلاطون و ارسطو آمده، با گفته‌های اهل بیت (ع) مشابهت دارد. همه فلاسفه و متفکران مایل به فلسفه، حقیقت را به معنای مطابقت می‌گیرند اما حقیقت در حکمت غیر از آن چیزی است که در فلسفه از آن مراد می‌شود. حقیقت تجلی ظهور به یک معنا است اما این امر بیشتر مدنظر مولا امیرالمؤمنین (ع) است. ملا عبدالله زنوزی فرد بزرگی بود که در زمان خود خط و مشی ملاصدرا را دنبال می‌کرد و در کتابی حقیقت را بسیار شیوا و جدی بیان کرد خیلی افراد چون علامه مجلسی  و مرحوم فردید هم همینطور حقیقت را تفسیر کردند البته بازهم به تفسیر و تعبیر خودشان. به تعبیر متافیزیک یا فلسفی، اگر حقیقت را از افلاطون یا مرحوم علامه طباطبایی ببینیم همه یک چیز می‌گویند، مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم شهید مطهری افراد بزرگی بودند اینها حقیقت را به معنای فلسفی لفظ بیان می‌کنند اما این امر با حقیقت علی (ع) متفاوت است. کسی که حقیقت را کشف و ظهور می‌بیند نظیر علامه طباطبایی نسبت به اشیاء حکم نمی‌کند در همین دوره افرادی که حقیقت را می‌خواهند بیان کنند اکثرا متمایل به عقل و فلسفه هستند، نظیر افلاطون، ارسطو و سقراط در طول تاریخ ، ملاصدرا، ابن رشد و فارابی. یک نکته این است که نباید بین صدق و حق مشابهت بگذاریم، حق وصف چیز یا امر حقیقی است اما صدق عبارت است از چیزی که یک فرد حق گفته باشد. فلاسفه قائل به مطابقت شی خارج با فکر انسان است و بالعکس که آن شی معلوم بر اهل فلسفه است. حقیقت فلسفی در هر جایی همین است و غیر از این نیست اگر ما حقیقت را نمی‌دانیم امر دیگری است وگرنه اصل همان است که وجود دارد یعنی همان مطابقت. بحث حکمت علی(ع) بر مسائل فلسفی متفاوت است. روزی علی (ع) بر شتر نشسته بود و کمیل را بر عقب خود سوار کرده بود، در آن اثنا کمیل از ایشان درباره حقیقت پرسید اما حضرت امیر چند بار طفره رفتند و آخر کمیل گفتند که آیا من محرم اسرار شما نیستم؟ امام هم پاسخ داد: «الْحَقِیقَةُ کَشْفُ سُبُحَاتِ الْجَلاَلِ مِنْ غَیْرِ إشَارَةٍ.» (حقیقت، انکشاف‌ و بروز انوار و تقدیسات‌ دلائل‌ عظمت‌ جلال‌ خداوند بدون‌ هیچ‌گونه‌ اشارتی است)، اینجا سبحات معانی مختلفی چون کنار رفتن پرده‌های جلالیه دارد و بازهم توضیح می‌دهد که باید پرده‌دری برای فهم واقعیت کنی اما باز هم امیر می‌گویند که من به تو چه بگویم که تو از این پرده‌دری عالم سحر بی اطلاعی؟ پرده اینجا حجاب است. حافظ شیرازی می‌فرماید: هر دم از روی تو نقشی زندم راه خیال/ با که گویم که در این پرده چه‌ها می‌بینم؟   انتهای پیام/ک

93/07/20 - 10:11





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن