تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مردم اگر در يارى حق كوتاهى نمى كرديد و در خوار ساختن باطل سستى نمى نموديد، كسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798186610




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاريخ در كيميا


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تاريخ در كيميا
36 سال از پيروزي انقلاب اسلامي ايران مي‌‏گذرد و طبيعي است كه نسل‌هاي جديدتري در اين جامعه به دنيا آمده و رشد كرده است.
نویسنده : حسين سلطان‏‌محمدي* 
36 سال از پيروزي انقلاب اسلامي ايران مي‌‏گذرد و طبيعي است كه نسل‌هاي جديدتري در اين جامعه به دنيا آمده و رشد كرده است. نسل‌‏هايي كه به اقتضاي سنشان، رويدادهاي منتهي به پيروزي انقلاب اسلامي را در مستندات، كتاب‌ها، تصاوير و فيلم‌هاي آرشيوي ديده و از آن اطلاعات به دست آورده‌اند. اينها با تاريخ انقلاب به صورت ملموس درگير نبوده‌اند و نسلي مبتني بر سرعت و پيشرفت تكنولوژيك هستند و در ميانه انبوه داده‌ها و اطلاعات، نيازمند يادآوري و بازگويي صحيح انقلاب اسلامي با همه اجزا و عناصرش، اعم از رهبران، مباني، حوادث، پيشامدها و تبعات آن هستند تا بتوانند در كشاكش رويدادهاي روبه‌روي خويش، به بصيرت لازم در چرايي پايداري بر اصول انقلاب اسلامي برسند و از آن دفاع كنند.
طبيعي است براي بيان اين نكات به نسل فعلي، بهره‏‌گيري از ابزار متناسب با آن، از جمله تلويزيون و شيوه‌هاي پردازش اطلاعات و داده‌‏ها در قالب‌‏هاي متنوعي چون داستان و مجموعه تلويزيوني از بهترين پيشنهادها باشد. موضوعي كه تلويزيون خودمان نيز به روش‏‌هاي متفاوت مستند‌سازي و گفت‏ و شنود مبتني بر اسناد و تصاوير و نيز داستان‌سرايي مبتني بر واقعيات تاريخي، به آن اقدام كرده است. از دستاوردهاي در حال پخش بر اين منهج، مي‌توان به مجموعه «كيميا» اشاره كرد. اين مجموعه از ابتدا با عناويني معرفي شد كه بيننده عادي و حتي دست‌اندركاران تخصصي تاريخي و هنري و منتقدان و كارشناسان را به خود متوجه كرد. اينكه طولاني‌ترين مجموعه تلويزيوني با بيش از يك صد قسمت است، بازيگران بسياري در آن درگير هستند، اينكه قهرمانش دختري معترض به شرايط است و پرسشگر و جوياي چرايي علل رويدادها و...، بخشي از مواردي بود كه براي شناخت اين مجموعه، از سوي دست‌‏اندركارانش اعلام شده بود.
با آغاز پخش مجموعه، اين ادعاهاي بيان ‏شده به محك درآمد. بازيگران بسيار، تاريخ انقلاب اسلامي و خيلي چيزهاي ديگر، تا اندازه‌‏اي ما را اقناع كرد. مايي كه هميشه مشتاق بوديم همانند تجربه موفق مجموعه‌‏هاي خارجي مانند مجموعه آشناي «سال‌هاي دور از خانه» يا همان «اوشين» معروف كه ژاپن از سال 1900 تا 1984 را به نظاره درست نشست، مجموعه‌اي داشته باشيم كه بتوان به آن باليد و در وراي داستانش، به نظاره رويداهاي سال 1357 و اوج وقايع سرنگوني رژيم شاهنشاهي و برآمدن نظام جمهوري اسلامي بنشينيم.
مايي كه هميشه شكايت داشتيم تلويزيون و قدرت روايت‌‏پردازي و تأثيرگذاري‌اش، كمتر به كار بيان رويدادهاي تاريخ معاصرمان آمده است و هميشه كاري كامل‌‏تر را به انتظار نشسته بوديم، اما آنچه در اين مجموعه برايمان به نمايش درآمد و تاكنون نيمي از مسير را پشت سر گذارده است، بسيار دورتر از نقطه آرماني مورد انتظار بود و حسرت به دل مانديم تا كاري كامل و مبتني بر همان سه ويژگي مكتبي بودن انقلاب با پشتوانه مردمي و رهبري امام خميني(ره) را نظاره‌‏گر باشيم. در مجموعه «كيميا»، جداي از كاستي‏‌هاي بسيار در صحنه‌پردازي و چهره‌آرايي، در انتخاب برش‌هاي رويدادهاي سال 1357 و بعد از آن، با بهترين نگاه مثبت، به سهل‌انگاري‌‏هاي بسيار رسيده‌‏ايم. رويدادهاي واقعي و شناسنامه‌دار انقلاب اسلامي، بسيار جابه‏جا و درهم در روايت قرار داده شده است. سويه نگاه اسلامي و مكتبي به انقلاب، بيشتر تحريف ‏شده مي‌نمايد. عناصر برجسته انقلاب اسلامي همانند رهبري آن و خيلي از نكات ديگر، در رويداد مغفول مانده و حتي هنگام خواندن بيانيه معروف امام خميني(ره) در شكستن حكومت نظامي از ساعت چهار بعدازظهر آخرين روزهاي منتهي به 22 بهمن 1357، به دو صورت تكه‌‏تكه در مسجد و در خانه، نام امام برده نشد.
اينكه انقلاب اسلامي بود اما توجه بيشتر به عناصر ساواك و سودجوياني همانند آرش و پدرش قرار مي‌‏گيرد و آنها صحنه‌‏گردان خيلي از رويدادها هستند يا آنها را عنصر برتر در حوادث قبل و بعد وانمود مي‌كنند، از خطاهاي بزرگي است كه در روايت ديده شده. اينكه روايت به گونه‏‌اي جلو برده شده كه عناصر مردمي و مذهبي روايت به كنار زده شده و داستان در پوشش عشق و عاشقي از نوع امروزي(!) به جلو برده مي‌‏شود و عمده قهرمانان حوزه انقلاب اسلامي، از مركزيت داستان دور نگه داشته مي‌‏شوند، چه در وقايع قبل انقلاب و چه بعد انقلاب، از نكاتي است كه دراين مجموعه ديده‌ايم.
به‌زعم اين مجموعه، عناصر مردمي و مذهبي انقلاب تا جايي به كار مي‌‏آيند كه بتوانند بخشي از روند روايت را تسهيل كنند و بعد در حاشيه نگاه داشته مي‌‏شوند تا عناصر اصلي اعم از آرش و پدرش، كيميا، بيژن كه نمادي از چريك‏‌هاي فدايي خلق است، منوچهر كه خرده‌سرمايه‌دار مي‌نماید، ساواكي‌ها و ضدانقلاب، به صحنه‌‏گرداني بپردازند و حتي قهرمان روايت يعني كيميا را متمايل به اينان وانمود كرديم و گويا قرار است شاهد ازدواج احتمالي آرش و كيميا هم باشيم، فارغ از علاقه جوان انقلابي و مذهبي اين روايت به كيميا يعني پيمان. از اين دست مثال‌ها بسيار مي‌‏توان برشمرد كه مجموعه آنها، متأسفانه، حسرت ما را در روايت درست انقلاب اسلامي، باقي گذارد و ما را همچنان چشم‏ انتظار.
*عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران

منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن