تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798146495




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کتاب اخلاق زنانه نگر منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: از سوی انتشارات ققنوس؛
کتاب اخلاق زنانه نگر منتشر شد

زنانه نگر


شناسهٔ خبر: 3783778 - شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
دین و اندیشه > اندیشکده ها

.jwplayer{ display: inline-block; } «اخلاق زنانه‌نگر» یکی از کتاب‌های مجموعه‌ دانش‌نامه فلسفه استنفورد است که توسط انتشارات ققنوس، منتشر شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب اخلاق زنانه نگر یکی از کتاب های مجموعه دانش نامه فلسفه استنفورد است که به همت انتشارات ققنوس چاپ و منتشر شد.  در یادداشت کتاب بر این مسأله تأکید شده است که: «در دوران ما فلسفه اخلاق گسترش قابل توجهی یافته و شاهد گفت‌وگو و منازعه رویکردها و مکاتب گوناگون بوده است. اخلاق زنانه‌نگر (فمینیستی) نیز یکی از جریان‌هایی است که در این میان بالیده است. روشن است که طرح دیدگاه‌های منسوب به این جریان، لزوماً به معنی همدلی با آن‌ها نیست و باب این جریان نیز همانند سایر جریان‌های فلسفه‌ اخلاق به روی نقد و بررسی گشوده است. بی‌تردید بیان موثق و سنجیده آرای متعلق به این نحله اخلاقی، که مقصود این کتاب بوده است، می‌تواند زمینه‌ای شود برای تعمق جدی و نقدها و بررسی‌های روشنگرانه‌ای که در فضایی عالمانه شکل می‌گیرند و فراخوانی است برای آن دسته از اهل فکر و صاحبان قلم که مایل‌اند از منظرهای گوناگون، از جمله منظر دینی، اخلاق زنانه‌نگر را مورد بررسی قرار دهند و از این راه مباحث اخلاقی را در فضای فکری جامعه‌ ما غنا بخشند».

«اخلاق زنانه‌نگر» و «اخلاق زیستی زنانه‌نگر» عنوان دو بخش کلی این کتاب است. بخش اول این کتاب دارای چهار فصل است. «اخلاق زنانه‌نگر: زمینه تاریخی»، «رهیافت‌های زنانه‌نگر مراقبت‌محور به اخلاق» و «رهیافت‌های زنانه‌نگر جایگاه محور به اخلاق» و «نتیجه‌گیری» عناوین چهار فصل از بخش اول کتاب اخلاق زنانه‌نگر است.

بنابراین، به اعتقاد نویسندگان این اثر که در مقدمه بخش اول کتاب آمده است: «اخلاق زنانه‌نگر» تلاشی است برای بازبینی، صورت‌بندی مجدد یا بازاندیشی اخلاق سنتی از آن حیث که چنین اخلاقی، تجربه اخلاقی زنان را ناچیز می‌انگارد یا بی‌ارزش می‌داند.

از جمله «آلیسون جَگر»  فیلسوف زنانه‌گر، اخلاق سنتی را بابت کم‌توجهی به زنان سرزنش می‌کند. نخست، اخلاق سنتی نسبت به موضوعات و علایق زنان در مقابل موضوعات و علایق مردان، دغدغه‌ کمتری نشان می‌دهد. دوم، اخلاق سنتی، موضوعات اخلاقی‌ای را که در به اصطلاح جهان خصوصی مطرح می‌شوند پیش پاافتاده می‌داند، حوزه‌ای که زنان در آن خانه‌داری می‌کنند و از بچه‌ها، بیماران و سالخوردگان مراقبت می‌کنند. سوم، اخلاق سنتی به طور کلی حاکی از آن است که زنان به اندازه‌ مردان اخلاقاً بالغ یا عمیق نیستند. چهارم، اخلاق سنتی به خصوصیاتی که به لحاظ فرهنگی مردانه‌اند مانند «استقلال، خودآیینی، خرد، اراده، احتیاط، سلسله‌مراتب، تسلط، فرهنگ، تعالی، تولید، زهد، جنگ و مرگ» بیش از حد ارزش می‌دهد؛ درحالی‌که به خصوصیاتی که به لحاظ فرهنگی زنانه‌اند مانند «وابستگی متقابل، اشتراک، ارتباط، مشارکت، عاطفه، بدن، اعتماد، نبود سلسله مراتب، طبیعت، درون‌ماندگاری، فرآیند، شادی، صلح و زندگی» کم بها می‌دهد. پنجم و دست آخر، اخلاق سنتی، شیوه‌های «مردانه»‌ تعقل اخلاقی را که بر قواعد حقوق، کلیت و بی‌طرفی تأکید می‌کنند، بر شیوه‌های «زنانه»‌ تعقل اخلاقی که بر روابط، مسئولیت‌ها، جزئیت و جانب‌داری تأکید دارند، ترجیح می‌دهند.

زنانه‌نگرها انواع گسترده‌ای از رهیافت‌های جنسیت‌محور به اخلاق را بسط داده‌اند که هر کدام از آن‌ها به یک یا چند شیوه از میان پنج شیوه‌ای که اخلاق سنتی زنان را فراموش کرده یا نادیده گرفته است، می‌پردازند. برخی از اخلاق‌دانان زنانه‌نگر بر موضوعاتی تأکید می‌کنند که به خصوصیات و رفتارهای زنان، به‌ویژه خصوصیات و رفتارهای مراقبتی‌شان مربوط است. در مقابل، دیگر اخلاق‌دانان زنانه‌نگر بر علت‌ها و معلول‌های سیاسی، حقوقی، اقتصادی و یا ایدئولوژیکی ‌زنان در مقام جنس دوم تأکید می‌کند، اما فارغ از این‌که این تأکیدها چگونه باشند، همه اخلاق‌دانان زنانه‌نگر در یک هدف اشتراک دارند: ایجاد نوعی اخلاق جنسیتی که درصدد حذف با دست‌کم اصلاح سرکوب هر گروهی از افراد، به ویژه زنان، است (صص: ۱۳-۱۴).

«سرچشمه‌های اخلاق زیستی زنانه‌نگر»، «شکوفایی اخلاق زیستی زنانه‌نگر» و «چشم‌انداز رو به گسترش» عناوین سه فصل بخش دوم این کتاب را تشکیل می‌دهد.

نویسندگان در مقدمه بخش دوم چنین بیان داشته‌اند: «اخلاق زیستی زنانه‌نگر با عطف توجه محققان و فعالان زنانه‌نگر به حوزه‌ به سرعت در حال رشد اخلاق زیستی، رفته‌رفته به صورت حوزه‌ جدیدی در مطالعات نظری و دانشگاهی درآمد. زنانه‌نگرها با به‌کارگیری منابع فلسفه زنانه‌نگر، نظریه اجتماعی و حوزه‌های مرتبط، چارچوب اخلاق زیستی را نقد کردند و به آن وسعت بخشیدند. بخش دوم کتاب به بررسی نقد زنانه‌نگر بر جریان اصلی اخلاق زیستی می‌پردازد و سپس تحول و رشد اخلاق زیستی زنانه‌نگر را به ترتیب زمانی بیان می‌کند و این موارد را از نظر می‌گذراند: حوزه‌های تحقیق و فعالیت که به اخلاق زیستی زنانه‌نگر شکل داده‌اند، ظهور آن به عنوان یک زیرشاخه‌ دانشگاهی متمایز، مسائل کنونی مهم و مشارکت‌های ناظر به پیشبرد اخلاق زیستی و زنانه‌نگری هم در دانشگاه و هم بیرون از آن».

کتاب «اخلاق زنانه‌نگر»، به قلم رزماری تانگ، نانسی ویلیامز و آن دانچین و ترجمه مریم خدادادی، توسط انتشارات ققنوس در سال ۱۳۹۵ در ۱۳۲ صفحه، در شمارگان هزار و ۶۵۰ نسخه، با بهای ۸ هزار تومان منتشر شده است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن