محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798248973
وقتی سیندرلا را میشناسیم، ولی ماه پیشونی را نه!
واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: وقتی سیندرلا را میشناسیم، ولی ماه پیشونی را نه!
کودکان دیروز و امروز رابین هود را دیدهاند، اما سمک عیار را چطور؟ و اگر راه دور نرویم و از فرزندان خود پرسشی سردستی کنیم که آیا سیندرلا را بیشتر دوست دارند یا ماهپیشونی را، اگر شناخت دومی را انکار نکنند...
تمام دنیا سیندرلا را میشناسند، ولی آیا ماهپیشونی را هم میشناسند؟ کودکان دیروز و امروز رابین هود را دیدهاند، اما سمکِ عیار را چطور؟دکتر محبوبه خراسانی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، در پاسخ به اینکه سهم ادبیات ایران در فرهنگ جهانی چیست، گفت: عده کمی از کشورهای دنیا دارای فرهنگ و تمدن کهن و ریشهدار هستند. ایران یکی از این انگشتشمار کشورهاست؛ اما نکته اینجاست که به اندازه غنای فرهنگی خود سهمی از فرهنگ جهانی ندارد. بدون کوچکترین اغراقی تمام دنیا سیندرلا را میشناسند، ولی آیا ماهپیشونی را هم میشناسند؟ کودکان دیروز و امروز رابین هود را دیدهاند، اما سمکِ عیّار را چطور؟ و اگر راه دور نرویم و از فرزندان خود پرسشی سردستی کنیم که آیا سیندرلا را بیشتر دوست دارند یا ماهپیشونی را، اگر شناخت دومی را انکار نکنند، به احتمال بسیار قوی خواهند گفت، اولی. حال مسأله این است که آیا واقعاً سیندرلا و کل فرهنگی که همراه آن وارد دنیای شناختی کودکان میشود، غنیتر و قویتر از شخصیتهای داستانی خودمان است؟ به گمان ما خیر، نه تنها قویتر نیست، بلکه در پارهای موارد ضعفهای اساسی در درون دارد که برگردانندگانِ این افسانهها به نمودهای بصری - نمایشی، به خوبی بر آنها واقف شدهاند، نقایص را رفع کرده و به کارشناسانهترین راه و روشی به عرضه آنها میپردازند.- آیا بدون هیچگونه تعصبی میتوان گفت که شخصیتهای داستانهای کهن ما آنقدر جذابیت دارند که در این رقابت جهانی وارد شوند؟- برونو بتلهایم روانشناس اتریشی که افسانهها را از دیدگاه روانشناسی بررسی کرده است، در برخی مواضع کتابش با عنوان «بررسی افسانههای پریان از دیدگاه روانشناسی» از کاملتر و غنیتر بودن داستانهای شرقی و ایرانی یاد میکند، چرا که به نظر او حاوی جزییات مهمتری هستند که این در داستانهای دیگر دیده نمیشود. فرهنگ ایرانی و ادبیات فارسی دریای گرانقدری از حکمتها و درسهای زندگی و داستانهای ارزشمندی هستند که در عین خاصیت سرگرمکنندگی متبلورکننده آرزوهای نهفته و آرمانهای بشری و نیز محتویات ناخودآگاه انسان هستند. از اینرو به نظر میرسد وقت آن رسیده باشد که با نگاهی به درون و داشتههای خود به باوری راستین نسبت به تواناییها و استعدادهای فرهنگ بومی دست یابیم و با یافتن ساز و کارهایی، آنچه را استعداد جهانیشدن دارد به عرصه جهانیسازی وارد سازیم؛ چرا که این کار، بهترین راهکار در عرصه رقابت فرهنگی است.- صحبت از غنای ادبیات و قدرت آن کردید، اما در کشور خودمان هم همانگونه که شما نیز اشاره کردید، جاذبه شخصیتها و قهرمانهای غربی برای مردم ما بیشتر است. اگر شخصیتها و ادبیات ما غنی است، پس دلیل این مجذوب شدن چیست؟- مهمترین دلیل محبوبیت قهرمانان داستانهای غربی در جهان و نیز در ایران، عرضه انیمیشنهای جذاب، متنوع و فراوان آنهاست. سپس با تولید محصولات یادآوریکننده مانند انواع عروسک، چاپ تصویر این شخصیتها بر روی لباس و کیف و کفش و دفترچه و لیوان و ساعت گرفته تا کاغذدیواری و روتختی و فرش و پتو و ...، تصویر آنان با دیدن هر لحظه و هر جا، به طور کامل در پسزمینه ذهن کودک نقش میبندد و بدان عادت میکند و وابسته میشود.