واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محسن اسماعيلی در مدرسه عالی شهيد مطهری:
مطهری از طرح سوال و شبهه استقبال می کرد
شناسهٔ خبر: 3613167 - یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
محسن اسماعیلی، منتخب مردم در مجلس خبرگان رهبری گفت: مرحوم استاد شهید مطهری نه تنها از شبهه و سوال نمیترسید بلكه به استقبال آنها میرفت. به گزارش خبرگزاری مهر، محسن اسماعیلی منتخب مردم در مجلس خبرگان رهبری، از «آشنایی عمیق و صحیح دین»، «حضور عالمانه و متدینانه در صحنه اداره جامعه و پاسخگویی به سوالات روز» و «برخورداری از اخلاق فردی و اخلاق علمی» به عنوان سه پیشنیاز اقامه دین ناب در جامعه و احیاگری تفكر دینی نام برد و گفت: با تندی و درشتگویی به حاكمیت تفكر دینی نخواهیم رسید. محسن اسماعیلی در همایش بزرگداشت مقام استاد شهید مرتضی مطهری كه با موضوع «مطهری پیشتاز در اصلاح تفكر دینی» در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد، گفت: با جستجو در منابع دینی و متون روایی، اصطلاح «اصلاح تفكر دینی» نیافتم ولی درباره «احیای تفكر دینی» فراوان است؛ در نهجالبلاغه نیز موارد مكرری تعبیر به احیای تفكر دینی شده اما تعبیر به اصلاح نشده است. بنابراین آنچه كه احتیاج به اصلاح و بازنگری دارد، جامعه دینی و روش ما در فهم دین است؛ نه تفكر دینی. این استاد حوزه و دانشگاه افزود: تأمل در مجموعه آثار شهید مطهری نشان میدهد كه این استاد شهید، سه پیشنیاز برای اقامه دین ناب در جامعه را دارا است كه علت جاودانه ماندن و موثر بودن ایشان نیز متأثر از این سه پیش شرط است. وی شناخت درست دین به معنای واقعی كلمه را اولین دلیل موفقیت مرحوم شهید مطهری در احیای تفكر دینی دانست و افزود: اگر كسی بخواهد تفكر دینی را بر جامعه حاكم كند و انحراف و بدعتهای دینی را بزداید، نیازمند این است كه ابتدا خودش دینشناس و فقیه باشد و عمیقاً و به طور صحیح، دین را شناخته باشد؛ چراكه دین یك امر عمیق و قدسی است، نه مقولهای سطحی؛ بنابراین با آشنایی سطحی و جزیرهای نسبت به معارف دین نمیتوان مدعی اصلاح جامعه دینی و احیای تفكر اسلامی شد. اسماعیلی یادآور شد: شهید مطهری، ظهور افرادی كه با آشنایی سطحی و التقاطی از اسلام، متولی معرفی دین به جامعه اسلامی شوند را یكی از آفتهای احتمالی انقلاب اسلامی میدانند و به رهبران فكری جامعه نسبت به روزی هشدار میدهند كه در جامعه انقلابی، افراد ناآشنا با عمق مطالب قرآنی، تفسیر قرآن و افراد ناآشنا با عمق مبانی اخلاقی، اخلاق بگویند؛ چه اینكه این وضع را از آفتهایی برمیشمرند كه انقلاب را از درون خواهد پوساند. وی با بیان اینكه شناخت دین و فقاهت، با دو خطر عمده «تذبذب» و «تحجر» روبروست، گفت: این كه برای همرنگ شدن با جماعت بخواهیم اسلام را به گونهای معرفی كنیم كه به هر قیمتی مورد پذیرش زمانه باشد، خطر تذبذب و فراموش كردن اصول را در پی دارد. خطر تحجر هم یعنی اینكه تفسیری انعطافناپذیر از تاكتیكها و احكام تغییرپذیر دین ارائه دهیم. منتخب مردم در مجلس خبرگان رهبری، ثمره تذبذب و تحجر را منزوی نمودن و خارج كردن دین از عرصه سیاست و اجتماع دانست و یادآور شد: شهید مطهری برای حل این مشكل، تئوری تفكیك احكام به ثابت و متغیر را میپسندد. وی اولین نیاز در راه احیاگری تفكر دینی در جامعه را پیروی از راه شهید مطهری در تحصیل مستمر و دقیق و تحكیم پایههای علمی خود دانست و حضور در جامعه و شناخت سوالها و شبهههایی كه نسبت به دین در جامعه وجود دارد را به عنوان پیششرط دوم برای اصلاح جامعه دینی برشمرد و گفت: یك فقیه و متفقه برای حاكم كردن تفكر دینی در جامعه و اصلاح بدعتها، نیاز به حضور در جامعه دارد؛ از این رو است كه امام خمینی (ره) میفرمودند «اجتهاد مصطلح و مرسوم در حوزههای علمیه نمیتواند پاسخگوی نیازهای امروز باشد». اسماعیلی با اظهار تأسف از اینكه برخی از شبهه و سوال میترسند، تصریح كرد: مرحوم استاد شهید مطهری نه تنها از شبهه و سوال نمیترسید بلكه به استقبال آنها میرفت. درست است كه باید در برابر شبههسازی و سوالسازی و آنهایی كه به اسم شبهه و سوال، بر علیه تفكر دینی توطئه میكنند، مراقب باشیم اما نباید از سوال و شبهه بترسیم. همانگونه كه شهید مطهری از طرح سوال و شبهه استقبال میكرد و البته توان علمی پاسخگویی به آنها را هم داشت. وی یادآور شد: شهید مطهری در یك تعبیر قابل تأمل میگوید كه سنگینی و قداست حضور در جامعه و پاسخ به شبهات، كمتر از سنگینی و قداست مرجعیت تقلید نیست و میگوید یكی از دردهای روزگار ما این است كه قداست و سنگینی مقام تبلیغ و رفع شبهات برای ما مشخص نیست و برخی خیال میكنند كه اگر كسی در جامعه برای تبلیغ حاضر باشد، او توان مرجعیت تقلید را دارد. این استاد حوزه و دانشگاه گفت: شهید مطهری هشدار داده است كه اگر مجتهد در صحنه حاضر نباشد و پاسخ نیازهای روز را ندهد، و اگر حوزهها و روحانیت متعهد به خود نجنبد و سوالات جامعه امروز را پاسخ ندهند، میدان را برای كسانی كه به نام روشنفكری دینی، نظرات غیردینی ارائه و اسلام را مسخ میكنند، باز گذاشته است. عضو حقوقدان شورای نگهبان، پیشنیاز سوم برای یك احیاگر و مصلح در جامعه دینی را «اخلاق فردی» و «اخلاق علمی» دانست و خاطرنشان كرد: به عبارتی هر قدر دل و زبان پاكتر باشد، میتواند در احیای تفكر دینی موفقتر باشد؛ واگرنه بدون اخلاق، حرف و پاسخ ما هر چند هم كه درست و صحیح باشد، در دلها نخواهد نشست. اسماعیلی در خاتمه با بیان اینكه با تندی و درشتگویی به حاكمیت تفكر دینی نخواهیم رسید، گفت: اینكه امروز افرادی مانند آیتالله امامی كاشانی مورد اقبال همگان هستند و همه با هر طرز تفكری امثال ایشان را میپسندند، ناشی از اخلاق و ادب ایشان است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]