تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798093405




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خواص و انحراف درسبک زندگی جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
خواص و انحراف درسبک زندگی جامعه
خواصِ تضعیف‌کننده حکومت حق:
خواص و انحراف درسبک زندگی جامعه آگاه باشید! آنچه از دنیا روی آورده بود پشت کرده، و آنچه پشت کرده بود روی آورده و بندگان برگزیده خدا آماده رحیل گردیده‌اند و بهای اندک دنیای فانی را به پاداش کثیر آخرت، که فناپذیر نمی‌باشد فروخته‌اند.


گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز؛ امروز در تقویم هجری قمری، مصادف با دو واقعه مهم در تاریخ صدر اسلام است؛ اول، وقوع جنگ جَمَل بين امام علي(ع) و سپاه ناكثين(36 ق) و دوم، قتل "عبدالله بن زبير" از مدعيان خلافت در مكه(73 ق) توسط سپاه اموی. نکته قابل‌تأمل در دو موضوع فوق، ایجاد آشوب و فتنه در جامعه اسلامی توسط خواص هست. موضوع دیگر حضور زبیر در جریان جمل و ادعای خلافت توسط فرزندش عبدالله ، بعد از ایجاد خلأ قدرت در جامعه اسلامی بعد از کناره‌گیری معاویه دوم از خلافت هست.
پرداختن به این موضوع از دو جنبه قابل‌توجه است: اول اینکه برای اداره جامعه اسلامی ما در شرایط کنونی انقلاب، بیش‌ازپیش زوایای حکومت علی بن ابیطالب علیه‌السلام باید موردمطالعه قرار گیرد؛ چراکه زمان ما، همانند زمان حکومت علی علیه‌السلام هست، چون حاکمیت فعلی ما همچون ساختار حکومت علوی بر پایه اسلام مبتنی است و مشکلات حکومت علوی، چه در قلمرو مسائل اقتصادی و چه سیاسی و فرهنگی، به‌شدت شبیه مشکلات حکومتی ما هست. این تشابهات را می‌توان به‌عنوان نمونه ؛ شبهات فرهنگی و دینی و گرایش‌های التقاطی، تلاش دشمنان داخلی و خارجی به ایجاد تفرقه در جامعه اسلامی،تهدید ارکان جامعه توسط دشمنان داخلی و خارجی و...یادکرد. دوم، ایجاد بصیرت به همه آحاد جامعه نسبت به شناخت خواص جامعه هست؛ چراکه این خواص در بسیاری از تحولات نقش دارند و میزان تأثیری گذاری مثبت یا منفی آن‌ها بسیار تعیین‌کننده هست.
اولین بار موضوع خواص از سوی مقام معظم رهبری در خصوص مسائل مرتبط با عاشورا مطرح شد، ایشان ابتدا در مورد دلیل طرح این بحث فرمودند: «...مگر [ما] از جامعه زمان پیامبر صلی‌الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه‌السلام قرص‌تر و محکم‌تریم؟ چه‌کار کنیم که آن طوری نشود؟»سپس در تعریف خواص فرمودند: «خواص یعنی کسانی که وقتی عملی انجام می‌دهند، موضع‌گیری می‌کنند، راهی را که انتخاب می‌کنند، از روی فکر و تحلیل است می‌فهمند و تصمیم می‌گیرند، و عمل می‌کنند، این‌ها خواص، نقطه مقابلش عوام است، عوام یعنی کسانی که وقتی جوّ به یک سمتی می‌رود، این‌ها هم می‌روند و تحلیلی ندارند،... پس در هر جامعه، خواصی داریم و عوامی... طبعاً، خواص دو جبهه هستند. خواص جبهه حق و خواص جبهه باطل.»
نکته مهم در پرداختن به موضوع خواص این است که همه شخصیت‌ها و افرادی که بتوان به آن‌ها عنوان خواص داد، بر این باور هستند که جز خواص اهل حق هستند. بر این اساس اگر ما بخواهیم به همین روال، آن‌ها را خواص در بعد کلان بنامیم به این نکته می‌رسیم که این خواص کجاها و چگونه دچار انحراف شدند که در دوره امیرالمؤمنین(ع)) توانستند به‌راحتی سه جنگ خانگی را بر حضرت در برابر برآورده نشدن زیاده‌خواهی‌هایشان تحمیل کنند.
گر چه خواص در دوره پیامبر(ص) هم مرتکب اشتباه‌های شده بودند، ولی این اشتباه‌ها با حضور پیامبر(ص) عملاً نمی‌توانست هیچ خللی در جامعه به وجود بیاورد.
افکار جاهلی چگونه در دوره اسلامی بازتولید شد؟
با رحلت پیامبر(ص) اولین انحراف در جامعه نه از سوی توده‌های عامه جامعه بلکه از سوی خواص جامعه صورت گرفت که خود را در جریان سقیفه نشان داد.دومین سرچشمه انحراف خواص ، در خلال فتوحات اسلامی دوران خلفا صورت گرفت. تقسیم نابرابر آن‌ها در میان اصحاب و مسلمانان جامعه اسلامی، زمینه پیدایش تجمل‌گرایی و رفاه‌زدگی بزرگان اصحاب را فراهم آورد. بنابراین، تقسیم نابرابر غنائم و جزیه و خراج هنگفت ناشی از فتوحات، اندک‌اندک خواص جامعه اسلامی را به سرمایه‌داران و ثروتمندان بزرگی تبدیل نمود که تمام هم و غمشان، تکاثر و افزودن ثروت بود. به همین دلیل، بزرگان اصحاب، به افراد تجمل‌گرا و مال‌پرست و دنیاطلبی تبدیل شدند که با مال‌ومنال خویش، همچون فراعنه قریش در دوران جاهلیت، بر دیگران فخر می‌فروختند و از ایثارگری‌های دوران پیامبر (ص) برای کسب امتیازهایی دنیای بیش‌تر، استفاده می‌جستند.
این روحیه گروه کثیری از خواص جامعه اسلامی بود که این خصائص را از دوره جاهلیت با خود حمل کرده و در دوره اسلامی توان بازتولید آن را نداشتند و نبود حضور پیامبر(ص) امکان ظهور و بروز این خصلت‌های جاهلی را فراهم ساخت. همین امر موجب گردید که نتوانند عدل و عدالت و سیره حکومتی علی (ع) را تحمل کنند. ازاین‌رو، حضرت در خطبه شقشقیه، علت مخالفت ناکثین و مارقین و قاسطین را، دنیاطلبی آنان معرفی نموده می‌فرماید: «زرق‌وبرق دنیا، چشمشان را خیره کرده و جواهراتش آنان را فریفته بود!»( خطبه 3) مشکلی که امروز گریبان گیر جامعه اسلامی ما نیز شده است.
خواص باطل در دوره امیرالمومنین(ع):
وقتی حضرت علی علیه‌السلام خلافت را به دست گرفتند، برنامه‌های اصلاحی خود را در حوزه‌های مختلف بخصوص عدالت اجتماعی بین همه شهروندان جامعه اسلامی تشریع کرد که بسیاری از کبار اصحاب و تابعین و خواص جامعه اسلامی، لب به اعتراض گشودند و لذا  بسیاری از بزرگان و متنفذین مهاجر و انصار و فرماندهان نامدار زمان پیامبر(ص) که در میان مردم دارای نفوذ و منزلت خاصی بودند، از علی (ع) جدا شدند. علت منزلت به ظاهر آن‌ها در چند شاخص بود. اول اینکه اسلام را آن‌گونه که دوست داشتند در جامعه ارائه می‌دادند، دوم، به تخریب چهره‌های نزدیک به خاندان نبوت می‌پرداختند.سوم برای دنیاطلبی خود سرپوش‌های دینی می‌گذاشتند، چهارم، نبود بصیرت کافی در بین عامه جامعه که بتواند حق را از باطل تشخیص دهد و...
بهر حال جدایی خواص دشمن با حکومت علوی مشکلات عمده‌ای را برای خلافت نوپای حضرت علی(ع) به وجود آورد؛ چراکه مواضع سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و نظامی خواص سرنوشت بسیاری از مسائل و مشکلات نظام اسلامی را رقم می‌زد. علت مشروعیت خواص در نگاه توده مردم در این بود که عامه مسلمانان گمان می‌کردند افرادی چون زید بن ثابت و سعد وقاص و ابوموسی اشعری و طلحه و زبیر، همچنان هویت انقلابی و اسلامی سابق خویش را حفظ کرده‌اند، غافل از این‌که آنان پس ار رحلت رسول خدا(ص) تغییر هویت داده و استحاله شده بودند. 
خواص باطل این نکته را فراموش نکرده بودند که برای سرپوش گذاشتن بر رفاه‌طلبی، اشرافیت و..خود  و فریب افکار عمومی باید بر اعمال دنیوی خود رنگ و لعاب دین بزنند و برای اعمال و مواضع خویش توجیه شرعی و اخلاقی ترتیب دهند، تا در افکار عمومی به‌عنوان افرادی منحرف و خودباخته و یا دنیاطلب و دین‌گریز جلوه نکنند. چنانکه اصحاب جمل، اصحاب قاسطین ادعا می‌کردند که برای انتقام‌گیری از خون خلیفه مقتول با علی به‌عنوان خلیفه بیعت نمی‌کنند.
در طرف مقابل گروه بسیار اندک از خواص حق در کنار علی قرارگرفته بودند که این گروه اندک نیز تلاش می‌کردند حقایقی که از سوی گروه کثیری از خواص به انحراف کشیده شده و حقایق وارونه نشان داده‌شده را برای همگان روش سازند.کاری که عمار یاسر در جریان جنگ صفین انجام می‌داد.
امیرالمومنین(ع) و آگاهی بخشی به جامعه:
در چنین بستری که نفاق در لایه‌های مختلف جامعه خود را جا داده بود، و فتنه جامعه اسلامی را فراگرفته بود، حضرت مردم کوفه را سرزنش و ملامت می‌کردند، و گاه از گروهی از خواص که تا آخرین لحظه حیاتشان به او وفادار مانده بودند یادکرده و آنان را به خاطر پایمردی‌شان می‌ستودند و اوصافشان را برای مردم بیان می‌کردند. حضرت در آخرین روزهای عمر خود در کوفه بر روی سنگی ایستادند و درحالی‌که، پیراهن پشمی بر تن داشتند و شمشیرشان را با بندی از لیف خرما حمایل کرده بودند و در پاهایشان نعلینی از لیف خرما بود و پیشانی‌شان پینه‌بسته بود، فرمودند:
«ای مردم، من موعظه‌هایی را که پیامبران برای امتشان بازگو کرده بودند در میان شما نشر دادم و وظیفه‌ای را که اوصیای پیامبران نسبت به امت آنان پس از مرگشان داشتند، در مورد شما به انجام رساندم، با تازیانه‌ام شمارا ادب کردم ولی مستقیم نشدید، و با نواهی الهی شمارا پیش‌راندم، ولی جمع نشدید، خدا خیرتان بدهد! آیا توقع دارید امامی غیر از من با شما همراه گردد و راه حق را به شما نشان دهد؟». 
«آگاه باشید! آنچه از دنیا روی آورده بود پشت کرده، و آنچه پشت کرده بود روی آورده و بندگان برگزیده خدا آماده رحیل گردیده‌اند و بهای اندک دنیای فانی را به پاداش کثیر آخرت، که فناپذیر نمی‌باشد فروخته‌اند. راستی برادرانمان که خونشان در صفین ریخت و امروز زنده نیستند چه زیان‌دیده‌اند؟ خوشا به حالشان که نیستند تا این غصه‌های گلوگیر را خورده و از این آب‌های ناگوار بنوشند! به خدا سوگند آنان خدا را ملاقات کردند و خدا پاداششان را داده و آنان را پس از خوف در خانه امن خویش جای داد.کجا هستند برادران من؟ هم آن‌ها که سواره به راه می‌افتادند و درراه حق قدم برمی‌داشتند.
کجاست عمار؟ کجاست ابن تیهان؟ و کجاست ذوالشهادتین؟ آه بر برادرانم؛ هم آن‌ها که قرآن را تلاوت می‌کردند و به کار می‌بستند و در واجبات تدّبر می‌کردند و آن را برپا می‌داشتند. سنت‌ها را زنده نگه‌داشته و بدعت‌ها را می‌میراندند. اگر به جهاد دعوت می‌شدند و می‌پذیرفتند و به رهبر خویش اعتماد و اطمینان داشته و از او پیروی می‌کردند.(( خطبه 182).
 





95/12/25 - 15:04 - 2017-3-15 15:04:18





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن