محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798246395
فریب نقد بودن زندگی دنیا را نخورید/خزانهدار دیگران هم نباش!
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محسن اسماعیلی عنوان کرد؛
فریب نقد بودن زندگی دنیا را نخورید/خزانهدار دیگران هم نباش!
شناسهٔ خبر: 3845826 - شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
.jwplayer{ display: inline-block; } محسن اسماعیلی درشرح و تفسیر نهج البلاغه گفت: دنیا و لذت های آن نقد است، اما آخرت و پاداش های آن نسیه؛ و معلوم است که هر نقدی بهتر از نسیه است؛ سیلی نقد بِه از حلوای نسیه! به گزارش خبرنگار مهر، جلسه شرح و تفسیر نهج البلاغه توسط محسن اسماعیلی در مسجد هفتاد و دوتن مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر «سرچشمه» برگزار شد. محسن اسماعیلی در این جلسه در خصوص وسوسه های شیطانی و فریب ظواهر دنیوی را نخوردند بیان داشت:دنیا و لذت های آن نقد است، اما آخرت و پاداش های آن نسیه؛ و معلوم است که هر نقدی بهتر از نسیه است؛ سیلی نقد بِه از حلوای نسیه! در ادامه گزیده ای از سخنان دکتر محسن اسماعیلی را می خوانید: بعد از آنکه حضرت ابوالحسن(ع) یادآوری فرمودند که رتبه مومنان بر اساس چگونگی انفاق و دیگر اعمال نیکی است که پیشاپیش برای آخرت خویش می فرستند، این جمله را نیز افزودند: « فَإِنَّکَ مَا تُقَدِّمْ مِنْ خَیْرٍ یَبْقَ لَکَ ذُخْرُهُ، وَمَا تُؤخِّرْهُ یَکُنْ لِغَیْرِکَ خَیْرُهُ». یعنی چه و چرا؟ به عنوان مقدمه ای لازم برای تشریح معنا و مقصود این جمله، و اینکه چه ربطی به جمله قبل دارد، باید به این نکته توجه کرد که معمولاً برخی وسوسه های مرموز و شیطانی مانع آن می شود که انسان مومن، از جان یا اهل یا مال خویش پیشکش داشته باشد. وسوسه های درونی و بیرونی علیه عمل گاهی می گویند: دنیا و لذت های آن قطعی هستند، اما آخرت و پاداش های آن مشکوک؛ و معلوم است که امر قطعی و یقینی را برای به دست آوردن وعده مشکوک و محتمل نباید فدا کرد.دنیا و لذت های آن نقد است، اما آخرت و پاداش های آن نسیه؛ و معلوم است که هر نقدی بهتر از نسیه است؛ سیلی نقد بِه از حلوای نسیه! این در حالی است که قرآن کریم و عقل سلیم تاکید دارند که نه قیامت مشکوک است و نه هر نقدی بهتر از هر نسیه. اولاً؛ قیامت قطعی است. اما اگر مشکوک هم باشد؛ این احتمال به دلیل اهمیت مُحتَمَل مُنجّز است. ثانیاً؛ وعدههای الهی نقد است؛ نه نسیه. ضمن آنکه نقد موقعی بهتر از نسیه است که کمّاً و کیفاً مثل هم باشند. آیا واقعاً سیلی نقد بِه از حلوای نسیه است!؟ آیا لذت های آمیخته با رنج و زودگذر دنیا واقعاً بهتر از لذت های خالص و جاودان بهشت است!؟ قرآن تاکید میکند که مراقب باشید: نه فریب نقد بودن زندگی دنیا را بخورید و نه فریب قیاسهای باطل و معالفارق شیطان را؛ « إِنَّ وَعْدَ اللَّـهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا وَلَا یَغُرَّنَّکُم بِاللَّـهِ الْغَرُورُ»؛ وعده های خدا حق، یعنی ثابت و محَقَّق یا به عبارت دیگر، قطعی و نقد است. اما دو چیز می تواند ما را نسبت به آنها فریب دهد؛ یکی حیات دنیا و دیگری غَرور. غَرور بر وزن فَعول یعنی آن کس که زیاد فریب می دهد؛ یعنی شیطان. در جای دیگری می فرماید: «َمَا عِندَ اللَّـهِ خَیْرٌ وَأَبْقَی أَفَلَا تَعْقِلُونَ»؛ بدانید که آنچه به شما داده شده، متاع زندگی دنیا و زینت آن است؛ و آنچه نزد خداست بهتر و پایدارتر است؛ آیا اندیشه نمیکنید!؟ انسان مومن باید با تمام وجود باور داشته باشد که آنچه پیش میفرستد و انفاق میکند، هیچگاه از بین نمیرود و حتماً آن را خواهد دید، بر خلاف آنچه در همین دنیا به مصرف خود و دیگران میرساند که از بین میرود. قرآن هم میفرماید همه کارهای خیری که انفاق می کنید(مَا تُنفِقُوا مِنْ خَیْرٍ)، به طور کامل به شما بازگردانده می شود(یُوَفَّ إِلَیْکُمْ) و چیزی کم گذاشته نمی شود (وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُون). پاسخ علی (ع) به این وسوسه ها امام علیه السلام نیز پس از آنکه به تقدیم بهترین ها و بهترین تقدیم ها برای آخرت توصیه فرمود، می خواهد جایی برای آن وسوسه های شیطانی باقی نگذارد. به همین جهت، بلافاصله می افزاید که: هر خیری که پیش فرستاده شود، ذخیره و پساندازی برای خود انسان است. اما اگر همین «خیر» را تاخیر انداخته و انجام ندهد، دیگر «خیر» برای بازماندگان است؛ نه خود او. دیگران سودش را میبرند و این عذاب و حسرتش را. برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد، حضرت یادآوری می کند و اطمینان می دهد که چیزی از دست نمی رود و گم نمی شود. این یادآوری لازم و ضروری را به شکل های دیگری هم بیان فرموده اند. گاهی فرموده اند که تا می توانید و تا زنده هستید عمل صالح پیش فرستید و با دادن آنچه از بین رفتنی است؛ یعنی نفس و اهل و مال، آنچه را دائمی است به دست آورید. به عبارت دیگر، هزینه برای آخرت را زیان تلقی نکنید. اصلاً تعبیر به هزینه درست نیست. این، سرمایه گذاری است نه هزینه! از خطبه های امام است که: «ای بندگان خدا از نافرمانی خدا بپرهیزید و با اعمال نیک خویش بر مرگتان پیشیگیرید، یعنی پیش از آنکه مرگ شما فرا رسد تا میتوانید اعمال نیک بجا آورید. به وسیله چیزی که از دست شما میرود آنچه را برای شما جاودان میماند خریداری کنید.» در جای دیگر، به کسی که طلب موعظه کرد فرمود: «از کسانی مباش که ... برای دنیای فانی کوشش فراوان دارد ولی برای آخرت باقی مسامحه کار است. غنیمت را غرامت می بیند، و غرامت را غنیمت؛ یعنی آنچه در راه خدا انفاق می کند در نظر او ضرر است و آنچه در راه معصیت خرج می کند سود!» گاهی نیز چنین تعبیر فرموده اند که اگر چیزی باقی بگذارید، سودش را دیگران خواهند برد. چرا می خواهید خود را محروم و دیگران را برخوردار سازید!؟ در دو جای نهجالبلاغه، امام از چنین کسانی به عنوان «انباردار دیگران» نام برده است؛ یکی خطاب به همه مردم است، و دیگری هم خطاب به فرزند بزرگ و بزرگوارش. به همه ما فرمود: « ای فرزند آدم هر چه بیش از مقدار خوراکت به دست آوری خزانهدار دیگران خواهی بود.»؛ و به امام مجتبی علیهالسلام نیز فرمود که: « فَاسْعَ فِی کَدْحِکَ وَلاَ تَکُنْ خَازِناً لِغَیْرِکَ ... »؛ نهایت تلاش و کوشش را در دنیا داشته باش، اما خزانهدار دیگران هم نباش! یعنی از آنچه اضافه میآوری، انفاق کن و به این طریق بار سنگین خود را بر دوش دیگران گذار تا برای تو به قیامت بیاورند و تحویلت دهند! نکته های لطیف و مهم در این جمله با توجه به آنچه گفته شد، در این جمله اخیر به سه نکته مهم و ظریف اشاره شده است: ۱- هیچ یک از فرستاده های ما گم یا فراموش نمی گردد. «مَا» در عبارت « مَا تُقَدِّمْ مِنْ خَیْرٍ...»؛ موصول و از ادات عموم است؛ یعنی مبادا گمان کنی ممکن است چیزی از آنچه میفرستی، گم یا فراموش می شود. مطمئن باش که «هرچه» پیش فرستی، به طور کامل برای تو ذخیره و به تو بازگردانده میشود. مگر میشود چیزی که به خدا سپرده شده، گم یا فراموش شود. ۲- آنچه پیش می فرستیم و به ما بازگردانده می شود، دیگر جاودانه و ابدی شده و از بین نخواهد رفت. « یَبْقَ لَکَ ...»؛ یعنی برای تو باقی میماند و جاودانه میشود. هر استفاده و لذتی که در این دنیا از «نفس و اهل و مال» میبریم، مقطعی و از بین رفتنی است. فرض کنید بهترین غذا و میوه را خوردیم. معلوم است که اولاً آن «غذا و میوه» از بین میروند و دیگر باقی نمیمانند، و ثانیاً لذت ناشی از آنها هم پس از لحظاتی زایل و فراموش میشود. اما اگر همان «غذا و میوه» را برای خدا به فقیری بدهیم، «ذُخْر»، یعنی محصول و نتیجه آن برای ما باقی میماند و پسانداز میشود؛ چرا که دیگر نزد ما نیست و به خدا سپرده شده است: « مَا عِندَکُمْ یَنفَدُ وَمَا عِندَ اللَّـهِ بَاقٍ». ۳- هر خیری که از خود باقی میگذاریم، سودش به دیگران میرسد؛ و آنچه برای ما میماند، فقط رنجِ «حساب» و «حسرت» آن است. این، تازه در صورتی است که آنچه بر جا میگذاریم، «خیر» باشد؛ وگرنه برجا نهادن مال حرام و فرزند نا صالح که، علاوه بر رنج «حساب» و «حسرت»، درد «عتاب» و «عِقاب» را هم در پی خواهد داشت؛ ضمن اینکه برای بازماندگان و دیگران هم سودی نخواهد داشت. ضمیر در جمله « وَمَا تُؤخِّرْهُ » به « خَیْرٍ » بر میگردد. «شرّ» حرف دیگری است. لازم به توضیح است جلسات تفسیر نهج البلاغه محسن اسماعیلی روزهای چهارشنبه هر هفته بعد از فریضه مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر «سرچشمه» برگزار می شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]
صفحات پیشنهادی
ضعیف بودن فرهنگ گفتگو نهاد خانواده را تهدید میکند
استادیار دانشگاه الزهرا س ضعیف بودن فرهنگ گفتگو نهاد خانواده را تهدید میکند شناسهٔ خبر 3836747 - سهشنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴ ۳۳ دین و اندیشه > سایر jwplayer display inline-block; استادیار دانشگاه الزهرا س باتأکید برمحدود شدن ارتباط چهره به چهره اعضای خانواده این موضوع رارحمت الله عبدالله زاده آرانی، خدیجه خدمتکار آرانی نقد متنی روایات تفسیر نورالثقلین بر اساس مستندات قرآنی
رحمت الله عبدالله زاده آرانی خدیجه خدمتکار آرانینقد متنی روایات تفسیر نورالثقلین بر اساس مستندات قرآنی بدون تردید روایات مسند و صحیح یکی از گنیجینههای ارزشمند در تبیین آیات و رمزگشایی از آنها و تأویل متشابهات است چکیده بدون تردید روایات مسند و صحیح یکی از گنیجینههای ارزشناگفته هایی از زندگی امام عسکری (ع)/ نگاه اهل سنت به امام یازدهم
یادداشت ناگفته هایی از زندگی امام عسکری ع نگاه اهل سنت به امام یازدهم شناسهٔ خبر 3844501 - پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰ ۵۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; یکی از کنایاتی که در علم حدیث امام حسن عسکری ع با آن یاد میشود فقیه استبودن در کنار خانواده زیباترین لحظه زندگی+تصاویر
بودن در کنار خانواده زیباترین لحظه زندگی تصاویر محمد صادق دهقان بهرقانی دانشجوی دکترای تخصصی در رشته مدیریت صنعتی و دارای معلولیت خوشبختی را در نگاه عمیق به زندگی می داند به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز این دانشجوی دکترا به جوانان توصیه می کند برلزوم هماهنگی سبک زندگی و تکنولوژیهای جدید در دنیای امروز
ابراهیم فیاض عنوان کرد لزوم هماهنگی سبک زندگی و تکنولوژیهای جدید در دنیای امروز شناسهٔ خبر 3836055 - دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳ ۳۰ فرهنگ > میراث فرهنگی و گردشگری jwplayer display inline-block; ابراهیم فیاض معتقد است امروز به دنبال ورود تکنولوژیهای جدید سبک زندگی تغییراتما تا چه اندازه اجازه داريم در مورد زندگي ديگران بدونيم
ما تا چه اندازه اجازه داريم در مورد زندگي ديگران بدونيم شهرام قائدی در اینستاگرام خود از تجسس کردن در کار مردم متنی منتشر کرد به گزارش خبرنگار حوزه هنرمندان در فضای مجازی گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان شهرام قائدی بازیگر مجموعه هایی چون سه در چهار قهشدار اینستاگرامی محسن رضایی به دولت: فریب عربستان را نخورید، شاید وارد ماجراجویی شود - سایت خبری تحلیلی قم پر
به گزارش قم پرس به نقل از جماران دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت مسئولان کشور ما فریب تغییر موضع موردى عربستان را نخورند آنها در ضعف چهره نرم به خود می گیرند و البته ممکن است برای نجات خویش دست به خودکشی هم بزنند به گزارش جماران محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخحکمت زندگی از منظر عرفا و فلاسفه مسلمان تخلق به اخلاق الهی است
استادیار دانشگاه شهید رجایی حکمت زندگی از منظر عرفا و فلاسفه مسلمان تخلق به اخلاق الهی است شناسهٔ خبر 3795051 - شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; صلواتی استاد فلسفه گفت حکمت زندگی از نظر فیلسوفان و عارفان مسلمان رسیدن بهنقد و بررسی ۲۰ اشکال بر منطق اسلامیسازی علوم انسانی
بخش دوم نقد و بررسی ۲۰ اشکال بر منطق اسلامیسازی علوم انسانی شناسهٔ خبر 3841240 - دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱ ۱۴ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; حجت الاسلام مهدوی زادگان در پردیس فارابی دانشگاه تهران به نقد و بررسی ۲۰ اشکال بر منطق اسلامیسازی علومسلیمی نمین: توابین تسخیر«لانه» به دنبال مسئولیت های دنیایی بودند
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ضمن آسیب شناسی جنبش دانشجویی می گوید که تنها دانشجویانی پس از تسخیر لانه جاسوسی توبه کردند که دنبال مسئولیت های دنیایی بودند به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران تسنیم پویا عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا و مدیر دفتر مطالعات تاری-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها