تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798179246




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مكتب ايراني دست‌ساز ريچارد فراي است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مكتب ايراني دست‌ساز ريچارد فراي است
پيام فضلي‌نژاد، سردبير مجله عصر انديشه، سه‌شنبه گذشته در جلسه‌اي با عنوان واقعيت و توهمات مكتب ايراني با عبدالرضا داوري، عضو سابق هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس كه به ميزباني دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد پيرامون «مكتب ايراني» به مناظره نشست.


اين مناظره در پي جدال رسانه‌اي اخير كه در آن با ذكر مباحثي پيرامون خطر احياي تفكر گروهك فرقان توسط حاميان جريان انحرافي و نيز انتشار اسنادي مبتني بر روابط صميمانه رئيس دولت قبل با ريچارد فراي (پايه گذار مكتب ايراني) پرداخته شده بود و از طرف ديگر پاسخ حاميان رئيس دولت سابق به اين ادعاها به همت انجمن اسلامي دانشجويان مستقل برگزار شد. در ادامه گزيده‌اي از مسائل طرح شده در اين گفت‌و‌گو آورده شده است.

به گزارش «جوان» سردبير عصر انديشه كه ابتدا حاميان تفكر دولت سابق را دعوت به مناظره كرده بود، در اين نشست تصريح كرد: اولين دغدغه‌اي كه باعث شد دوستان را دعوت به مناظره كنيم نظريات فرهنگي شهيد مطهري ناظر بر مناظرات فكري در عرصه عمومي است.

وي سپس با ورود به مبحث اسلام ايراني و منشأ ورود آن افزود: وقتي از مكتب ايراني سخن مي‌گوييم نشان مي‌دهد مكتب ايراني جرياني ناشناخته نيست. ريچارد فراي كه مورد تجليل آقاي احمدي‌نژاد بود نظريات فكري‌اش را بايد براي بررسي به 60 سال پيش برگردانيم. در سال 1330 او با صادق چوبك و صادق هدايت و اسدالله اعلم جلساتي را داشته است.

سردبير مجله عصر انديشه ادامه داد: از اين زمان بايد موج گرفتن يك ايدئولوژي بر مبناي شاخص‌هاي باستاني براي دفاع از سلطنت را در ايران دنبال كنيم. در 60 سال گذشته ادعاي فراي مي‌گويد «اسلام با پيامبر اسلام شروع مي‌شود را از مسلمانان بايد گرفت و آنان را به ريشه‌هاي باستان خود ارجاع دهيم.»
فضلي‌نژاد با تأكيد بر اينكه همت اصلي فراي نزديك شدن به بازوان قدرت است، اظهار داشت: بعد از انقلاب و جنگ تحميلي عرصه براي اين بازيگران فراهم نيست اما در دولت آقاي هاشمي كه همان سياست‌ها نيز در دوران احمدي نژاد تكرار شد ريچارد فراي مجدداً به ايران باز‌مي‌گردد. ارتباطات گسترده با نهادهاي آموزشي مي‌گيرد اما با هوشياري سربازان گمنام امام زمان پروژه او ناقص مي‌ماند.
در ادامه عبدالرضا داوري ضمن انتقاد از صحبت‌هاي فضلي‌نژاد در خصوص ريچارد فراي و مأموريت او براي تحقق مكتب ايراني، اين سخنان را «امنيتي كردن» حوزه انديشه خواند و تصريح كرد: «ما نبايد با رويكرد امنيتي وارد حوزه انديشه شويم؛ وقتي مي‌خواهيم وارد اين حوزه شويم بايد مقيد به آنچه كتابت است باشيم و به سراغ سوابق اين افراد نرويم. اين باعث مي‌شود كه اتهام جاسوسي در جامعه قبح‌زدايي شود.»

داوري همچنين ضمن انتقاد از بزرگنمايي مكتب ايراني توسط منتقدان دولت افزود: «من اينجا نيامده‌ام كه از ريچارد فراي دفاع كنم! من آمده‌ام روش اين دوستان را نقد كنم. احمدي‌نژاد معتقد است كه ايران زمينه بازسازي معارف اسلام ناب در سطح جهان را ايجاد كرد و اين جريان، يك جريان ناب فرهنگي است. در اتمسفر فرهنگي ايران حرف‌هاي زيادي درباره ايران و اسلام وجود دارد. تخصص من ايران‌شناسي نيست. من روش‌شناسي دوستان را كه مي‌گويند مكتب ايراني، مكتب انحرافي بوده  نقد مي‌كنم.
آقاي فضلي‌نژاد و دوستانشان مي‌توانند مشايي و مكتب ايراني را نقد كنند اما نه با ادبيات جاسوسي و ماسوني. البته عصر انديشه اين روش را در نقد دولت فعلي به كار نگرفته است.»
فضلي‌نژاد در ادامه در پاسخ به اظهارات داوري گفت: «اتهامي كه شما مي‌زنيد، دقيقاً همان كاري است كه بي‌بي‌سي مي‌كند و اين روش مسعود بهنود است. شما ادعا را نقد كنيد. مسائل را شخصي نكنيد. . . جواب بحث تاريخي را با تاريخ پژوهي مي‌دهند نه با اتهام‌افكني. چرا به منابع ارجاع نمي‌دهيد و از موضوع خارج مي‌شويد؟»

فضلي‌نژاد ادامه داد:‌«چطور تا سال 90-89 كه در خبرگزاري ايرنا بوديد اين روش را نقد نمي‌كرديد؟ چطور آن زمان كه سخنراني‌هاي انتقادي ما را پوشش مي‌داديد، اين روش اشتباه نبود؟ بعد كه به آقاي مشايي پرداختيم يادتان افتاد؟! شما مشخصاً از آقاي مشايي به عنوان مروج مكتب ايراني فكت بياوريد و به سؤالات و پارادوكس‌ها پاسخ دهيد.»
عبدالرضا داوري در اين بخش از مناظره با نقد جاسوس خواندن فراي گفت:‌«من نمي‌گويم شما امنيتي هستيد. روش شما و دوستانتان امنيتي است. با چهار واژه مي‌خواهيد طرف را محكوم كنيد. مقاله آقاي فضلي‌نژاد را بخوانيد. مدام نوشته‌اند فراي جاسوس است. اين روش درستي نيست. اين كار قوه قضائيه است كه در اين موارد نظر دهد.»

داوري در حالي اين ادعا را مطرح كرد كه فضلي‌نژاد با ارائه مستنداتي اظهار داشت:‌«اگر ملاك براي شما قانون است، رئيس قوه‌قضائيه نظرش درباره فراي را همان زمان در شوراي اداري ياسوج بيان كرد و وزارت اطلاعات هم سال ١٣٧٥ بيانيه داد كه موجود است.»
سردبير مجله عصر انديشه افزود:‌«شما همه مسائل را به حلقه پنج نفره تقليل داده‌ايد و جايگاه افراد را نسبت به اين حلقه مشخص كرده‌ايد بعد هم با زدن انگ امنيتي و برچسب‌هاي نخ نما مي‌خواهيد آنها را از ميدان به در كنيد. شايد بتوانيد ضعفاالعقول را فريب دهيد، اما مخاطبان هوشمند را هرگز نمي‌توانيد. ما جايي كه دولت احمدي‌نژاد خدمت كرد حمايت كرديم و جايي كه حلقه انحرافي حمايت‌هاي رهبري را مصادره كرد نفي كرديم وقتي شيرين عبادي به من گفت سعيد امامي دوم شما از من حمايت كرديد و هزينه داديد اما يكجا از هم جدا شديم.»

او همچنين نقد خود را نسبت به مكتب ايراني اينگونه پايان داد:‌«مكتب ايراني به دليل خصلت نسبي‌گرايي خود، حامل نوعي سازشكاري و معيارهاي دوگانه است، از يك‌سو شعار استكبارستيزي در داخل مي‌دهند، اما به استعمارگران خارجي پالس همكاري و مذاكره مي‌فرستند. همانطور كه از يكسو آقاي احمدي نژاد شعار هولوكاست مي‌دهد، اما آقاي مشايي از دوستي با مردم اسرائيل حرف مي‌زند. از يكسو سنگ مستضعفان را به سينه مي‌زنند، اما روابط پنهان و آشكار با ليبرال‌هاي اقتصادي و سرمايه‌داران ايجاد مي‌كنند و فساد را گسترش مي‌دهند.»

داوري نيز در جمع‌بندي مباحث خود تأكيد كرد:‌«من اعتقاد ندارم احمدي‌نژاد بدون خطاست و حتماً برخي انتصابات و تصميمات خطا بوده است» اين سؤال را نيز طرح كرد كه:‌«اما سؤال من اين است كه منتقدان احمدي‌نژاد چرا در اين دولت ساكتند؟ مگر روحاني نگفت امام حسين سازش كرد پس چرا در برابر او سكوت كرديد؟!» كه البته فضلي‌نژاد با ارائه مستنداتي از نقد دولت‌هاي پيشين و فعلي، زير بار اين قول نرفت.
لازم به ذكر است حلقه حاميان گروه انحرافي كه در مدت اخير رئيس دولت سابق را به حضور مجدد در انتخابات ترغيب مي‌كنند، تحركات ايدئولوژيك خود را آغاز كرده و با استفاده از ابزارهاي مكتوب و مجازي رسانه‌اي، در حال تزريق نگرش خود به جامعه هستند به گونه‌اي كه مواردي نظير نقد ولي فقيه و رفتارهاي رهبر معظم انقلاب در شبكه‌هاي اجتماعي حامي اين جريان به وفور قابل مشاهده است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن