محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798172692
نهجالبلاغه کتابی پیشران برای نظریهپردازی درحوزه علوم انسانی است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حسین ظریفمنش:
نهجالبلاغه کتابی پیشران برای نظریهپردازی درحوزه علوم انسانی است
شناسهٔ خبر: 3722240 - یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
.jwplayer{ display: inline-block; } مدیرعامل بنیاد بینالمللی «غدیر»، با اشاره به اینکه نهجالبلاغه ظرفیت والایی برای ارتقای نگاه اندیشمندان نسبت به علوم انسانی دارد، گفت: این کتاب درواقع اثری پیشران برای نظریهپردازی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از طلیعه، نهجالبلاغه، این اثر ارزشمند حضرت علی(ع) در لسان بسیاری از اندیشمندان بهمثابه چراغ روشنی برای هدایت توصیفشده است. جرج جرداق نویسنده مسیحی در مورد نهجالبلاغه مینویسد: من برای فهم امام علی، چهل بار نهجالبلاغه را خواندم. این کار نوعی تفکر و نوعی احساس شگرف در من به وجود آورد. یادم نیست اما وقتی کتاب را مینوشتم یک فضایی مرا یاری میکرد. نهجالبلاغه برای من یک اثر آسمانی دلانگیز بوده است. فکر میکنم مهمترین متون فلسفی و ادبی عرب را که هر جویای علمی به آن نیاز دارد، در خود جایداده است. انشاء علــی (ع) پس از قــرآن، عالیترین نمونه بلاغت است. بلاغت و ادبیات علی (ع) همیـشه در خدمت تمدن و بشریت بوده و خواهد بود. در رویارویی با این کتاب و این نثر عظیم چه میتوانستم بگویم و بنویسم جز آنکه از خودم و از بشر پرسش کنم. استفهامهای پیدرپی من از انسان و انسانیت است. چون علی صدای همه انسانیت است. همین نگرش در لسان یک اندیشمند مسیحی نسبت به امام علی (علیهالسلام) و نهجالبلاغه حکایت از جامعیت این اثر عظیم دارد. به نظر میرسد اگر امروز بتوانیم بیشازپیش ابعاد مختلف نهجالبلاغه را برای اندیشمندان رشتههای مختلف علوم انسانی در کشور بیان کنیم و اساساً آنها را با ابعاد گسترده این کتاب ارزشمند آشنا کنیم، قطعاً بدنه و گستره علوم انسانی، متفاوت از آن چیزی خواهد شد که امروز میبینیم. واقعاً سزاوار است که در جهان امروز، آتش افروزان جنگ و عوامل و مسببین بدبختیهای ملتها و افراد، به سخنـان و کلمات قهرمان اندیشه انسانی، بزرگمرد وجدان انسانی، عــلی بن ابیطالب (ع) گوش فرا دهند و آنها را حفظ کنند و در مقابل گوینده بزرگ آن سخنان، سر تعظیم فرود آورند. به بهانه بررسی این مباحث با دکتر حسین ظریف منش به گفتگو نشستهایم. وی مدیرعامل بنیاد بینالمللی «غدیر» است: *علوم اسلامی چقدر وامدار نهجالبلاغه و حکمتهای آن است؟ همواره در لسان بزرگان این اثر ارزشمند بهمثابه الگوی راهبر و هدایتکننده مسیر، تفسیر شده است؟ بسیاری از اندیشمندان جهان اسلام مبدأ اکثر قریب بهاتفاق علوم در جهان اسلام را بیانات و آموزههای امیر المومنین (ع) میدانند. فلسفه، کلام، منطق، تفسیر، حقوق و سایر علوم همه مرهون و مدیون دانش امیرالمؤمنین هستند. از برکت وجود مقدس امیرالمؤمنین و آموزههای آن بزرگوار است که جهان اسلام در دوران تمدن بزرگ خود و پیشتازی در علوم مختلف را کارنامه خود دارد. نکته مهم در آموزههای امیرالمؤمنین (ع) این است که اولاً کلام معصوم است، خلاف و اشتباه در آنها راه ندارد دوم اینکه متصل به علم مطلق الهی است سوم جامعیت مباحث امام است. درهمه موضوعات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی و در همه سطوح فردی، اجتماعی، حکومت و در سطح بشری هرکدام بهصورت مستقیم و غیرمستقیم موردتوجه قرارگرفته است. چهارم اینکه کلام امام دریای بیکران، زلال و همیشه جاری است که عالم و عامی، دانشمندان بزرگ و مردم کوچه و بازار همه و همه میتوانند از آن بهره متناسب با درک و اهتمام خود را داشته باشند و آخرین نکته اینکه بیانات، نامهها و آموزههای تنها امام معصومی است که امکان حکومت «هرچند فقط ۵ ساله» را داشته است. *از دیدگاه شما حقیقتاً سیر تعالی و رشد علم در جهان اسلام چه قدر بر مبنای سخنان حضرت علی (ع) گام برداشته است؟ آیا امروز در کسب علم و دانش حقیقتاً بهمثابه آنچه در حکمتهای نهجالبلاغه در مورد اهمیت علمآموزی بیانشده است، حرکت کردهایم؟ اگر (خیر) علت چه بوده است؟ سرمایه غرب برای استمرار تسلط خود برجهان اسلام سلاح یا اقتصاد و یا فرآیندها و نظامت طراحیشده نیست بلکه چیزی است که من اسم آن را فریب بزرگ میگذارم و آن این است که با اختلال در دستگاه شناختی ما به دستکاری در باورهای ما پرداختهاند. آنها میگویند دانش همین چیزی است که ما میگوییم. قواعد و معادلات واقعی که در شکلدهی به شخصیت، زندگی و هویت فردی و یا اجتماعی انسان مؤثرند و نیز اصول و روشهای توسعه و پیشرفت بشر همین است که ما به مدد پژوهش و مبتنی بر تجربهگرایی کشف کردهایم. غربیها روانشناسی، جامعهشناسی، اقتصاد و مدیریتی خود را که بر شاکله جهانبینی و انسانشناسی نادرست آنها استوارشده است، جایگزین آموزههای وحیانی نمودند و بادهها زبان و بیان آنها را بهمنزله قواعدی واقعی، متقن، خدشهناپذیر، جهانشمول و سعادتبخش معرفی کردند و میکنند و این جنایتی نابخشودنی در حق بشریت و اقدامی با لعاب علم اما برای فریب بزرگ است. دریکی دو قرن اخیر متأسفانه ما تابعی از متغیر علمی غرب شدیم و بر اساس رسوب تربیت آنها و افکار وارداتی آنها است که بعضی از ما گاهی اجازه فکر کردن را هم به خودمان نمیدهیم و صرفاً مصرفکننده تولیدات فکری غرب هستیم. بزرگترین ظلم استکبار به جهان اسلام دورنگه داشتن مسلمانان از آموزههای اسلامی بهویژه آموزههای اهلبیت است. اگر ما بخواهیم از این حصار دشمن ساخته و از چنبره نابودکننده راهبردهای او خارج شویم به نظرم باید چهار گام را برداریم: یک: درک مسمومیت ناشی از مصرف کالای فکری غرب – بهعمد از آن با عنوان کالا نام میبرم. دو: تحول در نگاه به خود تغییر در باورهای خویش با گرامی داشتن سرمایههای خویش سه: زمینهسازی برای شجاعت علمی و اعتمادبهنفس پژوهشگران جوان علوم انسانی که همانند همتایان خود در علوم پایه وفنی و مهندسی جسارت ورود به مناطق ممنوع اعلامشده از سوی دشمن را داشته باشند. چهار: ایجاد یک مطالبه عمومی برای جستجوی پاسخهای علمی پرسشها در خانه خود. و البته راهبرد بزرگ و جامع ما برای تحقق این هدف برتر ساز و آینده آفرین روی آوردن به قرآن و نهجالبلاغه است وپرچمداران این حرکت باید اساتید حوزه و دانشگاه باشند. وحدت این دو قشر ارزشمند میتواند در این اقدام مشترک بزرگ معنا شود. *برای ورود نهجالبلاغه به ساحات زندگی افراد جامعه بهویژه پژوهشگران چه پیشنهادهایی دارید؟ در مورد قرآن کریم بحمدالله بعد از انقلاب اسلامی اقدامات برجسته و درخشانی انجامشده است، اما نهجالبلاغه بهاندازه کافی مورد اهتمام قرار نگرفته است. نهجالبلاغه هزاران سال از ساحت زندگی مسلمانان دور بوده است و هرچند مجموعه اقدامات ارزشمندی به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و مجاهدت علمی عالمان بزرگ برای ترجمه، تفسیر و تبیین آموزههای آن انجامشده است اما هنوز حتی قدر آن شناختهنشده است. این مجموعهای که به گفته امام راحل نازله روح امیرالمؤمنین (علیهالسلام) برای تعلیم و تربیت ما خفتگان در بستر منیّت و در حجاب خود و خودخواهی خود و معجونی برای شفا و مرهمی برای دردهای فردی و اجتماعی و مجموعهای دارای ابعادی بهاندازه یک انسان و یک جامعه بزرگ انسانی است، فقط گاهی محترم شمرده میشود، در برخی موارد با سطحینگری فقط بهعنوان مجموعه سخنرانیهای امام به آن نگاه میشود. همانند سایر کتبی که سیره یا مجموعه بیانات یک شخصیت بزرگ در آن نوشتهشده باشد. بسیاری از مردم فقط با بعضی از حکمتهای نهجالبلاغه آنهم در حد توصیههای اخلاقی آشنا هستند. بسیاری از اساتید و دانشجویان ما با محتوای بیبدیل این کتاب آشنا نیستند. این مایه تأسف و یک ظلم بزرگ به این کتابی است که تالی تلو قران است. به نهجالبلاغه باید بهعنوان کتاب زندگی نگاه کرد باید بهعنوان منبع و منشأ همه علوم به آن مراجعه کرد. باید برای دستیابی به نظریههای راهبردی و کاربردی در روانشناسی، جامعهشناسی، حقوق، اقتصاد و مدیریت به آن متوسل شد. ظرفیت نهجالبلاغه بهعنوان پیشران علوم انسانی در ایده پردازی، نظریهپردازی و پاسخ به پرسشهای بنیادین علوم انسانی بینهایت است. ورود نهجالبلاغه بهعنوان کتاب درسی در حوزهها و دانشگاهها، ترغیب و تشویق پژوهشگران به تتبع و پژوهش در نهجالبلاغه، طراحی یک برنامه جامع مثلاً ۱۰ ساله با یک نگاه انقلابی و با یک عزم ملی برای ورود نهجالبلاغه به متن اندیشه ورزی و علمی جامعه، فعال شدن هدفمند مراکز علمی، پژوهشی و فرهنگی، تبلیغ ضرورت رویآوری جامعه به نهجالبلاغه با برنامهریزی هوشمندانه، هنرمندانه و علمی رسانهها بهویژه رسانه ملی و نیز با استفاده از منابر و تریبونهای اثرگذار. ایجاد کرسیهای نظریهپردازی پیرامون نهجالبلاغه در مراکز حوزوی و دانشگاهی و ارج نهادن و ترویج نهادینه نقد تفکرات و نظریههای غیر اسلامی ازجمله پیشنهاداتی است که میتوان به آنها توجه کرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]
صفحات پیشنهادی
هشتمین جشنواره بین المللی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی
هشتمین جشنواره بین المللی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی فرهنگ > دین و اندیشه - هشتمین جشنواره بین المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی توسط وزارت علوم و تحقیقات و فناوری برگزار می شود به گزارش خبرآنلاین هشتمین جشنواره بین المللی فارابی ویژه تحقیقات عبیشترین خودانتقادی در حوزه علوم انسانی است
مالک شجاعی بیشترین خودانتقادی در حوزه علوم انسانی است شناسهٔ خبر 3719083 - چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴ ۳۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; مشاور شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفتگو گفت بیشترین خود انتقادی متحول در علوم انسانی زمینهساز پیشرفت است
یک استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد تحول در علوم انسانی زمینهساز پیشرفت است شناسهٔ خبر 3709459 - یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴ ۱۷ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; حجت الاسلام قنبریان استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت و ضرورت تحول در علوم انسانی گفتنشست روش تحقیق در علوم انسانی اسلامی برگزار میشود
در مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا نشست روش تحقیق در علوم انسانی اسلامی برگزار میشود شناسهٔ خبر 3708184 - شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱ ۵۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; نشست دینی روش تحقیق در علوم انسانی اسلامی با تاکید بر رشته جامعه شناسی اسنیازمند تنقیح روش در استخراج علوم انسانی قرآن بنیان هستیم
یوسفی مقدم نیازمند تنقیح روش در استخراج علوم انسانی قرآن بنیان هستیم شناسهٔ خبر 3712620 - چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶ ۵۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی jwplayer display inline-block; رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت واقعیت آن است که برای تحقق علوم انسانی قرآن بنترجمان، گامي براي ترجمه علوم انساني
ترجمان گامي براي ترجمه علوم انساني در عصر اينترنت آيا واقعاً نياز داريم پانوشت بزنيم تا به نقلقولهاي داخل متن ارجاع دهيم آيا كتابي كه قرار است آن را جدي بگيريم در عصر اينترنت آيا واقعاً نياز داريم پانوشت بزنيم تا به نقلقولهاي داخل متن ارجاع دهيم آيا كتابي كه قرار استمسائل علوم انسانی ماهیت چند بعدی یافته است
فیلسوف انگلیسی در گفتگو با مهر مسائل علوم انسانی ماهیت چند بعدی یافته است شناسهٔ خبر 3611892 - دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸ ۳۶ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; پروفسور استوارت سیم استاد دانشگاه نورث آمبریا انگلستان معتقد است که مسائل مطرح در علوم انسانشست «مرز عینیت و ذهنیت در علوم انسانی»برگزار می شود
با حضور خسرو باقری نشست مرز عینیت و ذهنیت در علوم انسانی برگزار می شود شناسهٔ خبر 3720327 - جمعه ۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴ ۲۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; مرکز الگوی اسلامی پیشرفتنشست مرز عینیت و ذهنیت در علوم انسانی نگاهی انتقادی به نفی و اثباتفراخوان ارسال مقاله به همایش قرآن و علوم انسانی
فراخوان ارسال مقاله به همایش قرآن و علوم انسانی شناسهٔ خبر 3710373 - دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲ ۵۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها jwplayer display inline-block; دانشکده میبد همایش ملی قرآن و علوم انسانی را سوم آبان ماه سال جاری برگزار می کند به گزارش خبرگزاری مپنجاه و هشتمین شماره نشریه فرهنگستان علوم منتشر شد
ویژه بهار ۹۵ پنجاه و هشتمین شماره نشریه فرهنگستان علوم منتشر شد شناسهٔ خبر 3715158 - شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸ ۴۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; پنجاه و هشتمین شماره نشریه فرهنگستان علوم ویژه بهار ۱۳۹۵ با سخن اول رضا داوری اردکانی ریاست فرهنگستا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها