محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798196018
مصلح پیشرو در ساحات فکر و اجتماع/جایگاه مطهری در دوره تاریخ معاصر
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشتی از مهدی جمشیدی؛
مصلح پیشرو در ساحات فکر و اجتماع/جایگاه مطهری در دوره تاریخ معاصر
شناسهٔ خبر: 3966904 - سهشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲
دین و اندیشه > اندیشمندان
.jwplayer{ display: inline-block; } مطهری، علاوه بر این که «صالح» بود، «مُصلح» نیز بود، آن هم نه فقط مُصلحِ فکری یا مُصلحِ اجتماعی، بلکه مُصلحِ فکری - اجتماعی. خبرگزاری مهر، گروه دین واندیشه، مهدی جمشیدی*؛ ۱- استادِ شهید، آیتالله مرتضی مطهری مینویسد اصلاح به معنی سامان بخشیدن است. استعمالاتِ قرآنیِ اصلاح، ناظر به سطحِ رابطة میان دو فرد، سطحِ روابط خانوادگی و سطحِ روابط اجتماعی است. او واژة قرآنیِ اصلاح را در اصطلاحِ اخیر - یعنی «اصلاحِ اجتماعی» - به کار میبرد.[۱] قرآن کریم، پیامبران را به عنوان «مُصلح» قلمداد میکند. در قرآن کریم از زبان حضرت شعیب - علیه السلام - نقل شده است که ایشان به قوم خود گفت که خواستهای جز اصلاح ندارد.[۲] بنابراین، اصلاحخواهی یکی از شوؤنِ پیامبرانِ الهی بود. به این ترتیب، هر مسلمانی به موجبِ ایمانِ اسلامیِ خویش، اصلاحخواه است. از سوی دیگر، اصلاحخواهی یکی از مصادیقِ آموزة اسلامیِ «امر به معروف و نهی از منکر» است (البته این گونه نیست که همواره، هر امر به معروف و نهی از منکری، مصداقِ اصلاحِ اجتماعی باشد، ولی هر اصلاحِ اجتماعی، مصداق آن است).[۳] امام علی - علیه السلام - به دستگیری قدرت و حاکمیّت سیاسی از سوی خود را نوعی رفتارِ اصلاحخواهانه معرفی میکند[۴] و امام حسین - علیه السلام - نیز، طلبِ ایجادِ اصلاح در امّت جدّ خویش را دلیلِ قیام و نهضتش میداند.[۵] از آنجا که اصلاحِ اجتماعی به معنی دگرگون ساختنِ جامعه در جهتِ مطلوب است، نوعی خدمت به شمار میآید، اما هر خدمتی، اصلاحِ اجتماعی نیست. به عنوان مثال، تلاشها و مجاهدتهای بزرگانی همچون شیخ مرتضی انصاری یا صدرالمتألهین - رحمه الله علیهما - خدمت به انسان و جامعه بوده است، نه اصلاح، و آنان را نباید مُصلح تصوّر کرد. این قبیل افراد را باید «صالح» انگاشت و نه «مُصلح». ۲- مطهری، مُصلحان را به سه دسته تقسیم میکند:[۶] مُصلحانِ فکری، مُصلحانِ اجتماعی (یا عملی) و مُصلحانِ فکری - اجتماعی. مُصلحِ فکری، خواهان آن است که در اندیشة مسلمانان، تحوّل به وجود بیاورد، و مُصلحِ اجتماعی، نظاماتِ زندگیِ آنها را دگرگون میسازد.[۷] بنابراین، اصلاحِ فکری، معطوف به عرصة ذهنی و معرفتیِ زندگی است و اصلاحِ اجتماعی، معطوف به عرصۀ عینی و ساختارهای اجتماعی. ۳- مطهری از زاویة ارزشی، مُصلحان را در دو گروه جای میدهد:[۸] مُصلحانِ پیشرو و مُصلحانِ مرتجع. ابوحامد محمد غزّالی، یک مُصلحِ فکریِ محض بود که چون علوم و اندیشههای اسلامی را آسیبدیده میانگاشت، برنامة معرفتیِ احیاء علوم دینی را در پیش گرفت، اما او تنها از برخی جهات، پیشرو بود. مُصلحانی چون علوییّن یا سربداران که نهضتِ اجتماعی بر ضدّ حاکمیّت سیاسیِ دورة خود ایجاد کردند، مُصلحانی اجتماعی و پیشرو بودند. اما نهضتِ اخوان الصّفا، از یک طرف، نهضتی فکری - اجتماعی و از طرف دیگر، نهضتی پیشرو بود. برخی حرکتهای به اصطلاح اصلاحی نیز، در واقع، ارتجاعی بودهاند، همچون نهضتِ اشعری در میان اهل سنّت در قرن چهارم هجری، نهضتِ اخباریگری در میان شیعه در قرن دهم هجری، و نهضت وهّابیگری در قرن دوازدهم هجری.[۹] مطهری ادامه میدهد که از حدود نیمة دوم قرن سیزدهم به بعد، مُصلحانی در نقاطِ مختلفِ جهانِ اسلام پیدا شده و نهضتهای فکری یا عملی ایجاد کردهاند، از قبیل سیدجمالالدین اسدآبادی، محمد عبده، عبدالرحمان کواکبی، محمداقبال لاهوری. در میان شیعیان، کسانی مانند سیدحسین طباطبایی بروجردی، محمدحسین کاشفالغطاء، سیدمحسن عاملی، سیدشرفالدین عاملی، محمدحسین غروی نائینی را باید مُصلحانِ فکری به شمار آورد. همچون رویدادهایی مانند جنبش تنباکو، انقلاب عراق، قیام مشروطیّت ایران، نهضت اسلامی مردم ایران نیز، در گروه اصلاحاتِ اجتماعی قرار میگیرند.[۱۰] او معتقد است این نهضتها - که پس از رکود و انحطاطِ چند قرنی در جهانِ اسلام به وقوع پیوستند - تا حدّی، واکنش به هجومِ استعمارِ سیاسی و اقتصادیِ غرب، و ناشی از بیداری و تجدیدِ حیاتِ اسلامی بودند.[۱۱] ۴- به نظر میرسد بر اساسِ برداشتِ مطهری از مفهومِ «مُصلح»، میتوان برای این مفهوم، خصوصیّتِ برجستهای در نظر گرفت که آن را از مفهومِ «صالح» متمایز میگرداند. مُصلح، خواهانِ ایجادِ دگرگونیِ بنیادی و ساختارشکنانة اجتماعی است، چنان که تداوم یافتن وضعیّتِ موجود را برنمیتابد. در مقابل، صالح چنین اندیشهای را در سر نمیپروراند؛ او اگرچه تغییر را طلب کند، اما در جستجوی تغییراتِ اندک و سطحی است. از این رو، اگر مُصلح بتواند اصلاحات مورد نظرِ خویش را به انجام برساند، به نقطة عطف تبدیل میشود و تاریخ را به دو دورة پیش و پس از خود، تقسیم میکند. صالح، در «انزوا» و در «انتزاع» به سر میبرد و به «وضعِ جامعه»، چندان نظر نمیکند و به تبدّل و تغییر آن اهتمام نمیورزد. اگر نگاه مُصلح به ساحتِ «ذهن» و «معرفت» باشد، «اصلاحِ فکری» را طلب میکند و اگر نگاه او به ساحتِ «عین» و «عمل» باشد، به «اصلاحِ اجتماعی» (یا عملی) اهمیّت میدهد و آن را امرِ اصیل و نقطة شروع، تصوّر میکند. ۵- چنانچه در فضای این چارچوبِ تحلیلی، دربارة مطهری به داوری بنشینیم، در مییابیم که مطهری، علاوه بر این که «صالح» بود، «مُصلح» نیز بود، آن هم نه فقط مُصلحِ فکری یا مُصلحِ اجتماعی، بلکه مُصلحِ فکری - اجتماعی. مطهری از یک سو، نسبت به «برداشتها» و «تلقّیها»ی مسلمانان از اسلام دغدغه داشت و بر آن بود تا به واسطة برنامههایی همچون خرافهزدایی از دین، دفعِ شبهات و اشکالات، اثباتِ عقلانیِ دین، التقاطزدایی، جامة مکتب و ایدئولوژی بر تنِ ارزشهای اسلامی پوشانیدن، یک سلسله اصلاحاتِ ذهنی و معرفتی در جامعة معاصر خود به انجام برساند. همچنین او سخت معتقد به «برپایی جامعة توحیدی» و «استقرارِ حکومتِ اسلامی» بود؛ چراکه به روشنی میدانست اگر مسلمانان، زمامِ قدرت و حکومت را در دست نگیرند، نخواهند توانست به همة مقاصد و هدفهای خود نایل شوند.[۱۲] از این رو، مطهری از آغاز شکلگیری نهضت امام خمینی - رحمه الله علیه - در سال ۱۳۴۲ تا پایان، با آن همراهی کرد. البته او در طول این سالها، بیشتر میخواست از طریق اصلاحاتِ ذهنی و معرفتی، نهضت و انقلابِ اسلامی را تئوریزه کند و بنیانهای نظری و اعتقادیِ مستحکمی برای توجیه ضرورتِ ایجادِ انقلابِ اجتماعی با ماهیّتِ اسلامی فراهم نماید. با این حال، او در سالِ پایانیِ نهضت اسلامی، هم بر حجمِ فعالیّتهای سیاسی خود افزود و هم آنها را آشکارتر و عیانتر ساخت، تا آنجا که وی را باید، نظریهپرداز و تصمیمسازِ انقلاب اسلامی در مرتبة پس از امام خمینی شمرد. مطهری افزون بر فعالیّتهای اجرایی و عملیِ مربوط به نهضتِ اسلامی و انقلابِ اسلامی (که بیشتر تصمیمسازی و تدبیرپردازیهای خُرد و کلان را دربرمیگرفت)، در سال ۱۳۵۷ کتاب ارزشمندی دربارة نهضت اسلامی با عنوان «بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صد سالة اخیر» نگاشت که مشتمل بر مباحثی از قبیل ماهیّت، هدف، رهبری، آفات و شرایط موفقیّتِ نهضت اسلامی مردم ایران بود. همچنین ایراد دهها سخنرانی عمومی دربارة تحلیل انقلاب اسلامی از سوی او - که تا روزهای پایانی حیات ظاهریاش ادامه یافت - از این دست بود. این که مطهری از لحاظِ نظری و عملی، نفرِ دومِ یکی از بزرگترین انقلابهای اجتماعی در عصرِ کنونی بود، دلیل کافی و کامل برای آن است که او را یک مُصلحِ فکری - اجتماعی بشماریم. همچنین از آنجا که مطالعۀ جهتِ اصلاحاتِ فکری - اجتماعی که مطهری به انجام رسانید، روشن میسازد که او به طور کامل، در امتداد آرمانهای اصیلِ اسلامی حرکت کرد و دچار هیچ نوع کجاندیشی یا کجروی نشد، بدون شک، باید او را یک مُصلحِ پیشرو قلمداد نمود. * عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. منابع: [۱] . مرتضی مطهری، بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صد سالة اخیر، صص ۹- ۸. [۲] . هود، ۸۸. [۳] . مرتضی مطهری، بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صد سالة اخیر، ص ۱۰. [۴] . امام علی بن ابی طالب، نهجالبلاغه، خطبة ۱۲۹. [۵] . مقرّم، مقتلالحسین، ص ۱۵۶. [۶] . مرتضی مطهری، برسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صد سالة اخیر، ص ۱۴. [۷] . همان، ص ۱۷. [۸] . همان، صص ۱۵- ۱۴. [۹] . همان. [۱۰] . همان، ص ۵۷ و ص ۶۰. [۱۱] . همان، ص ۱۵. [۱۲] . مرتضی مطهری، آیندة انقلاب اسلامی ایران، صص ۲۷- ۲۶.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]
صفحات پیشنهادی
تفکر؛ رمز بصیرت است/ شاهکار اجتهادی شهید مطهری
درس اخلاق آیت الله رشاد تفکر رمز بصیرت است شاهکار اجتهادی شهید مطهری شناسهٔ خبر 3966775 - دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱ ۴۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; آیت الله رشاد گفت امیرالمومنین می فرماید من تفکر ابصر راه اینکه انسانگام های اساسی در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی از منظر شهید مطهری
یادداشت گام های اساسی در مسیر تولید علوم انسانی اسلامی از منظر شهید مطهری شناسهٔ خبر 3965114 - دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲ ۴۹ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; روش تحقیق در علوم انسانی اسلامی از دیدگاه شهید مطهری روش اجتهادی و از پایگاه فلسفه اسفکر نمیکردم شبیه شهید مطهری باشم
رسول توکلی وقتی برای بازی در نقش شهید دکتر مرتضی مطهری در سریال معمای شاه انتخاب شد که نزدیک به چهار دهه در عرصه بازیگری فعالیت داشت او در فیلمهایی چون تاراج مرگ گرگها و عبور از میدان مین بازی کرده و مخاطبان تلویزیون احتمالا او را با سریال آینه عبرت و آقای گرفتار به خاطر میتنها 27 درصد از آمریکاییها فکر میکنند ترامپ دوره خود را تکمیل کند
تنها 27 درصد از آمریکاییها فکر میکنند ترامپ دوره خود را تکمیل کند براساس یک نظرسنجی مشخص شد که تنها 27 درصد از مردم آمریکا بر این باورند که ترامپ دوران ریاست جمهوری خود را کامل میکند به گزارش ایسنا بر اساس این نظرسنجی که توسط روزنامه USA Today و iMediaEthics صورت گرفته مشخصاتاق فکر سلامت، بررسی و کنترل آسیب های اجتماعی استان مرکزی را تسهیل می کند
اتاق فکر سلامت بررسی و کنترل آسیب های اجتماعی استان مرکزی را تسهیل می کند اراک - ایرنا - قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در مسائل اجتماعی گفت راه اندازی اتاق فکر سلامت در استان مرکزی ابزار موثر بررسی و کنترل آسیب های اجتماعی در کنار شاخص های سلامت جسمی و روانی است علی ارئیس اداره تعاون و رفاه اجتماعی ریگان: دوره آموزشی آشنایی با قوانین کار در ریگان برگزار شد
رئیس اداره تعاون و رفاه اجتماعی ریگان دوره آموزشی آشنایی با قوانین کار در ریگان برگزار شد رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی ریگان گفت دوره آموزشی آشنایی با قوانین کار و رعایت اصول ایمنی در محیطهای کاری در این شهرستان برگزار شد امیر ضیاءالدینی امروز در گفتوگو باقالیباف: به اندازه تاریخ بلدیه در این دوره پروژه ساختیم/ در 12 سال گذشته کمتر روزهایی اتفاق افتاد که اذان صبح
قالیباف به اندازه تاریخ بلدیه در این دوره پروژه ساختیم در 12 سال گذشته کمتر روزهایی اتفاق افتاد که اذان صبح در منزل مانده باشم قالیباف با اشاره به فعالیت های خود در شهرداری تهران طی ده ساله گذشته گفت که در این دهه تهران معاصر پایه گذاری شده است به گزارش ایسنا محمدباقر قالیبافتاریخ برگزاری انتخابات هفتمین دوره نظام پزشکی کشور مشخص شد
با اعلام آقاجانی تاریخ برگزاری انتخابات هفتمین دوره نظام پزشکی کشور مشخص شد معاون درمان وزارت بهداشت گفت انتخابات هفتمین دوره نظام پزشکی از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۸ شب روز جمعه ۳۰ تیرماه در ۱۹۹ حوزه انتخابیه برای تعیین هیات مدیره نظام پزشکی برگزار میشود به گزارش ایلنا محمد آقاجاهفدهمین دوره طرح هزاران ختم قرآن نیمه نخست شعبان برگزار می شود
از سوی رادیو قرآن هفدهمین دوره طرح هزاران ختم قرآن نیمه نخست شعبان برگزار می شود شناسهٔ خبر 3963005 - چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵ ۲۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; هفدهمین دوره طرح هزاران ختم قرآن کریم به نیت سلامتی و تعجیل درویژه برنامه لحظه تحویل سال در کنار ارگ بم برگزار می شود/ در ایام نوروز هر شب یک جشن تدارک دیده شده است/ خانه ه
به گزارش ارگ نیوز علی باقری مدیر پایگاه جهانی ارگ بم در گفتگو با خبرنگار ما پیرامون طرح های گردشگری نوروز گفت امسال سازمان میراث فرهنگی کشور توجه خاصی به بحث نوروز و نوروزگاه دارد و به علت ثبت ملی نوروز ایرانی تمام پایگاه های جهانی کشور این مجموعه برنامه را دارند و ما به طور-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها