واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در برنامه «شعبده شوم» رادیو گفتگو؛
فرق انحرافی و ادیان نوظهور شرقی- هندوئیسم بررسی شد
شناسهٔ خبر: 3959605 - شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
دین و اندیشه > سایر
.jwplayer{ display: inline-block; } برنامه «شعبده شوم» رادیو گفت و گو با موضوع بررسی فرق انحرافی و ادیان نوظهور شرقی- هندوئیسم روی آنتن رفت. به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «شعبده شوم» رادیو گفت و گو با موضوع (بررسی فرق انحرافی و ادیان نوظهور شرقی- هندوئیسم) با حضور سیداکبر حسینی قلعه بهمن، عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و مدیر مسئول نشریه علمی پژوهشی معرفت ادیان و محمد رسول ایمانی، مدرس دانشگاه شهید بهشتی روی آنتن رفت. محمد رسول ایمانی با بیان اینکه ادوار مختلف تاریخی آیین هندو را می توانیم به پنج دوره تقسیم کنیم، عنوان کرد: اولین دوره آنها دوره کهن یا ماقبل آریایی است و نقش بسیار مهمی در شکل دهی آیینی داشته که ما امروز آن را با عنوان آیین هندو می شناسیم. وی با اظهار به اینکه آنچه که ما امروزه از مولفه های آیین هندو بر می شماریم ریشه در تمدن کهن داشته است، گفت: مثلا امروز عمل یوگا یکی از اعمال مهم آیین هندو و به طور کلی یکی از شیوه های مهم شرقی است و ما امروزه آن را ورزش و عمدتا ورزش ذهنی محسوب می کنیم چون این قابلیت را دارد که به فکر و تخیل انسان انتظام بخشد اما در فضای ادیان شرقی یوگا یکی از مهمترین وسیله ها برای رسیدن به آن نجاتی است که در ادیان شرقی مطرح می شود. مدرس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: طبق اکتشافاتی که به عمل آمده خاستگاه این عمل، خدای نرینه است که در آن زمان مورد پرستش واقع می شد و حتی قبل از آریایی ها عمل یوگا رایج بوده ولی برای اهداف خاص. چون طبیعت گرایی وجه قالب دین ماقبل آریایی است برای تسلط بر طبیعت و برای به خدمت گرفتن نیروهای طبیعی، عمل یوگا انجام می شده و ماهیتا یک عمل ریاضت گونه بوده است. ایمانی عنوان کرد: در دوره ماقبل آریایی با طبیعت گرایی مواجه بودیم اما یکی از ویژگی های مهم دوره وده ای که مقارن با ورود آریایی ها است، این است که با ظهور اولین و مهمترین خدایان هندویی مواجه می شویم. اگر در دوره ماقبل آریایی تمام توجهات به طبیعت بود در دوره وده ای با خدایانی مواجه می شویم که با این امور طبیعی در ارتباط هستند و آنها محور تزرع و عبادات و قربانی قرار می گیرند و این یکی از شاخصه های مهم دوره وده ای است که در متون مهم این دوره خودش را نشان داده است. مدرس دانشگاه شهید بهشتی اهمیت یافتن قربانی را از مولفه های مهم دوره وده ای برشمرد و اظهار داشت: از مظاهر مهم آیین هندو، قربانی کردن است. امروزه در معابد و در مجامع هندویی می بینیم یک برهمایی جلوی آتش نشسته و چیزهایی را پیشکش گذاری می کند و در آتش می ریزد، این صورت کنونی آیین قربانی است. اما آیین قربانی در ادوار مختلف صورت های مختلفی داشته و حتی قربانی انسان هم گزارش شده و شایع ترین قربانی، حیوانات بوده و یکی از عللی که برخی از جریان ها و گروه ها به عنوان گروه های بدعت گذار، فاصله گرفتند و در دوره بعد معرفی شدند مثل بودیسم، مخالفتی بوده که با شیوع عمل قربانی داشتند. وی به وده ها به عنوان اولین متون هندی اشاره کرد و بیان داشت: شکل گیری اولین متون هندی یعنی وده ها جایگاه بسیار مهمی در آیین هندی دارد. تمام آنچه در متون بعدی مطرح شد، خاستگاه و ریشه شان در متون وده ای بود و آنقدر جایگاه کلیدی در آیین هندویی پیدا کرد که اصلا ملاکی برای پذیرش یا رد یک جریان شد. در ادامه برنامه سیداکبر حسینی قلعه بهمن به دوره دوم تطور هندوئیسم با عنوان وده ای اشاره کرد و گفت: دوره دین وده ای با ورود آریایی ها به این سرزمین شروع شد. در این سرزمین آرام آرام افکار آریایی ها در بخش های مختلف رواج پیدا کرد. وی به رواج تفکرات آریایی ها در زمینه اعتقادات در میان هندو ها اشاره کرد و گفت: در ناحیه اعتقادات این عده درباره خدا قائل به ایجاد فضایی بودند که در این فضا ما خدایان آسمانی به تعبیری ماورایی، خدایان جوی به تعبیری برزخی و خدایان زمینی داریم. عضو هیات علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) متذکر شد: در دوره پیش از تاریخ، ما با این خدایان مواجه نبودیم و با نمادهای طبیعی مواجه بودیم اما در این مرحله این اتفاق افتاد و خود خدایان هم طبقه بندی داشتند و با گروه عظیمی از خدایان مواجه شدیم. وی در خصوص تاثیر آریایی ها در شکل گیری وده ها عنوان کرد: درباره متون مقدس، آنها آرام آرام شروع به شکل دادن وده ها کردند و چهار وده شکل گرفت. وده یعنی کتاب های مقدس اصلی آیین هندو. هندوها چهار کتاب مقدس اصلی با عنوان های رگ وده، یجور وده، سامه وده و اتهروه وده دارند. این چهار کتاب را آریایی ها با خودشان آوردند که اوایل به صورت سینه به سینه نقل می شد و بعدها مکتوب شد. حسینی قلعه بهمن با اظهار به اینکه در دوره دوم و ورود دین وده ای با سه خرد مرحله مواجه هستیم، ادامه داد: خرد مرحله اول با ورود آریایی ها همراه بود، خرد مرحله دوم این مقطع که با عنوان دوره برهمایی می شناسیم یک دوره بسیار مهم است. در این دوره طبقات آیین هندو شکل می گیرد. وی به طبقات آیین هندو اشاره کرد و گفت: چون یک طبقه خودشان را برای ارتباط برقرار کردن بین خدا و انسان ها وقف می کردند به این ترتیب طبقه برهما یا کاهنان درست شد. طبقه دوم فرمانروایان و جنگ آوران شامل سیاستمداران و مراجع قدرت شهری، طبقه سوم کاسب ها، بازرگانان و پیشه وران و کشاورزان و طبقه چهارم کارگران و خادمان جامعه بودند. شکل گیری این طبقات فاصله طبقاتی وحشتناکی را ایجاد کرد که تا دوره معاصر این طبقات وجود داشتند و الان هم تلاش می کنند این طبقات را به عنوان یک نقطه ضعف بزرگ آیین هندو بشکنند. مدیر مسئول نشریه علمی پژوهشی معرفت ادیان به خرد مرحله سوم پرداخت و اظهار داشت: در خرد مرحله سوم شاهد ظهور نوعی باطن گرایی هستیم و وقتی این پدیده را ریشه یابی می کنیم، می بینیم که شاید یکی از مهمترین علت شیوع و رواج آن ظاهر گرایی است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]