- به گفته شما این رخنه فرهنگی اتفاق افتاده و تبدیل به عادت شده؛ حال باید چه کرد؟- ببینید امروزه در فضایی زندگی میکنیم که هر ثانیه از راهها و رسانههای مختلف زیر بمباران اطلاعاتی قرار داریم. برنامههایی متنوع از فرهنگهای رنگارنگ، بیش از پیش میهمان خانههای ایرانیان خواهد شد و این امری اجتنابناپذیر است و چاره کار از نگاه من ایجاد آگاهی عمومی و برنامهریزی پایهیی نه برای مقابله، حذف، ممنوع کردن، اعمال حد و تعزیر و ... است، بلکه ارائه و نمایش قدرتمند آنچه خود داریم و از آن غافل ماندهایم، است و دادن حق انتخاب به مردمی که قدرت تشخیص دارند و با دادن آگاهی فرهنگی و عرضه محصولات فرهنگ خودی شعور تشخیص دوغ را از دوشاب خواهند داشت و در چنین بستری است که امنیت فرهنگی به وجود میآید.بر اساس پژوهشی که با عنوان "احیا و تحکیم فرهنگ بومی و نمادسازی ایرانی و اسلامی با محوریت ادبیات" انجام دادم، برآیند عملی این تحقیق نشان داد که پاکسازیِ کامل نشانههای فرهنگی بیگانه ممکن نیست. قصد نهایی ما این است که به سطحی از امنیت فرهنگی برسیم که فرهنگهای وارداتی از هر نوعی که باشد، نتواند آسیبی به پیکره فرهنگ خودمان وارد کند؛ گونهای ایمنسازی (واکسینه کردن) افراد جامعه در مقابل جذب و حل شدن در فرهنگهای دیگر. ایجاد امنیت فرهنگی در جامعه تنها با شناخت فرهنگ خود، اعتماد به آن و کارشناسان، جدیت و تداوم، برابرسازی محصولات و از بین بردن حس نیاز به آنها و در عین حال بسیار بسیار نرم و تدریجی و حسابشده باید باشد.- آیا در این تحقیق نمونههای عملی در جامعه و نگاه جامعه را نیز بررسی کردید و آیا در خانوادهها تمایل برای حرکت به سوی کالاهای فرهنگی با نشانههای ایرانی بود؟- در مصاحبهای که با مادران کودکان 3 تا 12 ساله صورت گرفت، مهمترین دلیل استفاده از محصولات نمایاننده فرهنگ غربی را نبود کالاهای مناسب کودکان با نمود فرهنگ ایرانی در آنها ذکر کردند. مادران کودکانی که به شدت به مرد عنکبوتی و لاکپشتهای نینجا و ... علاقهمند هستند، دلیل خریدن کفش و کلاه مرد عنکبوتی و دیگر نمادهای اینچنینی را عرضه فراوان و در دسترس آنها، انتخاب و اصرار فرزندانشان و نیز نبود کالاهایی که نشاندهنده فرهنگ بومی باشد، توصیف میکنند. آنها ترجیح میدهند کلاهی با عکس رستم بخرند، اما وقتی نمییابند، ناگزیر میشوند که تسلیم مرد عنکبوتی شوند! در هر حال، حرکت در راه فرهنگسازی و خلق و تولید محصولات منعکسکننده فرهنگ خودی گرچه میتواند دشواریاب به نظر آید، اما با اعتماد به گوهر والای خود و جام جم خرد راه هموار خواهد شد، به گفته حافظ: سالها دل طلب جام جم از ما میکرد/ وانچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد // گوهری کز صدف کون و مکان بیرون بود/ طلب از گمشدگان لب دریا میکرد.- با توجه به اشاره شما به نقش مهم رسانه ها، تأثیر رسانهها را در شکلگیری این اتفاقات فرهنگی و روی آوردن کودکان به نمادها و شخصیتهای غیروطنی چقدر میدانید؟- بله، رسانهها نقش فوقالعاده مهم و برجستهای در فرهنگسازی دارند که متأسفانه از این قابلیت استفاده چندانی نمیشود. نگاهی گذرا به مکانیسم جلب توجه کودکان با عروسک و دیگر محصولات پس از نمایش عمومی یک انیمیشن، گویای تأمل و دقت بالای مسؤولان فرهنگی کشورهای تولیدکننده است؛ سیندرلا با ورژنهای مختلف و به صورت دنبالهدار پخش میشود و بلافاصله عروسکهای باربیشکل که یادآور کارتونِ تازه پخششده است، به بازار میآید و در کودکان برای خریدن آنها تولید نیاز میکند. مرد عنکبوتی، ارباب حلقهها، عصر یخبندان، پو، پت و مت و بسیاری دیگر تولید میشود و به نمایش درمیآید، فردای آن، انواع عروسک، پوستر، کالاهایی که استفاده روزمره و دائمی دارند، از شخصیتهای این فیلمها در تمامی فروشگاهها به معرض فروش گذاشته میشود. حال آن که گاه برخی از تولیدات رسانههای داخلی بخصوص تلویزیون همانقدر جذاب هستند، اما به دلیل نبود برنامهریزی و ضعف بصر در امور فرهنگی قادر به ماندگار کردن و فرهنگسازی در این زمینه نیستیم؛ برای مثال، قهرمانان خونه مادربزرگه، مدرسه موشها، هادی و هدی، زیزی گولو و ... در سالهای دور از امروز، این پتانسیل را داشتند که جایگاهی را در بین اسباببازیهای کودکان دیروز و حتا با پخش مجدد در میان کودکان امروزی به دست آورند، اما دریغ.- با توجه به نتایج تحقیق انجامشده راهکار شما برای حل معضل بیگانگی فرهنگی چیست؟- روانشناسی کودکان نشان میدهد که کودک زمانی به ابزار بازی جذب میشود که آن اسباب یا عروسک برای او یادآور داستان و روایتی نمایشی و عینی باشد که کودک با آن رابطه عاطفی برقرار کرده است. تجربه رابطه فیلمهای انیمیشن و میل به داشتن وسیله بازی با طراحی شخصیتهای همان فیلم به خوبی این گفته را تأیید میکند. بنابراین یکی از زیربناهای اصلی فرهنگسازی در این زمینه، توجه و سرمایهگذاری حسابشده بر روی این بخش است. خوشبختانه در پویانمایی گامهای موفقی در ایران برداشته شده است که میتوان با بالا بردن آگاهی، انگیزه و حمایت مالی کارهای موفقتری نیز انجام داد.همین الآن که ما اینجا هستیم با نگاهی به دور و بر میتوان وسایلی را دید که نوع طراحی آنها مربوط به فرهنگ ما نیست، اما به وفور در محل کار و منازل همه ما یافت میشود. با دقت در این امر میتوان دریافت که جوامع سرمایهداری چگونه با طراحی، ساخت و تولید نمکدان، پارچ، لیوان، بشقاب، سینی، شمع و ... فرهنگ و دین خود را تبلیغ میکنند و ما غافلیم. این در حالی است که اساطیر و افسانهها و تاریخ و دین ما پر است از قهرمانانی که در این جایگاه بسیار خوشتر میدرخشند؛ بابانوئل و آدمبرفی مشهورش را با عمونوروز و حاجی فیروز خودمان مقایسه کنید و هرکول و ایلیاد را با رستم، کدوی هالووین را با پیرزن و کدو قلقلهزن و هری پاتر را با قصههای مجید، لین چان و جومونگ را با یعقوب لیث و ابومسلم خراسانی و دلواری و مهمتر از همه، روایت تولد عیسی مسیح (ع) را مقایسه کنید با تولد حضرت علی (ع) در کعبه. حال خود قضاوت کنید.حضور این اولیها در زندگی ما و اشیای پیرامون ما آنقدر پررنگ و چشمگیر است و وجود دومیها آنقدر بیجان و رهاشده است که ناخودآگاه به این فکر میرسیم که لابد آنها دارند و ما نداریم. واقعاً اگر تا به حال چنین فکری به سراغتان نیامده است، به سخنان چند لحظه پیش من برگردید و همین چند مقایسه سردستی را بار دیگر مرور کنید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 224]
صفحات پیشنهادی
وقتی سیندرلا را میشناسیم، ولی ماهپیشونی را نه
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۹ ۰۷ تمام دنیا سیندرلا را میشناسند ولی آیا ماهپیشونی را هم میشناسند کودکان دیروز و امروز رابین هود را دیدهاند اما سمکِ عیار را چطور دکتر محبوبه خراسانی مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجویان ایرانوقتی تیمهای قعر جدولی از یونایتد هراسی ندارند
وقتی تیمهای قعر جدولی از یونایتد هراسی ندارند سیر نزولی منچستر یونایتد منجر به هراس نداشتن حتی تیمهای قعر جدول شده است به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تیم منچستر یونایتد که هم اکنون سیر نزولی را در پیش گرفته و هم اکنون در رتبه 7 جدول لیگ برتر انگلیس قرار دارد و تقریبا هیچ شگلايه مدافع پرسپوليس از كروش: مصدومان دعوت ميشوند ولي من نه!
گلايه مدافع پرسپوليس از كروش مصدومان دعوت ميشوند ولي من نه ميثم حسيني وقتي براي بازي در پرسپوليس گزينش شد هيچكس به استقبالش نرفت او اما روزهاي بسياري است كه در تركيب اصلي تيم دايي جا خوش كرده و عملكردش هم اگر چه چندان به چشم نميآيد اما قابل قبول بوده به همين خاطر است كهوقتی یک خبرنگار پرسپولیس را از فاجعه نجات داد
وقتی یک خبرنگار پرسپولیس را از فاجعه نجات داد پرسپولیسی ها برتری بدون دردسر برابر ملوان را مدیون یک خبرنگار علاقمند به این تیم هستند به گزارش نامه نیوز در بازی روز گذشته پرسپولیس برابر ملوان علی دایی قصد داشت در نیمه دوم از قاسم دهنوی استفاده کند اما این اتفاق رخ نداد در جریانوقتی پرسپولیس می برد/عکس
وقتی پرسپولیس می برد عکس چهارشنبه 04 دی 1392 ساعت 09 55اسكوچيچ در نشست خبري پيش از ديدار با پرسپوليس:وقتي براي ملوان شايعه نميسازند نگران ميشوم/ غيبت دايي در نشست
اسكوچيچ در نشست خبري پيش از ديدار با پرسپوليس وقتي براي ملوان شايعه نميسازند نگران ميشوم غيبت دايي در نشست خبري به خودش ربط دارد سرمربي تيم فوتبال ملوان بندر انزلي گفت اينكه براي تيم ما شايعه بسازند نشانه خوبي است چون وقتي براي ما شايعه نميسازند نگران ميشوم به گزارش خبرگزاپوستر عجیب: «آرایش غلیظ» به سبک لولیتا
پوستر عجیب آرایش غلیظ به سبک لولیتا چیزی که علاوه بر نام این فیلم و حاشیه های دیگرش این روزها بحث و جنجال زیادی به راه انداخته است پوستر بسیار متفاوت آرایش غلیظ است برترین ها آرایش غلیظ یکی از فیلم های جنجالی جشنواره امسال می باشد که به گفته&nbsتاریخچه جشنواره فیلم فجر با نگاهی بر اولینها + تصاویر
تاریخچه جشنواره فیلم فجر با نگاهی بر اولینها تصاویربرای دوره چهارم جشنواره فیلم فجر برای اولینبار آنونس ساخته شد که ساخت آن را صمد تواضعی برعهده داشت این آنونس با استفاده از آرشیوها و منابع تصویری در چهار دقیقه برای پخش از سینماها و تلویزیون مورد استفاده قرار گرفت همیشاولين پوستر فيلم «3 روز تا قتل» با بازي كوين كاستنر
اولين پوستر فيلم 3 روز تا قتل با بازي كوين كاستنر به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين كوين كاستنر امبر هرد هيلي استاينفلد و كاني نيلسن در اين فيلم بازي ميكنند كه 21 فوريه 2014 اكران ميشود كاستنر در 3 روز تا قتل 3 Days to Kill نقش يك جاسوس بينالمللي خطرناك را بازي ميكند كه قافزایش اعتراضها به بیپولی صدا و سیما
افزایش اعتراضها به بیپولی صدا و سیما کمبود بودجه سازمان صداوسیما و عدم توانایی در پرداخت بدهیهایش منجر به نامهنگاری بیش از ۲۰۰ برنامهساز تلویزیونی به رئیسجمهور شد خبرگزاری فارس کمبود بودجه سازمان صداوسیما و عدم توانایی در پرداخت بدهیهایش منجر به نامهنگاری بیش از ۲۰پيشتازي فيلم اوليها در بخش «سينماي ايران» جشنواره فجر
پيشتازي فيلم اوليها در بخش سينماي ايران جشنواره فجر نيمي از فيلمهاي بازبينيشده توسط هيات انتخاب بخش سينماي ايران در جشنواره فجر امسال فيلم اولي هستند به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا مسعود احمديان مدير اجرايي سيودومين جشنواره بينالمللي فيلم فجر گفت مجموع 81خشنودي تام كروز از توليد «تاپ گان ۲»
خشنودي تام كروز از توليد تاپ گان ۲ تام كروز در يك گفتوگوي تازه ضمن ابراز خشنودي از توليد قسمت دوم اكشن ماجراجويانه تاپگان اعلام كرد آماده بازي در اين فيلم است به گزارش خبرگزاري فارس اين بازيگر 51 ساله سينما هم چنين از علاقه خويش براي سرمايهگذاري بر روي اين فيلم موفق دههمنوا با ذاكران و پيرغلامان حسيني/20تبديل هيئت به مركز نگهداري معلولين/ نذري هيئتها را به كودكان بيسرپرست مي
همنوا با ذاكران و پيرغلامان حسيني 20تبديل هيئت به مركز نگهداري معلولين نذري هيئتها را به كودكان بيسرپرست ميدهيم حسن عصري مداح و ذاكر آذربايجاني ميگويد از هشت سال پيش هيئت را به مركز نگهداري معلولين دخترانه مكتب الرسول ص ملكان تبديل كرديم و در آن از 65 دختر معلول و بيس-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها