تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798002381




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا گوشت بعضی حیوانات حرام و برخی حلالند؟


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: آیه فوق می فرماید گوشت های حرام دو دسته اند. یک دسته که فلسفه تحریمشان زیان جسمی و پلیدی آنهاست. دسته دوم اما...

پایگاه خبری تحلیلی تراز: اسلام دین اعتدال و میانه روی است. احکام و قوانین اسلام نیز نه سخت گیرانه است، نه با اهمال. هرچه در اسلام به مکلفین دستور داده شده بر پایه فلسفه ای متقن، دقیق و مستحکم است، هرچند ممکن است فلسفه برخی امور به صورت کامل برای ما روشن نشده باشد. قاعده کلی و فلسفه حلال بودن در اسلام تابع پاکی و خیر و منفعت و حرام بودن در گرو ناپاکی و زیان و ضرر است.
در آیه 145 سوره انعام می خوانیم:
«قُل لاَّ أَجِدُ فِي مَا أُوْحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ.»
«بگو: در ميان آنچه بر من وحی شده است چيزی را که خوردن آن حرام باشد، نمی يابم ، جز مردار يا خون ريخته يا گوشت خوک که پليد است يا حيوانی که در کشتنش مرتکب نافرمانی شوند و جز با گفتن نام الله ذبحش کنند هرگاه کسی ناچار به خوردن گردد بی آنکه سرکشی کند و از حد بگذرد، بداند که خدا آمرزنده و مهربان است.»
                                                                                                                                                  ***
سه نکته:
* تاکید چهارگانه قرآن بر حرمت مردار
قاعده کلی حلال و حرام در خصوص گوشت حیوانات این است که تمام گوشت ها حلال است مگر آنهایی که دلیل شرعی برای آن وجود دارد مانند گوشت مردار. در قرآن کریم 4 بار به حرمت مردار و خون اشاره شده است. البته مطابق احکام اسلامی "میته" تنها به حیوان مرده گفته نمی شود و اگر حیوانی مطابق دستور شرع ذبح نشود نیز در حکم  مردار خواهد بود.
** آیا فقط چهار نوع گوشت حرامند؟
سوالی که مطرح است اینکه چرا در این آیه و آیات قبلی همه حرام ها در زمينه غذاها منحصر به چهار چيز شمرده شده است حال آنکه غذاهای حرام دیگری نیز وجود دارند؟
آنچه به نظر می رسد این است که این آیات تنها ناظر به بیان خرافات مشرکان و نفی آنهاست. یعنی آیه می خواهد بگوید حرام های الهی اینها هستند نه آن مواردی که شما تحریف کرده اید.
*** دو نوع دلیل برای تحریم گوشت حیوانات
یکی از موارد حرام در آیه که مورد چهارم محسوب می شود حيواناتى است كه هنگام ذبح، نام غير خدا بر آنها برده شده است. زیرا مشرکان هنگام ذبح نام بتها را می گفتند. نکته مهم این است که در آیه بجای حیوان می فرماید فسق؛ فسق یعنی خروج از راه بندگی لذا هر گناهی فسق محسوب می شود. در سه مورد قبلی قرآن از واژه رجس استفاده می نماید.
این مطالب در کنار هم نشان چیست؟ گویا آیه فوق می فرماید گوشت های حرام دو دسته اند. یک دسته که فلسفه تحریمشان زیان جسمی و پلیدی آنهاست. دسته دوم اما گوشت هایی اند که نه زیان بهداشتی دارند و نه پلیدند لکن از حیث معنوی و اخلاق نشانگر دوری از خدا و عدم بندگی هستند و علت تحریمشان نیز همین امر است.
از اينجا روشن مى شود كه شرائط ذبح اسلامى نيز بر دو گونه است:
1- بعضى مانند بريدن رگهاى چهارگانه و بيرون ريختن خون حيوان که جنبه بهداشتى دارد.
2- بعضى مانند رو به قبله بودن و گفتن بسم الله و ذبح به وسيله مسلمان که جنبه معنوى دارند.





زمانبندی انتشار: 28 آذر 1394 - 06:18





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن